הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

סמוטריץ' מסרב להפנים שלא רק מלחמות הורגות – גם סוכר

ההנחיה של סמוטריץ' להאריך את ביטול המס על המשקאות הממותקים היא שיא חדש של פגיעה באינטרס הציבורי ● הגשמים העזים שירדו השבוע הציפו את נחל צלמון בביוב, הזורם אל הכנרת ● אתר חדש מציג את כל החקלאים האורגנים שאפשר להזמין מהם משלוח הביתה ● בין סביבה לביורוקרטיה: השדרוג הדיגיטלי של רשות האוכלוסין והתחייה של בית הדפוס בבארי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש90)
אריה לייב אברמס/פלאש90
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'

1

אנשי רפואה ובריאות הציבור מבועתים ממה שקורה במלונות שבהם מרוכזים המפונים כבר כמעט חודשיים. השילוב בין מצוקה נפשית, ניתוק מהבית ומהבסיס היציב, סדר יום לא קיים, היעדר פעילות גופנית ותזונה לקויה מהסוג "המנחם" שמוגש בבתי מלון, מבטיח צרות. והן כבר באות, ובצרורות.

גלי ההדף של המלחמה – החברתיים, הנפשיים, הבריאותיים – יפגעו בחברה הישראלית עוד זמן רב. המערכות הציבוריות – ביניהן אלה של הבריאות בכלל ובריאות הנפש בפרט – יזדקקו לכל שקל, לכל תקן, לכל איש ואשת מקצוע, כדי להתמודד עם מה שהעושים במלאכה מגדירים "צונאמי של צרכים ומצוקות".

התפקיד של מי שמנהל את הקופה הציבורית מול האתגר העצום הזה אמור להיות ברור: לתעל כל שקל למקום שבו הוא הכי נחוץ. בצלאל סמוטריץ', האיש שבמשמרת שלו באוצר פקדה את ישראל אחת הטלטלות העזות בתולדותיה, עושה בדיוק את ההיפך.

התפקיד של מי שמנהל את הקופה הציבורית מול האתגר העצום הזה אמור להיות ברור: לתעל כל שקל למקום שבו הוא הכי נחוץ. בצלאל סמוטריץ' עושה בדיוק את ההיפך

אחרי שצפצף על הביקורת הציבורית והתעקש לשמור על התקציבים הסקטוריאליים והכספים הקואליציוניים, ההנחיה של סמוטריץ' להאריך את ביטול המס על המשקאות הממותקים היא שיא חדש של פגיעה באינטרס הציבורי.

במקרה הזה כל מה שנדרש ממנו היה לא לעשות דבר: הוראת השעה להקפאת המס עליה חתם בתחילת השנה עמדה לפוג, ובלי התערבות של שר האוצר, המס היה חוזר לתוקף.

"עידן הלא נעים", קמפיין משרד הבריאות נגד המשקאות הממותקים (צילום: צילום מסך)
"עידן הלא נעים", קמפיין משרד הבריאות נגד המשקאות הממותקים (צילום: צילום מסך)

העיתוי היה מושלם, הציבור מצפה בימים אלה שכל שקל יתועל למאמץ המלחמתי והשלכותיו, שר האוצר היה בסך הכול צריך לתת לתאריך לעבור, אבל הוא התעקש לחזור ולהקפיא את המס.

אם המס היה חוזר, הישראלים בכלל והילדים בפרט היו שותים פחות שתייה ממותקת, חולים פחות בסוכרת, משמינים פחות ובריאים יותר. אלה שכן היו מתעקשים להמשיך ללגום קולה בכמויות היו מעבירים לקופת האוצר כ-800 מיליון שקל בשנה שאפשר היה להזרים הישר לטובת הטיפול בבריאותם הנפשית והפיזית של המפונים.

פקידי האוצר כבר בנו על הכסף הזה, אבל השר שלהם העדיף שהוא יגיע לכיסם של תאגידי המשקאות שייהנו מהגידול בצריכה.

סמוטריץ' כנראה מסרב להפנים שלא רק מלחמות הורגות – גם סוכר ואוכל גרוע. הרי רק לפני כמה חודשים נדהם ראש הממשלה נתניהו – או שמא רק דיגמן תדהמה – כשמנכ"ל משרד הבריאות הציג לו נתונים לפיהם מספר קטיעות הגפיים בישראל בגלל סיבוכי סוכרת גדול פי-3 מהממוצע במדינות ה-OECD.

רק לפני כמה חודשים נדהם נתניהו – או שמא רק דיגמן תדהמה – כשמנכ"ל משרד הבריאות הציג לו נתונים לפיהם מספר קטיעות הגפיים בישראל בגלל סיבוכי סוכרת גדול פי-3 מהממוצע במדינות ה-OECD

הנתון הזה הוא תוצאה ישירה של העובדה שצריכת הסוכר לנפש בישראל היא הגבוהה במדינות ה-OECD. נתניהו הבטיח לשנס מותניים ולהיכנס לאירוע, ולרגע הייתה תקווה שבצומת ההכרעה הבא הוא ימנע מסמוטריץ' להאריך את ההקפאה השערורייתית של המס. ובכן, זה לא קרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ', 18 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ', 18 במאי 2023 (צילום: Arie Leib Abrams/Flash90)

יותר ממאה מדינות בעולם מטילות מס כבד על משקאות ממותקים, מתוך הבנה שמדובר באיום ממשי על בריאות הציבור. סמוטריץ' כנראה יודע משהו שמקביליו באנגליה, צרפת, בלגיה וספרד לא יודעים. או שאולי בעצם הוא יודע משהו אחר: ששלמות הקואליציה קודמת לכל, ושכדי שהיא תישמר אסור להרגיז את משה גפני, אריה דרעי ושות'.

