אילוסטרציה: חיילי הנח"ל החרדי בבסיס בבאר שבע, 31 במאי 2014 (צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90.)
מנדי הכטמן/פלאש 90.
אילוסטרציה: חיילי הנח"ל החרדי בבסיס בבאר שבע, 31 במאי 2014

האסון שלנו, הגאולה שלהם

רב בסיס ההכשרות של חטיבת הנח"ל חווה את "החודש הכי משמח בחיים" ● ברבנות הצבאית משווים את עזה לסדום ועמורה שיש להשמיד בלי לגלות אמפתיה לתושבים ● והשר אליהו חושב שפצצת אטום היא אופציה, אולי רק כמטאפורה ● לתפיסתם, אסון 7 באוקטובר הוא עונש אלוהי בדרך לגאולה ● יאיר נהוראי, חוקר הציונות המשיחית: "בעוד שהחייל מגן על ערכיו הדמוקרטיים, הם מגנים על מדינת העליונות היהודית"

האסון ב־7 באוקטובר דחק הצידה עניינים שבערו עד אז על סדר היום. קשה להאמין, אבל בימים שלפני ערב שמחת תורה עוד ניטש ויכוח סוער בין הגרעין התורני בתל אביב לעירייה על זכותם לקיים את ההקפות השניות בכיכר דיזינגוף.

כל אלה נראים כעת כזוטות – ובצדק. עם זאת, נראה שההתנגשות בין התפיסה החרד"לית־משיחית לערכים הדמוקרטים חוזרת לסדר היום בדלת הקדמית, בלי לבטים מיותרים.

רב בא"ח הנח"ל עמיחי פרידמן תועד כשהוא אומר לחיילים שהוא "יושב ומדמיין שבימים האלה אין את ההרוגים השבויים והפצועים, ברגע שאני מזיז אותם מהמסך, אני נשאר עם החודש הכי משמח בחיים". באותה שיחה הסביר ש"עם ישראל עולה קומה, עולה כיתה, אנחנו סוף סוף מבררים מי אנחנו, שאלות זהות, מי אנחנו, מה אנחנו, מה זה טוב ומה זה רע, מה זו טומאה ורשעה".

"הארץ שלנו, כל הארץ, כולה, כולל עזה, כולל לבנון, כל הארץ המובטחת, גוש קטיף זה כזה קטן לעומת מה שאנחנו נגיע בעזרת השם. נשבית את הרוע ונמגר את חמאס"

תוך הבעת שביעות רצון לא מוסתרת על פניו, הוא הוסיף שכעת מתברר ש"הארץ שלנו, כל הארץ, כולה, כולל עזה, כולל לבנון, כל הארץ המובטחת, גוש קטיף זה כזה קטן לעומת מה שאנחנו נגיע בעזרת השם, נשבית את הרוע ונמגר את חמאס (מחיאות כפיים וצהלות שמחה בקהל)".

"אסור להביע אמפתיה"

והוא לא לבד. הרב של פיקוד צפון, סגן אלוף אבישי לוי, פרסם בסוף השבוע נייר שכותרתו "סדום ועמורה", שמדבר על כך שבתנ"ך יש רק אירוע אחד שבו אלוהים קורא להשמדת עיר, "לאור עיוות מוסרי שיורד מתחת לסף האנושיות". בהמשך מוזכר שברגע שאשת לוט מסתכלת אחורה היא הופכת לנציב מלח והלקח ברור.

"ברגע שהיא הפנתה את מבטה לאחור ולו לשנייה והביעה אמפתיה, [היא] הוכיחה שהיא כבר חלק מהרוע. כאשר יש רוע מוחלט אסור להסתכל אחורה, אסור להביע אמפתיה. מעשי הצוררים בשבת השחורה גרועים בעשרות מונים ממעשי סדום ועמורה. המלחמה היא לא על טריטוריה או כלכלה אלא מלחמה על איבוד הרוע מהעולם והנצחת הטוב המוחלט".

"ברגע שהיא הפנתה את מבטה לאחור ולא לשנייה והביעה אמפתיה, [היא] הוכיחה שהיא כבר חלק מהרוע. כאשר יש רוע מוחלט אסור להסתכל אחורה, אסור להביע אמפתיה"

הדברים מדברים בעד עצמם: עזה היא סדום של ימינו והנמשל לא יכול להיות ברור יותר – יש להשמיד את העיר שמייצגת את הרוע המוחלט. אין מקום לאמפתיה, שהיא רק הוכחה להזדהות עם הרוע המוחלט.

בצה"ל בחרו שלא להגיב על הדברים.

מסר של רבנות פיקוד צפון. נובמבר 2023
מסר של רבנות פיקוד צפון, נובמבר 2023

פצצה מטאפורית

דברים ברוח הזו אמר לרדיו "קול ברמה" גם השר עמיחי אליהו. לדבריו בעזה "אין בלתי מעורבים ולא היינו מכניסים סיוע הומניטרי לנאצים". בתשובה לשאלה אם המשמעות היא שיש להטיל על הרצועה פצצת אטום, ענה ש"זו דרך אחת. הדרך השנייה היא לבדוק מה יצור להם את ההרתעה הבאה. צריך לזכור שהם לא מפחדים מהמוות".

