שוטר גרמני מאבטח בית כנסת בפרנקפורט, גרמניה, 8 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Michael Probst)
AP Photo/Michael Probst
שוטר גרמני מאבטח בית כנסת בפרנקפורט, גרמניה, 8 בנובמבר 2023

המטרה הבאה של חמאס: להפוך את האיום לגלובלי

נראה כי ארגון הטרור מקווה שהאידיאולוגיה שלו, מאבקו והמותג שלו יהפכו לבינלאומיים כמו במקרה של דאעש ● חמאס אומנם מעולם לא ביצע מתקפת טרור מוצלחת בחו"ל, אך אחרי 7 באוקטובר הוא עשוי להסיט את משאביו כדי לפגוע במטרות מערביות פרו־ישראליות ● התעמולה שלו במערב, שמהדהדת בעיקר בקרב בני הדור הצעיר, רק מגבירה את הסיכון לגיוס מיעוט קיצוני

FP הממדים והתחכום של מתקפת חמאס ב־7 באוקטובר הובילו אנליסטים רבים מתחום הלוחמה בטרור לבחון מחדש את הנתונים הנוגעים לכוונותיו וליכולותיו של הארגון. אחת השאלות הגדולות היא האם הארגון – שב־36 שנות קיומו מעולם לא ביצע מתקפת טרור מוצלחת בחו"ל – יוכל להפוך לאיום עולמי.

ביום חמישי נעצרו בדנמרק, בגרמניה ובהולנד שבעה חשודים שתכננו לבצע פיגועים נגד מוסדות יהודיים באירופה. שלושה מהחשודים העצורים בברלין וחשוד נוסף העצור ברוטרדם הם לכאורה פעילי חמאס הקשורים לגדודי עז א־דין אל־קסאם, הזרוע הצבאית של הארגון.

על פי הרשויות בגרמניה, החשודים היו אמורים למצוא מסתור נשק שישמש לפיגועים עתידיים. ההוראות הגיעו לכאורה מהנהגת חמאס בלבנון. בארה"ב, ראש ה־FBI כריסטופר ריי התריע על עלייה ברמת איום הטרור, כשאמר לפני הקונגרס: "אנחנו מעריכים שמעשי חמאס ובעלי בריתו ישמשו השראה שלא ראינו כמותה מאז [שדאעש] הקים את הח'ליפות שלו לפני שנים".

גם האירופאים מודאגים. יילבה יוהנסון, נציבת האיחוד האירופי לענייני פנים, אמרה לאחרונה: "על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס, והקיטוב שהיא יוצרת בחברה שלנו, ועם עונת החגים הקרבה, יש סכנה אדירה להתקפות טרור באיחוד האירופי".

שוטרים פושטים על מסגד בהמבורג על רק החשד כי במקום פועלת קבוצה של חזבאללה הנתמכת על ידי איראן, גרמניה, 16 בנובמבר 2023 (צילום: Axel Heimken / AFP)
שוטרים פושטים על מסגד בהמבורג על רק החשד כי במקום פועלת קבוצה של חזבאללה הנתמכת על ידי איראן, גרמניה, 16 בנובמבר 2023 (צילום: Axel Heimken / AFP)

מאז הקמתו, חמאס תמיד התאפיין בדואליות מסוימת. הארגון הוא הן תנועה לאומית המחויבת להקמת מדינה פלסטינית והן תנועת התנגדות אסלאמיסטית אלימה, שהאידיאולוגיה שלה נגזרה מזו של האחים המוסלמים – ומחויבת להשמדתה של מדינת ישראל, על פי אמנת הארגון המקורית (שתוקנה ב־2017 כדי לאפשר את פתרון שתי מדינות, אבל הארגון נותר מחויב ל"שחרור מלא ומוחלט של פלסטין, מהנהר ועד הים").

אם כן, אף שהאידיאולוגיה של חמאס כוללת אזכורים לג'יהאד, לא מדובר בג'יהאד העולמי שאימצו אל־קאעדה, דאעש ושלוחותיהם בעולם. אנשי דאעש אף חזרו והשמיצו את חמאס ככופרים, ומתחו ביקורת על הארגון בשל מעורבותו בבחירות ותלותו הרבה בתמיכתה ובחסותה של איראן השיעית.

