פלסטינים בעזה מקבלים שקי מזון ברפיח על ידי עובדי אונר"א, 21 בנובמבר 2023 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
SAID KHATIB / AFP

שקי הסיוע של אונר"א ויפן משמשים לריפוד מנהרות חמאס

תמונת פיר מנהרה במחנה הפליטים אל־בורייג' מראה כי דפנותיה רופדו באמצעות שקי סיוע המגיעים מארגון אונר"א וממשלת יפן ● המהנדס יהודה כפיר, מומחה ללוחמת תת־קרקע: "במקום לזרוק את השקים, הם ממלאים אותם בחול ומשתמשים בהם לבניית המנהרות או לייצוב קרקע"

בתמונה המציגה פיר מנהרה במחנה הפליטים אל־בורייג' במרכז רצועת עזה – תמונה שפורסמה אתמול (שלישי) על ידי דובר צה"ל – ניתן לראות את השימוש החוזר שנעשה בשקי המזון של ארגון אונר"א.

השקים – בעלי זיהוי ברור באמצעות הלוגו של הארגון והכיתוב עליהם – מולאו בחול ושימשו לדיפון מנהרות הטרור של חמאס. כוחות צה"ל, שנכנסו למחנה הפליטים, מצאו כבר בשעות הלחימה הראשונות פיר מנהרה המוביל לתוואי תת־קרקעי רחב. מפקד חטיבת מחנות המרכז של חמאס איימן נופל חוסל בתקיפת חיל האוויר לפני כחודש.

כאמור, בתמונה ששלח דובר צה"ל המתעדת את פיר הכניסה למנהרה אפשר לזהות בבירור את שקי אונר"א ומאחוריהם תחובים גם שקי סיוע מטעם ממשלת יפן. הדגל הלבן עם העיגול האדום במרכז נראה בבירור על גבי שק – והוא משמש כמילוי בין חלקי בטון בדופן העליונה של פיר המנהרה.

בבדיקה עם דיפלומטים המכירים את שקי הסיוע מטעם ממשלת יפן נאמר לזמן ישראל כי מדובר בסבירות גבוהה במוצר יפני. זו לא הפעם הראשונה ששקים של אונר"א ושקי סיוע מטעם ממשלת יפן "מופיעים" יחד בתמונות הטרור.

פיר מנהרה במחנה הפליטים אל־בורייג' במרכז רצועת עזה. החלק העליון מדופן בשקי סיוע של אונר"א וממשלת יפן (צילום: דובר צה"ל)
פיר מנהרה במחנה הפליטים אל־בורייג' במרכז רצועת עזה. החלק העליון מדופן בשקי סיוע של אונר"א וממשלת יפן (צילום: דובר צה"ל)

למרבה הצער, תמונה של עומר ונקרט בן ה־22, שנחטף מהמסיבה ברעים, מראה אותו מושלך על ערימת שקים עם הלוגו של אונר"א לצד השקים היפניים. על גבי אחד השקים – סמוך לכתף ימין של עומר – כתובה שנת המסירה: 2022 או 2023 (הספרה האחרונה מטושטשת). כלומר, מדובר בשקי סיוע מהעת האחרונה.

ארגון אונר"א כבר שנים ארוכות מואשם כי הפסיק להיות ארגון סיוע לפליטים והפך לחלק ממכונת הטרור של חמאס. מאז תחילת המלחמה בעזה נחשפו עשרות רקטות ואמצעי לחימה בבתים פרטיים, בתוך ארגזים של אונר"א.

בכמה מקרים נמצאו אמצעי לחימה בתוך בתי ספר, הממומנים על ידי אונר"א. באחד מבתי הספר של אונר"א, בשג'אעיה, הסתתרו טרוריסטים והם אף נלחמו מתוך המבנה

בכמה מקרים נמצאו אמצעי לחימה בתוך בתי ספר, הממומנים על ידי אונר"א. באחד מבתי הספר של אונר"א, בשג'אעיה, הסתתרו טרוריסטים והם אף נלחמו מתוך המבנה. כמו כן, במשך השנים אונר"א היה אחד המעסיקים הגדולים ביותר ברצועה. חלק מהאנשים שקיבלו שכר מארגון הסיוע היו מחבלים במסווה.

העיתונאי אלמוג בוקר פרסם בערוץ 13 כי מורה של אונר"א החזיק את אחד החטופים בביתו – טענה שהוכחשה על ידי הארגון. עם זאת, מספר רב של מורים של הארגון היללו את הטבח ב־7 באוקטובר.

עומר ונקרט, שנחטף מהמסיבה ברעים, מושלך על ערימת שקים עם הלוגו של אונר"א
עומר ונקרט, שנחטף מהמסיבה ברעים ומוחזק על ידי חמאס, מושלך על ערימת שקים עם הלוגו של אונר"א וממשלת יפן. התמונה טושטשה לצורך שמירה על פרטיותו. בתמונה הוא נראה שלם ובחיים.

