חברי כנסת בליכוד מחפשים את הדרך אל בן גביר

אחרי תקופה של שפל בעקבות התנהלות כושלת והישגים נמוכים, בן גביר מצליח בהבל פיו לתפוס פופולריות בימין, ויש כבר פוליטיקאים שאפילו מחפשים את דרכם אליו ● מה שקורה בליכוד מעניין במיוחד: חברי כנסת מהשורה האחורית, בעיקר מהעשירייה השלישית והרביעית, מיישרים קו עם עוצמה יהודית ● פרשנות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מאי 2023 (צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
AHMAD GHARABLI / AFP
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מאי 2023

בימים האחרונים מזדמן לי לפגוש ולדבר עם חיילי מילואים שמשרתים בעזה ויצאו לחופשות קצרות בזמן ההפוגה. רובם הגדול זועם ומתוסכל. חלקם על המחדל הנורא של הדרג המדיני והצבאי סביב ה-7 באוקטובר, אבל בעיקר על הפסקת המלחמה בעזה.

הטענה החוזרת ונשנית היא כי הצבא הרים ידיים, שהאפשרות להתניע את המלחמה מחדש תהיה קשה מאוד, שחיילים איבדו את הדרייב ואולי גם את המוטיבציה שהייתה להם מרוב אכזבה, ובעצם התחושה שלהם היא שהמדינה איבדה את היכולת של צה"ל להכריע את חמאס ולשחרר את החטופים, בלי מבצעי הסחיטה של חמאס.

השיחה עוברת חיש מהר לתחום הפוליטי וכאן דווקא השר איתמר בן גביר זוכה לאהדה בגלל ההצבעה בקבינט נגד עסקת החטופים עם חמאס, בניגוד לעמדתם של רוב השרים והציבור במדינה. המילואימניקים שאיתם דיברתי חזרו על הציוץ שלו: "אין מלחמה – אין ממשלה".

אחרי תקופה של שפל בעקבות התנהלות כושלת והישגים נמוכים, בן גביר מצליח בהבל פיו לתפוס פופולריות בימין, גם על חשבונם של בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק מהציונות הדתית, שהצביעו בעד העסקה ומעמדם היום בשפל, מה שניכר גם בסקרים.

אחרי תקופה של שפל בעקבות התנהלות כושלת והישגים נמוכים, בן גביר מצליח בהבל פיו לתפוס פופולריות בימין, גם על חשבונם של סמוטריץ' וסטרוק מהציונות הדתית, שהצביעו בעד העסקה ומעמדם היום בשפל

יש כבר פוליטיקאים בימין שאפילו מחפשים את הדרך לבן גביר. השר לביטחון לאומי נסמך גם על המשטרה, שאינה נתפסת כשותפה במחדל המודיעיני והביטחוני של ה-7 באוקטובר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בדרום תל אביב, 3 בספטמבר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בדרום תל אביב, 3 בספטמבר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

בן גביר יודע לשמר את הסטטוס האופוזיציוני שלו, מהדהד את המשנה שלו מדי יום בכל מקום וממשיך לבדל את עצמו מחבריו בימין. בכל הזדמנות הוא חוזר ותוקף את "הקונספציה של ההכלה והכניעה לחמאס".

אתמול (חמישי) הופיע בן גביר בזירת הפיגוע בירושלים וטען כי חמאס – שקיבל אחריות על הרצח בטרמפיאדה בכניסה לעיר – הפר בעצם את הסכם הפסקת האש ולכן צריך לחדש מייד את המלחמה, מה שלא קרה.

אגב, בן גביר אומר שהוא מתרגש למראה החטופים שחוזרים מעזה. "אחי ואחיותיי השבים ממלאים את לבי", צייץ בן גביר. אם כולם בקבינט היו מצביעים כמוהו היינו נשארים עם לבבות שבורים ולא עם עשרות משפחות ישראליות מאושרות. אבל זו מהות הפופוליזם.

"אחי ואחיותיי השבים ממלאים את לבי", צייץ בן גביר. אם כולם בקבינט היו מצביעים כמוהו היינו נשארים עם לבבות שבורים ולא עם עשרות משפחות ישראליות מאושרות. אבל זו מהות הפופוליזם

בן גביר יוצא בכל יום על משהו או מישהו – אם זה ברחוב, במשרד או ברשתות החברתיות. בתחילת השבוע קרא השר הפנים משה ארבל לשלול את האזרחות של שחקן זר במכבי חיפה, דניאל סונדנגרן, משום שלא הניף שלט לשחרור החטופים יחד עם שחקני קבוצתו. לצורך העניין בן גביר אפילו התעמת עם ארבל, מה שהעניק עוד עניין להתרחשות הזו.

