עיתונאים ואחרים מרבים לטעון כי לאחר סיום המלחמה כולם ייחקרו, כולל הדרג המדיני. יש שמתכוונים כי אלה שייחקרו יהיו בעיקר הדרג המדיני, ועמדה פוליטית זו מונעת משיקולים זרים.
הבהרה: הדרג המדיני לא אמור לזהות פעילות עוינת ליד גבול רצועת עזה, אם אין התראה מפורשת וחוות דעת ברורה של גורמי הביטחון. הדרג המדיני לא נמצא בשטח. הוא לא יכול להיות אחראי אם תקלה בשטח המרוחק ממשרדים הממוזגים – לא מועברת לידיעתו, כנדרש ומחויב. אין לדרג המדיני יכולת לנחש מה קורה מאות ק"מ מהמיקום שלו, והאחריות היא במקרה זה על מי שהיה חייב להעביר את המידע ולא עשה כן, או על מי שחסם העברת המידע. לדרג המדיני אין מעורבות ואין אחריות בכל עניין שהוא אינו יכול לדעת. הדרג המדיני מורכב מבני אדם שאינם מלאכים ואינם בעלי חושים על טבעיים.
הדרג המדיני לא אמור לזהות פעילות עוינת ליד גבול הרצועה, אם אין התראה מפורשת וחוות דעת ברורה של גורמי הביטחון. לדרג המדיני אין מעורבות ואין אחריות בכל עניין שהוא אינו יכול לדעת
אכן, יש מצב בו התוויית מדיניות יותר אקטיבית או פחות אקטיבית משפיעה על קיום המלחמה, ויש מצב שמדיניות מסוימת מעודדת טרור ומדיניות אחרת יוצרת הרתעה. יתרה מכך, יש מצב שמדיניות היוצרת הרתעה – מביאה לידי מלחמה כוללת בהיותה מאתגרת את ציר הרשע שלא מפרש את המצב באותם כלים שהדרג המדיני מפרש. ויש מצבים עוד יותר מורכבים.
כל המצבים הללו מתארים קונספציות שונות ואופנים שונים בקבלת החלטות של הדרג המדיני, וההחלטות – כאלו ואחרות – ימין או שמאל – הן לגיטימיות.
הערכים של דרג מדיני בהרכב אחד שונים מהערכים של דרג מדיני בהרכב אחר ולכן גם דרכי הפעולה יהיו שונות ולעתים מנוגדות.
זו לא עילה להפעלת ועדת חקירה. כך מתנהלת הדמוקרטיה.
זו עילה לבחור דרג מדיני אחר – ככל שהקודם כשל, וקיים הרכב עדיף – ואין כל צורך בוועדת חקירה.
המחשבה שאין נזק בהפעלת ועדת חקירה שתחקור את הדרג המדיני היא שגויה.
חקירה כזו צריכה להתקיים רק במקרים נדירים ביותר. חקירה כזו תורמת לכאוס בעם, להחרפת הפילוג, ולטענות אפשריות ולפעמים מתבקשות נגד ועדת החקירה.
הערכים של דרג מדיני בהרכב אחד שונים מהערכים של דרג מדיני בהרכב אחר ולכן גם דרכי הפעולה יהיו שונות ולעתים מנוגדות. זו לא עילה להפעלת ועדת חקירה. כך מתנהלת הדמוקרטיה
בעניין שלפנינו יש להניח לדרג המדיני, ולאפשר להליכים דמוקרטיים להתקיים ולעצב את דמותה של המדינה והחברה בישראל.
מהנדס מבנים בוגר הטכניון, בעל תואר שני במדיניות ציבורית, לימודי תעודה בתכנון עירוני ותואר שלישי בהנדסה אזרחית. בעל משרד תכנון וייעוץ בחיפה, מחברם של ספרים מקצועיים ואחרים. מחבר הספר: "תכנון כחוק – דירות ומבני ציבור" בהוצאת "בורסי". אתר -www.benezra.co.il
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם
כבר החלטת שלא היו התראות ודיעות ברורות? יש כמה גורמים בקואליציה שאלה טענותיהם, אבל יתכן שאינם דוברים אמת. כידוע אמירת אמת זה לא הצד החזק של ראש הממשלה. וכן יש גורמים באופוזיציה ואחרים שטוענים הפוך. לכן יש לחקור, גם את הדרג המדיני.
ולעניין אחריות, תמיד יש אחריות לדרג המנהל, גם זה המדיני. ויש לשפוט לאחר שתיעשה חקירה.
בדיוק כמו שלא נפתחה חקירה כשהתפוצצו אוטובסים, כשכל הסיכונים והמוגבלויות היו ידועות בהסכמי אוסלו (ברוב דחוק).
כיום כשהפרוטוקלים נחשפים לציבור בתום 30 שנות החסיון, הסיכון נלקח בחשבון.
אז לנרצחים קראו קורבנות השלום
אני מצטער "שהקלקתי" על המאמר הזה. ברור שזה קליקבייט זול מצד מערכת זמן ישראל. חבל מאוד שהם בחרו לפרסם את זה, זה זול ומיותר.
למה לפרסם מאמר של מהנדס בניין בנוגע לאחריותו של ראש הממשלה במחדל הכי גדול בהיסטוריה שלנו? כי זה מעורר זעם, גורם לאנשים להקליק ולהגיב. כי יפיצו את זה.
אז מה אם המאמר רדוד ומטופש – זה יביא לנו קליקים…