הטענות נגד אונר"א מוכרות למדינות המערביות המממנות את הארגון, ובעבר, בתקופת ממשל דונלד טראמפ, הוא אף עצר את התרומות האמריקאיות לארגון. המימון האמריקאי לאונר"א חודש עם כניסת הנשיא ג'ו ביידן לתפקיד.

תקציב אונר"א נכון ל־2022 עמד על 1.1 מיליארד דולרים. 34% מהמימון של אונר"א הגיע מארה"ב, 20% מגרמניה, 11% מהאיחוד האירופי ו־6% משוודיה. שאר התרומות הגיעו מנורווגיה, יפן, צרפת, הולנד ובריטניה.

ההסכמים עם היפנים היו מאוד מפורטים וכללו פרטים על כמות הסוכר, קמח, אורז, שמן ועוד. הממשלה אף ביצעה ביקורות תקופתיות. מנגד, ממשלת יפן דרשה מאונר"א שדגל המדינה יופיע בהבלטה ובירור על שקי המזון

מדינות המזרח התיכון – ערב הסעודית, טורקיה, כווית וקטאר – תרמו אף הן, אך בסכומים קטנים יותר. רוב התקציב של הארגון – כ־58% – הופנה לבתי הספר. שאר התקציב התחלק בין שירותי הבריאות (15%), תמיכות שונות (13%), סעד ושירותים חברתיים (6%) ותשתיות (4%).

ממשלת יפן תרמה לאונר"א כמיליארד דולר מאז החתימה על הסכמי אוסלו, כלומר כ־33 מיליון דולרים מדי שנה, כאשר הסכום הופנה לשלוחות אונר"א בעזה, הגדה המערבית וירדן. המידע מופיע במצגת סיכום התרומות של ממשלת יפן, שהוכנה לפני שפרצה המלחמה.

עובדי אונר"א מחלקים שקי מזון ברפיח, 12 בדצמבר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
עובדי אונר"א מחלקים שקי מזון ברפיח, 12 בדצמבר 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

בהסכמי התרומה בין יפן לאונר"א הכסף יועד למטרות ספציפיות – מזון, תרופות וסחורות מסוימות. ההסכמים עם היפנים היו מאוד מפורטים וכללו פרטים על כמות הסוכר, קמח, אורז, שמן וכולי הנכללים בסיוע. יפן אף ביצעה ביקורות תקופתיות על העברת הסחורות והסיוע. מנגד, ממשלת יפן דרשה מאונר"א שדגל המדינה יופיע בהבלטה ובירור על שקי המזון.

יש להניח כי שקי הסיוע הריקים "מוחזרו" לצורך ריפוד המנהרות. בממשלת יפן מודעים לביקורת העצומה שיש כלפי התפקיד שמילאו אונר"א בטיפוח הטרור ברצועת עזה, אך נכון לעת הזו הם ממשיכים בסיוע ההומניטרי, לרבות העברת הסיוע דרך אונר"א.

כפיר מזכיר ששימוש בשקי חול הוא עניין מוכר. "תמיד השתמשו בשקי חול, בכל המלחמות ועל ידי כל הצדדים. שקי חול שימשו גם במצבי חירום נגד הצפות ויתכן שחמאס מנסה למנוע הצפות בתוך המנהרות"

רק לאחרונה שרת החוץ של יפן ביקרה בישראל. אחרי ביקורה סוכם על המשך הסיוע והתרומות, החלטה שתיושם בחודשים הקרובים.

המהנדס יהודה כפיר, מומחה ללוחמת תת־קרקע ומקים קבוצת הפייסבוק "לוחמה תת קרקעית", אמר לזמן ישראל שהשקים נועדו לסגור רווחים בין אלמנטים של בטון. "בשל התצורה השיפועית של המנהרה, נוצרו רווחים. נדרש לסגור את המרווחים כדי למנוע זליגת חול למנהרה.

.אונר"א מחלק שקי קמח בחאן יונס, 22 בנובמבר 2023 (צילום: עטיה מוחמד/פלאש90)
.שקי קמח לחלוקה בחאן יונס, 22 בנובמבר 2023 (צילום: עטיה מוחמד/פלאש90)

"לדעתי, הם משתמשים בשקים משומשים שבהם ניתן הסיוע. במקום לזרוק את השקים, הם ממלאים אותם בחול ומשתמשים בהם לבניית המנהרות או לייצוב קרקע – ואולי גם לבניית עמדות".

כפיר מזכיר ששימוש בשקי חול הוא עניין מוכר. "תמיד השתמשו בשקי חול, בכל המלחמות ועל ידי כל הצדדים. שקי חול שימשו גם במצבי חירום נגד הצפות ויתכן שחמאס מנסה למנוע הצפות בתוך המנהרות באמצעות שקי חול".

לדברי כפיר, אסור לזלזל ביכולות של חמאס להמציא ולאלתר. "אחרי ההתנתקות הם אפילו הוציאו מהקרקע את צינורות המים שנותרו באזור גוש קטיף והשתמשו בהם כחומר גלם לייצור טילים. גם פה, הם עושים ניצול מקסימלי של כל מה שעומד לרשותם".

עוד 787 מילים
סגירה