אילון לוי (צילום: אבנר הופשטיין)
אבנר הופשטיין
אילון לוי

פצצות לגבות

אילון לוי הוא האס הראשי שישראל שולפת מול הרשתות הזרות במלחמה בעזה ● בין הרמת גבות ב"סקיי ניוז", לעימות עם מגיש סקפטי ברדיו לונדוני, הוא משתפשף ברזי הטיקטוק, מאתגר את תומכי חמאס, ושומע מאימו בלונדון איך מנהל הבנק עוקב אחריו בהערצה ● בריאיון לזמן ישראל הוא מספר איך דילג מהמחאות נגד ההפיכה המשטרית לעבודה במטה ההסברה של נתניהו

אילון לוי הוא האס הראשי שישראל שולפת מול הרשתות הזרות במלחמה בעזה ● בין הרמת גבות ב"סקיי ניוז", לעימות עם מגיש סקפטי ברדיו לונדוני, הוא משתפשף ברזי הטיקטוק, מאתגר את תומכי חמאס, ושומע מאימו בלונדון איך מנהל הבנק עוקב אחריו בהערצה ● בריאיון לזמן ישראל הוא מספר איך דילג מהמחאות נגד ההפיכה המשטרית לעבודה במטה ההסברה של נתניהו

לא תמיד אילון לוי, הסופרסטאר החדש של ההסברה הישראלית, מרים גבות בתדהמה בראיונות וזוכה לממים, סטיקרים והצעות נישואין מרחבי העולם. לפעמים הוא גם אוהב להדהים ולאתגר את מראייניו בדרכים אחרות, דבר שלא קורה הרבה כפי שהיה רוצה, משום שרוב הזמן מצליחים במטה ההסברה לאלף את הסוררת היצירתית הזאת.

אבל בסוף גם בכוורת הרוחשת של המטה בקריה הבינו שבעידן השטיקטוק, כשיש לך קוסם, לפעמים אתה חייב לאפשר לו לשלוף שפן מהכובע או להעמיד פנים שהוא מנסר מתנדב מהקהל לשניים בלי שירגיש. מאז פרוץ המלחמה, לוי כבר הפנים את המינון הנכון – והפך למכונה משומנת.

ביום שישי לפני שבועיים, ב־22:00 בלילה – אחרי שבוע מטורף של ראיונות מכל הטעמים והאומות – הצביעות התקשורתית כמעט הכריעה אותו. כשהוא מרגיש שהתשובות הרהוטות והמדויקות באנגלית קיימברידג'ית לא מספיקות, זה אומר שהגיע הזמן לגימיק.

מולו ניצב מגיש הרדיו לואיס גודול, החמצמץ כלימון קוקני מרשת הרדיו LBC, שחזר על המנטרה "הפסקת אש", כאילו מדובר בפתרון קסם של המנדט הבריטי לכל חוליי האזור. "כל מה שהם רוצים זאת הפסקת אש", הגן על העזתים המסכנים.

אילון לוי (צילום: אבנר הופשטיין)
אילון לוי (צילום: אבנר הופשטיין)

כשלוי הזכיר לו את החטופים ואת העינויים שעברו אזרחי ישראל, והגן על ציוצו שכינה את משתתפי ההפגנה האנטי־ישראלית בלונדון "מתרצי אונס", נדנד גודול את ראשו בסקפטיות כשוטר חסר סבלנות הניצב מול ספינת מעפילים. אז לוי הרגיש שאת הלימון הזה צריך להפוך ללימונדה, להוסיף קצת וודקה ולערבב.

"החלטתי לשים לזה סוף. אמרתי לו, 'אתה יודע מה, אם יש מי שנעלב מהאמירה 'מתרצי אונס', אני מציב בפניו אתגר: אני מכריז שעל כל אדם שיגיע להפגנה פרו־פלסטינית עם שלט, I Condemn Hamas for raping Israeli women ("אני מגנה את חמאס על אונס נשים ישראליות") ויתייג אותי בטוויטר – אני בתמורה אתרום 10 פאונד לאונר"א או לכל עמותה אחרת שיבקש ממני וגם אתנצל בפניו בפומבי. עכשיו, אמרתי לו, הכדור במגרש שלכם".

"אני מכריז שעל כל אדם שיגיע להפגנה פרו־פלסטינית עם שלט, I Condemn Hamas for raping Israeli women ויתייג אותי בטוויטר – אני בתמורה אתרום 10 פאונד לאונר"א או לכל עמותה אחרת שיבקש"

אם היו מגיעים מאות אנשים עם שלטים כאלה היית פושט רגל. היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה בחיים לא תאשר להחזיר הוצאה כזאת.
"לקחתי סיכון מחושב כי היה ברור שאף אחד לא יענה לאתגר. מי שמוציא הגה נגד חמאס באירועים האלה גמור. אבל אז בחור אחד, חבדניק, אימץ את האתגר ועמד 50 מטר מההפגנה עם השלט הזה. מייד תרמתי ח"י דולרים לעמותה של יהודים בניו יורק שהוא ביקש ממני. זה הח"י דולר הכי טוב שהשקעתי בחיים שלי".

