מה שנתניהו לא מבין

נתניהו נוהג לומר, "העם הוא ימני, האבחנות שלו ברורות, צריך רק לכוון אותו נכון" ● אבל אלה ימים אחרים: הטראומה של ה-7 באוקטובר מחייבת שיח אחר, מחבר ומאחד, ומי שלא מבין את זה יפסיד את ההובלה ● נתניהו לא יוביל את המדינה אחרי הבחירות הבאות, המחדל הזה גדול עליו ● ובעיני רבים, גם בימין, הוא היה ונשאר סמל הפילוג - דווקא בימים שהמדינה זקוקה נואשות לאיחוד כוחות ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד הביטחון בתל אביב, 22 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד הביטחון בתל אביב, 22 בנובמבר 2023

בתחילת השבוע, במהלך הדיונים בממשלה על תקציב המדינה, התעניין השר בני גנץ מהיכן יגיעו מנועי הצמיחה שיניעו את המשק והכלכלה אחרי המשבר הגדול שבו אנחנו נתונים. ראש הממשלה בנימין נתניהו רק חיכה לרגע הזה. הוא פצח בנאום ארוך שבו תיאר את ההזדמנויות האדירות שיש לישראל דווקא בעקבות המלחמה.

נתניהו טען כי מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר מעוררת חרדות עצומות במדינות מערביות רבות בעולם, שחוששות ממתקפות כאלה גם בשטחן מצד גורמים אסלאמיסטים קיצוניים. מבחינתה מדינות הללו, הסביר נתניהו, זהו אירוע מקביל לאסון התאומים שהניע את ייצור הנשק בתחילת המאה.

נתניהו צופה זינוק בביקוש לייצור ביטחוני ישראלי מתקדם. טל שניידר פרסמה אתמול בזמן ישראל מאמר מקיף בנושא ותיארה את היכולת של ישראל לייצר טנקים, רק"מים, כטב"מים, טילים ומערכות מכ"ם.

שרים ששמעו את הדברים הנחרצים של נתניהו מול גנץ התרשמו פעמיים. נתניהו, הם אמרו, רצה להראות לגנץ מי כאן הבוס ומי באמת מבין את המערכות שמניעות את המשק. בנוסף, נתניהו, לדברי אחד השרים, בא להוכיח לגנץ ולשרים האחרים כי הוא הולך להישאר כאן עוד זמן רב ולשקם את הכלכלה ואת החברה הישראלית בשנים הבאות.

נתניהו רצה להראות לגנץ מי כאן הבוס ומי באמת מבין את המערכות שמניעות את המשק. בנוסף, נתניהו בא להוכיח לגנץ ולשרים האחרים כי הוא הולך להישאר כאן עוד זמן רב

ישיבת קבינט ניהול המלחמה בקריה, 10 בינואר 2024 (צילום: חיים צח/לע"מ)
ישיבת קבינט ניהול המלחמה בקריה, 10 בינואר 2024 (צילום: חיים צח/לע"מ)

"נתניהו עשה כאן הצגה מול כל הממשלה", מתאר אחד השרים, "הוא הפנה מבט של זלזול בגנץ, כאילו רצה להראות לו ולכולם מי מתאים להיות ראש הממשלה ומי לא, מי בעל הבית האמיתי במדינה הזו, מי כאן המורה ומי התלמיד".

"נתניהו עשה כאן הצגה מול כל הממשלה. הוא הפנה מבט של זלזול בגנץ, כאילו רצה להראות לו ולכולם מי מתאים להיות ראש הממשלה ומי לא, מי בעל הבית האמיתי במדינה הזו, מי כאן המורה ומי התלמיד"

ביום שני, בכנסת, המשיך נאמנו של נתניהו את המלחמה בגנץ בדרכים מוכרות וקצת אחרות. השר דוד אמסלם עלה לדוכן הנואמים דווקא ביום שבו החלו הדיונים על חוק האחדות, והחל במתקפה פרועה ונמוכה במיוחד על השרים גנץ וחילי טרופר מהמחנה הממלכתי, שמדליפים לטענתו מציאות שקרית מתוך ישיבות הקבינט.

