ישראל לא סגרה את הדלת על המשך המו"מ לשחרור חטופים

למרות ההודעה כי ראש המוסד הורה לאנשיו לעזוב את דוחא, מצרים וקטאר ממשיכות לנהל שיחות עם ישראל וחמאס ● בחינת לוחות הזמנים שהובילו לחידוש הלחימה בעזה מעלה אף היא כי ישראל לא ויתרה על חזרה למתווה שחרור החטופים ● פרשנות

מפגינים מוחים בתל אביב בקריאה לשחרור החטופים המוחזקים ברצועת עזה, 2 בדצמבר 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
מפגינים מוחים בתל אביב בקריאה לשחרור החטופים המוחזקים ברצועת עזה, 2 בדצמבר 2023

בצעד חריג, אפילו בעת מלחמה, הודיעה במהלך השבת לשכת ראש הממשלה כי בהוראת ראש המוסד הוחזר מקטאר צוות המשא ומתן של המוסד. הסיבה, על פי ההודעה, "חמאס לא מילא את חלקו בהסכם שכלל את שחרור כל הילדים והנשים על פי רשימה שהועברה ואושרה על ידו".

הודעה בשבת היא מהלך רגיש מאד, ששמור לאירועי חירום. האירוע אתמול לא ענה להגדרה הזו – הוא שימש יותר כהעברת מסר חריף בזמן אמת, במטרה אולי לשפר עמדות במצב העדין והרגיש שנוצר. לכן מתבקשת המסקנה כי לא מדובר מבוי סתום במשא ומתן, אלא מהלך שנועד להוציא את הצד השני מתחום הנוחות שלו.

עובדתית, מצרים וקטאר ממשיכות לנהל שיחות עם שני הצדדים. אפשר לתאר את המצב החדש כפירוק החמ"ל המשותף שבו ישבו קטאר, מצרים וישראל (כשארצות הברית נמצאת כל העת במעגל המעודכנים) מבלי לטרוק את הדלת.

מבחינת ישראל, המשך המגעים באופן שנעשה עד כה, יהיה רק אחרי שחמאס ישלים את השלב הראשון של העסקה וישחרר את 17 הנשים והילדים שהופיעו ברשימות המוסכמות.

מבחינת ישראל, המשך המגעים באופן שנעשה עד כה, יהיה רק אחרי שחמאס ישלים את השלב הראשון של העסקה וישחרר את 17 הנשים והילדים שהופיעו ברשימות המוסכמות

גורם ישראלי מתאר את הימים האחרונים של השבוע שעבר כרכבת הרים, שמקבלת תפנית בטווחי זמן של דקות. בלילה שבין חמישי לשישי היה ברור לגורמים הישראלים שחמאס לא מתכוון לעמוד בתנאים שסוכמו ולשחרר עשר חטופות. נציג ישראלי בכיר במשא ומתן העביר עוד קודם לכן, בבוקר יום חמישי, התראה על כך לדרג המדיני בישראל.

נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי מקבל את פניו של אמיר קטאר שיח תמים בן חמאד אאל-ת'אני בקהיר, 10 בנובמבר 2023 (צילום: Egyptian Presidency / AFP)
נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי מקבל את פניו של אמיר קטאר שיח תמים בן חמאד אאל-ת'אני בקהיר, 10 בנובמבר 2023 (צילום: Egyptian Presidency / AFP)

בשלב הזה הדרג המדיני היה כבר עייף לאחר לילה ללא שינה. מה שקרה בשעות המוקדמות של אותו בוקר (חמישי) היה בבחינת סרט מתח. כל הלילה, בין רביעי לחמישי, ישראל וחמאס החליפו מסרים ורשימות כשקטאר מנסה ללחוץ על יחיא סנוואר לעמוד בהבטחות שלו.

בשעה 06:15 ישראל עוד החזיקה רשימה של שבעה חטופים ושלוש גופות, בניגוד לסיכום על שחרור עשרה חטופים חיים. שר הביטחון הורה כבר לחיל האוויר להתכונן לתקיפה.

בשעה 06:35 הגיעה רשימה חדשה מחמאס, שעמדה בתנאי ההסכם וכללה עשרה חטופים חיים. בתוך חמש דקות התקבלה בדרג המדיני החלטה לאשר את הרשימה ובשעה 06:45, רבע שעה לפני תום ההפוגה, דובר צה"ל הודיעה כי ישראל נוצרת את האש ליממה נוספת. "היינו כחוט השערה מלפתוח באש", אמר לזמן ישראל באותו בוקר גורם בטחוני בכיר.