יותר ממאה מדינות בעולם מטילות מס כבד על משקאות ממותקים, מתוך הבנה שמדובר באיום ממשי על בריאות הציבור. סמוטריץ' כנראה יודע משהו שמקביליו באנגליה, צרפת, בלגיה וספרד לא יודעים

"אנחנו הולכים לקבל מהסיפור הזה תחלואה בממדים מבהילים", אמר ל"דה מרקר" פרופ' דרור דיקר, מומחה לטיפול בהשמנה שבדק את אוכלוסיית המפונים, "אין אדם סוכרתי אחד שבדקתי פה שהסוכר או הלחץ דם שלו מאוזנים".

בכניסה למחלקות שבהם האנשים הללו יאושפזו, מומלץ להציב שלט: "באדיבות שר האוצר".

2

גיא הוא מהאנשים הנבונים שמנצלים את המלחמה כדי ליהנות מהטבע, אשר בהיעדר מטיילים נותר ריק ומזמין מתמיד. הוא יצא לצעוד את מסלול נחל צלמון שבגליל, אבל לאכזבתו גילה שבחלק לא קטן מהדרך הוא מלווה על ידי קילוח ריחני של ביוב שזרם לאורך מספר קילומטרים.

נחל צלמון זורם אל הכנרת, ואם יש משהו שלא כדאי שיגיע אל האגם זה ביוב גולמי.

ביוב בנחל צלמון, דצמבר 2023
ביוב בנחל צלמון, דצמבר 2023

העברתי את הדיווח של גיא למשרד להגנת הסביבה. לאחר בדיקה, התברר שהגשמים העזים שירדו השבוע גרמו לשתי תחנות סניקה לעלות על גדותיהן, מי הגשמים והביוב התערבבו והכל גלש לשטח.

החדשות הטובות (לפחות עד הגשם הבא): אחרי שפסק הגשם המשמעותי נפסקה גם גלישת הביוב.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "אגן צלמון חשוב סביבתית, והמשרד להגנת הסביבה יקדם דיון דחוף בנושא עם רשות המים".

3

שווקי האיכרים הם ההצלחה המסחררת של המלחמה. ישראלים רבים נזכרו כמה כיף לקנות ירקות ופירות ישר מהשדה. הם הכי טעימים ובריאים כשהם טריים, והם הכי חברתיים כשמשלמים ישירות לאנשים שגידלו אותם.

למי שלא מצליח להגיע אל השווקים הללו, או שהגיע רק כדי לגלות שהתוצרת נחטפה עד אחרון הכרובים, יש אפשרות נוספת: להזמין את התוצרת הביתה, בשיווק ישיר מהחקלאי.

למי שלא מצליח להגיע אל השווקים הללו, או שהגיע רק כדי לגלות שהתוצרת נחטפה עד אחרון הכרובים, יש אפשרות נוספת: להזמין את התוצרת הביתה, בשיווק ישיר מהחקלאי

מתנדבים קוטפים כרוב במושב פטיש, 11 בנובמבר 2023 (צילום: גיא שם טוב, קבוצת "צו 8 לחקלאות" בפייסבוק)
מתנדבים קוטפים כרוב במושב פטיש, 11 בנובמבר 2023 (צילום: גיא שם טוב, קבוצת "צו 8 לחקלאות" בפייסבוק)

"טוב השדה", ארגון החקלאים האורגניים, חנך לאחרונה אתר חדש עם קישור לרשימת כל החקלאים האורגניים בארץ שמפעילים מערך משלוחים ומביאים את תוצרתם עד דלת הבית.

אני הזמנתי כבר פעמיים ממשק חביביאן המצוין שבעוטף עזה. האיכות נהדרת, השירות יעיל, ועל הדרך קיבלתי הוכחה מחודשת לכך שהגזר הכי טעים הוא זה שצריך לנקות ממנו את האדמה לפני שמכרסמים.

4

ברשות האוכלוסין הצליחו להתייעל תוך כדי מלחמה: אם לפני 7 באוקטובר אפשר היה לקבל תעודת פטירה רק בדואר – שכדרכו של דואר בישראל לפעמים הגיע ולפעמים לא – היום אפשר להנפיק בתוך דקות קובץ דיגיטלי ולקבל אותו במייל.

חסכוני בזמן ובנייר, יותר מהיר ויותר ירוק, וחבל שזה קרה רק אחרי שיותר מאלף משפחות נוספו בתוך זמן קצר לרשימת הישראלים שזקוקים לאישור רשמי על מות יקירם.

חסכוני בזמן ובנייר, יותר מהיר ויותר ירוק, וחבל שזה קרה רק אחרי שיותר מאלף משפחות נוספו לרשימת הישראלים שזקוקים לאישור רשמי על מות יקירם

ובכל זאת השבוע, כשהגיע חשבון החשמל – שבעוונותי עדיין נשלח אליי בגרסת הנייר – קיבלתי תזכורת לכך שלנייר, אפילו לחשבון אפרורי שצריך לשלם, יש לפעמים ערך רגשי ששום קובץ דיגיטלי לא יכול להתחרות בו. על גבי העטיפה, לצד דגל ישראל, נכתב בגדול ובגאווה: "הודפס בבית הדפוס בקיבוץ בארי. יחד ננצח!"

מעטפת חשבון החשמל שנשלח מחברת החשמל, דצמבר 2023 (צילום: אביב לביא)
מעטפת חשבון החשמל שנשלח מחברת החשמל, דצמבר 2023 (צילום: אביב לביא)
עוד 931 מילים
סגירה