"הם נהנים מזה, זה האינטרס שלהם", אמר אמסלם, ובהמשך שילב כדרכו את האלמנטים העדתיים לתוך הדיון, וזכה גם הוא לתגובות מעליבות של כמה מחברי הכנסת באופוזיציה.

גם השר שלמה קרעי הצטרף לחגיגה. הדרך היא לחבוט ביריבים בכל דרך. קרעי תקף את ההצבעה של שרי המחנה והממלכתי נגד תקציב המדינה. כאשר העירו לו כי גם הוא הצביע נגד התקציב, קרעי אמר שההצבעה שלו הייתה עניינית, ואילו גנץ וחבריו התנגדו "מתוך פופוליזם".

השר דוד אמסלם תוקף את בני גנץ וחילי טרופר על דוכן הכנסת, 15 בינואר 2024 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

סביר להניח שנתניהו לא העיר לאמסלם ולקרעי. אולי ההיפך. אמסלם יודע מה נתניהו חושב עליו, למה הוא לא מינה אותו לתפקיד שר בממשלה לפני שנה בדיוק. אמסלם אפילו ביטא היטב את תחושת ההשפלה שספג מראש הממשלה. זה לא מפריע לו למלא באדיקות את התפקיד שמטיל עליו נתניהו.

נתניהו מחשב לצורך העניין גם את התגובות באופוזיציה וגם בתקשורת שיהיו למופעים של אמסלם או של שר החינוך יואב קיש, שרקד אתמול באמצע ראיון בזירת הפיגוע שבו נרצחה תושבת רעננה עדנה בלושטיין עם חוגגים דתיים-לאומיים. הם יתקפו, ונתניהו ינסה להראות כמה העולם והתקשורת נגדו ונגד הליכוד.

נתניהו מחשב לצורך העניין גם את התגובות באופוזיציה וגם בתקשורת שיהיו למופעים של אמסלם או של שר החינוך יואב קיש, שרקד אתמול באמצע ראיון בזירת הפיגוע שבו נרצחה תושבת רעננה

אבל כאן מונחת השגיאה הגדולה של נתניהו וחבריו. המלחמה הפוליטית שהוא מנהל מתאימה אולי לימים ולשנים שקדמו ל-7 באוקטובר. אם דיברנו על חימוש, אז הכלים מכוונים לקרבות של פעם, שבהם הצליח נתניהו לעורר שנאה כלפי האחר וייצר הסתה שסייעה לו בסוף בקלפי בדרך אל הקלפי.

משפט אחד, שלמדתי פעם מפיו של נתניהו, יכול לסכם את האסטרטגיה שלו לאורך השנים: "העם הוא ימני, האבחנות שלו ברורות, צריך רק לכוון אותו נכון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה להצבעה על אישור התקציב, 15 בינואר 2024 (צילום: דוברות רה"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה להצבעה על אישור התקציב, 15 בינואר 2024 (צילום: דוברות רה"מ)

אבל אלה ימים אחרים. הטראומה של ה-7 באוקטובר מחייבת שיח אחר, מחבר ומאחד, ומי שלא מבין את זה מפסיד את הבחירות. אנשים מכל המחנות עושים היום את חשבון הפילוג של השנה האחרונה ומחשבים את התוצאות הטרגיות שהיא הביאה.

הייתה לי השבוע שיחה עם פוליטיקאי בכיר מאד בציונות הדתית. הוא הכה על חטא. "אני רואה מה שקרה כאן עם הרפורמה. ראינו איך התהליך הזה מרסק את החברה. הלכנו כמו עיוורים אחרי נתניהו שרצה את העימותים האלה, עד שהוא עצמו הבין כמה זה הרסני, אבל אז היה כנראה מאוחר", סיכם הבכיר.

