ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הנשיא בירושלים, 18 בדצמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הנשיא בירושלים, 18 בדצמבר 2023

"איום המנהרות נוטרל"

בספרו האוטוביוגרפי "ביבי: סיפור חיי", שיצא בדיוק שנה לפני שבת הדמים, לוקח נתניהו אחריות מלאה על המדיניות מול המנהרות בעזה – שהשבוע נחשפה הגדולה שבהן – ומצהיר שידע על קיומן והחליט בעצמו כיצד לטפל בהן ● "צה"ל הדהים את חמאס כשהשמיד קילומטרים רבים מרשת המנהרות התת־קרקעית", הוא כותב ומבהיר: "איום המנהרות חוסל" ● את בנט וליברמן, שקראו לו להעמיק בפעולה נגד חמאס, הוא מכנה: צבועים וחתרנים

"מנהרת הטרור הגדולה ביותר, ארבעה קילומטרים אורכה, התגלתה היום בעזה", כך בישרו כל כלי התקשורת בימים האחרונים, על רקע תיעוד מפעים של ציר מרכזי שהגיע עד לאזור מעבר ארז, כחלק מתשתית תת־קרקעית שלמה של עיר־טרור הנחשפת מול עינינו.

התדהמה מול היכולת של האויב לבנות מתחת לאף של ישראל אימפריה של מנהרות – בזמן שהצמרת המדינית והביטחונית נשענת לאחור ומכריזה בשביעות רצון כי חמאס "מורתע" – חודשה ביתר שאת. פרשנים הוזעקו לאולפנים להסביר על "מחדל האיסוף" ועל עוצמת ה"מטרו"; ושוב עלתה מילת הקסם – "קונספציה".

האם הייתה זו קונספציה, הטעיה או מחדל שהלכו אליו בעיניים פקוחות? לפחות על פי פרק "המנהרות 2014" באוטוביוגרפיה שלו "ביבי: סיפור חיי", נתניהו היה מודע היטב לקיומן של מנהרות בתוך הרצועה, וניהל בגאווה (כמעט לבד, ובניגוד לחלק משותפיו לקואליציה) את המלחמה למיגורן – עד להצלחה מלאה. לשיטתו כמובן.

בשבועות האחרונים חוגגים נציגי "מכונת הרעל", ובהם עיתונאי ערוץ 14, את הגרסה לפיה נתניהו לא היה מעורב בחלק ניכר מההחלטות המבצעיות סביב חמאס, לא קיבל מידע מגורמי הביטחון השונים, ולפיכך אוחז באחריות מוגבלת, אם בכלל, למחדל המודיעיני והמבצעי של השבעה באוקטובר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בסיור ברצועת עזה, 26 בנובמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בסיור ברצועת עזה, 26 בנובמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

חלקם, אראל סגל כנראה הבולט שבהם, הרחיבו את הקונספציה הזאת לכדי קונספירציה והכריזו על הדרג הצבאי הבכיר כחברים בכת "דיפ סטייט" המתנהלת באופן עצמאי, ללא הנחיות מהדרג המדיני ומבלי לעדכן אותם כלל בפעולותיהם.

נתניהו, על פי הגרסה העכשווית, פעל כראש ממשלה עם שתי ידיים קשורות לאחור בידי מערכת ביטחון שבעה ושבויה באמונותיה הכוזבות. גם לו רצה, לא יכול היה לטפל באיום.

בפרק "מנהרות 2014", נתניהו מכריז לא רק על הפעולות שביצע והפקודות שנתן לצבא, אלא גם על הצלחה רבתי במיגורן. בתום הקריאה בו לא נותר ספק אצל הקורא כי רשת ה"מטרו" המסועפת נחשבה סיכון משני יחסית

אבל אם ועדת חקירה (ביום שתקום) תרצה להעמיק בנושא, היא תוכל להתחיל בספרו האוטוביוגרפי של ראש הממשלה מ־2022. שם היא תוכל להבחין בפירורי לחם רבים על השביל, שמובילים באופן מובהק לאחריותו המוצהרת בגוף ראשון. במיוחד בפרק "מנהרות 2014", נתניהו מכריז לא רק על הפעולות שביצע והפקודות שנתן לצבא, אלא גם על הצלחה רבתי במיגורן.

בתום הקריאה בו לא נותר ספק אצל הקורא כי רשת "המטרו" המסועפת – שנבנתה ברצועה בעומק של כ־80 מטר מתחת לאדמה (על מאות הקילומטרים שלה, כולל "מנהרת הטרור הגדולה ביותר") – נחשבה סיכון משני יחסית שאין צורך לטפל בו מבפנים על ידי כוחות קרקעיים, לשיטתו של נתניהו.

