האם רק לוחם הגבעות אביעד פריג'ה צריך לשלם את המחיר?

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי, 19 ביולי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי, 19 ביולי 2023

יובל קסטלמן ז"ל נורה על ידי אביעד פריג'ה, שנטען כי טעה וחשב שיובל הוא מחבל. אך זו רק תחילת הסיפור. בקליפת אגוז, פריג'ה בכלל לא ראה את המתרחש, כי בשמעו את היריות נשכב על הרצפה, אולי מרוב פחד. לאחר שיובל הרג את אחד המחבלים, וראה את פריג'ה והחייל הנוסף מתקרבים למקום, הבין יובל שהוא בצרה, ולכן כרע על ברכיו, הרים את ידיו, פתח את מעילו כדי להראות שאין עליו מטען וצעק שהוא ישראלי.

יובל אמנם הבין שהוא בצרה, אך לא ידע שמדובר באדם שהיה נער גבעות, ולא ידע שהרמת ידיים בשביל פריג'ה אינה אלא סימן להמשיך להרוג ולוודא הריגה, שני דברים שפריג'ה הודה בהם בפומבי.

יובל אמנם הבין שהוא בצרה, אך לא ידע שמדובר באדם שהיה נער גבעות, ולא ידע שהרמת ידיים בשביל פריג'ה אינה אלא סימן להמשיך להרוג ולוודא הריגה, שני דברים שפריג'ה הודה בהם בפומבי

אולם, החשד לעבירת המתה חמורה עולה בעיקר, כי בשלב בו ירה פריג'ה ביובל כבר לא נורו יריות וכי ירה ביובל לאחר שהוא הרים את ידיו. אולם פריג'ה הוא רק השלב האחרון באירוע הטרגי.

בחקירת משטרת ישראל נעשו כל השגיאות האפשריות, שלא לדבר על דיווח שקרי.

לא ברור אילו פעולות ביצעו החוקרים בזירה, אך סביר שחקירת הזירה הייתה כושלת. מצילומים של הזירה נראה שזו לא נסגרה ונכנסו אליה אנשים בלתי מורשים, והסיכוי לזיהומה היה רב.

האם הזירה נסרקה ביסודיות הראויה כשמדובר במקרה מוות? האם נאספו התרמילים משם אחרי שצולם מקומם? האם נעשה חיפוש אחרי פגיעות הקליעים? האם הזירה תועדה בצילומים במבט כולל ושל הפרטים בה? האם נגבו עדויות מעוברים ושבים שהיו במקום? האם נאספו כל הראיות מהזירה, לרבות תרמילים, קליעים והראיות מהמכונית של המחבלים?

האם נתפסו כלי הנשק של פריג'ה וחברו, ואם לא מדוע? מדוע שניהם שוחררו מיד אחרי חקירה ראשונית, ולא נחקרו לעומק ולא בוצע עימות ביניהם, פעולות שהיו אמורות להביא להתגבשות הראיות בעיקר נגדם?

מי בדק את גופתו של יובל ז"ל לפני שנקבר ומי במשטרה נתן אישור לקבורה? האם הגיעו לזירה קציני חקירות בכירים, שאמורים להגיע לזירות כאלה? אם הבכירים לא הגיעו, הרי טעו טעות קשה. אם הגיעו ולמרות זאת החקירה בזירה הייתה כל כך כושלת, הרי טעותם הייתה קשה שבעתיים.

בחקירת המשטרה נעשו כל השגיאות האפשריות, שלא לדבר על דיווח שקרי. לא ברור אילו פעולות ביצעו החוקרים בזירה, אך סביר שחקירת הזירה הייתה כושלת. מצילומים של הזירה נראה שהסיכוי לזיהומה היה רב

אחת התוצאות של החקירה המשטרתית הכושלת היא שעתה מדברים על עבירה יחסית קלה, המתה בקלות דעת, שהעונש המרבי בגינה הוא 12 שנות מאסר, במקום רצח שהעונש עליו יכול להגיע למאסר עולם.

