נתניהו מתבצר בתחושת השליחות שלו

לנתניהו אין ספקות לגבי סדרי העדיפויות: מבחינתו, חמאס הוא איום קיומי וצריך לחסל אותו עד היסוד, גם אם זה ייקח שנתיים וגם אם זה מתנגש עם שחרור החטופים ● למרות ההלם הקשה שספג בתחילת המלחמה - שהצליח לערער לרגע את ביטחונו העצמי - נתניהו משוכנע שרק הוא יכול להנהיג את המדינה בעת הזו ● והמקורבים בסביבתו רק מחזקים אותו בגילויי הערצה ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו, 17 באוקטובר 2023 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)
AP Photo/Maya Alleruzzo
ראש הממשלה בנימין נתניהו, 17 באוקטובר 2023

מי שרוצה להבין את בנימין נתניהו בנקודת הזמן הזו צריך לקרוא את הקטע הבא. רון דרמר, השר לעניינים אסטרטגיים והאיש הכי מקורב לראש הממשלה, הגיע אל נתניהו באחד הימים אחרי השבעה באוקטובר.

דרמר סיפר כי אשתו, רודה, ביקשה ממנו לעשות סיור בביתם כדי למצוא מקום מחבוא לילדתם, אם וכאשר יפרצו מחבלים פלסטינים פנימה בסבב הבא. דרמר ומשפחתו לא גרים בעוטף עזה. הם תושבי ירושלים.

הסיפור הזה של דרמר, עם מוטיב השואה שיש בו, זעזע את נתניהו ואת האנשים הקרובים בלשכתו. אלא שאחרי ההלם של שבעה באוקטובר, ראש הממשלה חזר בטורבו לימים המשיחיים שמלווים אותו בשנים האחרונות – והפעם עם תחושת שליחות של ממש להצלת העם והמדינה מהסכנה הקיומית שנכפתה עלינו.

אחרי ההלם של שבעה באוקטובר, ראש הממשלה חזר בטורבו לימים המשיחיים שמלווים אותו בשנים האחרונות – והפעם עם תחושת שליחות של ממש להצלת העם והמדינה מהסכנה הקיומית שנכפתה עלינו

המקורבים בסביבתו המיידית רק מחזקים את נתניהו. הם מעריצים אותו. מבחינתם, הוא האיש הנכון במקום הנכון – היחיד שיכול להנהיג את המדינה בעת הזו, כמו דוד המלך, הדמות התנכ"ית הנערצת על נתניהו, שהחזיק בתפקידו 40 שנה, בירושלים ובחברון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר בהשבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו לוחץ את ידו של השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר בהשבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת, 29 בדצמבר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מבחינת המקורבים, איש מבין המנהיגים האלטרנטיביים במדינה לא מגיע לקרסוליים של נתניהו, גם לא אלה בקבינט המלחמה, ובעיקר לא חבורת הליצנים, לשיטתם, המבקשת לרשת את מקומו בראש הליכוד.

נתניהו מתבצר בתחושת השליחות שלו. אין לו ספקות לגבי סדרי העדיפויות. מבחינתו, חמאס הוא איום קיומי ואסטרטגי וצריך לחסל אותו עד היסוד, גם אם זה ייקח שנתיים וגם אם זה מתנגש בהכרח עם שחרור החטופים.

"אי אפשר להתפשר עם מטרות קיום", מתאר זאת גורם מדיני בכיר. "בקונטקסט הזה, הפסקת הלחימה היא פגיעה בהמשך קיומנו, וזה בדיוק מה שחמאס רוצה".

"יחיא סנוואר רוצה שכל עסקה תהיה כרוכה בהפסקת הלחימה", מוסיף הגורם. "הוא לא רוצה הפוגה; הוא רוצה נסיגה. מה זה אומר? שימור שלטון חמאס. אין אפשרות לסגת לגבול הקודם ואז להילחם בו שוב כשהוא כבר חזר ותפס עמדות שלטון בעזה. מה, ניתן לו ערבויות ונעבוד על האמריקאים?

"סנוואר לא רוצה הפוגה; הוא רוצה נסיגה. מה זה אומר? שימור שלטון חמאס. אין אפשרות לסגת לגבול הקודם ואז להילחם בו שוב כשהוא כבר חזר ותפס עמדות שלטון בעזה. מה, ניתן לו ערבויות ונעבוד על האמריקאים?"

