עזה, היום שאחרי - תוכנית לשיקום הרצועה

מסוק ישראלי בשמי רצועת עזה, 16 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל
מסוק ישראלי בשמי רצועת עזה, 16 בנובמבר 2023

עם סיום המלחמה והשגת שליטה ביטחונית ישראלית בעזה, יש צורך בשיקום כלכלי של הרצועה. למשימה גדולה וחשובה זאת יש צורך בשיתוף פעולה בינלאומי שבו ישראל תהיה לכל היותר בורג קטן במערכת.

בשנת 2019, במהלך לימודי מזרחנות באוניברסיטת תל-אביב, ניסיתי לקדם תוכנית כזו לשיקום הרצועה. פניתי למרצים בכירים, גופים בטחוניים ואזרחיים וארגוני שמאל.

התשובה המרכזית שקיבלתי הייתה שלא ניתן לשקם את עזה כל עוד חמאס בשלטון. זאת למרות שהבהרתי שהתוכנית "עוקפת" את חמאס מבלי להעניק לו כסף או שליטה.

ב-2019, כשלמדתי מזרחנות באוני' ת"א, ניסיתי לקדם תוכנית לשיקום הרצועה. התגובה המרכזית הייתה שלא ניתן לשקם את עזה כל עוד חמאס בשלטון. זאת למרות שהבהרתי שהתוכנית "עוקפת" את חמאס

במשך השנים, אנשי עסקים ומספר ארגונים ניסו להקים פרויקטים שונים בעזה, אך הם נכשלו. באחד המקרים, שמסמל היטב את הטרגדיה של עזה, נבנה מפעל בצפון הרצועה – אך פעילי חמאס עלו על הגג וירו על ישראל וצה"ל הרס את המבנה. תוכנית לשיקום עזה יכולה לצאת לפועל רק אם יהיה שקט ביטחוני ללא חמאס או ארגון טרור אחר.

המיליארדים שהגיעו בעבר לעזה נותבו לטובת הטרור וחלק גדול מהם נגנב על-ידי בכירי חמאס, מקורביהם ובני-משפחתם, ולכן התוכנית הכלכלית לשיקום רצועת עזה (בערבית تَرْمِيم غزة) כוללת מנגנונים למניעת שחיתויות ושקיפות.

בעזה חיים יותר מ-2.000,000 תושבים, מרביתם בני פחות מגיל 30, ופליטים או צאצאיהם מזמן מלחמת העצמאות. שיעור האבטלה עומד על יותר מ-50% וחלק ניכר מהתושבים נעזר בסיוע הומניטרי של האו"ם. אפשרויות העבודה והפיתוח הכלכלי חסומות בפניהם, בין השאר בגלל שתנועת האנשים והמסחר מוגבלת על-ידי ישראל ומצרים.

מדינת ישראל כבשה את רצועה עזה מידי מצרים בשנת 1967 וסיימה את הכיבוש בשנת 2005 (תוכנית ההתנתקות), אך בגלל הטרור – השליטה ברצועה נמשכה במידה מסוימת באופן עקיף.

המיליארדים שהגיעו בעבר לעזה נותבו לטובת הטרור וחלקם הגדול נגנב ע"י בכירי חמאס, מקורביהם ומשפחתם. לכן התוכנית הכלכלית לשיקום רצועת עזה כוללת מנגנונים למניעת שחיתויות ושקיפות

עד 2006 הרשות הפלסטינית בשליטת הפת"ח שלטה בעזה, אך אז ארגון חמאס זכה בבחירות הכלליות ושנה לאחר מכן השתלט על עזה תוך כדי השלכת פעילי פת"ח מבניינים.

ארגון הטרור גרר מאז את ישראל למערכות צבאיות רבות: "עמוד ענן" בנובמבר 2012, "צוק איתן" ביולי-אוגוסט 2014 , "עופרת יצוקה" בדצמבר 2008 עד ינואר 2009, "חגורה שחורה" בנובמבר 2019 (נגד הג'יהאד האסלאמי), "מגן וחץ" במאי 2023 (נגד הג'יהאד האסלאמי), ועכשיו "חרבות ברזל".

מעבר לכך היו תקריות רבות שישראל, משיקולים שונים ושגויים, בחרה שלא להגיב עליהן, כולל אירועי "צעדת השיבה הגדולה" (مسيرة العودة الكبرى) שהחלו בשנת 2018 ורק ב-7 באוקטובר 2023 ישראל הבינה את משמעותן הקטלנית.

40 ק"מ – 5 מחוזות

שטח רצועת עזה הוא 365 ק"מ רבוע: האורך כ-40 ק"מ והרוחב נע בין 6 ק"מ ל-12 ק"מ. הרצועה מחולקת לפי האו"ם ל-5 מחוזות עיקריים מצפון לדרום ו"תרמים עזה" (שיקום עזה) – התוכנית הכלכלית לשיקום עזה תוכננה בהתאם כך שבכל אזור תפעלנה קבוצה של מדינות.

