אלפי פעילי ימין מקימים תשתית להתנחלות בעזה אחרי המלחמה

שרים בממשלה, חברי כנסת מובילים, אנשי ציבור ואלפי פעילי ימין עובדים בשבועות האחרונים על תוכנית פעולה להקמת התנחלויות בצפון רצועת עזה בשלב הראשון, מתוך מטרה בטווח הרחוק להפוך את העיר עזה לעיר יהודית, בנוסף לגרעיני התיישבות ברחבי הרצועה ● ביום ראשון יתכנסו בבנייני האומה 3,000 פעילים יחד עם כשליש מחברי הקואליציה הנוכחית - כולל שרים מהליכוד

שלט דרכים ברצועת עזה לפני ההתנתקות ב-2005 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק "תיעוד גוש קטיף בתמונות", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
מתוך עמוד הפייסבוק "תיעוד גוש קטיף בתמונות", שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים
שלט דרכים ברצועת עזה לפני ההתנתקות ב-2005

כיבוש רצועת עזה והקמה מחדש של התנחלות יהודית שם הם כבר לא משאלות לב אנקדוטליות:  שרים בממשלה, חברי כנסת מובילים, אנשי ציבור ואלפי פעילי ימין עובדים על התכנון הזה במרץ מאז שבעה באוקטובר – ובעיקר בשבועות האחרונים.

הפעילים מחלקם ביניהם נקודות משימה ומקימים גרעיני התיישבות על פי מפת ההתנחלויות שיקומו ברצועה. ביום ראשון יקיימו הפעילים כנס גדול בבנייני האומה תחת הכותרת "התיישבות יהודית בעזה", שאליו אמורים להגיע למעלה מ-3,000 איש. שני שרים בליכוד, מיקי זוהר וחיים כץ, ינאמו בכנס. זוהר קרא לכל חבריו להגיע, וכץ טען כי "אנחנו מייצגים את רוב העם".

לאירוע צפויים להגיע ולנאום גם שרי ליכוד נוספים; כל שרי עוצמה יהודית יהיו שם (איתמר בן גביר, יצחק וסרלאוף ועמיחי אליהו). סביר להניח שגם שרי הציונות הדתית – בצלאל סמוטריץ', אורית סטרוק ואופיר סופר – לא יחמיצו את ההזדמנות להופיע בפני 3,000 מצביעים פוטנציאליים.

ביום ראשון יקיימו הפעילים כנס גדול בבנייני האומה תחת הכותרת "התיישבות יהודית בעזה", שאליו אמורים להגיע למעלה מ-3,000 איש. שרים הליכוד מיקי זוהר וחיים כץ ינאמו

גם חברי כנסת ינאמו באירוע: שבעה מהליכוד (חנוך מילביצקי, נסים ואטורי, עמית הלוי, טלי גוטליב, אתי עטיה, אריאל קלנר ומשה פסל), ארבעה מעוצמה יהודית (לימור סון הר מלך, יצחק קרויזר, אלמוג כהן וצביקה פוגל) ושלושה מהציונות הדתית (שלמה סלומון, צבי סוכות ומיכל וולדיגר).

ח"כ לימור סון הר מלך נואמת במליאת הכנסת: "חידוש ההתיישבות בחבל עזה זה חזון", 22 בינואר 2024 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

את האירוע ביום ראשון מארגנים בין השאר ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן ויו"ר תנועת נחלה דניאלה וייס, שפעילה מאד ביישוב ובהכשרת מאחזים בלתי חוקיים.

"צריך לקחת את השטח הזה בחזרה ולהקים התיישבות בעזה", אומר דגן, "צריך להתחיל בצפון הרצועה. השטח שבו היו אלי סיני, ניסנית ודוגית נראה היום כמו אזור התעשייה של מודיעין. זה קרוב לשדרות, ושם יקומו ההתנחלויות הראשונות".

"צריך להתחיל בצפון הרצועה. השטח שבו היו אלי סיני, ניסנית ודוגית נראה היום כמו אזור התעשייה של מודיעין. זה קרוב לשדרות, ושם יקומו ההתנחלויות הראשונות"

דניאלה וייס סיפרה אתמול לזמן ישראל כי להתנחלויות המיועדות יש כבר שמות, ויש גם אסטרטגיית פעולה.

"ההיענות היא עצומה, אתה תראה את זה בבנייני האומה", אומרת וייס, "הצלחנו לרשום 400 משפחות לשבעה גרעיני התיישבות בכל רחבי עזה. בכל האזורים. יש לנו גרעינים בתוחמת הצפונית – היכן שהיו ההתנחלויות אלי סיני, ניסנית ודוגית – בעיר עזה עצמה, ובכל המתחם של גוש קטיף לשעבר.

"העיר עזה תהיה יהודית.  בצפון הרצועה אין לנו בעיה משפטית, כי ביררנו ומצאנו שהשטח שם לא היה מעולם בריבונות מצרית".

יו"ר תנועת נחלה דניאלה וייס (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר תנועת נחלה דניאלה וייס (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"הקמנו צוותים רציניים, אספנו תרומות", ממשיכה וייס. "אנחנו ננקוט בכמה נקודות באותה אסטרטגיה שעשינו ביהודה ושומרון: ניכנס קודם כל למחנות הצבא, שלב אחרי שלב.

"השמות של היישובים שנקים לא יהיו אותם השמות שהיו לפני ההתנתקות. כל יישוב יהיה על שם של נופל אחר, או ראשי תיבות של כמה לוחמים שנפלו בעזה. אחד היישובים ייקרא ישי. ביום ראשון נציג את השמות".

