ישראל מתנגדת לסגירה מיידית של אונר"א בעזה

למרות ראיות כי מאות עובדי הסוכנות בעזה פעילים או קשורים לחמאס וכי תריסר מהעובדים אף השתתפו בטבח ה-7 באוקטובר, ישראל לא מעוניינת לראות את אונר"א נסגרת כל עוד המלחמה נמשכת ● "זה ייצור קטסטרופה הומניטרית שתכריח את ישראל לעצור את הלחימה", אומר הבכיר לזמן ישראל, "זה לא האינטרס שלנו ולא אמור להיות האינטרס של בעלות בריתנו"

עובדי אונר"א מטפלים בשקי סיוע הומניטרי שהוכנס לרצועת עזה במעבר רפיח, 28 בינואר 2024 (צילום: AFP)
AFP
עובדי אונר"א מטפלים בשקי סיוע הומניטרי שהוכנס לרצועת עזה במעבר רפיח, 28 בינואר 2024

ממשלת ישראל לא תומכת בסגירה מיידית של סוכנות אונר"א, כך אומר גורם מדיני בכיר לזמן ישראל.

זאת, בזמן שמספר מדינות הודיעו על הקפאת תמיכתן הכספית בסוכנות הפליטים הפלסטינים על רקע ראיות כי לפחות 12 מעובדי הסוכנות בעזה השתתפו בטבח חמאס בשבעה באוקטובר, ועוד מאות עובדים פעילים או קשורים לארגון הטרור.

"אם אונר"א תחדל מלפעול בשטח, זה ייצור קטסטרופה הומניטרית שתכריח את ישראל לעצור את הלחימה", אמר הבכיר לזמן ישראל. "זה לא האינטרס שלנו ולא אמור להיות האינטרס של בעלות בריתנו".

"אם אונר"א תחדל מלפעול בשטח, זה ייצור קטסטרופה הומניטרית שתכריח את ישראל לעצור את הלחימה", אמר הבכיר לזמן ישראל. "זה לא האינטרס שלנו ולא אמור להיות האינטרס של בעלות בריתנו"

אונר"א פתחה בחקירה אחרי שישראל הציגה ראיות על השתתפותם של עובדי הסוכנות בטבח חמאס, ופיטרה תשעה מ-12 העובדים שהשתתפו בטבח. לדברי הסוכנות, שניים נוספים נהרגו מאז במלחמה ועובד נוסף נעדר. שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן אישר שלשום (שני) כי המידע שהעבירה ישראל לארה"ב בנושא "אמין ביותר".

מטה של סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטיניים אונר"א בעיר עזה, 29 בנובמבר 2021 (צילום: Mohammed ABED / AFP)
מטה של סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטיניים אונר"א בעיר עזה, 29 בנובמבר 2021 (צילום: Mohammed ABED / AFP)

ארצות הברית – התורמת המרכזית של הסוכנות – הודיעה כי היא מקפיאה העברת כספים לסוכנות, ומעל עשר מדינות אחרות הצטרפו אליה, כולל גרמניה, איטליה, צרפת, בריטניה, אוסטרליה, יפן וקנדה. בעקבות זאת, הודיעה הסוכנות ביום שני כי היא עומדת בסכנת סגירה בעזה עד סוף פברואר אם המימון לא יתחדש.

הבכיר הישראלי הבהיר כי הממשלה תומכת בהחלטת המדינות להקפיא את תמיכתן הכספית והדגיש כי "כל עובד באונר"א שמעורב בפעילות טרור צריך לתת על כך את הדין".

הבכיר הישראלי הבהיר כי הממשלה תומכת בהחלטת המדינות להקפיא את תמיכתן הכספית והדגיש כי "כל עובד באונר"א שמעורב בפעילות טרור צריך לתת על כך את הדין"

בכיר ישראלי שני אישר את הדיווח שלשום (שני) ב"וול סטריט ג'ורנל" לפיו כ-1,200 עובדים בסוכנות – כ-10% מכוח האדם של אונר"א ברצועת עזה – קשורים לחמאס או לג'יהאד האסלאמי, על פי מידע מודיעיני שבידי ישראל.

"ברור שחמאס יחדור לארגון הפועל בשטח תחת שליטת הארגון, זה היה מפתיע אם זה לא היה המקרה", אמר הבכיר השני.