ארבל, שהוא לא מ"שלום עכשיו", הודיע בפשטות שעל אי-הנפת שלט לא שוללים רישיון עבודה, ובן גביר טרח להזכיר לו כי הוא התעקש גם שמחבל לא ינותח עם אזיקים על הידיים. סביר להניח שהעימות בין השניים יימשך.

שר הפנים והבריאות משה ארבל, 10 ביולי 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
שר הפנים והבריאות משה ארבל, 10 ביולי 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

במשרד של בן גביר הברדק חוגג. ביום רביעי זרק מנכ"ל המשרד בפועל אלעזר בן הרא"ש את המפתחות והלך הביתה. זהו המנכ"ל השני שעזב את המשרד בשנה האחרונה.

נציבות שירות המדינה קבעה כי בן הרא"ש לא מתאים לתפקיד והוגשה גם עתירה נגד המינוי. בכירים במשרד אמרו, עם זאת, לזמן ישראל כי "בן הרא"ש, כמו קודמו שלמה בן אליהו, לא יכול היה לעבוד יותר עם הטירוף הזה, הדרישות הבלתי הגיוניות וההנחתות משעה לשעה".

נציבות שירות המדינה קבעה כי בן הרא"ש לא מתאים לתפקיד והוגשה גם עתירה נגד המינוי. בכירים במשרד אמרו, עם זאת, לזמן ישראל כי "בן הרא"ש, כמו קודמו שלמה בן אליהו, לא יכול היה לעבוד יותר עם הטירוף הזה"

בן גביר משתולל מאז שנכנס לתפקידו, כדי לחלק מאות אלפי כלי נשק לאזרחים במדינה. אתמול בזירת הפיגוע בירושלים הוא חזר על הצורך לחמש אזרחים. ייתכן שהוא צודק, אבל גם במשרד לביטחון לאומי חרדים מההנחה בקריטריונים ומתוצאות קטלניות של רישיונות נשק שניתנים ללא פיקוח.

באחד העימותים במשרד סביב הנושא צעק בן גביר על סובביו: "אם אתם לא מצליחים להביא לי עובדים שיחלקו רישיונות נשק אני אביא לכם את כל אוהדי בית"ר שיעזרו לכם".

בינתיים בן גביר מתחזק בנישה שלו. אנשי מרכז וימין מתון שהתפתו להצביע לו כדי שישמור על ביטחונם האישי לא יבחרו בו שוב. אבל יש כאלה שמגששים את דרכם אליו. הימין הקיצוני מתייצב מחדש.

השר לביטחון לאומי מחלק נשקים באשקלון, 27 באוקטובר 2023 (צילום: Menahem KAHANA / AFP)
השר לביטחון לאומי מחלק נשקים באשקלון, 27 באוקטובר 2023 (צילום: Menahem KAHANA / AFP)

סמוטריץ' והציונות הדתית מאבדים כוח, כאמור, הרבה בגלל ההתנהלות הבעייתית של סמוטריץ' כשר אוצר, ההתעקשות שלו על חלוקת הכספים הקואליציוניים והעמדות שלא נתפסות ימניות מספיק ביחס לאלו של בן גביר וחבריו עמיחי אליהו ויצחק וסרלאוף.

לתוך הקווים האופוזיציוניים החדשים האלה מבקשים לחדור גורמים פוליטיים נוספים. מה שקורה היום בליכוד מעניין במיוחד: חברי כנסת מהשורה האחורית, בעיקר מהעשירייה השלישית והרביעית, נוקטים בשורה של עמדות קיצוניות, בניגוד לאלו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובעצם מיישרים קו עם עוצמה יהודית.

החשבון הפוליטי פשוט. הליכוד כפי שזה נראה בסקרים מאבד קרוב לחמישים אחוזים מכוחו אחרי האסון ב-7 באוקטובר, וחברי הכנסת במפלגה חייבים לחפש בית חדש, אם הם עדיין רוצים לראות את המשכן מבפנים.

החשבון הפוליטי פשוט. הליכוד כפי שזה נראה בסקרים מאבד קרוב לחמישים אחוזים מכוחו אחרי האסון ב-7 באוקטובר, וחברי הכנסת במפלגה חייבים לחפש בית חדש, אם הם עדיין רוצים לראות את המשכן מבפנים

ח"כ משה סעדה התראיין בערוץ 14 ודיבר על כיבוש עזה כולל ציר פילדלפי, ושליטה אזרחית של ישראל ברצועה. "מה שאני אומר, איש לא מדבר עליו", הדגיש סעדה.

