כוחות הצבא האמריקאי במזרח התיכון, אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Baderkhan Ahmad)
AP Photo/Baderkhan Ahmad

באמצע קמפיין בחירות ודאגה למחירי הנפט, ביידן נדחק לפינה מול איראן

בכל ההודעות שיצאו, הן מהבית הלבן והן ממשרד הביטחון האמריקאי, איראן הואשמה במפורש כמי שעומדת מאחורי הרג החיילים האמריקאים בסוף השבוע, במתקפת המל"טים על בסיס ארה"ב בירדן ● בעשותה זאת, ארצות הברית סימנה את האחראית וסינדלה את עצמה להגיב ● השאלה היא איך ● פרשנות

זה היה עניין של זמן. בסוף השבוע, נחיל מל"טים ששוגר מעיראק תקף בסיס אמריקאי על גבול ירדן-סוריה. שלושה חיילי צבא ארה"ב נהרגו, יותר מ-30 נפצעו, שמונה מהם במצב קשה והוטסו לטיפול בבית החולים האמריקאי בגרמניה.

הבסיס שנפגע, Tower 22, הוא חלק ממערך ההגנה שנפרס סביב הבסיס האווירי אל-טנאף, שבו מוצבים דרך קבע כוחות אוויר אמריקאים. הכוחות הובאו לאזור במסגרת המלחמה בדאעש לפני פחות מעשור, מלחמה שנמשכת כל העת במעצימות משתנה.

אלא שלצד הלחימה בדאעש, הכוחות האמריקאים סופגים מאז 7 באוקטובר אש כבדה מהמיליציות השיעיות בעיראק וסוריה. ההערכה הזהירה מדברת על כ-250 תקיפות של יעדים אמריקאיים ומערביים מאז השבעה באוקטובר. כך גובה איראן מחיר מארצות הברית על התמיכה בישראל.

האמריקאים סופגים אש כבדה מהמיליציות השיעיות בעיראק וסוריה. ההערכה מדברת על כ-250 תקיפות של יעדים אמריקאיים ומערביים מאז 7 באוקטובר. כך גובה איראן מחיר מארצות הברית על התמיכה בישראל

אלא ששלשום נחצה קו אדום ברור מבחינת האמריקאים. הרג חיילים הוא נושא מאד רגיש מבחינת ארצות הברית. הנשיא ג'ו ביידן דחה את ההגעה שלו לכנס הבחירות בדרום קרולינה כדי לכנס הערכת מצב מיוחדת בבית הלבן עם היועץ לבטחון לאומי ג'ייק סאליבן, שר החוץ אנתוני בלינקן ושר הביטחון לויד אוסטין.

צילומי לווין מחודש אוקטובר 2023 של בסיס Tower 22 בסמוך לגבול ירדן עם עיראק וסוריה (צילום: Planet Labs / AFP)
צילומי לווין מחודש אוקטובר 2023 של בסיס Tower 22 בסמוך לגבול ירדן עם עיראק וסוריה (צילום: Planet Labs / AFP)

האירוע הזה תופס את ביידן בעיתוי הכי פחות נוח מבחינתו, וגם כך מרחב הפעולה שלו במסע הבחירות לא גדול לנוכח התמיכה החד-משמעית של הממשל בישראל.

הרפובליקאים ניצלו את הרג החיילים האמריקאים כדי להצביע על החולשה של הממשל הנוכחי מול איראן. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ כתב: "בתקופתי, איראן הייתה על סף התמוטטות כלכלית. ביידן החלש הזרים לה מיליארדים והביא פגיעה באמריקאים".

ניקי היילי, המבקשת להתמודד לנשיאות ארצות הברית, אמרה בכנס בחירות: "יש לעצור כל משא ומתן עצם עם איראן ולהראות לה את כוחה של ארצות הברית". ואילו הסנטור הרפובליקאי לינדזי גרהאם הלך הכי רחוק ודרש מממשל ביידן לתקוף מטרות באיראן.

מהצד השני, במגרש הביתי שלו במפלגה הדמוקרטית, ביידן חושש מהקולות הפרוגרסיביים במחנה שמבקשים לראות ריסון גדול ככל הניתן בהפעלת הצבא האמריקאי. עם זאת, ביידן ספג לפני חודש ביקורת ארסית מליאון פאנטה, שהיה שר הביטחון בממשלו של ברק אובמה.

במגרש הביתי שלו במפלגה הדמוקרטית, ביידן חושש מהקולות הפרוגרסיביים במחנה שמבקשים לראות ריסון גדול ככל הניתן בהפעלת הצבא האמריקאי

ניקי היילי מובילה את הקהל בכנס בחירות בדרום קרולינה לדקה דומייה לזכר שלושת חיילי צבא ארה"ב שנהרגו במתקפת כטב"מים בירדן. 28 בינואר 2024 (צילום: Allison Joyce/Getty Images via AFP)
ניקי היילי מובילה את הקהל בכנס בחירות בדרום קרולינה לדקה דומייה לזכר שלושת חיילי צבא ארה"ב שנהרגו במתקפת כטב"מים בירדן. 28 בינואר 2024 (צילום: Allison Joyce/Getty Images via AFP)

פאנטה, לשעבר גם ראש ה-CIA, אמר בהקשר הירי החות'י לעבר ספינות אמריקאיות, כי הוא לא היה מאפשר פגיעה כזו. לממשל ביידן לקח חודש מאז הקריאה הזו כדי לפתוח במתקפה מוגבלת על החות'ים, מתקפה שבינתיים רק מרדדת את הירי אך לא מפסיקה אותו.