"אני רואה מה שקרה כאן עם הרפורמה. ראינו איך התהליך הזה מרסק את החברה. הלכנו כמו עיוורים אחרי נתניהו שרצה את העימותים האלה, עד שהוא עצמו הבין כמה זה הרסני, אבל אז היה כנראה מאוחר"

העימות הפנימי הוא מתכון לנזק אלקטורלי. מי שנוהג אחרת יוצא נשכר. גנץ שואב את המנדטים הרבים שלו בסקרים בעיקר מהציבור שמעריך את ההצטרפות שלו לממשלת אחדות לאומית. גם שר הביטחון יואב גלנט גילה את המתכון המנצח הזה. במסיבת העיתונאים שלו השבוע, מול כל האומה, הוא פנה בצורה נרגשת לשותפיו בקבינט המלחמה.

"אני פונה לשני השותפים הבכירים שלי נתניהו וגנץ. זו עת לאחדות, שותפות ופשרות בינינו כדי להשיג את מטרות המלחמה", אמר גלנט אחרי שאנשי נתניהו סירבו להכניס את ראש המטה שלו לדיונים הפנימיים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, 16 בדצמבר 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, 16 בדצמבר 2023 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

נתניהו, אני חוזר ואומר כאן, לא יוביל את המדינה אחרי הבחירות הבאות. המחדל של ה-7 באוקטובר גדול עליו, הוא לא ישרוד את האסון הנורא הזה, ולא משנה איזה ניצחון הוא יגרוף בפריימריז המוקדמים בליכוד, ובאילו תכסיסים מיומנים הוא ינהג מול יריביו.

נתניהו, אני חוזר ואומר כאן, לא יוביל את המדינה אחרי הבחירות הבאות. המחדל של ה-7 באוקטובר גדול עליו, הוא לא ישרוד את האסון הנורא הזה, ולא משנה איזה ניצחון הוא יגרוף בפריימריז המוקדמים בליכוד

בעיני רבים בעם, גם בימין, נתניהו היה ונשאר סמל הפילוג דווקא בימים שהמדינה זקוקה נואשות לאיחוד כוחות. נתניהו, אמסלם, מירי רגב, קרעי והביביסטים האחרים רק מחדדים את הדימוי הזה, מפרקים את הדיאלוג הציבורי, ועל הדרך מרסקים עוד יותר את הליכוד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
9
ואתה מבין אה?רק אתה והחברים שלך מקפלן מבינים?הכל אתם מבינים אחרים לא מבינים לא יודעים ? כן רק אתם מבינים הכל! לא כל מה שאמריקאים רוצים או חושבים זה טוב לנו.עם כל הכבוד להם גם לנו יש מה ... המשך קריאה

ואתה מבין אה?רק אתה והחברים שלך מקפלן מבינים?הכל אתם מבינים אחרים לא מבינים לא יודעים ? כן רק אתם מבינים הכל!
לא כל מה שאמריקאים רוצים או חושבים זה טוב לנו.עם כל הכבוד להם גם לנו יש מה לומר בעניינו.

לא רק ה*אמוסלם* ממלא באדיקות את תפקידו, למרות הזלזול שהוא יודע שרוחש לו נתניהו, למה?! איזו אופציה אחרת יש לאיש המושחת והשפל הזה, הוא יודע שחוץ מבריונות אין לו כלום לתת, לא מוח לא תחכום ... המשך קריאה

לא רק ה*אמוסלם* ממלא באדיקות את תפקידו, למרות הזלזול שהוא יודע שרוחש לו נתניהו, למה?! איזו אופציה אחרת יש לאיש המושחת והשפל הזה, הוא יודע שחוץ מבריונות אין לו כלום לתת, לא מוח לא תחכום ולא אנטיליגנציה, כך גם החמאסניק קרעי, שעולה למתקפות בהתאם לניד ראש קל של הדיטטור.. כמו כלבי תקיפה שוטים: "סי בו"

