ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 8 בינואר 2024 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

נתניהו הצליח למרוח עוד שבוע בלי לדון על "היום שאחרי" בעזה

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נחת בישראל בלי שהקבינט דן עדיין בתוכנית כלשהי בנושא "היום שאחרי" בעזה, אף שגלנט כבר הציג תוכנית משלו ● בזמן שישראל טומנת ראשה בחול, הממשל בוושינגטון מגביר את הלחץ לצמצום הלחימה בעזה ● לפי אחת הערכות, בלינקן ידרוש לאפשר לתושבי צפון הרצועה לשוב לבתיהם ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה אמור כבר לקיים את הדיון על "היום שאחרי", מצליח עדיין למרוח את הזמן. שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נחת בישראל בשעות הלילה (שלישי) – ואף תוכנית עדיין לא נידונה בקבינט. איך מדינת ישראל רוצה להתקדם עם פתרון עתידי לעזה? אין תשובה.

שר הביטחון יואב גלנט הציג אומנם פתרון משלו, ואתמול סיעת הליכוד אף התכנסה בכנסת כדי לדון בחומרים, אך את תשומת הלב תפסו הצעקות של חברת הכנסת טלי גוטליב נגד ההחלטה של נתניהו לשלוח את אהרן ברק לבית הדין הבינלאומי בהאג כשופט מטעם ישראל.

שר החקלאות אבי דיכטר אמר אתמול בראיון לגלי צה"ל שגם אם יעסקו בקבינט בסוגיית "היום שאחרי", אין שום סיבה להניח את הפתרון בפני הציבור הישראלי, וראוי לשמור עליו בסודיות לפחות עד שישראל תדע כיצד מסתיימת הלחימה בעזה. אולם, הלחימה בעזה עשויה שלא להסתיים, בטח לא בטווח הנראה לעין.

וכך, נוצר מעגל קסמים: המלחמה לא תסתיים כי צה"ל לא מצליח לחסל את צמרת חמאס, ומשום שלא יודעים באיזה אופן המלחמה לא תסתיים, אי אפשר לתכנן את "היום שאחרי", וגם אם יתכננו משהו, אסור יהיה לגלות כי לא בטוח שהתוכנית לחיסול חמאס תתממש.

בזמן שישראל חיה בוואקום הקסמים הזה וטומנת ראשה בחול, הממשל בוושינגטון מגביר את הלחץ. הנשיא ג'ו ביידן אמר אתמול למפגינים בכנסיה של הקהילה השחורה המתודיסטית "עמנואל" שהוא מבין את מי שקורא להפסקת אש ושהוא עובד מאחורי הקלעים עם הממשלה בירושלים כדי לדלל את הכוחות הצבאיים בעזה.

גם שר החוץ בלינקן, שמדלג בין בירות ברחבי המזרח התיכון, אומר בכל פגישה עם מקביליו שארה"ב חותרת לפתרון שתי המדינות, כאילו המדינה הפלסטינית נמצאת כבר מעבר לפינה. אחת ההערכות לגבי ביקורו של בלינקן היום בישראל היא שהוא ידרוש מההנהגה הישראלית לאפשר לעזתים לחזור לאזורי המגורים הקודמים שלהם בצפון רצועת עזה.

העיתונאי ג'ייק טאפר פרסם אתמול כי גורם ממשל אמר לו שבשלב מסוים "נתניהו יצטרך לבחור בין שלטון בדרך המוצאת חן בעיני בן גביר וסמוטריץ', לבין שלטון המוצא חן בעיני הנשיא ביידן וארה"ב"

העיתונאי ג'ייק טאפר פרסם אתמול כי גורם ממשל אמר לו שבשלב מסוים "נתניהו יצטרך לבחור בין שלטון המוצא חן בעיני בן גביר וסמוטריץ', לבין שלטון המוצא חן בעיני הנשיא ביידן וארה"ב", כשהוא מתכוון לכך ששני השרים וסיעותיהם חוסמים כל אפשרות לפתרון עתידי.

בוושינגטון דוגלים בפתרון שתי המדינות, מאמינים שאפשר לשקם את הנהגת הרשות הפלסטינית ולבצע רפורמות משמעותיות בשלטון ברמאללה – ו/או לנקות את מערכת החינוך הפלסטינית מספרות ההסתה – בזמן שאפילו הבכירים הפלסטינים לא חושבים שזה אפשרי.