אני עובר "גזה־לייטינג" בתקשורת העולמית

לוי מספר על המהתלה הזאת ולרגע הוא לא מסבירן לאומי עם המון איפור על הפנים אלא סטנדאפיסט מוחמץ במועדון לילה בסוהו. "אני לא מפעל גימיקים, אבל לפעמים באמת חייבים לחשוב מחוץ לקופסה", הוא אומר.

אילון לוי (צילום: אבנר הופשטיין)
מסר חייב לעבור. אילון לוי (צילום: אבנר הופשטיין)

ברקע כבר משדלים אותו לשבת בכיסא כי עוד שנייה מתחיל ריאיון עם תחנת טלוויזיה כלשהי בקולומביה. אבל כשהוא בשוונג קשה לעצור אותו. הוא מתעקש לסיים את הסיפור עד הפרט האחרון, עד שאני אבין בדיוק מה רצה להשיג. יותר מדי פעמים הוא נתקל בעיתונאים שלא מבינים. מסר חייב לעבור.

נולדת וגדלת בלונדון, התחנכת במוסדות האקדמיים שלהם, ספגת את הגישה הקרירה והאדנותית לאורך חייך, ועכשיו כישראלי אתה מנסה לפרק ולנטרל את שורשי האנטי־ישראליות – או אולי אפילו אנטישמיות – שלהם מכאן. אירוניה.
"היה לי ריאיון עם "ניוז נייט" בבי־בי־סי, מייד אחרי שמוחמד אשתייה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, התראיין, והמגישה קירסטי וורק מציגה אותו כאיש רודף שלום המעוניין בפתרון שתי המדינות.

"אתם כשלתם ואכזבתם את הקהילה הבינלאומית! אתם לא עושים את העבודה שלכם כמו שצריך. אנחנו מתמודדים עכשיו עם הכישלון החרוץ של הקהילה הבינלאומית. אתם חייבים לנו תשובות"

"אז אמרתי לה שהייתי מזועזע מהריאיון איתו. 'שמתם לב ששלוש פעמים ביקשתם ממנו לגנות את מאורעות שבעה באוקטובר ואת מעשי חמאס והוא סירב? ולא רק זה, הוא אמר לכם, ואני מצטט, 'המאבק הפלסטיני נמשך 100 שנה'. 100 שנה!

"'אז הוא אמר לכם עכשיו שהוא נלחם 25 שנים לפני קום המדינה. 44 שנים לפני 67'. וורק מתעקשת, 'נדמה לי שהוא אמר 56 שנה', כלומר, מאז מלחמת ששת הימים. אמרתי לה, 'לא, תעשי ריוויינד בבקשה. תחזירי את הקטע לאחור ותקשיבי'.

@eylonalevy

And on day 48 of keeping calm during these interviews, my forehead finally lost it ???? #israel #israeligovernment #israelhamaswarupdate #eylonlevy

♬ Frolic (Theme from "Curb Your Enthusiasm" TV Show) – Luciano Michelini

"אתה רוצה שאני אראה לך כמה אבסורד זה שאין שום אחריותיות מצד המדיה? איך ייתכן שארגון הבריאות העולמי מבצע בדיקה בזמן שחושפים מנהרות ולא חושב להזכיר את זה? אתם כשלתם ואכזבתם את הקהילה הבינלאומית! אתם לא עושים את העבודה שלכם כמו שצריך. אנחנו מתמודדים עכשיו עם הכישלון החרוץ של הקהילה הבינלאומית. אתם חייבים לנו תשובות על המחדל הזה.

"אתה יודע כמה ראיונות היו לי בבי־בי־סי ובערוצים האחרים שמוציאים אותי תועמלן שקרן כשאני אומר שלחמאס יש מפקדה מתחת לשיפא? 'Where is the evidence? Prove it'. עד כדי כך הם תוקפים אותי שלפעמים אני מתחיל לפקפק בעצמי".

"זה גזה־ליינטינג!  ככה אני קורא לזה. לא אני המצאתי את המונח, אבל אימצתי אותו. לפני שבוע אני מתראיין בבי־בי־סי ואנחנו חושפים את החומרים שהוצאנו מתחת לשיפא"

זה גזלייטינג.
"זה גזה־ליינטינג!  ככה אני קורא לזה. לא אני המצאתי את המונח, אבל אימצתי אותו. ואז לפני שבוע אני מתראיין בבי־בי־סי ואנחנו חושפים את החומרים שהוצאנו מתחת לשיפא. ואומרים לי, 'מר לוי, תסביר לנו מה אנחנו רואים פה בבקשה'. ואז הם נאלצים להודות שחמאס אכן החזיק בתשתית טרור מתחת לבית החולים".