תיעוד ממצלמות ארגון הטרור חמאס של בניית המנהרה הגדולה

ולא נותר גרם של ספק שנתניהו היה לא רק מודע למתרחש ברצועה אלא פיקד על כל מהלך באופן אישי, והרואי לגרסתו, תוך שהוא נלחם במלעיזים מבית ומחוץ.

פעולה שלא נעשתה בתולדות המלחמה

נתניהו מתאר בפרק את תהליך חשיפת איום המנהרות החודרות לתוך שטח ישראל, לצד הפעולות שביצע:

"בשנתיים שקדמו למבצע 'צוק איתן' כינסתי כמה פעמים את היחידות הטכנולוגיות השונות של צה"ל. 'אנחנו חייבים למצוא דרך לזהות את חפירת המנהרות ואת מיקומן המדויק', אמרתי. התקשרתי אישית לראשי מדינות ולמנהלי חברות רב־לאומיות כולל לוויינים, בחיפוש אחר פתרון. לא מצאנו פתרון".

מחבל הג'יהאד האסלאמי במנהרה ברצועת עזה, 17 באפריל 2022 (צילום: Mahmud HAMS / AFP)
מחבל הג'יהאד האסלאמי במנהרה ברצועת עזה, 17 באפריל 2022 (צילום: Mahmud HAMS / AFP)

אחרי הייאוש הטכנולוגי, באה התעוזה הפיקודית. גם אותה הוביל לבדו:

"'לעזאזל', אמרתי לקבוצת מומחים, בעומדי בפני הלוח המחיק במשרדי הקריה בתל אביב. 'אנחנו לא מתקדמים מהבבלים, הרומאים והעותמאנים' […] חקרנו גם את השיטות לטיפול באיום המנהרות של אימפריות אלה".

מכאן קופץ נתניהו ל־4 ביולי 2014 – כחודש אחרי חטיפת שלושת הנערים מגוש עציון לשטח עזה. "בישיבה מיוחדת של הקבינט הביטחוני אישרתי את המלצת צה"ל לתקוף מנהרה אחת מהאוויר". התקיפה הצליחה – ושבעה מחבלים נהרגו.

נתניהו מסתפק בחיסול המנהרות שחודרות לתוך ישראל ומתעלם מה"מטרו" המוקם ברצועה. ברגע שהמטרה הזו מושלמת – המבצע נגמר וחמאס מוגר. לשיטתו

מכאן העסק מידרדר מהר, כולו בפיקודו הצמוד של נתניהו, שיוצר את פורום BBB (עם שר הביטחון בוגי יעלון והרמטכ"ל בני גנץ – ואף מצהיר בפניהם כי יהיו "משולש הברזל"), מאשר את התקיפה האווירית, ואז את הפלישה הקרקעית לרצועה במסגרת "צוק איתן".

לאחר מכן מתחילה רשמית הקונספציה. נתניהו מסתפק בחיסול המנהרות שחודרות לתוך ישראל ומתעלם מה"מטרו" המוקם ברצועה. ברגע שהמטרה הזו מושלמת – המבצע נגמר וחמאס מוגר. לשיטתו.

"ב־17 ביולי התחלנו את השלב הקרקעי של מבצע 'צוק איתן'. כוחות חי"ר נכנסו לרצועה רגלית, בטנקים ובמשוריינים. הם גילו מספר גדול מהצפוי של מנהרות אותן נטרלו באמצעות חומר נפץ, זרנוקי מים והזרקת מלט.

המשימה הייתה מסובכת משתוכננה. במקום שלושה ימים נדרשו שלושה שבועות כדי להשלימה […] יחד עם רוב שרי הקבינט הייתי נחוש להשלים את המשימה ולהשמיד את המנהרות.

כשכוחותינו השיגו את המטרה כינסתי שוב את הקבינט. 'אני מביא בפניכם החלטה להוציא מהרצועה את כוחות הקרקע. עכשיו, כשהמשימה של נטרול המנהרות בוצעה, אין שום סיבה לסכן אותם יותר', אמרתי לשרים את מה שסיכמתי מראש עם גנץ ויעלון".

מנהרה של חמאס מעזה לשטח ישראל, 2013 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov, File)
מנהרה של חמאס מעזה המגיעה לשטח ישראל, 2013 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov, File)

מעתה, מבהיר נתניהו, נכנס השלב השלישי של הפצצות מדויקות מהאוויר.

נתניהו מכריז שוב ושוב בפרק על חיסול "איום המנהרות". הוא מתכוון, מן הסתם, למנהרות החודרות לתוך ישראל, שמאפשרות למחבלים להגיע עד פאתי היישובים מתחת לאדמה ולגדר – ולא למנהרות הפנימיות שבתוך הרצועה. אלה אכן חוסלו ב"צוק איתן", ככל הידוע.

