ח"כ טלי גוטליב בבית המשפט העליון, בדיון בערעור של ארגון "ראש יהודי" על החלטת המחוזי לשלול את ההיתרים של העמותה לקיום אירוע "הקפות שניות" בכיכר דיזינגוף, 6 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

גוטליב חושפת עובדי שירות, ראש שב"כ זועק – ובליכוד מתעלמים

המכתב החריג של ראש שב"כ רונן בר בנושא התנהלותה של ח"כ גוטליב היה אמור להרעיד את אמות הספים ● חה"כ מהליכוד, המשמשת כמ"מ ועדת חוץ וביטחון וחשופה למידע רגיש, פרסמה בניגוד לחוק זהות של סוכן פעיל על בסיס קונספירציה חמורה ● בליכוד העסקים נמשכים כרגיל – וראש הממשלה מספק לה אפילו גיבוי בעקיפין ● פרשנות

המכתב שראש שב"כ רונן בר שיגר ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה וליו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין בנושא התנהלותה של ח"כ טלי גוטליב, היה אמור להרעיד את אמות הספים. ראש שירות הביטחון פונה בכתובים לאנשים הבכירים ביותר ברשות המחוקקת ומתחנן על חיי עובדיו החשאיים, אחרי שחברת כנסת חשפה – בניגוד לחוק – את זהותם של סוכן פעיל ובני משפחתו.

בר שלח את המכתב ביום רביעי, 24 בינואר, מייד אחרי שגוטליב חזרה לפרסם בעמוד "X" שלה (טוויטר לשעבר) קונספירציות, לפיהן אחד מעובדי שב"כ עומד בקשר טלפוני עם רב המרצחים יחיא סנוואר. האשמה חמורה וקשה.

בר ציין כי הציוץ של גוטליב כלל צילום מסך של אתר אינטרנט שפרסם את הטענות השקריות, והוסיף: "בכתבה באתר פורסמו פרטיו המלאים של איש השירות – לרבות שמו, מקום מגוריו, מצבו המשפחתי, שמה של בת זוגו ופרטים ביחס לילדיהם. כן פורסמו באתר פרטי אביו של איש השירות, גם הוא איש שירות בעברו, לרבות תמונה בה הוא מצולם יחד עם נכדתו".

בר הסביר כי המעשים של גוטליב "הינם מעשי עבירה מובהקים ועל פני הדברים הם מהווים גם עוולה אזרחית. אולם פנייתי מתמקדת בפגיעה בביטחון המדינה, אשר בוצעה במכוון"

בר הסביר כי המעשים של גוטליב "הינם מעשי עבירה מובהקים ועל פני הדברים הם מהווים גם עוולה אזרחית. אולם פנייתי מתמקדת בפגיעה בביטחון המדינה, אשר בוצעה ביודעין ובמכוון, ובהעמדתם של שני עובדי שירות – אב גמלאי ובנו עובד פעיל – ובני משפחותיהם בסיכון לחייהם ולשלומם.

"מעשים אלה מצויים ברמה החומרה הגבוהה ביותר, מביאים להסטת קשב ומשאבים של כוחות הביטחון לטובת מאמצי הגנה ואבטחה […] ביטחונה של מדינת ישראל וביטחונם של אנשי כוחות הביטחון אינם יכולים להיות הפקר ולשמש כלי משחק בניסיון נואל לזכות בתשומת לב ציבורית", צוין במכתב.

טלי גוטליב בכנסת, 19 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
טלי גוטליב בכנסת, 19 באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ח"כ גוטליב, שנבחרה לכנסת לראשונה בשנת 2022 על בסיס שריון מקום לאישה חדשה בליכוד (מקום 24 ברשימה, אחרי שהוקפצה במעלה הרשימה בזכות השריון), אמורה הייתה כבר להפנים את כללי העבודה החלים על ח"כים.

היא משמשת בתפקיד ממלאת מקום קבועה בוועדת חוץ וביטחון, מעמד המקנה לה תנאים של חבר כנסת שאינו ממלא מקום. כלומר, מעמדה זהה לחלוטין לכל חבר רגיל בוועדה היוקרתית הזו. לפי תקנון הכנסת, אחת מהזכויות שיש לח"כ בוועדת חוץ וביטחון היא הזכות לעיין בפרוטוקולים חסויים של ישיבות ועדה או ועדת משנה, לרבות פרוטוקולים מכנסות קודמות.

