גבר מצלם בטלפון הנייד את ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, 7 באוקטובר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
MOHAMMED ABED / AFP
גבר מצלם בטלפון הנייד את ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, 7 באוקטובר 2023

דור ה־Z לומד על חמאס בטיקטוק – וההסברה הישראלית חסרת אונים

מ־7 באוקטובר גולשים פרו־פלסטינים מציפים את טיקטוק בסרטונים כוזבים המפארים את חמאס ועושים דמוניזציה לישראל ● יוצרי תוכן מישראל טוענים שסרטונים המהללים ומצדיקים את הטבח של חמאס נעשים ויראליים, "בזמן שיוצרים פרו־ישראלים נאבקים להפיץ את התוכן שלהם לקהל בינלאומי" ● "אנחנו רואים עכשיו רמות של אנטישמיות ואלימות שלא חווינו מעולם"

בין שינה לשירות מילואים בחיל התותחנים, עדיאל כהן בן ה־25 נלחם באויבי ישראל בטיקטוק.

כהן, שמתגורר בתל אביב ומוצב סמוך לאחד מגבולות המדינה, התחיל ליצור תוכן לטיקטוק ב־2020. "כמות גזלות הדעת היא באמת משהו שלא חוויתי אף פעם", אומר כהן, כשהוא מכוון ליוצרי טיקטוק שהסרטונים שלהם מפארים את חמאס ועושים דמוניזציה לישראל מאז מתקפת הפתע של ארגון הטרור ב־7 באוקטובר.

כמעט מייד אחרי שחמאס שלח 3,000 מחבלים למסע ההרג בדרום – שבמסגרתו נרצחו כ־1,400 בני אדם ו־240 נוספים נחטפו – טיקטוק הפך למקור המידע המרכזי על הסכסוך עבור מיליוני בני ה־18 עד ה־24 – פלח האוכלוסייה העיקרי של הפלטפורמה.

לאחרונה, קבוצה של יוצרים פעילים בטיקטוק התאחדה בדרישה שהפלטפורמה – שנוסדה ב־2016 – תיקח אחריות על הפצת האנטישמיות. ברחבי העולם, מנהיגי ממשלות ובעלי הון מובילים קוראים להגבלת השימוש בטיקטוק בעקבות האנטישמיות ה"משתוללת" (הודו כבר אסרה את השימוש בפלטפורמה ביוני 2020 משיקולים ביטחוניים).

המילואימניק ויוצר הטיקטוק עדיאל כהן (צילום: באדיבות המצולם)
המילואימניק ויוצר הטיקטוק עדיאל כהן (צילום: באדיבות המצולם)

"במילים פשוטות, לטיקטוק אין מאפייני בטיחות חיוניים להגנה על יוצרי תוכן יהודים ועל קהילת הטיקטוק היהודית הרחבה יותר, מה שמותיר אותנו בסכנה דיגיטלית ופיזית", נכתב בהצהרה, תחת הכותרת "טיקטוק יקר", שבין החתומים עליה נמנים איימי שומר, יצחק מזרחי ודברה מסינג.

על פי סקר של המרכז ללימודים פוליטיים אמריקאים בהרווארד וחברת הסקרים האריס, 51% מהמבוגרים הצעירים מסוגלים "להצדיק" את הטבח של חמאס, בין השאר מפני שהחשיפה העיקרית שלהם לישראל מאז 7 באוקטובר הייתה דרך סרטונים בטיקטוק.

אתר החדשות "אקסיוס" דיווח השבוע כי מאז 16 באוקטובר פורסמו בעולם 210 אלף פוסטים עם ההאשטאג StandwithPalestine#, לעומת 17 אלף שהשתמשו בהאשטאג StandwithIsrael#

אתר החדשות "אקסיוס" דיווח השבוע כי מאז 16 באוקטובר פורסמו בעולם 210 אלף פוסטים עם ההאשטאג StandwithPalestine#, לעומת 17 אלף שהשתמשו בהאשטאג StandwithIsrael#. על סמך נתוני טיקטוק, אתר החדשות דיווח כי 87% מקהל הפוסטים של StandwithPalestine# הם בני פחות מ־35, לעומת 66% מקהל הפוסטים של StandwithIsrael#.