האם ידע נתניהו על קיומן של מנהרות המהוות תשתית טרור פנימית שתסייע ביום מן הימים לחמאס להסתתר, להבריח חטופים ולהשתמש באוכלוסייה אזרחית כבת ערובה? כמה עמודים לאחר מכן, הוא מתוודה שכן

האם ידע נתניהו על קיומן של מנהרות נוספות ברצועה, כאלה המהוות תשתית טרור פנימית שתסייע ביום מן הימים לחמאס להסתתר, להבריח חטופים ולהשתמש באוכלוסייה אזרחית כבת ערובה? כמה עמודים לאחר מכן, הוא מתוודה שכן:

"ב־2021, הדהים צה"ל את חמאס ואת העולם כולו כשהשמיד קילומטרים רבים מרשת המנהרות התת־קרקעית של חמאס ברחבי הרצועה. 'מטרו' של בונקרים, של פיקוד ושליטה ומנהרות מקשרות, הופצץ מהאוויר במדויק. פעולה כזאת מעולם לא נעשתה בתולדות המלחמות".

האם באמת סבר נתניהו שרשת המטרו "הושמדה"? נתניהו לא עונה לשאלה זו באופן ישיר, אך דבריו מייד לאחר מכן מבהירים שידע היטב שלא, ולכן הכין גם לכך תשובה: המכשול.

חיילים בתוך המנהרה הגדולה ביותר שאותרה ברצועת עזה, 17 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
חיילים בתוך המנהרה הגדולה ביותר שאותרה ברצועת עזה, 17 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

"בכל הנוגע למנהרות, היה לישראל קלף מנצח נוסף. לאחר מבצע 'צוק איתן' הוריתי לקבינט לאשר בניית מחסום תת־קרקעי לאורך 70 הקילומטרים של גבולנו עם עזה. האמנתי שמכשול זה ישמש מגן יעיל נגד מנהרות תקיפה עתידיות.

"במטכ"ל התנגדו לפרויקט מטעמים תקציביים. כמו במקרה של גדר הגבול עם מצרים, עמדתי על דעתי. הקבינט דחה את התנגדות צה"ל ותיקצב את הפרויקט […] המכשול התת־קרקעי, מצויד בחיישנים מתוחכמים, פעל באופן מושלם במבצע 'שומר החומות' בעזה ב־2021. אף מנהרה לא חצתה את הגבול".

אז נתניהו מצא פתרון למנהרות חוצות הגבול (חיסולן) ולמנהרות הפנימיות (המכשול). ולמי שיש ספק, נתניהו מצהיר שחור על גבי לבן: "איום המנהרות נוטרל".

בנט וליברמן שברו נורמות וחתרו נגד הממשלה

לאחר הסיום השנוי במחלוקת של "צוק איתן" – אחרי חיסול המנהרות החודרות, אבל הרבה לפני מיטוט חמאס – נתניהו לקח קרדיט על ההצלחה, ולא פקפק בה. חמאס, לגרסתו, הורתע.

כוחות צה"ל בגבול עזה במבצע צוק איתן, 25 באוגוסט 2014 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
כוחות צה"ל בגבול עזה במבצע "צוק איתן", 25 באוגוסט 2014 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

"עם סיום הלחימה כינסתי מסיבת עיתונאים בהשתתפות בוגי יעלון ובני גנץ. 'חמאס הוכה קשות', אמרתי. 'הצבנו מטרה ברורה להסב נזק חמור לחמאס ולשאר ארגוני הטרור, ועל ידי כך להביא תקופה ארוכה של שקט לאזרחי ישראל.

"השמדנו את מערכת המנהרות ההתקפיות שחמאס בנה במשך שנים […] האם נשיג את היעד של שקט לטווח ארוך? עדיין מוקדם לדעת, אבל הנזק החמור שהסבנו לחמאס ולשאר ארגוני הטרור יגדיל את הסיכויים להשגת מטרה זו".

נתניהו מתייחס לאזהרות בנט וליברמן, לפיהן החמאס נותר במלוא עוצמתו, במילים קשות ורואה בהם כמעט גיס חמישי באמצע מלחמה. הוא לא רק חולק על עמדתם, אלא שולל בבוז את הזכות להשמיעה

רבים עוסקים היום בשאלה מי כן כפר בקונספציה שחמאס מורתע – זאת שהחזיקו בה, על פי הספר, בכירי הצבא, שר הביטחון יעלון וכמובן ראש הממשלה נתניהו. לפחות לנתניהו עצמו, יש תשובה נחרצת: נפתלי בנט ואביגדור ליברמן.