באותו עמוד אינטרנט הקרוי "עדנה קרנבל" – שכונה על ידי גוטליב "המקורות שלי ברזל!" – צוין: "כתבה זו פורסמה על בסיס סקופ שקיבלנו מגורם עם חסינות פרלמנטרית"

כידוע, בוועדת חוץ וביטחון מרבית המידע החסוי מועבר בישיבות ודיונים של ועדות המשנה, דבר שהציבור הרחב אינו חשוף אליו. באותו עמוד אינטרנט הקרוי "עדנה קרנבל" – שכונה על ידי גוטליב "המקורות שלי ברזל!" – צוין: "כתבה זו פורסמה על בסיס סקופ שקיבלנו מגורם עם חסינות פרלמנטרית".

על פניו נראה שגוטליב מסתמכת על פרסומים הזויים של האתר – והאתר מסתמך על פרסומים הזויים של גוטליב. באמצעות ההדדיות הקונספירטיבית הזו, כל אחד טוען לתימוכין. זו לב השיטה, ולא רק של גוטליב.

בחודש ספטמבר האחרון גוטליב – וצייצנים אחרים תומכי ליכוד – חשפו את העובדה שבן הזוג של שקמה ברסלר הוא איש שב"כ. עד לאותו רגע, הנושא לא היה ידוע. הציוץ לעיל הוא מהראשונים בנושא. שמה של ברסלר ו/או של בן הזוג טרם צוין.

לא חלף זמן רב ואחד מתומכי בנימין נתניהו בתקשורת, שמעון ריקלין, קידם את הנושא גם כן. שוב, בלי לומר את שמות הצדדים. אולם, לאחר מכן, צייצנים אחרים כבר חשפו את שמה של ברסלר, אך עדיין ללא שם בן הזוג.

השיטה היא כזו: מישהו יחשוף פרטים, אחרים יחזרו ויהדהדו – ואז יבואו המיתממים ויגידו, "מה אתם רוצים? זה כבר ידוע"

זמן ישראל פנה השבוע לכ־12 ח"כים מהליכוד כדי לדבר על נושא גוטליב וחברותה בוועדת חוץ וביטחון. לפחות אחד מהם אמר – "מה הביג דיל לגבי חשיפת שמו של בן הזוג, איש שב"כ? זה כבר מזמן ידוע שהיא נשואה לאיש שב"כ.

ובכן, לא. זה לא היה ידוע עד ספטמבר. זה נודע בגלל גוטליב. ושמו הפרטי – כולל פרטי המשפחה הרחבה ואפילו התמונות – נחשפו רק בגלל העובדה שגוטליב ציינה את שם האתר הקיקיוני עליו היא מסתמכת. כלומר, השיטה היא כזו: מישהו יחשוף פרטים, אחרים יחזרו ויהדהדו – ואז יבואו המיתממים ויגידו, "מה אתם רוצים? זה כבר ידוע".

כאמור, ברקע המכתב החמור של ראש שב"כ, זמן ישראל פנה לכתריסר ח"כים בליכוד – מהזוטרים ועד הבכירים ביותר במפלגה. הפנייה נעשתה בשאילתה הבאה: האם המפלגה פועלת כדי להזיז את גוטליב מוועדת חוץ וביטחון, והאם את/ה חושבים שצריך להחליפה בוועדה?

למעט ח"כ אחד, שהביע תקווה שמישהו בסיעה יעיף אותה אך היה סקפטי לגבי האפשרות הזו (ההחלטה הנה בידיים של ראש הממשלה), אף אחד מחברי הכנסת לא גילה אמפתיה למכתב הקשה של ראש שב"כ.

