גרנל קנת' מקנזי, לשעבר מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב בדיון בסנאט, וושינגטון, 28 בספטמבר 2021 (צילום: Stefani Reynolds/The New York Times via AP)
Stefani Reynolds/The New York Times via AP
גרנל קנת' מקנזי, לשעבר מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב בדיון בסנאט, וושינגטון, 28 בספטמבר 2021

ישראל צריכה להבהיר לאן היא חותרת בעזה

הגנרל קנת' מקנזי אמר באירוע של מכון המחקר "ג'ינסה" כי ישראל עושה את כל מה שהיא יכולה כדי לא לפגוע באוכלוסייה האזרחית בעזה והביע פסימיות בקשר ליכולת להשיב את רוב החטופים ● הוא גם ציין כי מערכת המנהרות של חמאס היא המורכבת ביותר בעולם, "אולי חוץ מהמטרו של מוסקבה", ושארה"ב חייבת להיות תקיפה יותר נגד החות'ים ואיראן

הגנרל קנת' מקנזי, מי שפיקד על הכוחות האמריקאים במזרח התיכון עד מאי 2022, חושב שישראל מתקדמת במערכה מול חמאס בקצב איטי – ועושה כל שביכולתה כדי למנוע פגיעה כוללת באזרחים העזתים.

"המטרה של ישראל היא לפרק את חמאס – הן מבחינה פוליטית והן מבחינה צבאית. אני חושב שעד כה הם השיגו חלק מהיעדים. רבים מהדרג הצבאי של חמאס חוסלו, אבל ברור שהדרג הבכיר עדיין לא נפגע. בחמאס נלחמים מתוך האוכלוסייה האזרחית. הפעולה הצבאית מתקדמת, אבל עדיין לא קרובה לסיום".

מקנזי השתתף אתמול (רביעי) באירוע מקוון של מכון המחקר השמרני "ג'ינסה" (Jewish Institute for National Security of America) והתייחס בהרחבה לסוגיות צבאיות/מדיניות במזרח התיכון. השיחה עם מקנזי מאפשרת להציץ לתפיסת העולם הצבאית האמריקאית מעיני מי שעד לא מזמן הוביל את המהלכים הצבאיים באזור.

מפקד פיקוד המרכז האמריקאי ("סנטקום") הוא מי שמוביל את כל המערכות הצבאיות של ארה"ב במזרח התיכון, לרבות במצרים, צפון אפריקה, איראן, אפגניסטאן כמו גם באזורים נרחבים בדרום אסיה. באוקטובר 2019, למשל, מקזני הוביל בסוריה את מבצע "קיילה מולר" על שמה של העובדת הסיוע האמריקאית שנחטפה, עונתה ונאנסה על ידי דאעש.

גרנל קנת' מקנזי, לשעבר מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב בדיון בסנאט, וושינגטון, 28 בספטמבר 2021 (צילום: Stefani Reynolds/The New York Times via AP,)
גרנל קנת' מקנזי, לשעבר מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב בדיון בסנאט, וושינגטון, 28 בספטמבר 2021 (צילום: Stefani Reynolds/The New York Times via AP,)

תוך כדי המבצע הפעיל מנהיג דאעש דאז אבו בכר אל־בגדאדי אפוד נפץ והתאבד. הוא היה אחד מהחוטפים והמענים של מולר. מקנזי גם הוביל את נסיגת רוב הכוחות האמריקאים מעיראק ב־2020–2021 ולאחר מכן את הנסיגה הבעייתית והקשה של ארה"ב מאפגניסטן.

לפני ארבע שנים, בתחילת ינואר 2020, פיקד מקנזי על מבצע החיסול של מפקד משמרות המהפכה קאסם סולימאני באמצעות כטב"ם באזור שדה התעופה הבינלאומי בבגדאד. המבצע הזה, כך פורסם, התבצע באמצעות שיתוף פעולה מודיעני עם ישראל.

מקנזי סבור, למשל, שארה"ב ובנות בריתה צריכות ליזום פעולות נגד יעדים תימניים – ולא רק להגיב למתקפות על הספינות במצר באב אל־מנדב

מקנזי, כאמור, שוחח אתמול בהרחבה על המתיחות הגדולה במזרח התיכון. המסר העיקרי שלו היה כי ארה"ב חייבת להגיב בתקיפות גדולה יותר על המתקפות של איראן ושלוחותיה נגד הכוחות האמריקאיים באזור. מקנזי סבור, למשל, שארה"ב ובנות בריתה צריכות ליזום פעולות נגד יעדים תימניים – ולא רק להגיב למתקפות על הספינות במצר באב אל־מנדב.

"כשהחות'ים מאיימים על ספינות סחר באמצעות טילים, וארה"ב מיירטת את הטילים ותוקפת את מקור הירי בחזרה, זה דבר אחד. אבל מה שצריך לעשות זה לפגוע במקומות הכואבים לתימנים. בצבא האמריקאי יודעים בדיוק איפה. ייתכן שזה יוביל לאסקלציה מול החות'ים, אבל אני מאמין שזה יהיה מוגבל לאזור שם – ואני לא חושב שאיראן תגיב באמצעות ירי ישיר של טילים על ישראל".