נתניהו – כזכור, הספר פורסם לפחות שנה לפני מתקפת שבעה באוקטובר – מתייחס לאזהרות בנט וליברמן, לפיהן החמאס נותר במלוא עוצמתו, במילים קשות ורואה בהם כמעט גיס חמישי באמצע מלחמה. הוא לא רק חולק על עמדתם, אלא שולל בבוז את הזכות להשמיעה:

"במהלך המלחמה שבר נפתלי בנט – בתמיכת אביגדור ליברמן – נורמה שהייתה רווחת בישראל מאז קום המדינה. על אף שהיה חבר בקבינט הביטחוני, הוא תקף ללא הרף בפומבי את התנהלות הממשלה במלחמה, בעוד חיילי צה"ל עדיין מצויים תחת אש".

בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, ב-13 בנובמבר 2017 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ונפתלי בנט בכנסת, 13 בנובמבר 2017 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

בנט, מעיד נתניהו, הציע בעצם את מה שאנחנו עושים עכשיו:

"בגלוי תמך בנט בפלישה קרקעית מלאה כדי 'לכבוש את עזה'. יעד זה היה כרוך בהרס חלקים נרחבים של עזה וברבבות הרוגים אזרחים. אחרי שישראל תחריב את שלטון חמאס היא תיאלץ לשלוט בשני מיליון עזתים לזמן בלתי ידוע. לא הייתה לי שום כוונה לעשות זאת בפרט שתשומת ליבי הייתה נתונה לנושא הגרעין האיראני, שאיים על עצם קיומנו".

הוויכוח עם בנט וליברמן המשיך. נתניהו לא רק כפר בעמדתם, הוא אפילו לא חשב שהיא ראויה להיות מושמעת.

"התעלמתי מהצביעות. במלחמה אנשים מצפים ממנהיגיהם לקבל את ההחלטות הנכונות, אך ישנם אלא (טעות הכתיב במקור, א"ה) שמרשים לעצמם לייצר מחלוקות פומביות, גם כשהם יודעים שעמדותיהם הלעומתיות אינן ראויות.

"החלטתי נגד פלישה קרקעית לכיבוש עזה. אבל, החתירה נמשכה. ליברמן ובנט המשיכו לומר לתקשורת שהם מצדדים בפלישה לעזה וחיסול חמאס, עמדה עליה הם לא נלחמו בקבינט".

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן, ארכיון, 2017 (צילום: Hadas Parush/FLASH90)
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן, ארכיון, 2017 (צילום: Hadas Parush/FLASH90)

למרות שכפר בבוז בעמדתם של שני יריביו הפוליטיים בממשלה, הביא את הסוגיה לדיון בקבינט. דיפ סטייט של הצבא? בספר ממחיש נתניהו שדווקא ההיפך: כשהוא רוצה, הוא יודע לעשות בצבא שימוש מרהיב כדי להכניע יריבים פוליטיים.

"לאור הדרישות הפומביות החוזרות ונשנות של בנט בתמיכת ליברמן, לכבוש את הרצועה, כינסתי את הקבינט. ביקשתי מהרמטכ"ל להציג את תוכנית הכיבוש הקרקעי ואת המחיר שתגבה בחיי אדם".

"בכל אחד מ־50 לילות המלחמה ישבתי עם הרמטכ"ל וראש שב"כ כדי לאשר את פעולות צה"ל לאותו לילה. בדרך כלל נשארתי ער עד שלוש לפנות בוקר כדי לראות את התוצאות"

נתניהו, כמו נדרש לטענת מאמיניו שהצבא מתנהל על דעת עצמו, מבהיר שוב ושוב שהוא ורק הוא קיבל את כל ההחלטות.

"בכל אחד מ־50 לילות המלחמה ישבתי עם הרמטכ"ל וראש שב"כ כדי לאשר את פעולות צה"ל לאותו לילה. בדרך כלל נשארתי ער עד שלוש לפנות בוקר כדי לראות את התוצאות".

חיילי צה"ל ליד פיר מנהרה ברצועת עזה, 4 דצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
חיילי צה"ל ליד פיר מנהרה ברצועת עזה, 4 דצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

את הפרק מסיים נתניהו בתנופה, ובתביעה ברורה מהממשלות הבאות (כלומר, מעצמו) לעתיד:

"איום המנהרות נוטרל, אך לא היה לי ספק שנזדקק לחדשנות טכנולוגית מתמדת כדי לשמר את היתרון שהשגנו. מדינת ישראל חייבת להקדים בכמה צעדים את אויביה".

ההצהרה החשובה הזאת התפרסמה באוקטובר 2022. בדיוק שנה אחר כך, קיבלנו חזק לפרצוף את ההמחשה מי צעד קדימה, ובעיקר לאן צעד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 1,545 מילים ו-2 תגובות
סגירה