ח"כ דן אילוז התנגד כמו בן גביר לעסקת החטופים, ואחר כך בירך עליה. ח"כ עמית הלוי מתנגד לעסקת החטופים ותומך בכיבוש עזה, סיפוחה לישראל והקמת שלוש ערים ישראליות ברצועה, בסדר הגודל של אשדוד ואשקלון.

חברי הכנסת מהליכוד דן אילוז, אריאל קלנר ועמית הלוי יחד עם הח"כ לשעבר שולי מועלם בהר הבית, 18 במאי 2023 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים, מטוויטר)
חברי הכנסת מהליכוד דן אילוז, אריאל קלנר ועמית הלוי יחד עם הח"כ לשעבר שולי מועלם בהר הבית, 18 במאי 2023 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים, מטוויטר)

ח"כ אריאל קלנר, גם הוא איש העשירייה הרביעית בליכוד, הופיע לפני כמה ימים בכנס באשדוד שארגן המטה שהולך וגדל לטובת החזרת ההתיישבות לעזה. קלנר ציטט בנאומו דברים שאמר רס"ן בניה שראל שנפל במבצע צוק איתן:  "עזה לא נותנת לנו לשכוח שהיא מתגעגעת אלינו".

חברי כנסת נוספים בליכוד מחזיקים בעמדות דומות, ביניהם אביחי בוארון, אושר שקלים ואחרים. אין שום הבדל בעמדות שלהם ושל בן גביר גם בנושא הר הבית, וכמה מהם מקפידים לעלות להר דרך קבע.

זה נראה כמו קריאת "קח אותי איתמר", אבל אחד מחברי הכנסת הללו אמר לזמן ישראל כי "אנחנו נביא את העמדות שלנו בנוגע לעזה להצבעה בליכוד. יש לנו את הכוח הפוליטי ואת הרוב מול נתניהו. בינתיים אף אחד לא הולך לשום מפלגה אחרת".

אחד מחברי הכנסת הללו אמר לזמן ישראל כי "אנחנו נביא את העמדות שלנו בנוגע לעזה להצבעה בליכוד. יש לנו את הכוח הפוליטי ואת הרוב מול נתניהו. בינתיים אף אחד לא הולך לשום מפלגה אחרת"

ולסיום: גם ח"כ אלמוג כהן שנזרק למעשה מעוצמה יהודית מחפש דרך חדשה. כהן או מישהו שתומך בו הפיץ השבוע משאל בהודעות סמס. "האם תצביעו למפלגה אמיצה בראשות אלמוג כהן שנלחם באומץ לב באופקים ב-7 באוקטובר, ביחד עם הצל?" כך נוסחה השאלה.

סביר להניח שמפלגה אמיצה כזו לא תעבור עשירית מאחוז החסימה והיוזמה תחלוף כצל, אבל למה לא לנסות?

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
7
אהה....נגיד שזה נכון ... למרות שחצי מהדברים הם בגדר דעה שאין לה ממש אחיזה במציאות אני רק שאלה. פרסתם משהו פעם שהיה נגד בן גביר ? הצגתם אי פעם דעות מנוגדות ? תמשיכו לחרטט ומי שעיניו ברא... המשך קריאה

אהה….נגיד שזה נכון … למרות שחצי מהדברים הם בגדר דעה שאין לה ממש אחיזה במציאות
אני רק שאלה.
פרסתם משהו פעם שהיה נגד בן גביר ?
הצגתם אי פעם דעות מנוגדות ?

תמשיכו לחרטט ומי שעיניו בראשו ישפוט לפי השכל הישר

מר ירושלמי הסססמאלני, אני אצביע בן גביר בגלל מה שהוא עושה, הרחוב הערבי שקט בגלל חלוקת הנשקים ומדיניות אפס ההכלה, לא בגלל הבל פיו והבל הניתוח שלך, זה שהוא שמח על חזרת החטופים לא אומר שזו... המשך קריאה

מר ירושלמי הסססמאלני, אני אצביע בן גביר בגלל מה שהוא עושה, הרחוב הערבי שקט בגלל חלוקת הנשקים ומדיניות אפס ההכלה, לא בגלל הבל פיו והבל הניתוח שלך, זה שהוא שמח על חזרת החטופים לא אומר שזו החלטה נכונה , לו היו ממשיכים העיסקה הייתה הרבה יותר טובה, אבל הפראבדה הססמאלני שלך לא יודע מעצור שקר

עוד 1,049 מילים ו-7 תגובות
סגירה