סירת סיור של החות'ים בים האדום, 12 בדצמבר 2023 (צילום: Khaled Ziad / AFP)
סירת סיור של החות'ים בים האדום, 12 בדצמבר 2023 (צילום: Khaled Ziad / AFP)

מקנזי גם סבור שהמלחמה של חמאס נגד ישראל לא מעסיקה את איראן. "אנחנו יודעים שאיראן מספקת כסף וציוד לחמאס, אבל חמאס הוא לא האסטרטגיה המרכזית שלהם. האיראנים רוצים לשמר את שלטון האייתוללה, להשמיד את ישראל ולהעיף את האמריקאים מהמזרח התיכון, אבל הם לא יתגייסו למען חמאס ויכנסו למלחמה ישירה מול ישראל.

"הם מעדיפים לפגוע באמריקאים באמצעות שליחיה. הם גם מודעים היטב ליכולות של צבא ארה"ב ולא מטילים בהן ספק, אך הם גם מודעים לכך שלארה"ב אין את הרצון להיכנס למערכה".

"מאז 7 באוקטובר המתקפות נגד הכוחות האמריקאיים בעיראק ובסוריה גברו באופן משמעותי […] היינו צריכים להיות הרבה יותר אגרסיביים בשטח עוד לפני 7 באוקטובר"

מקנזי נשאל על ידי נשיא מכון "ג'ינסה" מייקל מקובסקי על התגובה האמריקאית המוגבלת הן בנוגע לחות'ים והן בנוגע לישראל. לדבריו, "הדבר המעניין במערכה בעזה הוא 'מה לא קורה'. האיראנים לא תוקפים את ישראל ישירות והם לא ממש עוזרים לחמאס.

"הם מתערבים באמצעות חזבאללה בלבנון, אבל גם זה מוגבל. כאמור, הרקע לכך הוא שהמדיניות של איראן מופנית נגד ארה"ב ולא נגד ישראל. מאז 7 באוקטובר המתקפות נגד הכוחות האמריקאיים בעיראק ובסוריה גברו באופן משמעותי […] היינו צריכים להיות הרבה יותר אגרסיביים בשטח עוד לפני 7 באוקטובר".

עשן מיתמר בעקבות תקיפה אווירית ישראלית בלבנון, סמוך לגבול בין המדינות, 10 בדצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
עשן מיתמר בעקבות תקיפה אווירית ישראלית בלבנון, סמוך לגבול בין המדינות, 10 בדצמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

בנוגע ליחסים של ישראל עם מדינות המפרץ – ולפוטנציאל היחסים עם ערב הסעודית – מקנזי הביע אופטימיות. הוא ציין כי מערכות ההתרעה המשותפות מפני טילים בליסטיים שקולות לברית הגנה. "במדינות האזור יש חשש מוויתורים על ריבונות, אבל משתפות פעולה [בנושאים אחרים]. זה ה'חומר הסודי' של מערכות היחסים באזור, כי כל המדינות חוששות מאיראן ומפיתוח הגרעין שלה".

בשיחה גיבה מקנזי את המדיניות האמריקאית מאז 7 באוקטובר – למנוע את הרחבת המלחמה ללבנון ואיראן. "ארה"ב מחזיקה מערכות התרעה, ואם תהיה מתקפת טילים על ישראל, אז הספינות שלנו נמצאות באזור ויקבלו מידע ראשונים.

"יש דברים שאנחנו יכולים לעזור [לישראל]. אבל אף אחד לא רוצה מערכה מלאה בצפון ישראל. עם 200 אלף טילים, חזבאללה עלול לייצר הרס תשתיות עצום בישראל"

"יש דברים שאנחנו יכולים לעזור [לישראל] שם. אבל אף אחד לא רוצה מערכה מלאה בצפון ישראל. עם 200 אלף טילים, חזבאללה עלול לייצר הרס תשתיות עצום בישראל – וגם מכניס אותה לכמה חזיתות. אם אני הייתי בקרב מקבלי ההחלטות בישראל, הייתי עושה מאמץ כדי למנוע התדרדרות למלחמה מול חזבאללה ולבנון".

מקנזי הוסיף שהוא שמע את נאום חסן נסראללה והתרשם שהוא לא מעוניין להיכנס למערכה גדולה נגד ישראל. "בסוף נסראללה יעשה את מה שטוב לחזבאללה בלבנון, ולאו דווקא מה שנכון וטוב לאיראן".

מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נואם, 5 בינואר 2024 (צילום: צילום מסך מ"אל מנאר", AFP)
מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה נואם, 5 בינואר 2024 (צילום: צילום מסך מ"אל מנאר", AFP)

"צה"ל עושה כל שביכולתו כדי לא לפגוע באזרחים"

ההתייחסות המעניינת ביותר של מקנזי הייתה ביחס לביצועים של צה"ל בעזה. לדבריו, יש לחץ גדול על ישראל לסיים את המערכה. "המטרה של ישראל היא לפרק את חמאס – הן מבחינה פוליטית והן מבחינה צבאית, ואני חושב שעד כה הם השיגו חלק מהיעדים.