לפני כשלושים שנה פורסם במשטרת ישראל ספר הדרכה שאני כתבתי על חקירת מקרי מוות. תמהני אם מישהו במשטרה מכיר אותו. הם יודעים הכול ולא לומדים דבר.

וכמובן, עבירה גוררת עבירה: בנימוקיה לאי עריכת נתיחה לאחר המוות, המשטרה מסרה למשפחתו של יובל שאין טעם בנתיחה כי לא נמצאו בגופתו קליעים. כך גם הצהירה בבית המשפט. אך גם אם לא נמצאו קליעים, יש חשיבות עליונה לעריכת נתיחה לאחר המוות. ברור מאליו שהמידע שנמסר למשפחה והצהרת המשטרה לבית המשפט היו שקריות, גם אם אלו היו ללא בדיקת הגופה. זוהי דוגמה נוספת לתרבות השקר שפשתה במשטרה במשך שנים, ורוב המפכ"לים בעשורים האחרונים שלא עשו דבר להיאבק בה, שותפים לה.

זאת ועוד, המשטרה נמנעה מלפעול לפי הנחיותיה היא. לפי פקודות המשטרה, המשטרה ולא מצ"ח, היא זו שמנהלת חקירות של חיילים בעבירות אלימות שיש בהן שימוש בנשק שלא נעברו בבסיס צבאי (פקודת המטה הארצי 14.01.08). אולם, מסיבות לא ברורות החליטו במשטרה להעביר את החקירה למצ"ח.

ובכל מקרה, פקודות המשטרה מורות כי המשטרה תבצע את כל הפעולות הראשוניות ההכרחיות, וגם אלו יושמו ברשלנות רבתי. פורסם שהמפכ"ל יעקב שבתאי הגיע לזירה, אך ממנו קשה לצפות למשהו חיובי, בוודאי כשזה קשור לחקירות.

אחת התוצאות של החקירה המשטרתית הכושלת היא שעתה מדברים על עבירה יחסית קלה, המתה בקלות דעת, שהעונש המרבי בגינה הוא 12 שנות מאסר, במקום רצח שהעונש עליו יכול להגיע למאסר עולם

המפכ"ל הורה לראש אגף החקירות לבדוק את חקירת המשטרה, אך הוא שותף בכיר לתרבות השקר במשטרה ולחוסר המקצועיות של החוקרים, והוא זה שאמור היה להנחות את החוקרים כיצד לפעול במקרים כאלה בכלל ובמקרה זה בפרט. טוב עשה פרקליט המדינה, שכנראה גם הוא איבד אמון במשטרה, והוציא את בדיקת המקרה מידי המשטרה.

אמנם, מי שהרג את יובל החזיק ברובה שניתן לו על ידי צה"ל, אך זה רק מקרה אחד, שמסמן את המגפה הבאה: מגפת השימוש בנשק על ידי אזרחים נושאי נשק, כולל הריגת חפים וחפות מכל פשע.

"פרויקט" חלוקת הנשק לכל דיכפין וללא קריטריונים ברורים לפי הנחיות השר איתמר בן גביר הוא הרה אסון. אפילו ראש אגף כלי ירייה במשרד בשם המגוחך ביטחון לאומי (שאין בו ביטחון ואין בו לאומי) התפטר במחאה נגד המדיניות של בן גביר, ואחרי שפקידים ופקידות מלשכת בן גביר הם שהחליטו למי לתת רישיון נשק.

נתונים סטטיסטיים כלל עולמיים מצביעים ששיעור הנרצחים בישראל בהשוואה למספר התושבים עולה עם השנים. הסטטיסטיקות מעודכנות רק עד 2021, ולכן סביר שמאז עלה שיעור הנרצחים, אלא שהמשטרה "לוקחת את הזמן", ועדיין לא פרסמה את הדו"ח הסטטיסטי שלה ל-2022.