לאחר שחרור החטופות ביום חמישי בלילה, המשלחת הישראלית בקטאר המתינה ליתרת 17 החטופים שנותרו בידי חמאס בקטגורית הנשים והילדים. ברשימה הזו כלולים גם שירי ביבס ושני ילדיה, אריאל בן ארבע וכפיר בן 10 חודשים. חמאס העביר שוב שבעה שמות של חטופות ושלוש גופות.

המשלחת הישראלית בקטאר המתינה ליתרת 17 החטופים שנותרו בידי חמאס בקטגורית הנשים והילדים. ברשימה הזו כלולים גם שירי ביבס ושני ילדיה. חמאס העביר שוב שבעה שמות של חטופות ושלוש גופות

אחרי חצות, לאחר שישראל סירבה לאשר את הרשימה החסרה, העלה חמאס הצעה אחרת: להתחיל לדון בקטגוריה חדשה, גברים קשישים. בישראל סירבו והמתינו לראות האם, כמו בלילה הקודם, חמאס יתעשת. זה לא קרה – ולמעשה נוצר נתק בין הצדדים.

מחבל חמאס ליד רכב של הצלב האדום בעת שחרור בני ערובה ישראלים, רפיח, 28 בנובמבר 2023 (צילום: AFP)
מחבל חמאס ליד רכב של הצלב האדום בעת שחרור בני ערובה ישראלים, רפיח, 28 בנובמבר 2023 (צילום: AFP)

בישראל לא המתינו ודרכו שוב את חיל האוויר לשעה 07:00. חמאס הבין שישראל רצינית בעניין הפתיחה באש ושיגר בשעה 06:30 מטח רקטות. בתוך דקות, חיל האוויר החל להפציץ ברצועה כשישראל מודיעה כי ההפוגה תמה.

אבל למרות זאת, ניתוח לוחות הזמנים של קבלת ההחלטות מצביע על כך שישראל בכל זאת נתנה לחמאס עוד יממה לחזור בו: היא החזירה את המשלחת מקטאר רק בשבת, 24 שעות אחרי שהאש ברצועת חודשה. כלומר, היו מי שהאמינו שניתן עדיין לכופף את סנוואר. אבל מה שעבד יממה קודם לא צלח ביום שישי.

ניתוח לוחות הזמנים של קבלת ההחלטות מצביע על כך שישראל בכל זאת נתנה לחמאס עוד יממה לחזור בו: היא החזירה את המשלחת מקטאר רק בשבת, 24 שעות אחרי שהאש ברצועת חודשה

השאלה עכשיו היא לאן ממשיכים מכאן – בהנחה ששני הצדדים רוצים לחדש את מתווה שחרור החטופים, כל צד מטעמו הוא. שר הביטחון יואב גלנט הצהיר אמש כי ישראל לא תדון בשום שלב חדש בעסקה עד להשלמת שלב שחרור הנשים והילדים.

חמאס מתקשה בעניין הזה ולא ברור מה עומד מאחורי הקושי הזה. האם חלק מהחטופים מקבוצת ה-17 אינם בחיים, או לחילופין אינם בידי חמאס?

אפשרות נוספת היא שסנוואר החליט לטרפד את השלב האחרון בהסכם כדי להקשיח עמדות לקראת הקטגוריות הבאות. שום גורם ישראלי לא הצליח לספק תשובה חד-משמעית בעניין הזה. סנוואר הוא המחליט הבלעדי, ומכאן הקושי לחזות את המהלכים שלו.

ראש חמאס בעזה יחיא סנוואר, 13 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
ראש חמאס בעזה יחיא סנוואר, 13 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)

אחת מבני משפחות החטופים שנפגשה בחשאי עם אחד גורם קטארי בכיר, שופכת מעט אור על איך נתפס סנוואר בעיני המתווכים. הפגישה נערכה בחשאי באחת מבירות אירופה, ללא מצלמות וללא תיעוד.

"השיחה איתו הייתה מאד פתוחה, רצינית ועניינית" היא סיפרה. "כל שם שעלה הוא בדק מייד ברשימות שהופיעו אצלו. הוא היה מעודכן מאד".

אחרי ההיכרות והשיח הראשוני, כשהאווירה התחממה, השליח הקטארי שיתף אותה ברשמים שלו מהמשא ומתן. "סנוואר מתנהג כשיכור כוח", הוא סיפר, והוסיף כי ההתרשמות היא שככל שעובר הזמן הבטחון של סנוואר עולה.

כשהאווירה התחממה, השליח הקטארי שיתף אותה ברשמים שלו מהמשא ומתן. "סנוואר מתנהג כשיכור כוח", הוא סיפר, והוסיף כי ההתרשמות היא שככל שעובר הזמן הבטחון של סנוואר עולה

על השאלה מה הוא חושב עליו, הגיב השליח בתנועת אצבע סיבובית שמשמעה,  הוא מטורף.

עוד 784 מילים
סגירה