"אולם, ברור שהדרג הבכיר עדיין לא נפגע. בחמאס נלחמים מתוך האוכלוסייה האזרחית ולכן הפעולה הצבאית הישראלית מתקדמת אבל עדיין לא קרובה לסיום". מקנזי מציין כי צה"ל עושה הכול כדי להימנע מפגיעה באוכלוסייה אזרחית. "חמאס מנצל את האוכלוסייה העזתית וזה יוצר מצב בעייתי. אני לא חושב שאנחנו היינו יכולים לעשות יותר [ממה שצה"ל עושה]".

עוד אמר כי הלחץ הבינלאומי על ישראל גובר כי העולם "לא זוכר את מה שקרה ב־7 באוקטובר. העולם התקדם וכבר לא זוכר את הקשר להתקפה על הישראלים"

עוד אמר כי הלחץ הבינלאומי על ישראל גובר כי העולם "לא זוכר את מה שקרה ב־7 באוקטובר. העולם התקדם וכבר לא זוכר את הקשר להתקפה על הישראלים".

מבחינת יכולת ההגנה של צה"ל על האוכלוסייה הישראלית אמר מקנזי כי ב־7 באוקטובר "ההגנה קרסה" לגמרי, אך מאז הפעולה של צה"ל מונעות פגיעה רחבה באוכלוסייה הישראלית. "בחלק הזה הם מצליחים כרגע. כמות הרקטות פחתה, כיפת ברזל עובדת – והם מונעים פגיעה רחבה".

טיל יירוט של מערכת כיפת ברזל, ששוגר על ידי זרוע האוויר, בדרום הארץ, 24 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo / Ariel Schalit)
טיל יירוט של מערכת כיפת ברזל בדרום הארץ, 24 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo / Ariel Schalit)

בנושא החזרת החטופים מקנזי מספק תחזית עגומה וכואבת. "יהיה קשה מאוד להחזיר אותם. זה הדבר האחרון שיש לחמאס בידיים והם מחזיקים אותם למטה במנהרות. חמאס הרי משתמשים גם באוכלוסייה שלהם כמגן אנושי. לצערי, אני לא אופטימי לגבי היכולת להחזיר רבים מהם".

מקנזי ציין כי המערכה הצבאית הישראלית תצטרך להימשך. "זה תהליך ארוך, לא פעולה לינארית. מה שהתרחש בעשרת הימים האחרונים הוא לא בהכרח מה שיהיה בהמשך. התקשורת לוחצת עליהם, אבל לחימה אינה מתקדמת בצורה אחידה. יש ימים ארוכים הכוללים עיכובים – ומלחמה היא לעיתים שרירותית ואקראית. הזמן לא משחק לטובת ישראל.

"אם ישראל תבהיר מה המטרה שלה, זה יקנה לה זמן בינלאומי. הם חייבים להתחיל להסביר לאן הם חותרים, מעבר לכך שהם רוצים להזיז את חמאס מהשלטון"

"ממה שאנחנו רואים מכאן, המנהרות של חמאס הן הארוכות והמסובכות בעולם, אולי חוץ מהרכבת התחתית של מוסקבה". מקובסקי שאל את מקנזי על השלב הבא במלחמה – וכמו כולם קרא לבנימין נתניהו לספק תשובות מדיניות. "היינו רוצים להבין יותר מה ישראל רוצה.

"אם ישראל תבהיר מה המטרה שלה, זה יקנה לה זמן בינלאומי. הם חייבים להתחיל להסביר לאן הם חותרים, מעבר לכך שהם רוצים להזיז את חמאס מהשלטון".

שר הביטחון יואב גלנט עם לוחמים סמוך לרצועת עזה, 8 בינואר 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט עם לוחמים סמוך לרצועת עזה, 8 בינואר 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
הנה אחד שכן מבין את ישראל בניגוד לרוב העולם. אבל דבר אחד אף אחד לא הבין עד היום, לפחות לא באופן מדויק: החטופים הם המניע והסיבה לכל הנילווה מאז 7 באוקטובר! לולי החטופים, ישראל לא הייתה נ... המשך קריאה

הנה אחד שכן מבין את ישראל בניגוד לרוב העולם.
אבל דבר אחד אף אחד לא הבין עד היום, לפחות לא באופן מדויק: החטופים הם המניע והסיבה לכל הנילווה מאז 7 באוקטובר!
לולי החטופים, ישראל לא הייתה נכנסת לכזה עומק בעזה. וכל עוד החטופים הם חטופים ישראל לא תפסיק ולא תעצור. החזרת החטופים הייתה ותמשיך להיות התוואי היחיד להפסקת/מניעת המלחמה הזו מלכתחילה ועד בכלל.

עוד 1,119 מילים ו-3 תגובות
סגירה