אף שהאידיאולוגיה של חמאס כוללת אזכורים לג'יהאד, לא מדובר בג'יהאד העולמי שאימצו אל־קאעדה, דאעש ושלוחותיהם בעולם. אנשי דאעש אף חזרו והשמיצו את חמאס ככופרים

חמאס אומנם מעולם לא ביצע מתקפת טרור מוצלחת בחו"ל, אבל היו כמה ניסיונות כושלים שנקשרו לארגון. ב־1997 שלושה אנשים שנעצרו בניו יורק בחשד שתכננו לבצע פיגוע ברכבת התחתית, נחקרו בדבר קשר אפשרי לחמאס.

בנובמבר 2003, אזרח קנדי יליד עזה בשם ג'מאל עקל נעצר על ידי הרשויות הישראליות כשניסה לצאת מעזה לקנדה, שם הוא תכנן לכאורה להוציא לפועל פיגועי טרור נגד קהילות יהודיות בארה"ב ובקנדה.

שוטר באזור השגרירות הישראלית בניו דלהי לאחר הדיווחים על פיצוץ באזור, 26 בדצמבר 2023 (צילום: Arun SANKAR / AFP)
שוטר באזור השגרירות הישראלית בניו דלהי לאחר הדיווחים על פיצוץ באזור, 26 בדצמבר 2023 (צילום: Arun SANKAR / AFP)

עקל הודה באשמה ונשפט לארבע שנות מאסר, שאחריהן חזר לקנדה, אך טען כי הוא חתם על ההודאה תחת עינויים. עורך דינו טען שעקל הסכים לעסקת טיעון משום שהאמין שיורשע בוודאות. ישראל הכחישה את הטענות להתעללות.

כמו כן, על רקע התגברות האיומים נגד ישראלים ברחבי העולם אחרי 7 באוקטובר, אתמול (שלישי) אירע פיצוץ סמוך לשגרירות ישראל בהודו. לא היו נפגעים בתקרית ונסיבות האירוע עדיין נמצאות בחקירה.

לחמאס אין מניעה להרוג מערביים – בפיגועי ההתאבדות חסרי ההבחנה שלו נהרגו גם אזרחי מדינות מערביות – אבל לרוב הוא נמנע מלפגוע באינטרסים מערביים ומעדיף להתרכז בהתקפות בשטח ישראל

לחמאס אין מניעה להרוג מערביים – בפיגועי ההתאבדות חסרי ההבחנה שלו נהרגו גם אזרחי מדינות מערביות – אבל לרוב הוא נמנע מלפגוע באינטרסים מערביים ומעדיף להתרכז בהתקפות בשטח ישראל. עם זאת, חמאס מפעיל מזה שנים רשתות לגיוס כספים ולהפצת תעמולה במערב, ובכלל זאת בארה"ב.

"קרן ארץ הקודש" הייתה קרן צדקה הקשורה לחמאס, שפעלה בטקסס והורשעה ב־2008 במתן תמיכה חומרית לארגון, לאחר שגייסה עבורו יותר מ־12 מיליון דולר לאורך השנים.

נשיא איראן אבראהים ראיסי מקבל את פניו של מנהיג חמאס אסמעיל הנייה בארמון הנשיאות בטהרן, 20 ביוני 2023 (צילום: Iranian Presidency Office, via AP)
נשיא איראן אבראהים ראיסי מקבל את פניו של מנהיג חמאס אסמעיל הנייה בארמון הנשיאות בטהרן, 20 ביוני 2023 (צילום: Iranian Presidency Office, via AP)

כחלק מ"ציר ההתנגדות" של טהרן, חמאס נהנה מנדיבותה של איראן בצורת מימון, אימונים ותמיכה לוגיסטית שמספק לו כוח קודס של משמרות המהפכה האסלאמיים. מאז תחילת שנות ה־80, איראן סייעה בבניית חזבאללה הלבנוני לכדי ארגון טרור רחב בעל גישה לכל העולם ויכולות גבוהות, שביצע פיגועי טרור באמריקה הלטינית, אירופה ואסיה.

טהרן יכולה כעת להחליט לעשות את אותו הדבר עם חמאס, ואף לסייע לו לפתח רשת מבצעים חיצונית. נראה שבעולם הערבי יש תמיכה גוברת במשטר האיראני בעקבות 7 באוקטובר.

