נועה קירל ונועה תשבי במסע הסברה בניו יורק, 20 באוקטובר 2023 (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של נועה תשבי, צילום מסך)
מתוך ערוץ היוטיוב של נועה תשבי, צילום מסך

מתחילת המלחמה בעזה, כוכבנים ומובילי דעה, לצד ארגונים אזרחיים פרטיים, נרתמו לטובת ההסברה, בזמן שהגורמים הרשמיים היו עדיין משותקים ● שרית זהבי, ראש מכון המחקר עלמא, חושבת שהמדינה צריכה להמשיך ולסייע במימון ההסברה האזרחית: "פרופגנדה מטעם המדינה נתפסת כקמפיין תודעה של משטרים פחות דמוקרטיים"

מראשית המלחמה בעזה, ארגונים ישראליים עצמאיים פועלים בזירות ההסברה באינטנסיביות. הציבור נחשף למסבירנים כמו נועה תשבי, אלה קינן ויוסף חדאד, שפועלים בכל הפלטפורמות ונאבקים את מלחמת ההסברה, גם כשהגורמים הרשמיים במדינה היו עדיין משותקים.

החל מ־1 בנובמבר, יזמי הסברה עצמאיים הוזמנו – באמצעות קול קורא של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות (שמונה כאחראי על ההסברה) – להגיש בקשות לקבלת תמיכות כספיות מהממשלה לצורך העיסוק בהסברה.

בחלק הראשון של הקול הקורא, חצי מסכום התמיכה – החצי הממשלתי – ניתן באמצעות מצ'ינג ("מימון משלים") דרך ארגון Voices of Israel ("קולותיה של ישראל"). החצי השני של הסכום ניתן ממקורות אחרים, כמו תרומות. הסכום שהוקצה לחלק הראשון היה בגובה 10 מיליון שקל.

השבוע יצא לדרך החלק השני של הקול הקורא, בסך שלושה מיליון שקל נוספים, כשהפעם הארגונים הפועלים בחזית ההסברה לא צריכים להציג מצ'ינג – ויכולים לקבל מימון ישיר לפעילות ההסברה שלהם.

בהודעה לציבור נאמר: "הפעם שמים במשרד דגש על ארגונים קטנים, דלי תקציב, שעושים עבודה חשובה בחזית ההסברה – הן במרחב הפיזי והן במרחב הווירטואלי. כל ארגון יוכל לקבל תמיכה של עד 100 אלף שקל ללא מצ'ינג בהתאם לעמידה בתנאי הסף".

סא"ל במילואים שרית זהבי, ראש מכון המחקר עלמא – מרכז מחקרי לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון הארץ – ומי ששירתה 15 שנים בחיל המודיעין בתחומי איראן, לבנון, סוריה וחזבאללה – אמרה לזמן ישראל כי בניגוד לביקורת שהוטחה בגורמי ההסברה הרשמיים, היא דווקא מאמינה שההסברה האזרחית־פרטית יותר מרשימה ויותר יעילה.

"הסברה שמתנהלת על־ידי המדינה נתפסת במדינות מערביות כפרופגנדה. דווקא בשל כך, מעורבות של ארגוני החברה האזרחית כאן היא קריטית וכן ירבו"

"אנשים הטיחו ביקורת בכך שאין הסברה רשמית מסודרת ומאורגנת מטעם המדינה. הגישה שלי היא שונה. הסברה שמתנהלת על־ידי המדינה נתפסת במדינות מערביות כפרופגנדה. דווקא בשל כך, מעורבות של ארגוני החברה האזרחית כאן היא קריטית וכן ירבו. התפקיד של המדינה הוא לסייע להם במימון ובמידע שמשחרר דובר צה"ל", אומרת זהבי.

אז עדיף לישראל לשנות דיסקט ולהפריט את כל מערכי ההסברה?
"לנו, כישראלים, זה ברור שאנחנו חייבים תמיכה בינלאומית ושאנחנו צריכים לספר לעולם את האמת על מה שקורה פה ושאם אנחנו לא נספר לעולם את האמת – העולם לא ייחשף למידע מלא.