אליהו טען לאחר מכן שאמירתו על פצצת האטום הייתה מטאפורית, וראש הממשלה בנימין נתניהו השעה אותו לכאורה מישיבות הממשלה תוך הדגשה שצה"ל פועל לפי דיני המלחמה הבינלאומיים כדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים. גם שר הביטחון יואב גלנט התנער מהדברים. ברור שהדיבורים על השטחת עזה כבר קנו אחיזה רחבה בציבור.

אולם, שלוש הדוגמאות מציגות תפיסה שנבטה מאותה ערוגה חרד"לית המתנגשת עם הקוד הערכי שלאורו אמור לפעול צה"ל – ושזו חלחלה לצבא עצמו. מהן הקומות שעליהם דיבר רב בא"ח הנח"ל? למה הוא והרב מפיקוד צפון והשר אליהו מדברים על טוב ורע מוחלטים ועל הסכנה שבאמפתיה?

מלחמת דת

"הרב מבא"ח הנח"ל מבקש לקדם את חזונו המשיחי. לפי תפיסת עולמו, הגאולה מגיעה בשני שלבים: החומרי, שזו המדינה היהודית־דמוקרטית, שבנתה את הצד הפיזי של הגאולה, עם כל התשתיות של צבא, בתי חולים, כבישים וכו'.

"אחרי השלב הזה מגיעה 'הקומה הבאה' – הביטוי שהוא עצמו משתמש בו – השלב שבו הצד החומרי מיצה את עצמו והתורה צריכה להיות מוחלת על הצד החומרי ולקדש אותו וכך נגיע לגאולה – מדינת עליונות יהודית שתשתרע על כל חלקי ארץ ישראל, שמובטחת בתנ"ך".

"אחרי השלב הזה מגיעה 'הקומה הבאה' – הביטוי שהוא עצמו משתמש בו – השלב שבו הצד החומרי מיצה את עצמו והתורה צריכה להיות מוחלת על הצד החומרי ולקדש אותו"

את הדברים האלה אומר יאיר נהוראי, שמתמחה בתנועה המשיחית חרד"לית ובמאבק בגרעינים התורניים ברחבי הארץ. הוא מזהה דפוס ברור שהרבנים פרסו לפנינו בשלוש הדוגמאות האלה ועולה גם משיעורים הניתנים בימים אלה במכינות צבאיות ובמאמרים בעיתונות של המגזר הדתי־לאומי: להיפטר מהערכים הליברליים העומדים בדרך למדינת הלכה.

בהתייחס לרב מהנח"ל, נהוראי אמר כך: "הוא אומר שהאסון הנורא הוביל אותנו להבנה שצריך לחזור ולכבוש את עזה ולברר את הזהות שלנו. הוא מכוון לזו האורתודוקסית, בנוסח התורה. זו התפיסה המשיחית שתופסת תאוצה.

"העובדה שקרה אסון היא עונש נורא, שהוא חלק מחבלי משיח שמטרתו להחזיר אותנו למסלול גאולי שהוחלט על־ידי האל. בשל האסון העם יקיים תורה ומצוות ויחזיר לעצמו את שטחי הארץ".

חיילים ברצועת עזה עם שלט "גוש קטיף חזרנו", אוקטובר 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק "הביתה - חוזרים לחבל עזה")
חיילים ברצועת עזה עם שלט "גוש קטיף חזרנו", אוקטובר 2023 (צילום: עמוד הפייסבוק "הביתה – חוזרים לחבל עזה")

סכנה למדינה הליברלית

"הדבר הנוסף שהם מדברים עליו הוא המוסר והערכים הליברלים של הפרדה בין טוב לרע. מנקודת מבטו של הקצין, תפקידו של עם ישראל הוא להקים מדינת עליונות יהודית שהתורה חוקתה כדי לתקן את העולם כולו. מי שמתנגד לחזרת העם לארצו זו הרשעה שמתנגדת לשכינה שיורדת אל העם, המלחמות הן על דת ולא בשל סיבה אחרת.

"המשנה המשיחית גורסת שהאסון קרה לנו כי לא ידענו להפריד בין טוב לרע. התייחסנו לתושבי עזה כבלתי מעורבים באשמת בג"ץ והעונש האלוהי גורם לנו להבין שכל תושבי עזה הם חלק מהרשעה, לכן מדברים על עמלק ונאצים, ומכשירים את פינוי השטח ולחילופין את הכיבוש.