ברחבי העולם יש יותר ממיליארד משתמשי טיקטוק. "אנחנו רואים עכשיו רמות של אנטישמיות ואלימות שלא חווינו מעולם", אומר כהן על סרטוני הטיקטוק המהללים את מעשי הטבח ועושים שימוש בצילומים הגרפיים של מחבלי חמאס.

משרדי טיקטוק בקליפורניה, 16 במרץ 2023 (צילום: Patrick T. Fallon / AFP)
משרדי טיקטוק בקליפורניה, 16 במרץ 2023 (צילום: Patrick T. Fallon / AFP)

"מושג מעוות לחלוטין"

פרננדה ימפולסקי, בת 24, מרגישה כמו פליטה בארצה. היא עלתה לישראל לפני שלוש שנים אבל אחרי הטבח היא טסה בחזרה למשפחתה בסאו פאולו, ברזיל. משם ימפולסקי ממשיכה ליצור סרטוני טיקטוק פרו־ישראלים, שבדרך כלל מקבלים יותר מ־200 אלף צפיות כל אחד, היא אומרת לזמן ישראל.

אחרי 7 באוקטובר, היא מסבירה, "הכול השתנה ברשת". ימפולסקי היא אחת ממאות פעילים ישראלים המשתפים פעולה עם הארגונים Israel-Is ו־TalkIsrael. לפני חודשיים הארגונים הדריכו קבוצה של פעילים ברשתות החברתיות, ובהם ימפולסקי, כיצד "לשנות את הנרטיב על ישראל בטיקטוק".

"בשביל דור Z, הסרטונים מעזה שהם רואים בטיקטוק הם החשיפה הראשונה שלהם לישראל", אומרת ימפולסקי. "הם מקבלים מושג מעוות לחלוטין על האופי של המדינה"

הבעיה העיקרית העומדת בפני הפעילים למען ישראל בטיקטוק היא "האופי המותאם אישית של האלגוריתם", אומרת ימפולסקי. "זה די מטורף", היא מוסיפה. ימפולסקי מציינת את היכולת של טיקטוק להציע סרטונים לאנשים על סמך התוכן שכבר צפו בו או הגיבו לו בפלטפורמה (ששוויה מוערך בחמישה מיליארד דולר).

"בשביל דור Z, הסרטונים מעזה שהם רואים בטיקטוק הם החשיפה הראשונה שלהם לישראל", אומרת ימפולסקי. "הם מקבלים מושג מעוות לחלוטין על האופי של המדינה". מנגד, יוצרים ערבים "לא התקשו לגנות את מעשי הטבח של חמאס. היה להם קל מאוד לגנות את חמאס כי הם יודעים מה זה חמאס".

יוצרת הטיקטוק פרננדה ימפולסקי (צילום: באדיבות המצולמת)
יוצרת הטיקטוק פרננדה ימפולסקי (צילום: באדיבות המצולמת)

אולם, הן ימפולסקי והן כהן מצביעים על המידע הכוזב כבעיה העיקרית באלגוריתם של טיקטוק, שלא רק עושה התאמה אישית לתוכן של כל יוצר, אלא בו בזמן גם חוסם הצגת נקודות מבט מנוגדות. "בחודש האחרון הייתה הרגשה של הצפה על־ידי כל יוצרי התוכן האלה ששונאים את ישראל", אומרת ימפולסקי.

"סרטונים הוסרו מיידית"

בליל 7 באוקטובר, כשהמחבלים של חמאס עדיין הסתובבו חופשי, כהן גויס ונסע לבסיס – והתחיל מייד לעבוד על כלי הרכב והמכשור של היחידה שלו. "ניסיתי ללהטט בין מה שקורה במדיה החברתית לבין לחימה פעילה, אז זה די מאתגר מבחינה נפשית, הטבח הזה שהתבצע ב־7 באוקטובר היה ממש־ממש טראומטי.