על פי סקר שערך לאחרונה מכון הברומטר הערבי, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, נהנה מאחוזי תמיכה דומים או גבוהים יותר מאלה של יורש העצר הסעודי בן סלמאן

על פי סקר שערך לאחרונה מכון הברומטר הערבי, המנהיג העליון של איראן אייתוללה עלי חמינאי, נהנה מאחוזי תמיכה דומים או גבוהים יותר מאלה של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ושל נשיא איחוד האמירויות הערביות מוחמד בן זאיד.

לתמיכה העממית בעולם הערבי יש חשיבות, בפרט כאשר היא חוצה קווים עדתיים, שכן היא יכולה לספק כיסוי למשטר האיראני במקרה שיחליט להתחיל להפוך את חמאס לחזבאללה הבא.

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה נואם כשמאחוריו הדיוקן של עלי חמינאי, טהרן, 11 בפברואר 2012 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה נואם כשמאחוריו הדיוקן של עלי חמינאי, טהרן, 11 בפברואר 2012 (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)

בשנים שלפני המתקפה המחרידה של 7 באוקטובר התפיסה הרווחת הייתה שחמאס מרוצה מקצירת היתרונות הכלכליים של הסידור שלו בעזה, שבמסגרתו ממשלתו של בנימין נתניהו ואחרים עודדו ואפשרו הזרמה של כסף קטארי לפיתוח הכלכלה – ולפיכך אין לו עניין רב לתקוף את ישראל.

אולם, 7 באוקטובר היה נקודת מפנה עבור הארגון, והוא עשוי להתחיל להסיט את תשומת ליבו אל מטרות מחוץ לסביבה המיידית שלו.

התעמולה שלו מהדהדת, בעיקר אצל בני הדור הצעיר שיצאו בהמוניהם להפגנות ולמחאות נגד ישראל. גם אם רק מיעוט מהם יקצין, הדבר יגביר את הסבירות לתקיפה של מפגע בודד

בתחילת דצמבר בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי קרא בערוץ הטלוויזיה אל־אקצא לבצע תקיפות נגד בעלות בריתה של ישראל, ובפרט ארה"ב ובריטניה. "אנחנו זקוקים למעשי אלימות נגד האינטרסים האמריקאיים והבריטיים בכל מקום, ונגד האינטרסים של כל המדינות התומכות בכיבוש", אמר אבו זוהרי.

כפי שציין לאחרונה חוקר הטרור טור האמינג, יש מגוון גורמים שיכולים להשפיע על מסלול איום הטרור של חמאס במערב: משך העימות בין ישראל וחמאס; ההיקף והעצימות של התקיפה הישראלית בעזה; ורמת התמיכה שמספקות מדינות מערביות לישראל.

הפגנה פרו-פלסטינית בוושינגטון, נובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
הפגנה פרו־פלסטינית בוושינגטון, נובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

חמאס לוקחים את הגרומים האלה בחשבון, לצד תמונות הסבל וההרס היוצאות מעזה מדי יום, בזמן שמניין האזרחים המתים ממשיך לטפס. נראה שחמאס מקווה שהאידיאולוגיה שלו, מאבקו והמותג שלו יהפכו לעולמיים כמו אלה של דאעש.

התעמולה שלו מהדהדת אצל נתחים רחבים מהציבור המערבי – בעיקר בני הדור הצעיר והסטודנטים שיצאו בהמוניהם להפגנות ולמחאות נגד ישראל. גם אם רק מיעוט קטן מהם יקצין, הדבר יגביר את הסבירות לתקיפה של מפגע בודד.

חמאס הוא ארגון שונה מאז 7 באוקטובר, וגורמי המודיעין ושירותי הביטחון צריכים להיערך בהתאם. עתה, בשיא תקופת החגים, מגוון של מטרות רכות – מבתי כנסת ועד שוקי חג המולד – הפכו לפגיעות לתקיפות פוטנציאליות בהשראת או בהובלת חמאס, שהכריז בגלוי על רצונו להבטיח כי המלחמה לא תישאר בגבולות עזה, אלא תאיים על ישראל ועל תומכיה בכל העולם.

קולין פ' קלארק הוא מנהל המחקר בקבוצת סאופן – חברה לייעוץ בענייני מודיעין וביטחון היושבת בניו יורק.

עוד 971 מילים
סגירה