"הוא מנפה הצדה הרוגים וחטופים, שבתמונה המשיחית הם יד אלוהים שאמרה שאין ברירה אחרת אלא להחזיר את העם לפסים גאוליים על־ידי העוצמה של המכה הזו"

"הקצין מתאר תהליך גאולי־משיחי: שלב ראשון קומה חומרית, ועכשיו עוברים לרוחנית. לדבריו, הוא מנפה הצידה דברים נוראיים ובתמונה המשיחית ההרוגים הרבים הם יד אלוהים שאמרה שאין ברירה אחרת אלא להחזיר את העם לפסים גאוליים על־ידי העוצמה של המכה הזו, אחרת העם לא היה חוזר, בדומה לשואה שלאחריה קמה המדינה".

בשורה התחתונה, אומר נהוראי, הסכנה למדינה הליברלית היא בכך שיש כאן שתי תפיסות שלא יכולות להתקיים זו לצד זו: "בעוד שהחייל יוצא להגן על ערכיו הדמוקרטיים הליברליים, הרב יוצא להגן על מדינת העליונות היהודית שהתורה חוקתה".

מתנחלים במאחז אביתר. 10באפריל 203 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
מתנחלים במאחז אביתר. 10 באפריל 2023 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)

לא להביט אחורה

ביחס לדף המסרים מרבנות פיקוד צפון, נהוראי אומר כי הוא "שייך לאותה משפחה. הם מדברים על 'רוע מוחלט'. אחת הבעיות המרכזיות של הזרם המשיחי הוא שהזרם הליברלי מסתכל על העולם הערבי הכבוש גם דרך העיניים של הפלסטיני והם אומרים, 'יש רוע מוחלט ואסור להגיע לאיזשהו הסדר'. כשאתה שומע על סדום ועמורה הוא נותן הכשר לפגוע בכל מי שבעינינו הוא בלתי מעורב.

"בניגוד לתפיסה שאומרת שיש מלחמה ויהיו נפגעים ושאין ברירה אלא לשלם מחיר בפגיעה בבלתי מעורבים, הוא אומר שהם חלק מהרוע. אשת לוט מסתכלת אחורה והופכת לנציב מלח – הערכים הליברליים שמסתכלים אחורה יהפכו לנציב מלח – זו מלחמת דת. לא טריטוריה או כלכלה אלא מיגור הרוע והקצין אומר לאבד את הרשעה.

"הם מדברים על מלחמת דת בין הטובים המוחלטים לרעים המוחלטים. אסור לתת לערכים הליברליים של הסתכלות על בלתי מעורבים או טוהר הנשק לפגוע במלחמה"

"זה אותו דבר, בשפה אחרת. מלחמת דת בין הטובים המוחלטים לרעים המוחלטים. צריך למגר את הרוע המוחלט ואסור לתת לערכים הליברליים של הסתכלות על בלתי מעורבים או טוהר הנשק לפגוע במלחמה.

"תפקיד העם היהודי לגאול את העולם כולו ולא סתם לחיות פה בשלום. העובדה שזה נאמר על־ידי הרבנות הצבאית חמורה מאוד". בסוף, גם האמירה של אליהו קשורה לכך באופן ישיר, מסכם נהוראי: "כשהשר מדבר על פצצת אטום, איך הערכים הליברליים יאפשרו את זה? צריך להסתכל בעיניים משיחיות של 'רוע מוחלט' – ואז להבין שצריך להפיל עליהם פצצה כזו.

"חמור שצה"ל – צבא של מדינה יהודית ודמוקרטית עם ערכים של טוהר הנשק – מאפשר לרבנות הצבאית לומר את הדברים האלה. הם אומרים, 'בואו נשמיד את עזה', מהסיבה הפשוטה שהם רוצים מדינת עליונות יהודית שהתורה חוקתה. מי מפריע לכבוש אותה? הערכים הליברליים, שאומרים שיש בלתי מעורבים וצריך להתייחס אליהם באופן הומניטרי".

פלסטיני ליד הריסות בית בעזה לאחר הפצצה ישראלית. 11 באוקטובר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
פלסטיני ליד הריסות בית בעזה לאחר הפצצה ישראלית. 11 באוקטובר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
סקירה מעניינת של הנושא. הייתי ממליץ לכותב הטור לשבת לשיחה עם נציג של הדתיים המשיחיים ולשמוע ממנו איך הוא רואה את הדברים, ולא להתבסס רק על חוקר מבחוץ שרואה את ה"משיחיים" בצורה שלילית ועו... המשך קריאה

סקירה מעניינת של הנושא.
הייתי ממליץ לכותב הטור לשבת לשיחה עם נציג של הדתיים המשיחיים ולשמוע ממנו איך הוא רואה את הדברים, ולא להתבסס רק על חוקר מבחוץ שרואה את ה"משיחיים" בצורה שלילית ועוינת. סוף סוף לא מדובר פה בטרוריסטים במדינה עוינת, אלו אנשים נורמטיביים לחלוטין שישמחו לשבת לשיחה ולהסביר את עמדתם. לא חייבים לקבל את דבריהם, אבל מומלץ להקשיב.

עוד 1,189 מילים ו-1 תגובות
סגירה