קשה לחסום את התעמולה האנטי־ישראלית הגודשת את טיקטוק, אומר כהן, בין השאר מפני שהסרטונים האלה "מוסווים כסרטונים בנושא זכויות אדם או צדק חברתי"

"בשבועיים הראשונים למלחמה היו לי סיוטים. הייתי כאן, שירתי. ישנתי בשק השינה שלי מתחת לאוהל, והתחלתי לבכות בגלל הסרטונים והתמונות", אומר כהן, שיש לו 63 אלף עוקבים בטיקטוק. הדרך לאקטיביזם בטיקטוק החלה במשבר מוקדם יותר. לדבריו, במהלך מגפת קורונה כהן התחיל לראות "יותר ויותר תוכן אנטישמי ברשת", לצד מאמצים מועטים מאוד להילחם בו.

בהתחלה, כהן יצר סרטוני טיקטוק ש"הגיבו" ליוצרי הסרטונים שקידמו את תנועת ה־BDS נגד ישראל. האסטרטגיה שלו התפתחה להתמקדות בסרטונים שמחנכים אנשים או "מפריכים" סרטונים של יוצרים אנטי־ישראלים.

@adielofisrael

#stitch with @Aurora Bird (Birdy) LAND BACK✊???? (unless you're Jewish) #israel #palestine #gaza #indigenous #landback

♬ original sound – Adiel Cohen

קשה לחסום את התעמולה האנטי־ישראלית הגודשת את טיקטוק, אומר כהן, בין השאר מפני שהסרטונים האלה "מוסווים כסרטונים בנושא זכויות אדם או צדק חברתי, כדי שטיקטוק לא יחסום את היוצרים האלה באותה קלות שהוא חוסם ניאו־נאצים".

עם זאת, לדבריו, אפשרות החסימה בפלטפורמה היא גם "אחד האתגרים העיקריים שאנחנו מתמודדים איתם, בייחוד כשדברים מסלימים, זה הופך לטרנד", אומר כהן, שיצר סרטוני טיקטוק פרו־ישראליים גם במהלך מבצע "שומר חומות" ב־2021.

"הסרטונים הפרו־ישראליים הכי ויראליים לא מתקרבים לרמת הוויראליות של הסרטונים הפרו־פלסטיניים", אומר כהן. לדבריו הדבר משקף את מיעוטם היחסי של פעילים פרו־ישראלים בטיקטוק

"יהיו מי שיהיו האחראים על האלגוריתם, הם מאוד מרוכזים בנו, יוצרי התוכן", אומר כהן. במילים אחרות, טיקטוק שונה מפייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, שכולם – פחות או יותר – גרסאות מקוונות של לוחות מודעות קהילתיים. בטיקטוק הוויראליות לא נקבעת לפי מספר העוקבים או הלייקים שצברת, אלא לפי מספר מיליוני האנשים שמשתפים את הסרטון שיצרת.

"הסרטונים הפרו־ישראליים הכי ויראליים לא מתקרבים לרמת הוויראליות של הסרטונים הפרו־פלסטיניים", אומר כהן. לדבריו הדבר משקף את מיעוטם היחסי של פעילים פרו־ישראלים בטיקטוק. מאז 7 באוקטובר סרטונים שהעלה כהן "הוסרו מיידית" על־ידי טיקטוק מפני ש"האלגוריתם עצמו יכול לפעול נגדך, בגלל מילים אסורות", הוא מסביר.

המילואימניק ויוצר הטיקטוק עדיאל כהן (צילום: באדיבות המצולם)
המילואימניק ויוצר הטיקטוק עדיאל כהן (צילום: באדיבות המצולם)

לפני מעשי הטבח של חמאס, טיקטוק נהג ליידע יוצרי סרטונים שהפרו את הכללים על כל סרטון שהוסר. אולם, מאז 7 באוקטובר הודעות החסימה האלה מטיקטוק כבר לא מתייחסות להפרות ספציפיות, אומר כהן.

מנגד, סרטונים המהללים ומצדיקים את מעשי הטבח של חמאס נצפו על־ידי מיליוני צעירים ברחבי העולם, טוען כהן. לדבריו, אין מספיק יוצרים פר־ישראלים כדי להתמודד עם ההצפה הזאת.

