גם כיתות הכוננות בעוטף הופקרו

כוחות צבא שומרים על המאחז הלא חוקי אביתר לפני הפינוי, יולי 2021. בהמשך המאחז יושב מחדש והיום יש בו כמה עשרות מבני קבע, בסיס צה"ל פעיל וישיבה (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
Sraya Diamant/Flash90
כוחות צבא שומרים על המאחז הלא חוקי אביתר לפני הפינוי, יולי 2021. בהמשך המאחז יושב מחדש והיום יש בו כמה עשרות מבני קבע, בסיס צה"ל פעיל וישיבה

גבורת חברי כיתות הכוננות בעוטף עזה – שנשארו לבד, הצילו רבים ומנעו אסון גדול – בולטת מעבר לפרטי מחדל ה-7 באוקטובר, המודיעיני והמבצעי.

עולות שאלות מטרידות בדבר חוסר הציוד של כיתות הכוננות בעוטף עזה, הנובע מיחסה של מערכת הביטחון אליהן. השאלות מתחדדות במיוחד כאשר משווים זאת למצב כיתות הכוננות ביהודה ושומרון.

עולות שאלות מטרידות בדבר חוסר הציוד של כיתות הכוננות בעוטף עזה, הנובע מיחס מערכת הביטחון אליהן. השאלות מתחדדות כשמשווים זאת למצב כיתות הכוננות ביהודה ושומרון

יתכן שהסיבה נעוצה בכך שלכיתות הכוננות בעוטף עזה לא היה לובי פוליטי, בעוד שביו"ש הלובי הפוליטי פעל בהצלחה להרחבה וחיזוק כיתות הכוננות בכוח אדם ובציוד.

יישובי העוטף הופקרו באי שדרוג כיתות הכוננות, ובהעברת כ-20 גדודים מעוטף עזה ליו"ש, בין היתר גם כתוצאה מהקונספציה הביטחונית שהמעיטה בחומרתו של האיום החמאסי.

במיוחד לאחר השלמת הגדר ב-2021, האמינו במערכת הביטחון כי זו תחסום הרמטית את עזה. יותר מכך, היו משוכנעים שם כי מערך המצלמות, החיישנים ומערכות "רואה יורה" שהותקנו בה – יבטיחו ביטחון מרבי לכוחות צה"ל ויישובי העוטף וימנעו הסתננות לישראל.

לנוכח כל זאת – צה"ל הקטין את מספר החיילים בבסיסים הסמוכים לגדר, וההתנהלות הייתה כאילו פחת הצורך בכיתות הכוננות. הרי אם הטכנולוגיה מספקת הגנה מרבית, הניחו, מדוע צריך חיילים וכיתות כוננות? החלטות אלה התברר כמוטעות ורשלניות.

חבל שלא נעשה שימוש בכלי של ניהול לפי תרחישים, המסייע להבין טוב יותר כיצד להיערך. לפי ניתוח זה, גם אם הסבירות להתקפה נמוכה, הרי שאם בכל זאת תתרחש התקפה, תוצאותיה יהיו חמורות במיוחד. לכן היה צריך לפעול באופן שיכלול היערכות גם לתרחישי קיצון ולא לדלל את כוחות צה"ל בעוטף.

יישובי העוטף הופקרו באי שדרוג כיתות הכוננות, ובהעברת כ-20 גדודים מעוטף עזה ליו"ש, בין היתר גם בשל הקונספציה הביטחונית שהמעיטה בחומרת האיום החמאסי והניחה את הרמטיות הגדר

התפיסה לפיה כיתות הכוננות מהוות חסם לפרק זמן קצר מאד – אינה מעשית כאשר אין כוחות צבא שיגיעו במהרה. לפי תרחיש זה, היה צריך לשדרג את יכולות כיתות הכוננות ולהכין אותן אחרת לתרחיש הרע, בעיקר על ידי הגדלתן ומתן כלי נשק משופרים. אף אחד לא חשב על כך.

תרחיש של כיבוש ישובים בעוטף היה קיים במערכת הביטחון. חמאס לא הסתיר את כוונתו להסתער על הגדר ולנסות לכבוש יישובים בעוטף עזה. מערכת הביטחון האמינה שאם חמאס יפלוש לישראל, הוא יעשה זאת באמצעות מנהרות או פריצת הגדר במקום אחד או שניים, על ידי כוחות קטנים של כמה עשרות מכוח הנוח'בה, שיחדרו ליישוב או בסיס אחד.