מסקנות המחקרים בנושא זה הן כי העלייה במספר כלי הנשק שבידי הציבור, הקלות בהן הוא ניתן ומחולק והסרת מגבלות בחלוקתו הם בין הגורמים העיקריים לגידול בפשיעה תוך שימוש בנשק ובמספר ההרוגים.

"פרויקט" חלוקת הנשק לכל דיכפין וללא קריטריונים ברורים לפי הנחיות בן גביר, הוא הרה אסון. אפילו ראש אגף כלי ירייה במשרד בשם המגוחך ביטחון לאומי (שאין בו ביטחון ואין בו לאומי) התפטר במחאה נגד המדיניות

ונחזור למשטרת ישראל. הכשלים הרבים בפעולות משטרת ישראל בשנים האחרונות בכלל וגם באירוע זה הם תוצאה – הן של מחסור בכוח אדם והן בשחיקה עצומה במקצועיות של המשטרה בכלל ושל מגזר החקירות בפרט.

תקנים שהיו מיועדים לתגבור יחידות סיור, חקירות ובילוש הועברו למג"ב. בתחנות המשטרה תקנים רבים אינם מלאים. ביוני 2022 לא מולאו כ-3000 תקני שוטרים. לא נראה שבתקופה הקרובה נראה גיוס שוטרים נוספים רבים, בעיקר לא לתפקידי חקירות. ועם כל הכבוד למשמר הגבול, אין הוא יכול למלא את תפקידי השגרה של השוטרים בסיור, בחקירות או בתנועה.

כך לדוגמה, התקן המלא באחת מהתחנות במחוז ירושלים הוא 270, אך 90 מהם אינם מאוישים. במוקד מרחב ירושלים יש 130 תקנים, אך 50 מהם ריקים. יותר ויותר שוטרים עוזבים את השירות. בשנתיים האחרונות עלה מספר השוטרים העוזבים על מספר המגויסים. לפי הנתונים השוטרים המתפטרים וותיקים ובעלי ניסיון. שיעור המתפטרים ששירתו בתפקידים ייעודיים (סיור, חקירות, תנועה וכו') גבוה יותר מאשר שיעור המתפטרים ששירתו בתפקידי מטה, שתרומתם לביצוע תפקידי המשטרה עקיפה.

חלק מהעזיבות הוא ביוזמת המפכ"ל, שהסכים לחתום עם האוצר על הסכם שכר חדש חלמאי, שרק מעיד על חוסר ההבנה של המפכ"ל בניהול ארגונים בכלל ובניהול משטרת ישראל בפרט. לפי ההסכם, יפוטרו בכל שנה מאות שוטרים ותיקים, הם השוטרים המנוסים יותר. בינתיים ועקב מיעוט המתגייסים, גם קוצרה תקופת ההכשרה של השוטרים, כדי שיהיו שוטרים בשטח, יותר שוטרים אך פחות מקצועיים. ובאין מתגייסים אף הורידו את הקריטריונים לגיוס שוטרים חדשים. אולי יתגייסו יותר, אך אפשר לשאול על רמתם ורמת שיקול הדעת שלהם כשהם מטפלים באירועים רגישים.

אין להתפלא על כך שהמשטרה בפיקודו של שבתאי נוהגת במקרים רבים כפי שנהגה במקרה זה. פיקוד המשטרה מתקרנף ובסך הכול מתיישר עם הממשלה. עם בן גביר שנותן לה הוראות לפי משנתו הפוליטית, ושמחלק נשק לכל דיכפין, מבלי לבדוק את ההשלכות הברורות לכך, לרבות על שימוש בנשק נגד נשים, נגד חפים מפשע אחרים ובעיקר נגד ערבים רק כי הם ערבים. המשטרה נמנעת בכוונה לבדוק את ההשלכות הברורות לכך וגם בפני הח"כ עם הסוכה בחווארה ובפני מנחה בערוץ 14 שכינה את פריג'ה גיבור ובמקום להתריע על כך.