ואז מה? אתה דורש שיתנצלו?
"זהו, שאין את זה. מה שקרה למשל עם בית החולים אל־אהלי זאת דוגמה קלאסית. בגלל שהם רצו עם השטויות בלי לחכות – חכו רגע, עדיין אוספים גופות, מאיפה חמאס בכלל יודע שמתו 800 איש? מאיפה הוא יודע? – והם פשוט רצו עם הכותרת הזאת. זה היה כל כך מגוחך כי כשראו בבוקר שבית החולים עדיין קיים הם הפכו את זה ל־He said, she said. אתה חשוד עד שיוכח אחרת.

"אני פשוט מתחרפן בכמה ראיונות אני צריך להגיב על זה ש'חמאס מכחיש, חמאס מכחיש'. מדובר בארגון שערף ראשים ושרף סבתות וחטף ילדים והכחיש כל אחד מהפשעים האלה. זה כמו להגיד, 'דאעש מכחיש את זה'.

"אני אומר להם: 'אתם, העיתונאים מהעולם, בטח שלא הייתם מלבינים אמירה כמו 'דאעש מכחיש את זה', נכון? אתם עיתונאים, יש לכם מקור שאומר לכם משהו ואחר כך מתברר ששיקר, אז למה אתם ממשיכים לשדר את מה שהוא אומר? למה אתם לא מפקפקים בנתונים שקריים?'"

"אתם, העיתונאים מהעולם, בטח שלא הייתם מלבינים אמירה כמו 'דאעש מכחיש את זה', נכון? אתם עיתונאים, יש לכם מקור שאומר לכם משהו ואחר כך מתברר ששיקר, אז למה אתם ממשיכים לשדר את מה שהוא אומר?"

המראיינים הבריטים טובים בלדרוש תשובות ללא אמפתיה. בעבר מרואיינים ישראלים היו מתעצבנים מזה.
"אתה יודע כמה ישראלים באים אליי ואומרים לי שהם היו מושיטים יד דרך המצלמה וחונקים את המאזינה שהתקשרה לאולפן וטענה שישראל הפציצה במסוקים את החוגגים במסיבה? הישראלים חושבים שאם הם דופקים על השולחן זה מה שהקהל רוצה לשמוע.

"אבל זה מה שרוצים לשמוע בארץ – לא בחו"ל. הקהל רוצה שמישהו יסביר בחדות, ברהיטות ולעניין".

אילון לוי (צילום: אבנר הופשטיין)
אילון לוי עם יועצת הטיקטוק רייצ'ל ברוקס (צילום: אבנר הופשטיין)

שלחת פרחים למראיינת מ"סקיי ניוז" מסיפור הגבות?
"לא, אפילו שהיא באמת עשתה לי שירות. אני מקווה שהיא תזמין אותי חזרה להתראיין אצלה. אני חושב שמספיק הבינו שהשאלה הזאת הייתה מגוחכת. היא לא דיברה איתי אחרי זה, אבל הוציאה ציוץ שתפקידה בתור מראיינת הוא לעמת דוברים מול דעות שנויות במחלוקת.

"זה נכון, אבל התפקיד של מראיין הוא גם לסנן החוצה את הבולשיט. בדיעבד אולי הייתי צריך להגיד 'לא רק שהיינו שמחים למסור חטופים אחד מול אחד, היינו שמחים לקבל חזרה את כל 240 החטופים תמורת אפס אסירים, במיוחד אם התחושה של הפלסטינים שאנחנו לא מספיק מעריכים את חיי הפלסטינים'. אבל זאת חוכמת בדיעבד".

מאז אירוע הגבות כל ויץ שלו זוכה לתגובה ויראלית ברשתות: בין אם זה חיקוי מצחיק של המבטא הישראלי הטיפוסי בפודקאסט אמריקאי, או סרטון שבו הוא "מתנצל" כביכול בפני מי שהאשים כתומכי חמאס

לוי מרוקן עוד כוס קפה. זאת שעת צוהריים מאוחרת וכבר ספרתי שלישית. "אני חי על אדרנלין וקפאין", הוא אומר. "זה מחליף חדר כושר, שאני פשוט לא מצליח להגיע אליו מאז שהתחילה המלחמה". הריאיון מתחיל ולוי, מומרץ היטב, עובר לעמדת הספינקס ויורה צרור מדהים של טיעונים מהוקצעים, משויפים עד רמת האות. אף ליפסוס ושום היסוס לא נשמעים.