"במקרה כזה, אנחנו נכנעים, ואף אחד לא יבוא לגור יותר בעוטף עזה. זה סוף המדינה. המטרה היא להשמיד את היכולת המבצעית של חמאס לנצח. שלא יקרה שוב מה שקרה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במחנה רעים שבנגב, 25 בינואר 2024 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במחנה רעים שבנגב, 25 בינואר 2024 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

נתניהו, כאמור, מעריץ את דוד המלך – אבל בכל יום הוא נדרש למשפט שלמה. כך לפחות רואים בסביבתו את ההכרעה הקיומית שהוא צריך לקבל מול משפחות החטופים, שתובעות ממנו עסקה עכשיו – ובצדק. ברור לסובביו שרק נתניהו יכול לעמוד בסיטואציה, כי כל מנהיג אחר היה קורס מזמן.

מי שמכיר את נתניהו יודע שהוא עצמו בטוח בכוחותיו העילאיים, אולי המשיחיים, למרות המכה הקשה שספג בתחילת המלחמה, שהצליחה לערער לרגע את ביטחונו העצמי. היום כבר יש למקורביו תשובה מוכנה לכל טענה.

נתניהו יודע עצמו בטוח בכוחותיו העילאיים, אולי המשיחיים, למרות המכה הקשה שספג בתחילת המלחמה, שהצליחה לערער לרגע את ביטחונו העצמי. היום כבר יש למקורביו תשובה מוכנה לכל טענה

הוא אבי המחדל? הצבא פישל, אבל ועדת חקירה ממלכתית תחקור הכול. בינתיים צריך להכריע את חמאס, ולהציל את העתיד של בתו של דרמר משואה שנייה, הפעם של הנאצים של חמאס ודומיהם.

נתניהו רוצה למשוך את המלחמה ממניעים אישיים ולפתוח חזית שנייה, כפי שכתב הסופר איל מגד? "זה מגוחך", אומר גורם מדיני בכיר. "הוא הרי מנע חזית שנייה בלבנון. הוא מוביל את האסטרטגיה של בידול הזירות".

תרגיל צה"ל על גבול לבנון ברמת הגולן, 4 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
תרגיל צה"ל על גבול לבנון ברמת הגולן, 4 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

נתניהו רוצה את חמאס על הברכיים, כדי שסנוואר בעצמו יבוא וידרוש הפוגה. זה דורש זמן, לחטופים אין זמן, והדילמה הזו קורעת כל אחד מאיתנו כאן.

להפוגה כזו יהיה גם מחיר פוליטי. גורם מדיני בכיר מעריך כי ההפוגה הבאה תסמן את הדרך של שרי המחנה הממלכתי החוצה ופירוק ממשלת האחדות.

"התסריט שלי הוא כזה", אומר הגורם המדיני. "תהיה עסקת שו"ן (שבויים ונעדרים, ש"י), תהיה הפוגה ארוכה בעזה ובעקבותיה גם חזבאללה יפסיק לירות בצפון.

"במהלך או בתום ההפוגה הזו, בני גנץ, גדי איזנקוט וחילי טרופר יעזבו את הממשלה ויחתרו לבחירות בקיץ הקרוב. הם ינסו לנצל את התנגדות מימין של איתמר בן גביר לעסקה ואת ההתמרמרות בתוך הליכוד, כדי להפעיל לחץ מכמה כיוונים ולהפיל את הממשלה".

"במהלך או בתום ההפוגה הזו, גנץ ואיזנקוט יעזבו את הממשלה ויחתרו לבחירות. הם ינסו לנצל את התנגדות מימין של בן גביר לעסקה ואת ההתמרמרות בתוך הליכוד, כדי להפעיל לחץ מכמה כיוונים ולהפיל את הממשלה".

"אני חושב שגדעון סער לא ייתן יד למהלך כזה", מסכם הגורם הבכיר. "זה מה שעשוי לעכב את תהליך הפירוק. סער לא איתם וגם לא יעזוב את הממשלה בתנאים האלה. כך אנחנו רואים את פני הדברים".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
צריך לשנות את הדיסקט לעם. לא לעסקאות עם החמאס. באולימפיאדת מינכן לא ניהלו משא ומתן עם החטופים ובסוף אכן הם נהרגו אבל לא היו הפגנות נגד הממשלה וכנ"ל בהמון פעולות כגון במעלות מלון סבוי. מ... המשך קריאה

צריך לשנות את הדיסקט לעם. לא לעסקאות עם החמאס. באולימפיאדת מינכן לא ניהלו משא ומתן עם החטופים ובסוף אכן הם נהרגו אבל לא היו הפגנות נגד הממשלה וכנ"ל בהמון פעולות כגון במעלות מלון סבוי. מאז שלצערי הפכנו לנהנתנים הצבא הפסיק לנצח. אם ברצונינו לשרוד במזרח התיכון יד לחזור לעקרונות הציונות הבסיסיים ולהתחיל לנצח. ספירת מחבלים מתים היא דו"ח של רו"ח חסר תועלת ואם צה"ל מתנהל כך מה הפלא שאנחנו נכשלים כבר 40 שנה.

עוד 709 מילים ו-2 תגובות
סגירה