אין להתפלא שהמשטרה בפיקוד שבתאי נוהגת במקרים רבים כפי שנהגה במקרה זה. פיקוד המשטרה מתקרנף ומתיישר עם הממשלה. עם בן גביר שנותן לה הוראות לפי משנתו הפוליטית ומחלק נשק לכל דיכפין

המשטרה לא מוחה בפני ראש הממשלה שגיבה את מדיניות חלוקת הנשק שמוביל בן גביר, במילותיו: "אני בהחלט תומך בה. יכול להיות שנשלם על כך מחירים, אלו החיים". משמעות הדברים היא שכאשר חוטבים עצים, נופלים שבבים. במקרה הזה השבבים הם בני אדם.

ד"ר מאיר גלבוע, לוחם במובן הלא מלחמתי של המלה. איש סייפא וספרא - נאבק בשחיתות ובמושחתים, הן בחקירותיו במשטרה וכיועץ למבקר המדינה, והן בכתיבה בתחום החקירות. ספרו על התשאול זכה בפרס שר המשטרה. זוכה אות אביר איכות השלטון ואות אומ"ץ. מלמד באוניברסיטת בר אילן ומתנדב בסיוע לחושפי שחיתות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
12
מאיר יקירי! ניתוח נוקב של ההתנהלות המבישה של משטרת ישראל בראשות המפכ"ל יעקב שבתאי בחקירת הרצח של יובל קסטלמן ז"ל ע"י אביעד פריג'ה. מסכים להסבר, שבעצם השקרים והטיוח קורים כתוצאה מיישור ה... המשך קריאה

מאיר יקירי!
ניתוח נוקב של ההתנהלות המבישה של משטרת ישראל בראשות המפכ"ל יעקב שבתאי בחקירת הרצח של יובל קסטלמן ז"ל ע"י אביעד פריג'ה. מסכים להסבר, שבעצם השקרים והטיוח קורים כתוצאה מיישור הקו של המפכ"ל והמערכת כולה עם רוחו של השר "לביטחון לאומי" שנבחר ע"י ראש הממשלה -"הנאשם", שחיפש והצליח למצוא ב"כישרון יוצא דופן" את האדם הכי פחות מתאים לתפקיד. העובדה הזאת אינה מורידה כהוא זה מגבורתם של השוטרים שגילו הקרבה כשנלחמו ב"שבת השחורה" ב"עוטף" וחלקם גם נפל כשהצילו אנשים מהתופת. אני מעריך מאד את האומץ שלך לחשוף את האמת , שהמערכת מנסה להסתיר מהציבור. מקווה , שעם סיום המשבר, הקשה בתולדות המדינה, אותו אנחנו עוברים , תשוקם המדינה ותחזור להתנהל לפי ערכי מגילת העצמאות, שיקום אותו תעבור גם משטרת ישראל בה ייערך ניקוי אורוות יסודי.

מאמר מעולה מקרה קסטלמן ז"ל צריך להרעיד את אמות הסיפים במשטרה מהראש עד כל מקבלי ההחלטות ההזויות והשקרנים למינהם. אלה הם הפוגעים באמון הציבור במשטרה. אולי לכף זכות צריך לומר שהשר הוא כנר... המשך קריאה

מאמר מעולה
מקרה קסטלמן ז"ל צריך להרעיד את אמות הסיפים במשטרה מהראש עד כל מקבלי ההחלטות ההזויות והשקרנים למינהם.
אלה הם הפוגעים באמון הציבור במשטרה.
אולי לכף זכות צריך לומר שהשר הוא כנראה מוביל הכאוס ומחריב המשטרה על כל אגפיה.