בקהיליית המודיעין לא העריכו שמדובר בכוח אדיר, בסדר גודל של כשלושת אלפי לוחמים מאומנים, עתירי נשק וציוד לחימה מתוחכם, שיחדור בו-זמנית להרבה ישובים. לכן אף אחד לא חשב שצריך יותר כוחות על הגבול, ושבמקרה קיצוני של פריצת הגדר נדרשות כיתות כוננות גדולות יותר ומצוידות היטב.

עוד ב-2016 הוכן במערכת הביטחון מסמך הערכה, שהוגש לשר הביטחון דאז אביגדור ליברמן, שחזה במדויק את כוונותיו של חמאס. בין היתר נכתב כי "בכוונת חמאס להעביר את העימות הבא לשטחה של ישראל, תוך הזרמת כוחות משמעותיים ומיומנים היטב (כוחות הנוח'בה למשל) לשטח ישראל, תוך כדי כיבוש יישוב ישראלי (ואולי אף מספר יישובים) בעוטף עזה ולקיחתם של בני ערובה".

אלא שאף גורם מדיני וביטחוני לא התייחס לכך ברצינות. אף שתרחיש של חדירה לישובים היה מוכר, היחידות שהוצבו בעוטף דוללו וכיתות הכוננות לא שודרגו.

עוד ב-2016 הוכן במערכת הביטחון מסמך הערכה, שחזה במדויק את כוונות חמאס. אלא שאף גורם מדיני וביטחוני לא התייחס לכך ברצינות. היחידות שהוצבו בעוטף דוללו וכיתות הכוננות לא שודרגו

ראוי להבחין בין האיום ביו"ש לאיום בעוטף. בעוטף האיום היה כיבוש ישובים ובסיסי צה"ל על ידי כוחות חמאס גדולים, שימנעו מכוחות צה"ל לבלום את גל ההסתערות הראשון על הגדר או בשטחנו.

ביהודה ושומרון האיום שונה משמעותית: ירי על צירי התנועה, פיגועים וניסיונות חדירה של בודדים לישובים.

ביו"ש אין תרחיש ייחוס לכיבוש התנחלות. למרות זאת בתקופה שלפני ה-7 לאוקטובר הוזרמו ליו"ש עוד ועוד יחידות קרביות. חלקן הועברו מאוגדת עזה, כולל גדוד וחצי שהועבר מהעוטף ליו"ש יום לפני ה-7 באוקטובר!

לסיכום – בשעה שהאיום על העוטף מצד חמאס היה ברור ומיידי – כיתות הכוננות בעוטף הופקרו ולא קיבלו עדיפות כמתבקש, וגם מספר לוחמי צה"ל שהגנו על העוטף ירד מאד.

לעומת זאת כיתות הכוננות ביהודה ושומרון התעצמו. חברי כיתות הכוננות ביו"ש, וגם אחרים שאינם חברי כיתות הכוננות, קיבלו נשקים וציוד בקלות.

כנראה שאחת הסיבות הייתה שהלובי הפוליטי של הקיבוצים חלש, בעוד שהלובי של המתנחלים, בסיוע מפקדי צה"ל ביהודה ושומרון, הצליח לחזק את כיתות הכוננות ולהביא גם להזרמה מסיבית של כוחות ליו"ש על חשבון הגנת העוטף.

ביו"ש אין תרחיש ייחוס לכיבוש התנחלות. למרות זאת, לפני ה-7 לאוקטובר הוזרמו ליו"ש עוד ועוד יחידות קרביות. חלקן הועברו מאוגדת עזה, כולל גדוד וחצי שהועבר מהעוטף ליו"ש יום לפני ה-7 באוקטובר!

מצב הביטחון האזרחי בעוטף לא עניין אף גורם ממשלתי, בוודאי שלא את הממשלה הנוכחית והתוצאה לנגד עינינו.

ד"ר אבנר ברנע הוא עמית מחקר במרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, בכיר לשעבר בשב"כ ואוהד ספורט.(אוהד מנצ׳סטר יונייטד מילדות). מתגורר בתל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
לידיעתך בקיבוץ ניר עם לא נכנסו מחבלים לקיבוץ ולא רק זו שיש להם רבשצ"ית רחמנא ליצלן. הרעיון שבסעד לא נפגעו בגלל שהם דתיים מעניין מאוד. מעניין גם מה אומרים על זה 6 מיליון יהודים שעלו לשמי... המשך קריאה

לידיעתך בקיבוץ ניר עם לא נכנסו מחבלים לקיבוץ ולא רק זו שיש להם רבשצ"ית רחמנא ליצלן.
הרעיון שבסעד לא נפגעו בגלל שהם דתיים מעניין מאוד. מעניין גם מה אומרים על זה 6 מיליון יהודים שעלו לשמים בעשן.
אני מציע לך לשקול מחדש את ה"חשיבה אמונית-מעשית קוהרנטית עם רגליים יציבות על הקרקע". אני מקווה שאתא לא מציע לנו את המשיח כתכנית עבודה. תשאל את רבי עקיבא ובר כוכבא או/ו את שבתאי צבי או/ו את פרנק.