מעבר לכך, ארצות הברית סינדלה את עצמה בתגובות הרשמיות שיצאו מיד אחרי מתקפת המל"טים. בכל ההודעות שיצאו, הן מהבית הלבן והן ממשרד הביטחון, איראן הואשמה במפורש כמי שעומדת מאחורי הרג החיילים האמריקאים. בעשותה זאת, ארצות הברית סימנה את האחראית. לכן השאלה היא איך תיראה התגובה האמריקאית ועד כמה קרוב היא תגיע לאיראן.

בכל ההודעות שיצאו, הן מהבית הלבן והן ממשרד הביטחון, איראן הואשמה במפורש כמי שעומדת מאחורי הרג החיילים האמריקאים. בעשותה זאת, ארה"ב סימנה את האחראית

בשבת האחרונה אמר ראש המטות המשולבים של ארצות הברית, הגנרל צ'רלס בראון, בראיון לרשת ABC: "ארצות הברית תפעיל את הכוח שלה בכדי להגן על כוחותיה במזרח התיכון, אבל תעשה את זה באופן שימנע התדרדרות לעימות אזורי".

אלא שהדברים הללו נאמרו יממה לפני המתקפה על הכוחות האמריקאים. מעניין יהיה לשמוע את עמדתו של הרמטכ"ל האמריקאי עכשיו, אחרי הסערה בארצות הברית לנוכח ההשתוללות האיראנית – שבעיני רבים מתאפשרת בשל מדיניות רכה של הממשל הנוכחי.

טהרן, מבחינתה, זיהתה את הסכנה ומייד פתחה במתקפת הסברה שמטרתה להרחיק את המשטר האיראני מאחריות להרג החיילים. "לטהרן אין שום קשר לפגיעה בחיילים האמריקאים", הצהיר שגריר איראן באו"ם אמיר סעיד אירוואני, "המיליציות אינן נשמעות להוראות של איראן בשום פעולה שלהן ומנהלות אג'נדות עצמאיות".

מעניין יהיה לראות כיצד תתקבל ההיתממות האיראנית בוושינגטון. במהלך הלילה דווח בסוריה כי המחנות של המיליציות סמוך למעבר הגבול אל-בוכמאל בין סוריה לעיראק פונו וכך גם מתקנים רבים של משמרות המהפכה.

ולמרות זאת, לא ברור עד כמה רחוק הנשיא ביידן רוצה ויכול ללכת. יש סיכוי שהוא יפתיע וילך למהלך אגרסיבי מול איראן, לאו דווקא בשטחה, אלא מול אינטרסים ומתקנים שלה במרחב המזרח התיכון. לא חסרים כאלה בסוריה ותימן.

לבנון היא מחוץ לתחום בשל הרגישות מול ישראל וחזבאללה, ובעיראק סביר להניח שהממשל האמריקאי יהיה זהיר בשל מערכת היחסים ההדוקה יחסית עם המשטר.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מרכין ראש לזכרם של שלושת החיילים שנהרגו במתקפת כתב"מים בירדן. 28 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מרכין ראש לזכרם של שלושת החיילים שנהרגו במתקפת כתב"מים בירדן. 28 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

ההחלטה של ביידן לא פשוטה גם בהיבט הכלכלי. עימות ישיר עם איראן, גם אם לא בשטחה, יכול להשפיע דרמטית על מחירי הנפט. זה נושא קריטי בשנת בחירות עבור כל נשיא אמריקאי, כל שכן לביידן – שכבר מחל על כבודו בעניין מחירי הנפט ב-2022.

עימות ישיר עם איראן, גם אם לא בשטחה, יכול להשפיע דרמטית על מחירי הנפט. זה נושא קריטי בשנת בחירות עבור כל נשיא אמריקאי, כל שכן לביידן – שכבר מחל על כבודו בעניין מחירי הנפט ב-2022

ביידן מצא את עצמו מתחנן אז בפני שנוא נפשו, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, כדי שזה יגביר את שאיבת הנפט ויוריד את המחיר לקראת בחירות האמצע בארצות הברית. הפעם היריב הרבה יותר קשוח ומסוכן, ומוכיח שהוא לא מפחד לקחת סיכונים ולאתגר את המעצמה הגדולה בעולם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הפוך: חמאס אומן, מומן ותוזמן על ידי חמ״ל משותף אירני. היקף הטבח והחטיפות נועד למשוך את ישראל לתוך עזה ולהרוס את תוכנית ציר סעודיה-מצרים-ישראל של ארה״ב מול רוסיה וסין, שנועדה לשמור על מ... המשך קריאה

הפוך:
חמאס אומן, מומן ותוזמן על ידי חמ"ל משותף אירני.
היקף הטבח והחטיפות נועד למשוך את ישראל לתוך עזה ולהרוס את תוכנית ציר סעודיה-מצרים-ישראל
של ארה"ב מול רוסיה וסין, שנועדה לשמור על משטר הפטרודולר ודומיננטיות מערבית באזור.
רוסיה רוצה לנקום בביידן שפועל דרך אוקראינה להפיל את פוטין וכלכלתו.
שנת בחירות נבחרה כעיתוי לדמם את ארה"ב וישראל והמערב כלכלית.
הכוונה היתה שישראל תיכנס לבוץ גם בלבנון והגדה.
זה מאבק על מי ישלוט בגדה וירדן עם רוב פלסטיני,
מי ישלוט בעירק אחרי שארה"ב תידחק מאזור כנושא לויכוח בארה"ב השסועה וכו.
ארה"ב וגם ישראל בכוונה הושמו במלכודות אסטרטגיות קשות, בזמן שאירן פורצת לגרעין ורוסיה ממשיכה באוקראינה וסין לוחצת על טאיוון…

עוד 769 מילים ו-1 תגובות
סגירה