הוא לא מתווכח, לא מתקרבן, לא מתפלסף. הכול חד ומשויף עד לרמת המילה. "כל אש נגד כוחותינו תיענה באש"; "קיבלנו חזרה אישה בת 85 שלא זכתה לטיפול רפואי"; "אמילי הנד הקטנה שאבא שלה מספר שהוא רואה את הטרור בעיניה – היא חשבה שהיא הייתה בגלות במשך שנה שלמה";

אמילי הנד ששוחררה משבי חמאס פוגשת את אביה תום, 26 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה
אמילי הנד פוגשת את אביה תומאס, 26 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

"לעולם לא נסלח למפלצות שחטפו את הילדים שלנו וחשפו אותם לעינוי הפסיכולוגי הזה", "איזה מפלצות חולניות חוטפות תינוק בן עשרה חודשים בשביל כופר?"; "את מבינה את רמת האופל שאיתו אנחנו מתמודדים?"; "החיילים שלנו לא יהפכו לברווזים צולעים".

כעס עצור כשהוא מדבר על ילדים; מבט חדור כשהוא מדבר על חיילים; פרצוף חף מהבעות כשהוא מזכיר את ראש הממשלה – אותו ראש ממשלה שנגדו לוי הפגין עם טישרטים של "דמוקרטיה או מרד" לפני קצת יותר מחודשיים, אבל אף אחד לא יוכל להבחין אצלו בגרם של ביקורת, או הרמת גבה חלילה.

בהפסקה בין הראיונות הוא מקבל תדרוך מיועצת הטיקטוק האנגלוסקסית רייצ'ל שהוצמדה אליו, כיצד  לצלם סרטון תגובה אישי במענה למישהו שגילה בו עניין, במטרה להרחיב את מעגל המשפיענים

הריאיון מסתיים ולוי מורח חיוך על פרצופו: "מוצ'יסימוס גרסיאס פור הבלר קון מיגו, גרסיאס", הוא מפטיר למראיינת הקולומביאנית. "רגע, מאיפה הוא שלף עכשיו את הספרדית הזאת פתאום?" תוהה אחד הממונים עליו. "הוא גם יודע צרפתית", לוחשת לו אחת המתנדבות בעיניים נוצצות.

במטה ההסברה הכוורת רוחשת עשרות מתנדבים מכל המוסדות. לע"מ, לפ"מ, דו"צ, שב"ס, שב"כ, מל"ל ביחד עם המשטרה, משרד החוץ ועוד כמה שלא זיהיתי. תזמורת שבה כל גוף רלוונטי עם ראשי תיבות אוחז בכלי נגינה – וכולם משדרים איזו רוח תוססת שנעדרה כל כך מפעילות המדינה בשבועות הראשונים של המלחמה.

אילון לוי (צילום: אבנר הופשטיין)
אילון לוי, הכנר הראשי של מטה ההסברה, לצד יועצת הטיקטוק רייצ'ל ברוקס (צילום: אבנר הופשטיין)

מי שקיווה לראות את השירות הציבור בקשישותו המיובלת, זאת שמחתימה כרטיסים צהובים ויושבת רגל על רגל בהמתנה לשעה חמש, יתבדה במהרה. לוי רק בן 32, אבל כבר ברור לכולם שהוא הכנר הראשי, ילד הפלא והסולן.

מאז אירוע הגבות כל ויץ שלו זוכה לתגובה ויראלית ברשתות: בין אם זה חיקוי מצחיק של המבטא הישראלי הטיפוסי בפודקאסט אמריקאי, או סרטון שבו הוא "מתנצל" כביכול בפני מי שהאשים כתומכי חמאס, והיו רק "אדישים" למעשיו.

"שאלת מתי אני רואה שאני משפיע. אז כשאני רואה איך זה מתפוצץ ברשתות, ואיך בתוך כמה ימים הגעתי ל־145 אלף עוקבים בטוויטר, ובאינסטגרם הפכתי מחשבון סגור לחברים לחשבון עם 76 אלף עוקבים"

בהפסקה בין הראיונות הוא מקבל תדרוך מיועצת הטיקטוק האנגלוסקסית רייצ'ל ברוקס שהוצמדה אליו, כיצד  לצלם סרטון תגובה אישי במענה למישהו שגילה בו עניין, במטרה להרחיב את מעגל המשפיענים ברשת שמטריפה את הדור הצעיר, בה ישראל מפסידה לתומכי חמאס על בסיס קבוע; שם הגבות כבר הוסבו לקליפ על רקע מוזיקת טראנס.