"השמות של היישובים שנקים לא יהיו אותם השמות שהיו לפני ההתנתקות. כל יישוב יהיה על שם של נופל אחר, או ראשי תיבות של כמה לוחמים שנפלו בעזה. אחד היישובים ייקרא ישי. ביום ראשון נציג את השמות"

"אני אוהבת את הרגע הזה של ההתארגנות", מסכמת וייס, "יש לנו הכול: גרעין דתי-חילוני, גרעין חרדי, צוותים שעובדים עצמאית כבר כמה זמן. בעיר חאן יונס תקום עיר יהודית שנקרא לה חנוֹת יונה".

רוב השרים וחברי הכנסת שפועלים למען התיישבות בעזה תומכים גם בהגירה מרצון של תושבי עזה במהלך ואחרי המלחמה. אך גם אם התושבים הפלסטינים יישארו, הם מתכוננים להקים התנחלויות תחת השלטון הישראלי שהם מבקשים להשאיר בעזה.

כיבוש עזה והקמת התנחלויות בה אינה המדיניות של ממשלת ישראל ליום שאחרי. ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הצהיר כי ישראל לא תישאר בעזה אחרי המלחמה.

בנוסף, לשיח המתרחב על כיבוש עזה כמו להתיישבות יהודית ברצועה יש התנגדות בינלאומית נרחבת, והאירוע בבנייני האומה ביום ראשון עשוי רק להזיק לישראל לפני מתן ההחלטה של בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בעתירת דרום אפריקה נגד ישראל.

יחד עם זאת, קרוב לשליש מחברי הממשלה והכנסת תומכים בהתנחלות מחודשת בתוך רצועת עזה – בליכוד, בציונות הדתית, בעוצמה יהודית וגם במפלגות החרדיות. נתניהו יעמוד תחת לחצים מבית, ולא ברור איך יצליח להתמודד איתם.

ח"כ טלי גוטליב, שתגיע לכנס, אומרת לזמן ישראל כי "רק יישוב צפון הרצועה יביא לביטחון ולהכנעת האויב. לצערי, הנהגת הליכוד חוששת לדבר על יישוב ושליטה בצפון הרצועה".

ח"כ טלי גוטליב, שתגיע לכנס, אומרת לזמן ישראל כי "רק יישוב צפון הרצועה יביא לביטחון ולהכנעת האויב. לצערי, הנהגת הליכוד חוששת לדבר על יישוב ושליטה בצפון הרצועה"

קמפיין ההתיישבות בעזה החל במודעות שנתלו ליד הכנסת בשבוע הראשון של המלחמה והתארגנויות קטנות באריאל, כפי שדיווחנו כאן.

הדרך אופיינית לאסטרטגיית הפעולה של המתנחלים לאורך שנים ביהודה ושומרון: עלייה לשטח או לריכוזי צבא בקבוצות קטנות ובעצימת עין של השלטון והצבא; הפעלת קשרים ולחץ פוליטי בכנסת ובמסדרונות השלטון; ואירועים המוניים, הפגנות וכנסים שדוחפים מבחוץ את ההתנחלויות החדשות.

ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

"אנחנו מחכים להחלטה של הממשלה על הקמת יישוב קטן, היאחזות נח"ל או משהו בצפון הרצועה", אומר יוסי דגן, שהוא אחד הפוקדים הגדולים של חברי ליכוד.

"בלי הממשלה זה לא ילך. אנחנו לא קוראים תיגר על נתניהו, אבל האמירה שלנו היא חד-משמעית. אני יודע שזה ריאלי. לפני 16 שנה נלחמנו לחזור לחומש אחרי ההתנתקות. בסוף זה קרה וחוק ההתנתקות בוטל. חזרנו לחומש ולצפון השומרון ונחזור גם לגוש קטיף".

"אני יודע שזה ריאלי. לפני 16 שנה נלחמנו לחזור לחומש אחרי ההתנתקות. בסוף זה קרה וחוק ההתנתקות בוטל. חזרנו לחומש ולצפון השומרון ונחזור גם לגוש קטיף"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ביבי מודל 2024 שינה את פני הליכוד. הוא מילא את שורות המפלגה בימין משיחי וזה פשוט לא אופי המפלגה. יהיה מאוד מסקרן לראות מה יהיה מהליכוד ביום שאחרי נתניהו, מה יהיה המצע והכיוון, האם ימשיך... המשך קריאה

ביבי מודל 2024 שינה את פני הליכוד. הוא מילא את שורות המפלגה בימין משיחי וזה פשוט לא אופי המפלגה. יהיה מאוד מסקרן לראות מה יהיה מהליכוד ביום שאחרי נתניהו, מה יהיה המצע והכיוון, האם ימשיך לפנות לימין ההזוי שבגבעות או לימין השפוי והממלכתי.
והערה נוספת, כשאני רואה את השמות שמעורבים בפרויקט הזה אני מרגיש נחמה מסוימת… אלה לא אנשים שמחוברים למציאות או לרצונות של הישראלי הממוצע.
נכון לעכשיו, אלה דיבורי סרק של אנשים לא רצינים "שמתרחקים מהצלחת" עם כל יום שחולף.

גם אם יקימו התנחלויות זה לא יחזיק מעמד. בזמנו לפני ההחלטה על הפינוי, חצי מהפלוגה שלי סירבה להגיע לשרת בעזה. זה בקונזנזוס...עדיין מרבית הלוחמים והמילואים הם חילונים... הם לא יגיעו לאבטח... המשך קריאה

גם אם יקימו התנחלויות זה לא יחזיק מעמד. בזמנו לפני ההחלטה על הפינוי, חצי מהפלוגה שלי סירבה להגיע לשרת בעזה. זה בקונזנזוס…עדיין מרבית הלוחמים והמילואים הם חילונים… הם לא יגיעו לאבטח את ההזיות של הימין הקיצוני

עוד 829 מילים ו-2 תגובות
סגירה