התגובה של עו״ד שר מצביעה על חוסר ידע. בשנים האחרונות יש עליה בזמינות הנשק ועליה במספר מקרי הרצח. מ 2017 יש עליה במספר כלי הנשק הפרטיים. ב 2021 היו פי שלושה מה - 2017 ופי שניים מ - 2020.... המשך קריאה

התגובה של עו"ד שר מצביעה על חוסר ידע. בשנים האחרונות יש עליה בזמינות הנשק ועליה במספר מקרי הרצח. מ 2017 יש עליה במספר כלי הנשק הפרטיים. ב 2021 היו פי שלושה מה – 2017 ופי שניים מ – 2020. וברור שבשנים אלו הייתה עליה גדולה במספר מעשי הרצח. הנשק הפרטי לא מנע את מעשי הרצח בכלל, לא רצח על רקע לאומני, לא רצח על רקע פלילי, ובמקביל עלה מספר מקרי הרצח של נשים, ולא רק בחברה הערבית. אין שום ראיה להנחה הלא מבוססת של הכותב שנשק חוקי יפחית את גניבות הנשק. נהפוך הוא, מי שגונב נשק, לא רוצה נשק שניתן יהיה לזהותו ולקשר את הנשק לו. איני זוכר שנעשו עבירות בנשק עם נשק חוקי, למעט ירי בנשים במגזר היהודי.

הבעיה בכתבה שהעובדות אינן מדוייקות. מספר מקרי הרצח בישראל, בהשוואה לארה"ב לדוגמה- שם נשק נקנה באופן חופשי, בניכוי פשעי רצח על רקע גזעני לדוגמה, ובהתחשבבעובדה שבארץ חיילים נושאים נשק וכמ... המשך קריאה

הבעיה בכתבה שהעובדות אינן מדוייקות. מספר מקרי הרצח בישראל, בהשוואה לארה"ב לדוגמה- שם נשק נקנה באופן חופשי, בניכוי פשעי רצח על רקע גזעני לדוגמה, ובהתחשבבעובדה שבארץ חיילים נושאים נשק וכמעט כל זכר עבר הכשרה- אינם תומכים בגירסת הד"ר כל כלל ועיקר. נהפוך הוא: הם מראים כי מתן אפשרות ןקנות נשק, תפחית את עבירות גניבת הנשק כדוגמה שניה. שני נתוני בסיס אלה מעוותים ביד הדוקטור וחבל שכך, משום ששקרי המשטרה וסיפור הריגת אדם על טדי אזרחים ן/או שוטרים- דורש עיון מעמיק, אבל משמסתבך הכותב באמירת עובדות הרחוקות מהאמת, הוא מחמיץ את האפשרות לדון לעומק בטענותיו הנכונות, לכאורה. חשבתי שמזמן למדנו שאשה עטויה גורמט זהב עם חפיסת מרלבורו צצה מכיסה, הטוענת שאין לה חלב לילדים- גורמת לכך שטענתה הצודקת -אולי- תדחה בב7ז מחמת חוסר אמינותה. את זה הכותב לא למד, כנראה.

מתחיל בסדר והופך לפוליטי שמאל. איך איש ״חכם״ כמו הכותב לא מבין את הצורך באקדח המגן על האדם בעת הצורך,. אם ב 7/10 היו יותר אקדחים לאזרחים המצב היה כנראה שונה. התבכיינות השמאל על אקדחים ב... המשך קריאה

מתחיל בסדר והופך לפוליטי שמאל. איך איש "חכם" כמו הכותב לא מבין את הצורך באקדח המגן על האדם בעת הצורך,. אם ב 7/10 היו יותר אקדחים לאזרחים המצב היה כנראה שונה. התבכיינות השמאל על אקדחים ברשות הציבור היא בגלל בן גביר ובגלל שרוב דורשי האקדחים הם לא אנשי ימין. בקיצור – הכתבה, במסווה של מקצוענות היא פופוליזם פוליטי זול שמאל.

עוד 1,228 מילים ו-12 תגובות
סגירה