בית הרוס בכפר עזה בעקבות המתקפה של חמאס, 2 בנובמבר 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
Arie Leib Abrams/Flash90

ההוצאות הבזבזניות של משרדי ההמשלה המיותרים

מיליונים על הרחבת נדל"ן משרדי, מאות אלפי שקלים למימון חניות, עשרות אלפים למימון מלונות, שיעורי אנגלית, מחשבים יוקרתיים ואפילו באולינג ב־30 אלף שקלים: אלה רק חלק קטן מההוצאות של משרדי הממשלה המיותרים בשנה הכי איומה של מדינת ישראל ● פרשנות

למרות המלחמה, בממשלה עדיין פועלים משרדים מיותרים, כאלה שאפשר להסתדר בלעדיהם ולהעביר את תקציביהם למי שבאמת זקוק להם בתקופה הקשה הזו. מבדיקת ההוצאות של חלק מאותם משרדים מיותרים השנה עולים לא מעט סעיפי בזבוזים מיותרים. חלקם, מרגיזים במיוחד.

לא מדובר אומנם בעלויות דרמטיות ביחס לתקציב הכולל, אבל בהינתן העובדה שיש כרגע מחסור בכסף לטובת התמיכה בלחימה ובעורף, אלה רק מדגישים את המחדל הגדול של ניהול המלחמה. נכון לעכשיו מדובר ברשימה חלקית בלבד, שכן לא כל המשרדים המיותרים טרחו לחשוף את ההוצאות שלהם.

הנגב והגליל: הוצאות תחזוקה בחצי מיליון שקל

מי שמתחרה בעקשנות על התואר "המשרד המיותר ביותר" הוא משרד הנגב הגליל והחוסן הלאומי. המשרד, בראשות יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית, יושב על תקציב של כ־800 מיליון שקל. מדובר פשוט בעץ של כסף שיכול לשמש מערכים שלמים במדינה המשוועים לו. התנאי לקבלת הכסף – סגירת המשרד.

דוגמה מצוינת לבזבוז האדיר של הכספים היא עלות תחזוקת המשרד. על פי הרשומות, משלם המיסים הוציא רק השנה כחצי מיליון ששקל לצורך תחזוקת המשרד. כאמור, זה משרד שלא רק שלא אמור להיות מתוחזק, אלא אפילו כזה שלא היה אמור להתקיים בכלל.

יצחק וסרלאוף ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת, 27 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יצחק וסרלאוף ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת, 27 במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

במסגרת תנאי העבודה במשרד, עובדי המשרד זכאים ללינה במלון פרימה פארק בירושלים עד שמונה פעמים בחודש, בעלות שנתית של כ־50 אלף שקל. התקציב הזה לא כולל סכום נוסף של כ־20 אלף שקל, שכבר שימש השנה למימון הוצאות הלינה של השר, יועצו ונהגו במלונות פתאל. על חשבוננו.

אולי מדובר בכסף קטן אבל בהתחשב בכך שכל מפונה מהעוטף שלא נמצא במלון במימון מדינה זכאי לפיצוי של בין 100–200 שקל, זה בהחלט מעורר זעם. המשרד ידוע גם – ובעיקר – כמכונת ג'ובים. בניגוד לדרג הפוליטי, הדרג המקצועי במשרדי הממשלה אמור להיבחר על פי מידת התאמתו המקצועית לתפקיד.

אם לצורך העניין יש דרישה למנכ"ל בעל אנגלית טובה, לא ייתכן שייבחר אחד בלי. אלא שבמקרה של וסרלאוף, ייתכן גם ייתכן. כך נבחר אלעזר בן הרא"ש. משלם המיסים מימן עבורו באלפי שקלים את לימודי האנגלית

כלומר, אם לצורך העניין יש דרישה למנכ"ל בעל אנגלית טובה, לא ייתכן שייבחר אחד בלי. אלא שבמקרה של וסרלאוף, ייתכן גם ייתכן. כך נבחר אלעזר בן הרא"ש. אם אתם שואלים מאין האנגלית של בן הרא"ש? משלם המיסים מימן עבורו באלפי שקלים את לימודי האנגלית בזמן שהוא כבר מכהן כמנכ"ל המשרד.

משרד המודיעין: כ־300 אלף שקל עבור חניות

משרד המודיעין של השרה גילה גמליאל, עם תקציב של כ־25 מיליון שקל, הוא משרד מומצא שהוכיח לאחרונה גם עד כמה הוא מיותר בעקבות המחדל המודיעיני הגדול של 7 באוקטובר. מה שלא מומצא במשרד הזה הוא התשלום הבלתי נתפס שהוא מוציא עבור חניה. כמובן על חשבון משלם המיסים.

גילה גמליאל בליכודיאדה באילת ב-2018 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
גילה גמליאל בליכודיאדה באילת ב־2018 (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש90)

משרד המודיעין הוציא יותר מ־335 אלף שקל ב־2023 על שבע חניות קבועות ו־16 מזדמנות באחד המיקומים המבוקשים בתל אביב – לא מעט עבור משרד שכמעט לא עושה כלום. הסיבה לבזבזנות הזו: גמליאל מסרבת לעבור למשרדים בירושלים, אף שכבר הוקצה לה שם מקום.

הטענה הרשמית מצדה: ענייני ביטחון. הטענה הרווחת: פשוט זה קרוב לה יותר לבית. ואם הציבור יכול לממן את הנוחות הזו, אז למה לא?