כל מדינה שתשתתף בתוכנית תשלח לפי החלטתה נציגים מתחומים שונים: אדריכל, מהנדס, מתכנן ערים, מומחה מים, רופא, כלכלן, מומחה לאיכות הסביבה וכולי.

ארגון הטרור גרר את ישראל למערכות צבאיות רבות ולתקריות שישראל, משיקולים שונים ושגויים, בחרה שלא להגיב עליהן, כולל אירועי "צעדת השיבה הגדולה", שרק ב-7 באוקטובר ישראל הבינה את משמעותן הקטלנית

גן-חיות, מגרש כדורגל, מתקן התפלה

אזור 1, "עזה צפון" שבו היישובים: בית חנון, בית לאהיא, עיזבת בית חאנון, עטאטרה וג'באליה. המדינות שתהיינה אחראיות על האזור: קטאר (מנהלת), אוסטרליה, בריטניה, קוריאה, פורטוגל, אוסטריה, איטליה, נורווגיה. ביקורת חשבונאית – חברת KPMG.

משימות ייחודיות למחוז הראשון: בניית גן-חיות בסטנדרטים שמאפשרים ככל האפשר תנאי גידול מקלים לחיות והקמת מגרש כדורסל מקורה.

האזור השני יקרא "מחוז עזה" (محافظة غزة) והוא יכלול את היישובים: עזה, שאטי, רימאל, זייתון ווחש. המדינות שתיישמנה את התוכנית השיקום באזור זה הן: ערב-הסעודית (מנהלת), גרמניה, איחוד האמירויות, לטביה, סלובקיה, בלגיה, יוון, אסטוניה, יפן, פינלנד, צ'כיה ולוקסמבורג. הביקורת החשבונאית תהיה באחריות  Delloitte.

משימות ייחודיות למחוז העיר עזה: בניית אצטדיון כדורגל ברמה בינלאומית והקמת מרכז שחייה עם בריכות אולימפיות.

אזור 3, "מחוז דיר אל-בלח" (محافظة دير البلح) ובו היישובים: מוג'ראקה, זהראא, נוסייראת, בורייג', זוואידה, מג'אזי, מוסדר ודיר אלבלח. המדינות שתהינה אחראיות על שיקום האזור הן: טורקיה (מנהלת), צרפת, עמאן, מצריים, קנדה, ליטא, סלובניה והונגריה. על הביקורת החשבונאית תהיה אחראית חברת PWC.

משימות ייחודיות למחוז דיר אל-בלח: הקמת מפעל למחזור מתכות ובניית מרכז טניס גדול לאימון ותחרויות.

משימות ייחודיות למחוז העיר עזה: בניית אצטדיון כדורגל ברמה בינל' והקמת מרכז שחייה עם בריכות אולימפיות. משימות ייחודיות למחוז דיר אל-בלח: הקמת מפעל למחזור מתכות ומרכז טניס גדול

האזור הרביעי יהיה "מחוז ח'אן יונס (محافظة خان يونس) ויכלול את ח'אן יונס והכפרים מסביב. המדינות החברות בשיקום יישובי המחוז תהינה: כוויית (מנהלת), רוסיה, ספרד, צ'ילה, איסלנד, שבדיה וניו-זילנד. את הביקורת החשבונאית תבצע חברת Ernst & Young.

משימות ייחודיות למחוז ח'אן יונס: הקמת מפעל למחזור נייר ובניית מתחם גדול של מגרשי גולף.

השם של אזור 5 הוא "עזה דרום" ובו היישובים: רפיח והכפרים מצפון לעיר. על שיקום ופיתוח האזור תהינה אחראיות המדינות: בחרין (מדינה מנהלת), מרוקו, ארה"ב, שווייץ, הולנד, דנמרק, פולין, אירלנד, ישראל. את הביקורת חשבונאית תבצע חברה BDO.

משימות ייחודיות למחוז ה-5: הקמת מתקני התפלה ובניית מוזיאון מדע.

משימות שיקום לכל המחוזות:

משימות שיקום לכל המחוזות:
• שיקום ופיתוח תשתיות מים וביוב.
• שיקום ופיתוח תשתיות חשמל כולל רשת חלוקה.
• שיפוץ והקמת בתי-חולים ומרפאות.
• הדרכת חקלאים ואספקת ציוד מתקדם בתחום.
• שיפוץ בתי-ספר תיכוניים, בתי-ספר יסודיים וגני-ילדים.
• הקמת אוטוסטרדה חדשה לאורך הגבול המזרחי.
• שיפוץ והקמה של מדרכות וכבישים.
• שדרוג נמל עזה שבשכונת רימאל במערב העיר עזה.
• שיקום שדה התעופה "יאסר ערפאת" שבדרום רפיח.
• פיתוח תשתית תקשורת טלפונית וסלולרית.
• הקמת טיילת לאורך חוף הים.
• הקמת רכבת חשמלית.
• פארקים גדולים הכוללים אגם גדול באמצע.
• בניית מתקני כושר גופני.
• מסלולי אופניים ואספקת 10,000 אופניים.
• הקמת מתקני משחקים לילדים.
• קורסי הכשרה מקצועית.
• שתילת עצי פרי.
• הקמת ככרות ומזרקות.