חלק מהח"כים טענו שיש מי "שעושים סיבוב" על הנושא. ח"כ בכיר מאוד במפלגה סיפר כי יו"ר הוועדה ניסה בעבר לפעול להזזתה, אחרי התפרצות קודמת שלה. "היו שיחות בנושא. דבר לא התקדם"

חלק מהח"כים טענו שיש מי "שעושים סיבוב" על הנושא, כאילו פניית ראש שב"כ היא לצרכי ספינים של האולפנים. אחרים השיבו לנו שלא ידוע להם שמתקיים מהלך כלשהו להזזתה. ח"כ בכיר מאוד במפלגה סיפר כי יו"ר הוועדה ניסה בעבר לפעול להזזתה, אחרי התפרצות קודמת שלה. "היו שיחות בנושא. דבר לא התקדם".

ח"כ נוסף אמר: "גוטליב לא פוגעת בביטחון ישראל. זו מהומה רבה על לא דבר. ההחלטה הבלעדית היא של יו"ר הקואליציה אופיר כץ ו/או ראש הממשלה".  מספר חברי כנסת הכחישו באוזנינו שהיא בכלל חשפה את שם בן הזוג וכאמור, כפי שהוסבר לעיל, הם הוסיפו שממילא זה כבר היה ידוע לציבור – שזה, כאמור, לא נכון – וכי רשויות הביטחון צריכות לדעת כיצד להתמודד עם השאלות שלה.

ח"כ טלי גוטליב בצאתה מפגישה עם בנימין נתניהו על מועמדותה לוועדה לבחירת שופטים, 14 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
ח"כ טלי גוטליב, 14 ביוני 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עוד טענו חברי הכנסת כי גוטליב גם יודעת לשאול את נתניהו שאלות קשות – ושזה דווקא דבר טוב. תזכורת: השאלה של גוטליב הייתה על פגישה בין ראש המוסד לשקמה ברסלר – פגישה שכלל לא התקיימה.

המוסד, באמצעות משרד ראש הממשלה, הכחישו את השמועה הזו כבר פעמיים. פעם ראשונה ב־3 באוקטובר, כמה ימים לפני המלחמה, כשדוברות  משרד ראש הממשלה ציינה כי מדובר ב"פייק ניוז מוחלט. ראש המוסד לא נפגש עם שקמה ברסלר".

תגובת המוסד לדברי ח"כ טלי גוטליב ב־3 באוקטובר 2023
תגובת המוסד לדברי ח"כ טלי גוטליב ב־3 באוקטובר 2023

ההכחשה השנייה הייתה ביום רביעי, 24 בינואר, בשעות הצוהריים, כשלוש שעות אחרי שגוטליב הודיעה שאתר "עדנה קרנבל" הוא "המקורות שלי ברזל!"

בהודעת המוסד השנייה נכתב: "מדובר במחזור של ידיעה שקרית. ראש המוסד לא נפגש, לא שוחח ולא זימן לפגישה את שקמה ברסלר מעולם. מדובר בפעם השנייה שבה חברת הכנסת גוטליב מפיצה שקרים משוללי כל יסוד".

תגובת המוסד לדברי ח"כ טלי גוטליב ב־24 בינואר 2024
תגובת המוסד לדברי ח"כ טלי גוטליב ב־24 בינואר 2024

עד עתה, לא רק שסיעת הליכוד לא מעוניינת להזיז את גוטליב מהמיקום הרגיש שלה בוועדת חוץ וביטחון, אלא שגם ראש הממשלה מספק לה גיבוי בעקיפין. הוא לא התייחס בשום צורה למכתב החמור של ראש שב"כ, לא גינה את גוטליב, לא ביקש להעמיד את הנושא לדיון בסיעה. כלום.

אמש, במהלך מסיבת עיתונאים, נתניהו נשאל על התנהגותה של גוטליב וטען שהוא כבר התייחסות לכך, זאת על אף שההודעה על מעשיה הגיעה מהמוסד. הוא גם לא ניצל את הבמה כדי לציין כי קיימת אפשרות להזיזה מהוועדה ו/או לנקוט באמצעים פליליים, ובכך הפגין גיבוי עקיף לפועלה.

 נתניהו לא התייחס בשום צורה למכתב החמור של ראש שב"כ, לא גינה את גוטליב, לא ביקש להעמיד את הנושא לדיון בסיעה. כלום

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,088 מילים ו-1 תגובות
סגירה