שומר מטעם החות'ים על הספינה "גלקסי לידר" אחרי שהפכה לאטרקציה תיירותית בעקבות חטיפתה ב-19 בנובמבר 2023 (צילום: AFP)
AFP

למרות האיומים והנזק הכלכלי, ישראל מעדיפה להשאיר את החות'ים לטיפול ארה"ב

אתמול שוב ירו החות'ים בתימן טיל לעבר אילת, ובמקביל שיגרו מספר כתב"מים לעבר ספינה במצר באב אל-מנדב ● בישראל נושכים שפתיים ומסיטים את תנועת ספינות הסוחר הישראליות לים התיכון - מה שמגדיל משמעותית את זמני האספקה ומייקר את המוצרים ● בינתיים, ארה"ב מהססת בתגובתה וניכר שהמעצמה החזקה בעולם לא רוצה להתעמת לבד עם איראן ● פרשנות

ה"גלקסי לידר" – הספינה שבבעלות המיליארדר הישראלי רמי אונגר אשר נחטפה בשבוע שעבר סמוך למצר באב אל-מנדב – הפכה בימים האחרונים לאטרקציה תיירותית.

המורדים החות'ים הפכו אותה לאתר ביקורים, כשעל הסיפון מונח דגל ישראלי גדול, והמבקרים חייבים לדרוך עליו כחלק מהסיור. וזה קורה כאשר החות'ים יורים אתמול טיל קרקע-קרקע שלישי לעבר העיר אילת – טיל שיורט על ידי מערכות החץ הישראליות.

בישראל בינתיים נושכים שפתיים. אמנם בימים האחרונים צצים לא מעט דיווחים על תקיפות משמעותיות בתימן, אבל המהימנות של הידיעות והסרטונים שרצים ברשת מוטלים בספק. יכול להיות שהגורם התוקף מעדיף להישאר אלמוני כדי לא לדחוק את איראן להגיב.

בימים האחרונים צצים דיווחים על תקיפות משמעותיות בתימן, אבל מהימנות הידיעות והסרטונים שרצים ברשת מוטלים בספק. יכול להיות שהגורם התוקף מעדיף להישאר אלמוני כדי לא לדחוק את איראן להגיב

בינתיים נראה שאם אכן היו תקיפות כאלה, הן לא ממש מרתיעות את החות'ים. עובדתית, הם שיגרו אתמול מספר כלי טיס בלתי מאוישים לעבר ספינה במצר באב אל-מנדב, וירו כאמור עוד טיל בליסטי לעבר ישראל.

מעבר לכך, החות'ים – ודרכם איראן – כבר רשמו הישג משמעותי: הם הצליחו להסיט את כל תנועת ספינות הסוחר הישראליות מהים האדום לים התיכון. הסיבוב הזה, של 11,000 ק"מ, מגדיל משמעותית את זמני האספקה בישראל ומייקר את המוצרים.

צילום לוויין מראה את ספינת הסוחר "גלקסי לידר", בבעלות הישראל רמי אונגר, עשרה ימים אחרי שנחטפה בידי המורדים החות'ים בתימן, 28 בנובמבר 2023 (צילום: Maxar Technologies / AFP)
צילום לוויין מראה את ספינת הסוחר "גלקסי לידר", בבעלות הישראל רמי אונגר, עשרה ימים אחרי שנחטפה בידי המורדים החות'ים בתימן, 28 בנובמבר 2023 (צילום: Maxar Technologies / AFP)

אלא שגם אחרי ההודעה של חברת "צים" הישראלית, החות'ים המשיכו לחפש מטרות. שלשום (שלישי) הם פגעו בשלוש ספינות סוחר אחרות, שלאף אחת אין קשר לישראל. אחת הספינות, בבעלות בריטית מלאה, ניזוקה קשה ונגררה לנמל סמוך.

בנוסף, שיגרו החות'ים מספר כלי טיס בלתי מאוישים ושני טילים לעבר ספינת המלחמה האמריקאית שהייתה באזור כדי לאבטח את נתיב השיט ונחלצה לעזרתן של הספינות הפגועות. הדיווחים על התקיפה האלמונית הגיעו יממה אחר כך, מה שיכול להצביע על הגורם המבצע.

ועדיין, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ייק סאליבן אמר שלשום, בתשובה לשאלות עיתונאים בבית הלבן, כי ארצות הברית מבקשת להקים קואליציה בינלאומית כדי לאבטח את נתיבי השיט המובילים מהים האדום לתעלת סואץ. כלומר, המעצמה החזקה בעולם לא רוצה להתעמת לבדה עם איראן.

ארצות הברית מבקשת להקים קואליציה בינלאומית כדי לאבטח את נתיבי השיט המובילים מהים האדום לתעלת סואץ. כלומר, המעצמה החזקה בעולם לא רוצה להתעמת לבדה עם איראן

יכול להיות שמדובר בצעד מתוחכם ולאו דווקא בפחד אמריקאי. על ידי גיוס צבאות נוספים למשימת אבטחת הנתיבים, תוך הצבעה ישירה על אחריותה של איראן לפעולות החות'ים, ההתנגשות הצבאית שסביר להניח שתבוא, תיתקל בחזית רחבה של המערב – בדומה לכוח שפעל נגד דעא"ש בסוריה.