"שאלת מתי אני רואה שאני משפיע. אז כשאני רואה איך זה מתפוצץ ברשתות, ואיך בתוך כמה ימים הגעתי ל־145 אלף עוקבים בטוויטר, ובאינסטגרם הפכתי מחשבון סגור לחברים לחשבון עם 76 אלף עוקבים, אני מבין שהמסר מתחיל לחלחל".

לוויראליות מוצמד תג מחיר. לאחרונה חווים החשבונות של לוי מתקפה מתוזמרת של בוטים (כנראה מאינדונזיה), וחשבון האינסטגרם שלו אף הושבת השבוע לכ־12 שעות, ככל הנראה כתוצאה של "תלונות" מאורגנות מצד בוטים כאלה.

@eylonalevy

Respect your elders ???? Go give @Mark Regev ???????? some love! #israel #israeligovernment #israelhamaswarupdate #eylonlevy #markregev

♬ original sound – Blameitonkway

"זה די פסיכי שיש לי עכשיו מנהלת טיקטוק, ועוזרת כתוביות וראש סגל, ו־Booker. רייצ'ל היא מנהלת הטיקטוק שלי ויש לה עוזרת טיקטוק! וכל הטירוף הזה קרה בנסיבות הכי איומות ומטורפות שרק אפשר. אז לפעמים קצת לא נעים לי – צוחקים מהגבות שלי ומתו חיילים ואנחנו במלחמה ועדיין מזהים גופות".

ראש המטה של לוי, אלי פארקס, עולה חדש מאוסטרליה, מדלג לכאן כל בוקר בהתנדבות כדי לארגן את לו"ז הראיונות הפסיכי של לוי, ולהדוף שאלות מטופשות במיוחד המופנות אליו, כמו אלה שקיבל היום בוואטסאפ מעיתונאית.

"תשמע, תשמע את השאלה הזאת: 'מה הייתי אומר בשם אוריה החיתי, בעלה של בת שבע למלך דוד?; מה הייתי אומר לרמי לוי שהיה מציע לי עגבניות בשקל?; מה תגיד לילד בן 4 ששואל מאיפה תינוקות באים?'"

"תשמע, תשמע את השאלה הזאת: 'מה הייתי אומר בשם אוריה החיתי, בעלה של בת שבע למלך דוד?; מה הייתי אומר לרמי לוי שהיה מציע לי עגבניות בשקל?; מה תגיד לילד בן 4 ששואל מאיפה תינוקות באים?' הגבות מתרוממות ולוי נקרע מצחוק. איזו תשובה פוליטיקלי קורקט אני יכול לענות לשאלה כזאת?"

פארקס לא מרוצה. "שכח מזה, אתה לא עונה על שאלה כזאת, זה מגוחך", הוא אומר לו. אבל לוי ממשיך להשתעשע. "אין תשובה פוליטיקלי קורקט לשאלה כזאת כיום. הרי אי־אפשר להגיד אפילו אימא ואבא".

אז תענה הורה א' והורה ב'.
"כן, בדיוק. אני אכתוב 'הורה א' והורה ב' מחפשים ומוצאים פתרון'", הוא צוחק.

אילון לוי (צילום: אבנר הופשטיין)
אילון לוי (צילום: אבנר הופשטיין)

"הייתי חלק מהקונספציה"

לא תמיד היה פה כל כך "האנקי דורי" במערך ההסברה סביב הכישרון של מר לוי. למעשה, ההתחלה הייתה כמעט הסוף. "הפספוס", קוראים לאירוע ההוא פה בחיבה, אבל בהתחשב בעיתוי ובסקנדל, זה היה כמעט מחדל.

ימים ספורים אחרי פרוץ המלחמה, כשהעולם רעם מאפשרות של מלחמה אזורית רבת־חזיתות ונסראללה נשא נאום שלא נגמר, לוי הבריק לראשונה. במונחים סטנדאפיסטיים, התגובה שלו על הנאום ש"נראה כאילו ישראל חיסלה את כותב הנאומים של נסראללה" הייתה מצחיקה. במונחים דיפלומטיים היא נחשבה אסון.

"הקשבנו לנאום הארוך והמתפתל של חסן נסראללה", אמר לוי בסרטון של משרד ההסברה. "אני חייב להודות שהנאום היה כל כך משעמם שאני לא יודע אם כותב הנאומים שלו לא נהרג מפעולת צה"ל"

"הקשבנו לנאום הארוך והמתפתל של חסן נסראללה", אמר לוי בסרטון של משרד ההסברה. "אני חייב להודות שהנאום היה כל כך משעמם שאני לא יודע אם כותב הנאומים שלו לא נהרג מפעולת צה"ל. שמתי לב שלמרות הקהל הגדול, נסראללה לא היה על הבמה אלא התחבא בבונקר כמו פחדן.