סא"ל במילואים שרית זהבי, ראש מרכז עלמא למחקרים
סא"ל במילואים שרית זהבי, ראש מכון המחקר עלמא (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מרכז עלמא, צילום מסך)

"מבחינתנו, זה כמעט מובן מאליו שחייב להיות קמפיין כזה ואנחנו מצפים מהמדינה שתוביל את הקמפיין. אבל הדבר הזה לא מקובל במדינות מערביות רגילות. שם לא עושים קמפיינים כאלה. ופרופגנדה מטעם המדינה נתפסת כסוג של קמפיין תודעה של משטרים פחות דמוקרטיים.

"תראי למשל כמה קשה לדובר צה"ל לשכנע את העולם במידע שהוא מעביר. איך קפצו עליו ישר כולם עם הרקטה הראשונה שפגעה בבית חולים – שהייתה בכלל רקטה של ארגוני הטרור ולא של צה"ל".

"ארגוני חברה אזרחית ומובילי דעה צריכים מידע שהם יכולים להפיץ. אם צה"ל לא יחשוף את המידע, אז ארגוני החברה האזרחית לא יוכלו להשתמש. ולכן כמובן שצריך את העבודה של דובר צה"ל"

ולכן הפתרון לדעתך הוא דווקא בגופים אזרחיים כמו הבלוגרית אלה קינן או כוכבנית כמו נועה תשבי?
"ארגוני חברה אזרחית ומובילי דעה צריכים מידע שהם יכולים להפיץ. אם צה"ל לא יחשוף את המידע, אז ארגוני החברה האזרחית לא יוכלו להשתמש. ולכן כמובן שצריך את העבודה של דובר צה"ל, אבל בשכבה הבאה של הפצת המידע, האזרחים המפיקים תכנים ומיידעים באופן עצמאי הם מאוד חשובים.

"מרכז המחקר עלמא חושף מידע ומפיק מידע באופן עצמאי בכל הנוגע לאזור הצפון (למשל, מימון חמאס באמצעות מוסדות פיננסים בלבנון, ט"ש). לדעתי חשוב שיקום מרכז מחקר שיחשוף ויפרסם מידע רב ככל האפשר על חמאס, על עזה, על הנוחבה בדרום המדינה.

"קיימת אפשרות לחשוף מידע מחקרי באופן עצמאי, וזה לצד המיידעים הרבים שצה"ל מפרסם. לדעתי המהלך של המדינה בהקצאת כספים לארגונים פרטיים הוא מהלך מאוד מתבקש".

איך את מנתחת את העבודה של דובר צה"ל במלחמה הנוכחית? 
"התוצרים שיוצאים מדובר צה"ל הם חשובים וקריטיים. במלחמה הזו רואים שינוי בעבודת הדובר – בקצב של שחרור החומרים וגם בהיקף המידע, הסרטונים, התמונות ו/או גרפיקה שהם מספקים. לפעמים אני שואלת את עצמי אם הם לא מוציאים יותר מדי. למשל, קטעי הווידאו מהקסדות של החיילים.

"אבל הדברים הכי חשובים שהם הוציאו, לדעתי, זה שיחות הטלפון עם מנהלי בתי החולים, כל המידע על השימוש שחמאס עושה באוכלוסייה אזרחית. בעבר לקח להם המון זמן לשחרר את החומרים הללו"

"אבל הדברים הכי חשובים שהם הוציאו, לדעתי, זה שיחות הטלפון עם מנהלי בתי החולים, כל המידע על השימוש שחמאס עושה באוכלוסייה אזרחית. בעבר לקח להם המון זמן לשחרר את החומרים הללו והפעם נראה שמישהו שם התכונן היטב לקמפיין התודעה הבינלאומי והם מפיקים חומרים ברמה טובה מאוד".

המלחמה פרצה בהפתעה, איך הם התכוננו לדעתך?
"כל הנושא של ההתמודדות עם תת־הקרקע, מנהרות, חומרים שקשורים למה שהולך מתחת לבתי החולים, אני תחת הרושם שהם התכוננו לקמפיין בינלאומי מהסוג הזה הרבה זמן מראש, אף שלא ידעו שתהיה עכשיו מלחמה".

עוד 715 מילים
סגירה