משימות ייחודיות למחוז ח'אן יונס: הקמת מפעל למחזור נייר ובניית מתחם גדול של מגרשי גולף. משימות ייחודיות למחוז ה-5: הקמת מתקני התפלה ובניית מוזיאון מדע

ערביי ישראל – גשר לשיתוף פעולה

באחריות כל אחת מקבוצות המדינות במחוזות 1 עד 5 ליישם את התוכנית הכלכלית לשיקום רצועת עזה בשטח שלהן וגם להשתתף בפרויקטים משותפים לכל המחוזות. פרויקט גדול שיכול לתרום רבות לכל רצועת עזה הוא פיתוח שדה הגז "מארין" שנמצא כ-30 ק"מ מול עזה ושלפי הערכות מכיל 40 BCM. המאגר התגלה בשנת 1999 ע"י חברת בריטיש גז.

ערביי ישראל יכולים לשמש גשר לשיתוף פעולה בין המדינות התורמות והארגונים מרחבי העולם לבין תושבי רצועת עזה.

הפעילות תיעשה בשקיפות מלאה, עם פרסום דוחות כספיים, כולל משכורות של בכירים ותשלומים לספקים ונותני שירותים וביקורת של משרד רואי חשבון בינלאומי. לכל מחוז יהיה אתר אינטרנט שבו יהיה פירוט של הפרויקטים ושל ניהול התקציב.

התשלום לעובדים מחו"ל יתבצע על-ידי המדינה ששלחה את העובדים והתשלום לעובדים מקומיים יתבצע מתקציב משותף לכל קבוצת מדינות. כך גם התשלום לקבלנים: כל קבוצת מדינות תפתח חשבון בנק משותף שממנו יצאו כספים למימון הפעילות השוטפת ותשלום לקבלנים – והכל כאמור תחת ביקורת של משרדי רואי-חשבון בינלאומיים.

המדינות שישתתפו בתוכנית יממנו את פעילותן בעזה מתקציב המדינה שלהן בסיוע האו"ם, האיחוד האירופאי וארגונים שירצו לתרום. בנוסף, כל אזרח בעולם יוכל לתרום דרך אתר אינטרנט של התוכנית לכל אחת מהקבוצות ומדינות אחרות תוכלנה להצטרף ולתרום בכל דרך אפשרית.

תחום הביטחון, כולל כניסה ויציאה של אנשים וסחורות דרך הגבולות (אוויר, ים ויבשה), יהיה בפיקוח ובקרה של ישראל. גם כאן כדאי שערביי ישראל יהיו שותפים. מוסלמים, נוצרים, דרוזים ובדואים – כולם יכולים לסייע בחיבור בין מזרח למערב.

תחום הביטחון, כולל כניסה ויציאה של אנשים וסחורות דרך הגבולות (אוויר, ים ויבשה), יהיה בפיקוח ישראל. כדאי שערביי ישראל יהיו שותפים. מוסלמים, נוצרים, דרוזים ובדואים – יכולים לסייע בחיבור בין מזרח למערב

שליטה ישראלית בתקשורת ובחינוך

מעבר לשליטה הביטחונית, בכדי לעצור או לפחות למתן את השנאה העצומה של העזתים לישראל, חשוב שהשליטה בתקשורת ובמערכת החינוך תהיה בידי ישראל. אחרת התוכנית לשיקום רצועה עזה תיכשל. אמנם זה כמעט בלתי אפשרי לשלוט במידע וידע בעידן הרשתות החברתיות, ובכל זאת צריך לעשות כל מה שניתן כדי לעצור את ההסתה הפרועה והאנטישמית נגד יהודים ונגד ישראל בתקשורת ובמערכת החינוך בעזה.

קשה ליהודים ישראלים ולטעמי לכל אדם עם מעט אינטליגנציה ומוסר, לגלות קורטוב של אמפתיה לעזתיים אחרי הטבח הנורא ב-7 באוקטובר. למרות זאת חשוב להבין שזה אינטרס של כולנו, יהודים וערבים, שיהיה טוב לערבים בעזה.

שלום אמיתי כפי שמבינים במערב – לעולם לא יהיה עם המוסלמים. זה בניגוד לדת שלהם. אבל אם נהיה חזקים ביטחונית ולהם תהיה פרנסה וקורת גג, יהיה לנו שקט. זמני.

אבי שאולי עבד שנים רבות כעיתונאי. לאחר כ-10 שנים ב-YNET וגלובס בעיקר, עבר לתחום היח"צ ועבד עם רונן צור, אבירם כהן, יהודה שוויצר ועכשיו – טל גולדפינגר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,277 מילים
סגירה