בכלל, במלחמות האחרונות ארצות הברית אוהבת לא להיות לבדה. כך מול אל קאעדה, כך מול דעאש, כך מול עיראק של סדאם חוסיין.

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 24 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 24 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

אלא שכוח דומה לאבטחת הנתיבים כבר קיים, והוא כולל את ארצות הברית ו-34 מדינות נוספות. בינתיים הוא לא פועל נגד החות'ים – כנראה מתוך הכרה שפגיעה בחות'ים תביא לתגובה קשה של איראן נגד המדינות הללו, ולכן ארה"ב מבקשת להקים כאן כוח ייעודי שברור לכל הצדדים מה פוטנציאל ההתנגשות שלו.

כוח דומה לאבטחת הנתיבים כבר קיים, והוא כולל את ארצות הברית ו-34 מדינות נוספות. בינתיים הוא לא פועל נגד החות'ים – כנראה מתוך הכרה שפגיעה בחות'ים תביא לתגובה קשה של איראן נגד המדינות הללו

בישראל זהירים מאד בשלב הזה גם בהצהרות לגבי הפעולות של החות'ים. מאחר שהמיקוד הוא בעזה, המדיניות היא להשאיר את האיום החות'י לטיפול ברמה הבינלאומיות ולא להגדיר אותו כבעיה ישראלית. בכל מקרה של דיווח על תקיפת ספינה, נעשית במערכת הביטחון בדיקה לפי שלושה פרמטרים:

  • קשר ישיר: הספינה בבעלות ישראלית מלאה, כמו זו למשל של רמי אונגר שנמצאת בידי החות'ים.
  • קשר עקיף: ספינה שישראלי כמו עידן עופר מחזיק באופן עקיף דרך שרשור חברות.
  • ללא קשר: ספינה שאין לה שום שייכות עסקית או תפעולית לישראל.
המשחתת קרני של חיל הים האמריקאי מיירטת טילים של המורדים הח'ותים בתימן בים האדום, 19 באוקטובר 2023 (צילום: Aaron Lau / US NAVY / AFP)
המשחתת קרני של חיל הים האמריקאי מיירטת טילים של המורדים הח'ותים בתימן בים האדום, 19 באוקטובר 2023 (צילום: Aaron Lau / US NAVY / AFP)

נתון נוסף שמשחק לטובת ישראל בעניין החות'י הוא העובדה שארצות הברית החלה להסיט ספינות מטען מהמזרח הרחוק מהנתיב באוקיינוס השקט לנתיב באוקיינוס ההודי ומשם לתעלת סואץ ולחוף המזרחי של ארצות הברית. הסיבה לכך היא בעייתיות במעבר בתעלת פנמה, בשל גודלה, הסרבול בהפעלתה והמעבר האיטי בה.

על פי נתוני משרד האנרגיה של ארצות הברית, בכל יום עוברים במצר באב אל-מנדב 8.8 מיליון חביות נפט לאירופה וארצות הברית. המשמעות של פגיעה בנתיב זה היא עלייה במחירי דלק בארצות הברית, נתון שנשיא אמריקאי תמיד ער לו, במיוחד בשנת בחירות.

בכל יום עוברים במצר באב אל-מנדב 8.8 מיליון חביות נפט לאירופה וארה"ב. המשמעות של פגיעה בנתיב זה היא עלייה במחירי דלק בארה"ב – נתון שנשיא אמריקאי תמיד ער לו, במיוחד בשנת בחירות

בינתיים הנשיא ג'ו ביידן סופג ביקורת חריפה ולא צפויה במגרש הביתי שלו. ליאון פאנטה, שר ההגנה לשעבר בממשלו של ברק אובמה, אמר שלשום בכנס בוושינגטון כי הוא היה פועל באופן הרבה יותר אגרסיבי מול מי שיורה ומסכן חיילים אמריקאים. "חשוב שמי שיורה לעבר חייל אמריקאי יבין שהוא עומד למות", אמר פאנטה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
ארה"ב ידידותנו הגדולה ,לצערי הרב משתפנת בפעולת נגד החות'ים כמו שלא הגיבה על המתקפה שהיתה על ערב הסעודית מה שגרם למלך סעודיה ליפול כמו פרי בשל לידיהם של סין ,רוסיה ואירן, אסור לנשיא בייד... המשך קריאה

ארה"ב ידידותנו הגדולה ,לצערי הרב משתפנת בפעולת נגד החות'ים כמו שלא הגיבה על המתקפה שהיתה על ערב הסעודית מה שגרם למלך סעודיה ליפול כמו פרי בשל לידיהם של סין ,רוסיה ואירן, אסור לנשיא ביידן לפחד להגיב , חבורת לועסי הגת , כנראה לא מבינים עם מי יש להם עסק.

עוד 724 מילים ו-5 תגובות
סגירה