כל הכתבה היו יסודה בשנאה ותו לא. הקיבוץ היחיד שלא הצליחו כלל להכנס אליו היה קיבוץ סעד,וזה לא בגלל "לובי" או בגלל "יחס מועדף" אלא בגלל השהם לא שגו בשגעונות ה"שלום" ולא חיו בללה לנד-הם הי... המשך קריאה

כל הכתבה היו יסודה בשנאה ותו לא.
הקיבוץ היחיד שלא הצליחו כלל להכנס אליו היה קיבוץ סעד,וזה לא בגלל "לובי" או בגלל "יחס מועדף" אלא בגלל השהם לא שגו בשגעונות ה"שלום" ולא חיו בללה לנד-הם היו ערוכים.קיבוץ סעד אינו ביו"ש כידוע וגם לא שייך לזרם המתנחלי אלא לקיבוץ הדתי שלא בדיוק רואה עין בעין עם יו"ש וד"ל.
בכרם שלום שנפגעה קשות נהרגו 2 חברי כיתת כוננות המשתייכים לקבוצה של "מתנחבלים" שבאו לחזק את הישוב בשעתו הקשה והפכו לחלק בלתי נפרד מהישוב-להם למרות ה"לובי" הייתה כיתת כוננות ברמה של רוב הישובים האחרים והתוצאות בהתאם היו קשות.
יש לי עוד הרבה מה לומר אך אסתפק בכך.
יש המון מה לתקן אבל הכל הכל הכל נובע לא מלובי אלא מחשיבה אמונית-מעשית קוהרנטית עם רגליים יציבות על הקרקע ולא מחלומות הזויים וגם לא מהסטת מבט
או כפי שהטיבה לתאר זאת חברת קיבוץ מהעוטף-ראיתי ולא רציתי לראות….
בקיצור
די לכתיבה משתלחת במסווה אקדמי (ד"ר)
די לשנאת אחים
די לשקרים
ועוד,תוך כדי מלחמה
אם עדיין לא הפנמת-או שאנחנו תלויים האחד בשני או שאנחנו תלויים אחד ליד השני!!!

אם הנאמר במאמר נכון וכ- 20 גדודים הוסטו מעוטף עזה לגדה, אזי עוטף עזה הופקר בשיטתיות וברשעות כשהערכת המודיעין שהחמס מורתע משמש אלה תאנה בלבד. האם הקמפיין של הנהגת המתנחלים כנגד אלוף פיק... המשך קריאה

אם הנאמר במאמר נכון וכ- 20 גדודים הוסטו מעוטף עזה לגדה, אזי עוטף עזה הופקר בשיטתיות וברשעות כשהערכת המודיעין שהחמס מורתע משמש אלה תאנה בלבד.
האם הקמפיין של הנהגת המתנחלים כנגד אלוף פיקוד המרכז, שלא תיפקד לדעתם לשביעות רצונם, נשא פרי ? האם הקמפיין השפיעה על חלק מחברי המטכ"ל שלא רצו להתעמת עם המתנחלים או שבחלקם אף באו משורות המתנחלים ? אם התשובה לשאלות היא כן אזי מדובר ברעידת אדמה בעלת עוצמה אדירה שלעומתה רעידת האדמה שהיתה ב- 7 לאוקטובר תיראה כמו רעידת אדמה שמורגשת רק בסנסורים של המכון הגיאולוגי.
האמירה של ח"כ רוטמן, כפי שצותתה ע"י גיא פלג מערוץ 12, שדם המתנחלים "אדום" מדם תושבי עוטף עזה, מקבלת משמעות מצמררת.
גם האמירה של רב חטיבת הנח"ל שחושב שכיבוש עזה והמחיר שנשלם הוא הבשורה הטובה ביותר שהוא קיבל בשנים האחרונות ושצריך להמשיך ללבנון סוריה וירדן (א"י התנ"כית) גם היא מצמררת. השמחה האקסטזית של הרב עמדה בניגוד מוחלט לאירועי ה- 7 באוקטובר.

עוד 723 מילים ו-5 תגובות
סגירה