לא יודע אם נתניהו ייבחר שוב או לא, שהרי ידוע למי נתנה הנבואה. אבל, ה'נביאים' הספידו אותו כ"כ הרבה פעמים החל מרצח רבין ואילך והתבדו שמן הראוי שיכבשו נבואתם ויניחו לעם לומר את דברו בזמן ש... המשך קריאה

לא יודע אם נתניהו ייבחר שוב או לא, שהרי ידוע למי נתנה הנבואה.
אבל, ה'נביאים' הספידו אותו כ"כ הרבה פעמים החל מרצח רבין ואילך והתבדו שמן הראוי שיכבשו נבואתם ויניחו לעם לומר את דברו בזמן שירצה וכפי שיחפוץ.

האמת: החוטאים בשנאת חינם ממחנה המשיחיים והמושחתים והמשתמטים מייד יענו שהם אינם מבינים איך קשור ״מנהיג״ שקרן פלגן חסר חזון שאיפשר פרוטקשן לחמאס, או הפיכה של חוקים פרסונליים ודריסת אנשי ... המשך קריאה

האמת: החוטאים בשנאת חינם ממחנה המשיחיים והמושחתים והמשתמטים מייד יענו שהם אינם מבינים איך קשור "מנהיג" שקרן פלגן חסר חזון שאיפשר פרוטקשן לחמאס, או הפיכה של חוקים פרסונליים ודריסת אנשי המקצוע הישרים לטובת מקורבים והרס ההשכלה המדעית בישראל לעתידה. הם אינם מבינים שדרכיהם אינן דרכי נועם אלא כפיה שהורסת קירוב לבבות. לא איכפת להם מזכויות אדם וטוהר מידות כי הרבנים שותקים וחולשה ניאו יהודית מביאה כככ. המחנה של הגזענים רוצה שנוער הפוגרומים יצית אש פירומניה אזורית ומרכז הליקוק ימשיך ללכת לבתי עבריינים מוכרים ולאפשר לשרים מורשעים ומקורבים בורים ביריונים לשלוט. החוטאים לא רואים איך הטיית משפט צדק (בניגוד לאיסור מפורש) מביאה לדין שמים, ואיך עלייה בהר תביא שפיכות דמים גדולה עוד יותר, ולמה העיסוק שלהם בקידוש אבנים וקברי שייחים זה לא מקרב את הגאולה אלא חורבן. הם עיוורים. דין שמים – חורבן.

כשניר ברקת לא יכול לאכול במסעדה, או להתחכך באירועים אצל וולדמן כשאקוניס (שרצה להיות ראש עריית תל אביב) לא יכול ללכת באף מדרכה בתל אביב כשדיכטר מתבצר בביתו מאחורי חומות ומאבטחים ובחיים... המשך קריאה

כשניר ברקת לא יכול לאכול במסעדה, או להתחכך באירועים אצל וולדמן

כשאקוניס (שרצה להיות ראש עריית תל אביב) לא יכול ללכת באף מדרכה בתל אביב

כשדיכטר מתבצר בביתו מאחורי חומות ומאבטחים ובחיים לא ייראה בציבור כאחד האדם

דווקא זה יעיר את ה lonely peole האלה ויגידו לעצמם:
בשביל מה? בשביל שהפסיכופת יברח מהכלא? בשביל זה נשארתי בלי אף חבר בעולם? בשביל זה אני במעצר בית עד סוף ימיי?

ומצד שני – לפיד מציע לי להיות קונסול בכל בירה מערבית שאבחר. ובביקורים בישראל ישאו אותי על כפיים (כפיים מתחיל ב'כ') מדלת המטוס ועד למונית

דווקא החיים עצמם (בניגוד לפריימריז) הם שיכריעו
החיים עצמם זה החברים שהתפיידו. זה הילדים שחוטפים מכות בביצפר, זאת האשה שלא מצליחה לקבוע תור בציפורניים. זה מסיבת יום העצמאות העצובה אצל קדושים, במקום עם החבר'ה מהפלוגה

עוד 905 מילים ו-9 תגובות
סגירה