"הקלות שבה הסרטונים האלה נעשים ויראליים ומסתובבים בכל העולם היא מפחידה, בזמן שיוצרים פרו־ישראלים נאבקים להפיץ את התוכן שלהם לקהל בינלאומי"

"הקלות שבה הסרטונים האלה נעשים ויראליים ומסתובבים בכל העולם היא מפחידה, בזמן שיוצרים פרו־ישראלים נאבקים להפיץ את התוכן שלהם לקהל בינלאומי".

במובן מסוים, אומר כהן, האלגוריתם של טיקטוק הוא כמו חצר בית ספר גלובלית: אם הרבה בריונים תוקפים יוצרים פרו־ישראלים בו זמנית, האלגוריתם משקף את השנאה הזאת בחזרה ליוצרים בצורת סרטונים קיצוניים עוד יותר, ובכך תורם להקצנת הקהל.

נער פלסטיני בעזה, 28 באוקטובר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
נער פלסטיני בעזה, 28 באוקטובר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

"זאת תעלומה שאני לא באמת יכול להסביר, חוץ מאשר הטיה של הפלטפורמה עצמה או של האנשים", אומר כהן על האלגוריתם של טיקטוק.

"מהנהר ועד הים"

בטיילור סוויפט יש יותר ממה שנראה לעין, אומרת ימפולסקי. לדבריה, הלהיטים של הזמרת האייקונית מספקים לה מסגרת לסרטוני הטיקטוק שלה וחיבור לאנשים צעירים. אתגר נוסף ביצירת תוכן פרו־ישראלי בטיקטוק הוא שסרטונים הנוצרים במזרח התיכון לרוב לא "הופכים לוויראליים" בקלות כמו סרטונים הנוצרים בארה"ב, אומרת ימפולסקי.

"הם משתפים את [הקריאה] 'מהנהר ועד הים', אבל כשאתה שואל אותם מה המשמעות של זה, רובם לא יודעים. הם לא באמת חוקרים את הסיבות העמוקות לסכסוך"

אולם, מאז 7 באוקטובר נעשה קל יותר לשני הצדדים של הסכסוך הישראלי–פלסטיני "להפוך לוויראליים" בכל העולם או "לשבור את הקיר", כפי שמכנה זאת ימפולסקי. "הטפה היסטורית והרצאות לא יקבלו צפיות", אומרת ימפולסקי. "אני מנסה להציג דברים מנקודת מבט הומנית יותר", היא מוסיפה בהקשר לסרטון שבו היא נראית רצה למקלט בתל אביב עם הכלבה שלה.

לדבריה, מאז טבח אוקטובר, מיליוני יוצרי תוכן בטיקטוק צפו בסרטונים שבהם נשמעת הקריאה "מהנהר ועד הים", שפירושה חיסולה של מדינת היהודים בכל השטח שבין הגבולות הללו. "הם משתפים את [הקריאה] 'מהנהר ועד הים', אבל כשאתה שואל אותם מה המשמעות של זה, רובם לא יודעים. הם לא באמת חוקרים את הסיבות העמוקות לסכסוך".

@mottilazarovich

from the river to the sea, palatine will be free.. free of what? #freepalestine????????❤️

♬ צליל מקורי – motti lazarovich

אם הקהילה הפרו־ישראלית שואפת להיאבק בסילוף בטיקטוק, "אנחנו צריכים לקחת הרבה צעדים אחורה, משהו כמו 300 צעדים אחורה, כי אנחנו פשוט כל כך מעורבים וקרובים לנושא". היא מציינת שוב כי הפצת מידע כוזב – בניגוד לאנטישמיות – היא האיום העיקרי שמציב טיקטוק, ומתארת את תהליך החשיבה של יוצר "טיפוסי" בן דור ה־Z:

"לפלסטינים לא מגיע למות. אני לא יכול לתמוך במוות של ילדים. אז ישראל היא האשמה; והיהודים הם חסידי עליונות לבנה, שקשה להרגיש קשר רגשי כלפיהם". לדברי ימפולסקי, "האתגר שלנו הוא לנפץ את הרעיון הזה במדיה החברתית".

ילדים פלסטינים משחקים בטלפון הסלולרי בחאן יונס, 25 באוקוטבר 2023 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
ילדים פלסטינים משחקים בטלפון הסלולרי בחאן יונס, 25 באוקטובר 2023 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
עוד 1,298 מילים
סגירה