הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

ההייטקיסט שהציל חיי אדם - ורק את עצמו לא הצליח להציל

המלחמה גובה מאיתנו כמות חסרת תקדים של כשרונות צעירים שהיו בדרכם להפוך את העולם למקום טוב יותר ● פרויקט לאיסוף ומיחזור בקבוקי פלסטיק בשטחי הכינוס לעוטף מניב אלפי שקלים עבור החיילים ● לרגל ט"ו בשבט, עיריית תל אביב מעודדת את התושבים לקטוף פירות מהעצים בעיר במקום לקחת משכנתה ולקנות פירות בסופר ● ומראה מרהיב של הטבע משתולל בכביש 90

מנכ"ל חברת SightBit אדם ביסמוט (צילום: חממת INegev)
חממת INegev
מנכ"ל חברת SightBit אדם ביסמוט

1

יחד עם חייהם של מאות צעירים, דומה שהמלחמה הזו לוקחת מאיתנו גם כמות חסרת תקדים של כישרון, רוח יצירתית ותבונה אנושית. כמעט מדי יום הולכים אנשים שהיו בדרכם להפוך את העולם למקום טוב יותר, חלקם כבר התחילו לעשות את זה.

אחד כזה היה אדם ביסמוט, רב־סמל מתקדם במילואים שנפל ביום שני באסון קריסת הבניינים בחאן יונס.

ביסמוט היה בין מקימי חברת SightBit שפיתחה מערכת מתוחכמת למניעת טביעות בחופי הים. בעבר הוא סיפר שהרעיון צץ במוחו כשבילה עם בת זוגו בחוף שבו התרחשה תאונת טביעה. המציל הגיע באיחור, רק אחרי שהנוכחים בחוף הזעיקו אותו.

ביסמוט היה בין מקימי חברת SightBit שפיתחה מערכת מתוחכמת למניעת טביעות בחופי הים. בעבר הוא סיפר שהרעיון צץ במוחו כשבילה עם בת זוגו בחוף שבו התרחשה תאונת טביעה

מתברר שהפטנט הישן של לשבת בסוכת המציל עם משקפי שמש ולבהות במים לא תמיד עובד, לאו דווקא באשמת המציל. אוכלוסיית ישראל גדלה במהירות, חופי הרחצה לא, ולכן הם הרבה יותר צפופים ומאתגרים עבור המצילים.

אדם ביסמוט על חוף הים בעת הקמת חברת SighBit (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
אדם ביסמוט על חוף הים בעת הקמת חברת SighBit (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

ביסמוט סבר שבעולם טכנולוגי מתקדם אפשר לעזור למצילים למנוע לפחות חלק מהטרגדיות. זה חשוב במיוחד בישראל, שהמים הסוערים בחופיה גובים מדי שנה את חייהם של כ-40 בני אדם.

המערכת שפיתחה SightBit מבוססת על מצלמות שמכוונות אל הים, מנתחות שלל נתונים ומרכיבות תמונת סכנה שמאפשרת להתריע מפני רחצה באזור מסוים.

"ראינו הרבה 'משמר המפרץ' בצעירותנו אז החלטנו לפתח מערכת לחופים", אמר ביסמוט לפני כשנה בראיון לפודקאסט של רמי שני בגל"צ "מה שקורה מחר".

"אספנו דאטה של חומרים מצולמים מחופים בארץ ובעולם בשעות שונות, בגבהי גלים שונים, מהירות גלים, תדירות, עוצמת זרם, ולימדנו את המערכת לבנות רשת שתדע לזהות מתי הים מסוכן ואיפה.

"אספנו דאטה של חומרים מצולמים מחופים בארץ ובעולם בשעות שונות, בגבהי גלים שונים, מהירות גלים, תדירות, עוצמת זרם, ולימדנו את המערכת לבנות רשת שתדע לזהות מתי הים מסוכן ואיפה"

"המטרה היא לתת לשירותי ההצלה כלי לנהל בצורה טובה יותר את אזור הרחצה ולצמצם את מספר התאונות שיקרו. יש אצל המצילים משפט 'מציל טוב זה מציל יבש' – כלומר הוא יודע מראש להזהיר את המתרחצים לאן לא להיכנס. אנחנו רוצים לעזור למצילים להישאר יבשים".

רס"ם (מיל.) אדם ביסמוט, שנפל ברצועת עזה ב-22 בינואר 2024
רס"ם (מיל.) אדם ביסמוט, שנפל ברצועת עזה ב-22 בינואר 2024

המערכת, סיפר ביסמוט, צופה לעומק של מאות מטרים, כאשר רוב המתרחצים משתכשכים בטווח של מאה מטר מקו החוף. כשהתבקש לתת טיפים לרוחצים שמבקשים לשמור על בטיחותם, אמר:

"תמיד צריך לחפש את הזרמים. דווקא האזור שאין בו גלים עלול להיות מסוכן יותר, כי שם יש את הזרם שפגע בקו החוף ועכשיו צריך לחזור אל הנקודה הכי נמוכה. מבחוץ המים נראים רגועים ולכן הרבה אנשים בוחרים לשחות בהם, ופתאום הם מוצאים את עצמם בעומק מאה מטר".

ומה עושים אז? "בשלב הזה כדאי להירגע, להיות על הגב בתנוחה שבה אתה יכול לצוף, הזרם יזרוק אותך מתישהו החוצה. לא לנסות לשחות נגד הזרם אלא לצדדים".