"אם אני הייתי נותן נאום של שעה פלוס ומגונן על האנסים הפדופילים של חמאס, גם אני הייתי מפחד להראות את הפרצוף שלי בפומבי". בציוץ שפרסם הוסיף: "איזה חופר הנסראללה הזה, ה' ישמור".

למרות המבטא הבריטי והאנגלית המצוינת, לוי – שבשלב ההוא היה הרבה פחות מוכר – תויג מייד כתוצר של ההסברה הישראלית השחצנית והלא ממוקדת מפעם, זאת שלועגת לאויב במקום לקחת את כוונותיו ברצינות.

על רקע מחדלי שבעה באוקטובר המונומנטליים, נתפס לוי כמי שמציג את ממשלת ישראל השבעה והמלאה בעצמה, זאת ששבויה עדיין באותה קונספציה שאת איומי האויב אין לקחת ברצינות כיוון שאין לו אומץ לעשות שום דבר.

"אני מבין יותר טוב עכשיו את האחריות הגדולה על הכתפיים שלי, שכל מילה שאני אומר מייד מתורגמת ומתפרסמת חמש דקות אחרי זה בחו"ל כעמדה רשמית של ישראל"

גם במטה ההסברה נחשבה התגובה לאסון תקשורתי, והיו אפילו כאלה שחשבו שאת לוי צריך לקנסל מעמדת המסבירן לחו"ל. למרבה המזל, מרק רגב שהביא אותו לשם, ומושיק אביב, ראש מערך ההסברה, סברו שצריך להמשיך לתת לו הזדמנות להפוך את ההומור מליצנות לאומנות.

"מאז עשינו מאמץ לתחום אותו", מסביר גורם במטה. "לקחת את הדמות שלו ולשים אותה בתוך הפריים שבתוכו גם הסמל של מדינת ישראל. מה שיפה אצל אילון שהוא התלמיד הכי מהיר בסביבה. הוא למד ממש מהר".

אילון לוי (צילום: אבנר הופשטיין)
"חשבתי שאני מאוד מצחיק". אילון לוי (צילום: אבנר הופשטיין)

"כן, חשבתי שאני מאוד מצחיק", לוי מסביר. "אבל בתור דובר שמייצג את הממשלה ולא סתם צייצן התפקיד שלי הוא לא להצחיק. הגבתי בהומור בריטי חשוך, 'דדפאן' (כינוי לאמירה משעשעת הנאמרת בטון ובהבעת פנים רציניות, א"ה). אבל אני לא הוצבתי פה כדי לעשות סטנד־אפ לקהל ישראלי, וההומור לא צלח במקרה הזה. אחת ל־200 ראיונות מתפלקת אמירה פחות מוצלחת. קורה".

אילו תגובות קיבלת?
"זה היה מוזר כי מצד אחד חטפתי כהוגן, גם מתוך המטה וגם מחוצה לו, ומצד שני מאות אנשים כתבו לי שזה הדבר הכי מצחיק שהם שמעו מתחילת המלחמה. אטילה שומפלבי צייץ, 'אני לא מאמין שאני משלם משכורת למוקיון הזחוח והחובבן הזה שאוריך וטופז הביאו למשרד ראש הממשלה'.

לוי נולד בלונדון להורים ישראלים העוסקים בנדל"ן. את המשיכה לתחום ההסברה ינק ממועדוני הדיבייט שבהם היה משתתף מצטיין מגיל 14. הוא המשיך להתחרות באליפויות באירופה ובעולם גם כסטודנט

"אגב, אלה שני אנשים שלא החלפתי איתם מילה מעולם, אנחנו פשוט מאגפים שונים בתכלית. אטילה התנצל בפניי אחר כך בפאנל משותף שהשתתפנו בו. בסדר, כולנו למדנו את הלקח. אני מבין יותר טוב עכשיו את האחריות הגדולה על הכתפיים שלי, שכל מילה שאני אומר מייד מתורגמת ומתפרסמת חמש דקות אחרי זה בחו"ל כעמדה רשמית של מדינת ישראל".

בינתיים המשפחה מפגיזה מהניכר. אחיו שולח לו ידיעה טרייה מאחד האתרים באנגליה שעלתה שנייה אחרי שאמר משהו במסיבת עיתונאים – ואימא שלו כותבת וואטסאפ נרגש: "אני פעורת פה, זה לא נורמלי. אני מקבלת הודעות לגביך מאנשים שלא שמענו מהם במשך שנים. מנהל הבנק שלנו התקשר להגיד שאתה עושה עבודה נהדרת".

