אילוסטרציה: מלונות באילת (צילום: משה שי/פלאש90)
משה שי/פלאש90

בתי מלון לא דיווחו על עזיבת מפונים – והמשיכו לקבל את המענקים במקומם

משרד התיירות בודק תלונות של כ־5,500 עקורים מהדרום והצפון שגילו כי אינם יכולים לקבל מענקי אכלוס משום שהמלונות לא דיווחו על עזיבתם ● כ־1,700 תלונות נבדקו עד כה – ונמצא שרובן מוצדקות ● ברוב המקרים, המלון לא דיווח על עזיבה משום שהעקורים לא ביצעו צ'ק־אאוט ● אבל חלקם כן ביצעו – ועדיין רישום היציאה לא דווח, מה שמעלה שאלות קשות על התנהלות המלונות

משרד התיירות בודק כ־5,500 תלונות נגד בתי מלון שבהם שהו עקורים שפונו מבתיהם בנגב ובגבול הצפון. חלקן מעלות שאלות קשות על התנהלות המלונות. עקורים שעזבו את בתי המלון ופנו לרשות המיסים כדי לקבל את מענקי אכלוס (המגיעים לעקורים שהתפנו למגורים שאינם במימון המדינה), גילו שאינם יכולים לעשות זאת משום שהמלונות לא דיווחו על עזיבתם.

כ־120 אלף עקורים השתכנו באוקטובר בבתי מלון, אכסניות ודירות להשכרה במימון משרד התיירות, אך רובם עזבו מאז. עד אמצע נובמבר עזבו כ־60 אלף עקuרים. בתי המלון מקבלים תשלום ממשרד התיירות לפי מספר העקורים הלנים בהם. מלונות שלא דיווחו על העזיבה, המשיכו, אפוא, לקבל תשלום שאינו מגיע להם, על חשבון זכאות העקורים למענקי אכלוס.

סמנכ"ל משרד התיירות אלון שמר הודיע לפני כשבועיים בדיון בכנסת ובריאיון בגלי צה"ל כי תתבצע בדיקה של המקרים הללו. מבדיקת זמן ישראל עולה כי עד תחילת השבוע נבדקו כ־1,700 מהתלונות. ממשרד התיירות נמסר כי רובן "נמצאו מוצדקות". כלומר, העקורים אכן עזבו – והמלונות לא דיווחו על כך.

במשרד התיירות הסבירו: "התקלות אירעו מסיבות שונות, בין היתר משום שמפונים לא ביצעו צ'ק־אאוט, אם מחוסר ידיעה על הצורך לעשות זאת, ואם מתוך שסברו שמנהל קהילה או סוכן נסיעות עושה זאת עבורם".

דגלי ישראל במרפסות בבית מלון בים המלח, 9 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
דגלי ישראל במרפסות בבית מלון בים המלח, 9 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

גם ברשויות מקומיות בעוטף עזה והצפון אומרים שברוב המקרים, הסיבה לאי־הדיווח על העזיבה הייתה שהעקורים לא ביצעו צ'ק־אאוט. אולם, בחלק מהמקרים כן בוצע צ'ק־אאוט, אבל המלונות לא דיווחו עליו. ברשויות טוענים כי מדובר בכמה עשרות מקרים בכל רשות, וביחד מאות מקרים.

לפחות בארבעה מקרים שהגיעו לידיעתנו, עקורים במלון לאונרדו קלאב באילת עזבו את המלון וביצעו, לדבריהם, צ'ק־אאוט, אך כשביקשו מענק אכלוס גילו, לטענתם, שהמלון לא דיווח על עזיבתם.

עקורים עזבו את המלון באילת וביצעו צ'ק־אאוט, אך כשביקשו מענק אכלוס גילו, לטענתם, שהמלון לא דיווח על עזיבתם. במשרד התיירות דיווחו שכמעט כל 1,700 העקורים שהתלוננו זכאים למענק ויקבלו אותו

גורם במשרד התיירות דיווח שכמעט כל 1,700 העקורים שהתלוננו ותלונתם נבדקה, זכאים למענק וקיבלו אותו אחרי הבדיקה – או אמורים לקבל בקרוב.

משיחות עם גורמים במשרד התיירות עולה הרושם כי המשרד אינו נלהב לחקור את המקרים התמוהים. בתשובה לשאלה בכמה מהמקרים עולה חשד כי מדובר, לכאורה, בניסיון של המלון להרוויח כספים שאינם מגיעים לו, אמר לנו גורם במשרד התיירות: "כמעט כל המקרים זה טעות של המפונים, בדרך זו או אחרת. לא נתקלנו בנוכלות של מלונות. הכול אי־הבנות".