ראש הממשלה לשעבר של הרשות הפלסטינית סלאם פיאד, מי שנחשב לאהוד ומקובל ביותר בוושינגטון, התראיין לאחרונה לפודקאסט של מגזין "פוריין אפיירס", נשאל על הסיכוי לשלום – וסיפק תשובה סקפטית: "זה לא מעבר לפינה. אחרי 7 באוקטובר אי אפשר להגיד בכלל 'היום שאחרי' כי אנחנו לא קרובים לסוף.

"אנחנו נמצאים במחזורי לחימה מאז 2006 ובמשך השנים יש רק אסקלציה. אני הראשון שארצה פתרון כלשהו, ואהיה הסנגור של כל מהלך שיביא את הפלסטינים להסתכל פנימה ולומר, 'מה אנחנו צריכים לעשות כדי להשיג את החירות שלנו'.

לפני כמה ימים הוזכר שמו של פיאד כמי שיהיה רלוונטי להוביל מטעם תנועת הפת"ח את הטיפול האזרחי בעזה בעידן שאחרי חמאס. השם שלו נתמך על ידי וושינגטון ויתכן שאף על ידי ערב הסעודית

"אולם, בו זמנית, יש חלקים בממשלת ישראל שאפילו לא מוכנים לשמוע על רשות פלסטינית חלושה וקטנה. השאלה היא איך להקים משהו שהוא לגיטימי, ייצוג, חיוני, שישמש ככלי לסיום מלחמה – ושיש לו תמיכה לקיים תהליך שיביא לשינוי המציאות כדי לצאת מהמסלול האסוני שבו אנחנו נמצאים.

"המשימה היא עצומה. תמיכה כספית לתהליך היא חשובה, אבל כסף הוא לא הסיפור. קודם כל צריך את התובנה הפוליטית כדי לתת לאנשים תחושת ביטחון בתהליך".

ראש ממשלת הרשות הפלסטינית לשעבר סלאם פיאד בחברון,18 בינואר 2013 (צילום: HAZEM BADER / AFP)
ראש ממשלת הרשות הפלסטינית לשעבר סלאם פיאד בחברון, 18 בינואר 2013 (צילום: HAZEM BADER / AFP)

לפני כמה ימים הוזכר שמו של פיאד כמי שיהיה רלוונטי להוביל מטעם תנועת הפת"ח את הטיפול האזרחי בעזה בעידן שאחרי חמאס. השם שלו נתמך על ידי וושינגטון ויתכן שאף על ידי ערב הסעודית, כך לפי אחד הדיווחים.

השר בצלאל סמוטריץ' מיהר לסלק את האופציה הזו מהשולחן: "מי שחושב שפיאד ינהל את הרצועה ביום שאחרי, לא מבין איפה הוא חי. הוא לא פרטנר וחבריו לא פרטנרים. הם לא חלק מהפתרון אלא חלק מהבעיה".

פיאד ממילא לא היה מעוניין בתפקיד ואמר בריאיון לרשת "אל־קודס" הפלסטינית: "אני לא חלק מהדיון הזה – ולא אהיה. זה עניין פלסטיני פנימי וכל החלטה הנוגעת אליו חייבת להתבסס על הסכמה לאומית"

פיאד ממילא לא היה מעוניין בתפקיד ואמר בריאיון לרשת "אל־קודס" הפלסטינית: "אני לא חלק מהדיון הזה – ולא אהיה. זה עניין פלסטיני פנימי וכל החלטה הנוגעת אליו חייבת להתבסס על הסכמה לאומית – ולא רק בניהול רצועת עזה, כי זה ינציח את הפרדת הרצועה ואת הפילוג".

בימין הישראלי יש מי שמפלרטטים עם הרעיון להביא את מוחמד דחלאן מאיחוד האמירויות לעזה. דחלאן בן ה־62 הוא יליד חאן יונס ומקורב מאוד לשלטון באמירויות. אנשים הקרובים לליכוד (אך לא בעלי תפקידים) סיפרו לזמן ישראל על היוזמה, אך לאחר בירור אצל הגורמים הביטחוניים ברור שאין לכך היתכנות.

מוחמד דחלאן במשרדו באבו דאבי, ספטמבר 2015 (צילום: AFP)
מוחמד דחלאן במשרדו באבו דאבי, ספטמבר 2015 (צילום: AFP)

בזמן שישראל נמנעת מלהתוות כיוון מדיני בנושא "היום שאחרי" – וככל שהקבינט והממשלה לא מקיימים אפילו דיון בהצעה שהניח שר הביטחון גלנט בפניהם – אי אפשר לדון בדמות של אדם, כזה או אחר, משום שהפתרון לא יישען על אישיות של פלסטיני כלשהו, אלא על מתווה עקרוני.

עוד 792 מילים
סגירה