משרד המודיעין הוציא יותר מ־335 אלף שקל ב־2023 על שבע חניות קבועות ו־16 מזדמנות באחד המיקומים המבוקשים בתל אביב – לא מעט עבור משרד שכמעט לא עושה כלום

שיתוף פעולה אזורי: כ־100 אלף שקל למידע חדשותי

עד היום לא ברור מה תפקידו ותרומתו של השר דודי אמסלם למדינה במסגרת היותו השר לשיתוף פעולה אזורי. זה לא מנע ממנו לצבור כמות בלתי נתפסת של הוצאות השנה – והיא עדיין לא הסתיימה.

ההוצאות כוללות הקצאה של כחצי מיליון שקל לתחזוקת משרדו (חצי מהסכום כבר נוצל), 46 אלף שקל למימון הצבת מחסומים ליד ביתו – וגם מחשב יוקרתי במיוחד של אפל בעלות של 12 אלף שקל. לא ברור למה אמסלם צריך את אחד מסדרות המחשבים היוקרתיים ביותר, בעיקר בהתחשב בעובדה שאין לו כמעט מה לעשות איתו במשרד.

דוד אמסלם ובנימין נתניהו במליאת הכנסת (ארכיון) (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
דוד אמסלם ובנימין נתניהו במליאת הכנסת (ארכיון) (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

אומנם מדובר בסכום שולי ביחס לתקציב משרדו (21 מיליון שקל), אבל בסכום הזה היה אפשר לרכוש לפחות חמישה מחשבים חדשים וטובים עבור תלמידים שאין להם אפשרות להתחבר לזומים בימים אלה.

סעיף בזבזני נוסף בפעילותו של אמסלם עומד על 96 אלף שקל. מדובר בסעיף התקשרות עם חברת יפעת. לפי המכרז, "יפעת" אמורה לנטר ולספק למשרד מידע מכלי תקשורת חדשותיים כמו עיתונות מודפסת, טלוויזיה ורדיו. זה נוסף על אלפי השקלים שכבר הוציא אמסלם על מנויים לעיתון "הארץ" ו"ג'רוזלם פוסט".

סעיף בזבזני נוסף בפעילותו של אמסלם עומד על 96 אלף שקל. מדובר בסעיף התקשרות עם חברת יפעת. לפי המכרז, "יפעת" אמורה לנטר ולספק למשרד מידע מכלי תקשורת חדשותיים

משרד העבודה: 31,600 שקל עבור באולינג לעובדים

מדובר במשרד שהיה במקור בכלל אגף במשרד הרווחה. בפועל מדובר בג'וב שנתפר למידותיו של השר יואב בן צור מש"ס. אלא שהמשרד, מיותר ככל שיהיה, צריך עובדים כי אחרת הוא לא ייחשב כמשרד. והעובדים צריכים, מן הסתם, לעשות פעילות כדי לא להתנוון. ופה משרד העבודה נחלץ לטובתם.

המשרד רשם דרך העמותה לספורט במקומות העבודה בירושלים את קבוצות הספורט של המשרד לתחרויות ליגת המתקיימות במהלך השנה. סך כל עלות ההתקשרות עומדת על 85,400 שקל. 31,600 מתוך זה מועבר לתחרויות באולינג ו־14,400 לטניס שולחן. כי לשחק באולינג וטניס שולחן זה מאוד חשוב.

יואב בן צור במשרד ראש הממשלה בירושלים, 3 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב בן צור במשרד ראש הממשלה בירושלים, 3 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חשוב להבהיר כי אין שום בעיה עם משרד הדואג לפעילות ספורטיבית עבור עובדיו. הטענה היא שמלכתחילה לא היה אמור להיות משרד כזה בכלל.

משרד התפוצות: משרדים חדשים ב־16.5 מיליון שקל

משרד התפוצות המיותר, שמשמש יותר כג'וב וכפרס לעריקתו של השר עמיחי שיקלי לליכוד, היה אמור להיות בכלל אגף במשרד החוץ. המשרד עצמו לא רק ששילם משכורת נאה למנכ"לית המשרד שלו – אלא גם שילם יפה על אירוע הפרידה ממנה.

סך הכול אושרו לא פחות מ־16.5 מיליון שקל עבור הגדלת שטחי המשרד שאין בכלל צורך בקיומו. מדובר ב־16.5 מיליון שקל שהרשויות ביישובי העוטף חולמים לקבל כבר היום

בשעה שמפוני העוטף נאלצים להיעזר בתרומות מזון של אזרחים כדי שיהיה להם אוכל, משלם המיסים הוציא 12 אלף שקל עבור אירוע הפרידה של המנכלי"ת. אבל זה עוד הכסף הקטן.

אף שבממשלה נורמלית כל המשרד של שיקלי היה נחשב לאגף קטן במשרד החוץ – ועוד היה נשאר שם עודף נדל"ני – הוחלט השנה להגדיל את שטחי הנדל"ן של המשרד. סך הכול אושרו לא פחות מ־16.5 מיליון שקל עבור הגדלת שטחי המשרד שאין בכלל צורך בקיומו. מדובר ב־16.5 מיליון שקל שהרשויות ביישובי העוטף חולמים לקבל כבר היום לצורך הישרדותן.

עמיחי שיקלי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עמיחי שיקלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עכשיו אני רוצה לדעת למה עלי לשלם מיסים ? עבור מי אני משלם את המיסים האלו אם חבורת נהנתנים מבזבזת את כספי המיסים ללא בושה . כאשר חלק אחר באוכלוסיה זקוק לכספים האלו כמו אוויר לנשימה . תתב... המשך קריאה

עכשיו אני רוצה לדעת למה עלי לשלם מיסים ? עבור מי אני משלם את המיסים האלו אם חבורת נהנתנים מבזבזת את כספי המיסים ללא בושה . כאשר חלק אחר באוכלוסיה זקוק לכספים האלו כמו אוויר לנשימה . תתבישו לכם חבורת בוזזים

עוד 952 מילים ו-3 תגובות
סגירה