מפונים מישובי העוטף במלון באילת, 17 באוקטובר 2023. למצולמת אין קשר ישיר לנאמר בכתבה (צילום: Aris MESSINIS / AFP)
מפונים מיישובי העוטף במלון באילת, 17 באוקטובר 2023. למצולמת אין קשר ישיר לנאמר בכתבה (צילום: Aris MESSINIS / AFP)

יש מקרים שעקורים ביצעו צ'ק־אאוט והמלונות לא דיווחו. איך אתם יודעים שזאת אי־הבנה ולא הסתרה מכוונת? החשדות להסתרה נחקרו והופרכו?
"לא היו חשדות. פשוט לפעמים יש מילה מול מילה. כשמפונה אומר, 'אני עזבתי לקהילה', והמלון אומר, 'אין לי צ'ק־אאוט'. יש אלפי פניות, ונוקטים בהבנה כלפי המפונים. בגלל זה יצאנו בקמפיין הסברה לגבי הצורך בצ'ק־אאוט".

משיחות עם עקורים וגורמים ברשויות המקומיות עולה כי בחלק מהמקרים, עקורים לא ביצעו צ'ק־אאוט בשל הכאוס שבו מתנהלים חייהם. חלקם עזבו באופן זמני לכמה ימים ורצו להשאיר לעצמם אופציה לחזור, ואחר כך החליטו שלא לחזור, אך כבר לא ביצעו צ'ק־אאוט.

בחלק מהמקרים, עקורים לא ביצעו צ'ק־אאוט בשל הכאוס בחייהם. חלקם עזבו באופן זמני לכמה ימים ורצו להשאיר לעצמם אופציה לחזור, ואחר כך החליטו שלא לחזור

במקרים אחרים, קיבוצים ומושבים שהתפנו יחד, לא דיווחו על עזיבות עקורים כדי שהמלונות לא יכניסו במקומם תושבים מיישובים אחרים.

לדברי מזכיר של אחד הקיבוצים שפונו: "אנחנו שומרים על הפרדה מכוונת בין הקהילות, ויש לנו מסגרות חינוכיות נפרדות בתוך המלונות, כדי לא לעשות עוד בלגן בחיים שלנו שגם ככה בכאוס. בהתחלה לא ידענו שייתנו מענקים למי שעזב ושהוא ייפגע אם לא יעשה צ'ק־אאוט. כשגילינו שזה המצב, דיווחנו על כל מי שעזב, כמובן, אבל זה שלא דיווחנו מהתחלה תרם לבלגן".

שר התיירות, חיים כץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שר התיירות, חיים כץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

במהלך המלחמה כבר התגלו ניסיונות שונים לנצל את המצב כדי לקבל כספי מדינה במרמה. במספר מקרים, יזמים שארגנו דיור לעקורים בדירות ריקות קיבלו מענקים ממשרד התיירות בטענה שעליהם לשלם עבור העקורים את שכר הדירה, אך בפועל קיבלו את הדירות שבהם שיכנו אותם בחינם מתורמים. משרד התיירות גילה את ההונאה, ביטל את ההתקשרות עם היזמים – והתלונן במשטרה.

באמצע נובמבר, לקראת התחלת תשלום מענק האכלוס, התברר כי כ־20 אלף עקורים דיווחו לביטוח הלאומי כי עזבו את בתי המלון כדי לקבל מענק, אך המשיכו לגור בבתי המלון בפועל. משרד התיירות והביטוח הלאומי סנכרנו את מאגרי המידע שלהם וביטלו את הרישום הכפול.

העקורים התפנו למלונות, בתי קרובים ודירות שחלקן חולקו בחינם. הפינוי התבצע באופן כאוטי ובסוף אוקטובר היה חשש ממחסור במקומות לינה. מאז, רובם חזרו לביתם או עברו למגורי קבע ולפתרונות ביניים

מאז הטבח בעוטף עזה ופרוץ המלחמה, נמלטו מבתיהם כ־200 אלף ישראלים מקיבוצי ומושבי עוטף עזה וגבול הצפון, אשקלון, אופקים, שדרות וקריית שמונה. העקורים התפנו למלונות, בתי קרובים ודירות שחלקן חולקו בחינם. הפינוי התבצע באופן כאוטי ובסוף אוקטובר היה חשש ממחסור במקומות לינה. מאז, רובם חזרו לביתם או עברו למגורי קבע ולפתרונות ביניים.

ממלון לאונרדו קלאב נמסר בתגובה: "אנו פועלים תוך הקפדה יתרה לפי כל הנהלים. הנושא אינו מוכר לנו, נשמח לקבל את כל הפרטים, שכמובן יבדקו ויטופלו מיידית".

תרומות שמחולקות לעקורי כפר עזה במלון שפיים, אוקטובר 2023 (צילום: מלי דוד)
תרומות המחולקות לעקורי כפר עזה במלון שפיים, אוקטובר 2023 (צילום: מלי דוד)

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "משרד התיירות בודק את בקשות המפונים בלב חפץ ומתוך הבנה עמוקה למצב הרגיש ולחוסר הוודאות שבו נמצאו ועדיין נמצאים, בהיותם עקורים מביתם. עובדים רבים במשרד התיירות בודקים כל פנייה ופנייה, ופועלים להקל עליהם את הבירוקרטיה".

עוד 784 מילים
סגירה