העיר הראשונה בארץ שהתקינה את המערכת של ביסמוט ושותפיו היא אשדוד, שבחרה בחוף המצודה. "בכל פעם שדיברתי עם אדם", אמר השבוע אריה תורג'מן, מנהל אגף החופים בעיריית אשדוד, "הבחנתי בתחושת השליחות שלו להצלת חיים".

רק את עצמו לא הצליח להציל.

2

לחגי בלכנר, איש המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, נמאס לראות את תועפות בקבוקי הפלסטיק הפזורים בשטחי הכינוס והמחנות הצבאיים המאולתרים שהוקמו בעוטף.

אחרי שגם חיילים חלקו איתו תסכול מהעובדה שאין להם איך למחזר, בלכנר יזם פרויקט איסוף ומיחזור שבסיומו דמי הפיקדון חוזרים אל החיילים והיחידות. עד כה נאספו יותר מ-15 אלף בקבוקים, וכ-5,000 שקל הוחזרו לחיילים.

בלכנר יזם פרויקט איסוף ומיחזור שבסיומו דמי הפיקדון חוזרים אל החיילים והיחידות. עד כה נאספו יותר מ-15 אלף בקבוקים, וכ-5,000 שקל הוחזרו לחיילים

בקבוקי שתייה שנאספו באחד משטחי הכינוס בעוטף עזה, ינואר 2024 (צילום: מעמוד הפייסבוק של חגי בלכנר)
בקבוקי שתייה שנאספו באחד משטחי הכינוס בעוטף עזה, ינואר 2024 (צילום: מעמוד הפייסבוק של חגי בלכנר)

גם אם מדובר בטיפה בים, היוזמה מבורכת, אבל לא ברור למה עובד מדינה – מסור ואכפתי ככל שיהיה – צריך ליזום ולאלתר משהו שהממשלה עצמה הייתה צריכה לעשות בצורה מסודרת ומאורגנת.

מצד שני, זו לא הפעם הראשונה מאז 7 באוקטובר שאנשים טובים ממלאים את הוואקום שמותירה המערכת.

3

באדיבות המלחמה, כמעט לא שמנו לב שט"ו בשבט חל השבוע. לרגל חג האילנות, ולרגל העובדה שעצים רבים בעיר עמוסים בפירות הדר בשלים, החליטה עיריית תל אביב לעודד את התושבים לקטוף את הפירות ולאכול אותם בחינם במקום לקחת משכנתה ולקנות פירות בסופר.

לרגל חג האילנות, ולרגל העובדה שעצים רבים בעיר עמוסים בפירות הדר בשלים, החליטה עיריית תל אביב לעודד את התושבים לקטוף את הפירות ולאכול אותם בחינם במקום לקחת משכנתה ולקנות פירות בסופר

תל אביבים שמעוניינים בכך מוזמנים לשאול מהעירייה מקטפה (לרגל המיזם, העירייה רכשה 15 כאלה), להסתער על הענפים ולהחזיר לטובת הבאים בתור.

קטיף פירות בתל אביב, ינואר 2024
קטיף פירות בתל אביב, ינואר 2024

זו כמובן פעילות מענגת עם ילדים, ובכלל – לאכול פירות ישר מהעץ זה כיף מהסוג שנזנח כאן במהלך השנים. בתי זוכרת עד היום איך מדי בוקר בדרך לגן היינו עוצרים ליד עץ התות והיא הייתה מטפסת וזוללת.

זו כמובן פעילות מענגת עם ילדים, ובכלל – לאכול פירות ישר מהעץ זה כיף מהסוג שנזנח כאן במהלך השנים. בתי זוכרת עד היום איך מדי בוקר בדרך לגן היינו עוצרים ליד עץ התות והיא הייתה מטפסת וזוללת

אז ברכות על היוזמה, אבל כשנזכרים שרק לאחרונה אותה עירייה הייתה אחראית על כריתה וגיזום ברוטליים של עשרות עצי פיקוס מפוארים ברחוב אלנבי, נוצרת תחושה שבעוד יד ימין מטפחת עצים, יד שמאל כורתת אותם.

ערב הבחירות לרשויות המקומיות, בעיריית תל אביב צריכים להבין שאין קיימות בלי עקביות.

4

תושבי עין גדי והסביבה מוחים כבר שנים על כך שכל טפטוף בהרי ירושלים מריץ את המשטרה לסגור את כביש 90 מחשש להצפה.

שטפונות בכביש 90, 27 בינואר 2024 (וידיאו: משטרת ישראל)

כל סגירה כזו מנתקת את אלה שמתגוררים לחופי ים המלח מהדרך לירושלים שבה רבים מהם עובדים ומשאירה בבית את הילדים שמנועים מלהגיע לבית הספר. בקיצור, מצור.

כל סגירה כזו מנתקת את אלה שמתגוררים לחופי ים המלח מהדרך לירושלים שבה רבים מהם עובדים ומשאירה בבית את הילדים שמנועים מלהגיע לבית הספר. בקיצור, מצור

הפתרון: התקנת גשרונים בנקודות המפגש של הכביש עם מפתחי הנחלים. כבר שנים מבטיחים במשרד התחבורה ובנתיבי ישראל שזה בתוכניות, אבל במבחן התוצאה דבר לא קורה.

בסוף השבוע הזה הכביש שוב נסגר והמצור שוב הוטל. הפעם, לפחות, לא מדובר בזרזיף ובסגירה מטעמי כסת"ח. ועוד נחמה – המראה המרהיב של הטבע משתולל להנאת תושבי האזור

עוד 914 מילים
סגירה