לוי נולד בלונדון להורים ישראלים העוסקים בנדל"ן. את המשיכה לתחום ההסברה ינק ממועדוני הדיבייט שבהם היה משתתף מצטיין מגיל 14. הוא המשיך להתחרות באליפויות באירופה ובעולם גם כסטודנט לפילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה באוקספורד ("זה התואר של כל ראשי הממשלה בבריטניה: דיוויד קמרון, רישי סונאק וליז טראס") ולתואר שני ביחסים בינלאומיים בקיימברידג'.

התזה שלו עסקה במחקר על העלייה של יהודי מדינות ערב בשנות ה־50 כסוגיה במדיניות החוץ של ישראל. "באותה תקופה ישראל קלטה גל של פליטים מעיראק, כולל סבא וסבתא שלי, בזמן שהפלסטינים מתחילים לייצר את הנרטיב שלהם. עשיתי השוואה בין איך ישראל יצרה את הסיפור שהיא סיפרה לעצמה על הפליטות היהודית ממדינות ערב אל מול הפלסטינים, גם בסוגיית הפיצויים".

"אחד הדברים שמתסכלים אותי היום זה מה לעזאזל עשיתי כל התקופה הזאת? אני הייתי חלק מהקונספציה השגויה, שאם רק נזרים להם מים ואוכל – אז יהיה להם מה להפסיד, והם יהיו מורתעים"

דקה אחרי שהשלים את התואר השני, באוגוסט 2014, עלה לארץ לבדו בגיל 23 כדי להתנדב במבצע "צוק איתן". "התכוונתי להשתתף במלחמה אבל נָחַתִּי בארץ בשעה 19:30 ואז גיליתי שהמלחמה הסתיימה ב־19:00. למוחרת הייתי בבאקום ומוניתי לעוזר של ראש המחלקה האזרחית במתפ"ש (מתאם הפעולות בשטחים).

"התפקיד שלי היה להיצמד לאלוף משנה בכל הפגישות של הרשות הפלסטינית והקהילה הבינלאומית. בפגישות האלה דנו בשאלה איך מזרימים להם חשמל כדי שיהיה אור. אחד הדברים שמתסכלים אותי היום זה מה לעזאזל עשיתי כל התקופה הזאת? אני הייתי חלק מהקונספציה השגויה, שאם רק נזרים להם מים ואוכל – אז יהיה להם מה להפסיד, והם יהיו מורתעים".

אילון לוי (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של אילון לוי, צילום מסך)
"הייתי חלק מהקונספציה" (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של אילון לוי, צילום מסך)

כשהיית במתפ"ש קנית את הקונספציה, כמו כולנו. מה היום?
"הרצועה צריכה להיבנות מחדש ואנחנו צריכים למצוא דרך שהקהילה הבינלאומית תבין שאי־אפשר לחזור למה שהיה וחייבים למצוא דרך שהמלט אשכרה ילך לבתים ולא למנהרות. אבל זה כבר אתגר ליום שאחרי חמאס. זה לא נראה בעתיד הנראה לעין לצערי".

בכל הראיונות שלך אתה דבק בנרטיב שהמלחמה תיגמר כשחמאס יגמר.
"שכנעתי גם את עצמי!"

אם זה יגמר אחרת, תרגיש קצת מנוצל? הרי כבר יש דיונים על הסכם עתידי.
לוי לראשונה משתתק לרגע ארוך. "לא, המלחמה הזאת חייבת להיגמר עם מיטוט חמאס כי אחרת נהיה באותו סיפור. כי אחרת קשה לראות איך מיישבים מחדש את הקיבוצים והמושבים. ולכן אנחנו מתעקשים. אני לא מגיד עתידות. אבל אם לא נסיים, נהיה באותו סיבוב".

"ראש הממשלה ובכירים אחרים אמרו שכל איש חמאס הוא בן מוות. האם זה אומר שהמלחמה תסתיים כשיהרג אחרון המחבלים? אני לא הולך לשים תנאים כה ספציפיים. אבל זה כמו ניתוח נגד סרטן"

אתה ועמיתיך מבינים מה הכוונה בביטוי "מיטוט חמאס"? נגיד אם מחר מישהו בריאיון יגיד לך "מר לוי, אתם מצפים שכל לוחמי חמאס ימותו?" מה תענה לו?
"ראש הממשלה ובכירים אחרים אמרו שכל איש חמאס הוא בן מוות. האם זה אומר שהמלחמה תסתיים כשיהרג אחרון המחבלים? אני לא הולך לשים תנאים כה ספציפיים. אבל זה כמו ניתוח נגד סרטן, אם תשאיר תא אחד הוא יגדל בחזרה.

"שואלים אותי בראיונות אם אני לא חושב שהמשך התקיפה נגד חמאס תגדל דור חדש, קיצוני יותר. ואני אומר, 'ההיפך'. אם החמאס מבצע פשעים כאלה נגד האנושות ומרגיש שהעולם קושר לישראל את הידיים – זה מה שיגרום לעוד רדיקליזציה של הדורות הבאים".

אילון לוי
אילון לוי (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של אילון לוי, צילום מסך)

לקחת חלק במחאות נגד ההפיכה המשטרית, ואתה גם לא מסתיר את עמדתך במאבק על דמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל. זה לא בעייתי שאתה עובד עכשיו בשביל ממשלה וראש ממשלה שהפגנת נגדם עד לפני חודשיים? שלא לדבר על זה שעל פי מכונת הרעל אתה היית חלק מ"הבוגדים".
"אני לא חושב שזה יותר בעייתי ממי שאמרו לפני המלחמה 'אני לא אעשה יותר מילואים' וב־07:00 בבוקר תפסו נשקים ורצו להגן על הקיבוצים.

"הייתה ישראל של לפני השבעה באוקטובר, יש את ישראל של אחרי. כל מה שיקרה במהלך החיים שלנו עכשיו אנחנו נראה דרך העדשה של השבעה באוקטובר. אני גאה מאוד בכך וחושב שזאת נקודת זכות לחברה הישראלית, שבשונה ממלחמות אחרות – כמו למשל כשהרומים צרו על ירושלים והיהודים המשיכו לחנוק זה אתה זה – שמים עכשיו הכול בצד, ואחר כך נתווכח".

"אני מקווה מאוד שאחרי המלחמה הזאת ניזכר ברגעים האלה, של כמה היינו צריכים זה אתה זה. יש במטה אנשים משני הצדדים של המתרס ואנחנו צוחקים הרבה על כמה התווכחנו קודם"

זה לא מוזר שאתה עובד במשרד ראש ממשלה שהפגנת נגדו קודם?
"זה חד־משמעית טוויסט מאוד מפתיע בעלילה. אבל הנסיבות השתנו באופן הכי דרמטי, מעבר למה שכל אדם שפוי יוכל לדמיין. הבנו שאנחנו בקרב על הישרדות ואם לא נילחם כתף על כתף הם ישחטו את כולנו.

"אז סגרנו שורות ואנחנו נלחמים. אני מקווה מאוד שאחרי המלחמה הזאת ניזכר ברגעים האלה, של כמה היינו צריכים זה אתה זה. יש במטה אנשים משני הצדדים של המתרס ואנחנו צוחקים הרבה על כמה התווכחנו קודם. עכשיו אנחנו עובדים ביחד".

לא עליתי לארץ בשביל ה-???? הזה.

Posted by ‎אילון לוי‎ on Saturday, August 5, 2023

לפני שנשאב למערך ההסברה, שימש לוי כקריין חדשות ברשות השידור באנגלית וכמגיש ב־I24News. בשנתיים האחרונות אף כיהן כיועצו של הנשיא יצחק הרצוג לתקשורת זרה.

תמיד מעניין לראות אצל העולים את הפער בין מה שחשבו על ישראל בגולה מול מה שגילו מכאן. מה השתנה מבחינתך לרעה או לטובה?
"אחד השירים האהובים עליי הוא שירו של יהודה עמיחי המספר על מי שהיה בקריעת ים סוף ורק התלונן על גבו המזיע של מי שהולך לפניו (מדובר בשיר "ניסים", א"ה). כשאתה בתוך ישראל אתה רואה לפעמים רק את הקשיים.

"ברגעים קשים אני שואל את עצמי בשביל מה אני צריך את ההרפתקה הזאת. אפשר לחיות שם חיים שקטים, בלי בלגנים. אבל אז אני נזכר שיש לי תפקיד חשוב בתוך הסיפור שאנחנו מייצרים פה וזה נותן לי דחף ציוני"

"כישראלי גם לי התווספו התסכולים של המדינה והתשתיות והרכבים שחוסמים את המדרכה. ככה זה בתוך קריעת ים סוף – אתה מתבונן בישבן של מי שלפניך. מבחוץ היהודים יכולים להתבונן בתמונה הגדולה, כי הם מבינים מה ישראל מסמנת בהיסטוריה של העם היהודי. מי שמגיע מהמערב לכאן מגיע מאידיאליזם".

אז לונדון לא מחכה לך? אף פעם לא בא לך לחזור?
"לפעמים ברגעים קשים אני שואל את עצמי בשביל מה אני צריך את ההרפתקה הזאת. אפשר לחיות שם חיים שקטים, בלי בלגנים. אבל אז אני נזכר שיש לי תפקיד חשוב בתוך הסיפור שאנחנו מייצרים פה וזה נותן לי דחף ציוני רציני מאוד. זה הזכיר לי למה יש לנו מדינה ולמה חייבים להילחם עליה ולמה אין לנו את הלוקסוס להרים ידיים ולוותר".

עוד 3,437 מילים
סגירה