פלסטינים מפגינים ברפיח בקריאה לחדש את התמיכה הבינלאומית באונר"א, 30 בינואר 2024 (צילום: AFP)
פלסטינים מפגינים ברפיח בקריאה לחדש את התמיכה הבינלאומית באונר"א, 30 בינואר 2024 (צילום: AFP)

הבכיר הראשון טוען כי הגילויים האחרונים אודות עובדי אונר"א מחזקים את חוסר האמון ארוך השנים של ישראל בארגון ואת הטענה כי הסוכנות "מנציחה את בעיית הפליטים", מסיתה נגד ישראל במערכת החינוך שלה ומאפשרת לחמאס להשתמש בתשתיות של הסוכנות לפעילות טרור.

"אנחנו מאמינים שבטווח הארוך, אונר"א לא יכולה להיות חלק מהפתרון ולא יכולה להיות חלק מ'היום שאחרי'", הוסיף הבכיר. "יחד עם זאת, אונר"א כרגע מחזיקה בתפקיד מרכזי בכל הקשור לכניסת ופיזור סיוע הומניטרי ברצועת עזה, ומאחר שאין כרגע אלטרנטיבה אחרת, ישראל לא מעודדת את סגירת הסוכנות".

"בטווח הארוך, אונר"א לא יכולה להיות חלק מהפתרון ולא יכולה להיות חלק מ'היום שאחרי'. יחד עם זאת, אונר"א כרגע מחזיקה בתפקיד מרכזי בכל הקשור לכניסת ופיזור סיוע הומניטרי ברצועת עזה"

דובר משרד החוץ האמריקאי מאט מילר אמר אתמול (שלישי) כי כ-300 אלף דולר שהוקצו עבור אונר"א מוקפאים כרגע בעקבות החלטת ממשל ביידן לעצור את התמיכה בסוכנות.

אמצעי לחימה שנמצאו בשקית של אונרא בחאן יונס, רצועת עזה, 7 בינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
אמצעי לחימה שנמצאו בשקית של אונרא בחאן יונס, רצועת עזה, 7 בינואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)

בערך 121 מיליון דולר כבר הועברו מארה"ב לאונר"א מאז 1 באוקטובר ועד להחלטה לעצור ביום שישי שעבר. בדרך כלל, ארה"ב מספקת לאונר"א בין 300 ל-400 מיליון דולר בשנה, מה שהופך אותה לתורמת הגדולה ביותר לסוכנות.

התשלום המשמעותי הבא לא מתוכנן להתבצע לפני הקיץ, אבל היקפו תלוי בהחלטת הקונגרס שטרם התקבלה. מילר, דובר משרד החוץ, אמר שארה"ב תקבל החלטה בעניין סכום ה-300 אלף דולר המוקפאים – כמו גם כל מימון עתידי של אונר"א – על בסיס המסקנות של חקירת האו"ם על פעילות עובדי הסוכנות.

דובר משרד החוץ מאט מילר אמר שארה"ב תקבל החלטה בעניין סכום ה-300 אלף דולר המוקפאים – כמו גם כל מימון עתידי של אונר"א – על בסיס המסקנות של חקירת האו"ם על פעילות עובדי הסוכנות

עם זאת, מילר חזר והדגיש כי ארה"ב עדיין תומכת במטרות של אונר"א כסוכנות המבצעת "עבודה קריטית" בכל הקשור לסיוע הומניטרי לפלסטינים בעזה.

"אין אף שחקן הומניטרי אחר בעזה שיכול לספק מזון ומים ותרופות בהיקף שאונר"א מספקת", הוא הדגיש, והוסיף כי זו הסיבה שארה"ב רוצה שהאו"ם יבצע חקירה מעמיקה אך מהירה, כך שניתן יהיה להבטיח שהתנהגות כזו של עובדי הסוכנות לא תחזור שוב – וכי אונר"א תוכל לשרת את האוכלוסייה הפלסטינית בעזה באופן מיטבי.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מישהו רוצה מלחמה נצחית עד לנצחון? מישהו לא רוצה לדון ביום שאחרי - בהסדרה מדינית? מישהו לא רוצה רשות פלסטינית בגיבוי ערבי? מישהו בברית כככ עם משיחיים ועבריינים ומשתמטים? הקהילה הבינלאומי... המשך קריאה

מישהו רוצה מלחמה נצחית עד לנצחון?
מישהו לא רוצה לדון ביום שאחרי – בהסדרה מדינית?
מישהו לא רוצה רשות פלסטינית בגיבוי ערבי?
מישהו בברית כככ עם משיחיים ועבריינים ומשתמטים?
הקהילה הבינלאומית לא טיפשה אלא חזקה מישראל.
ארה"ב תיתן לימין על מלא לשלם על מלא.
מגבלות הכח (והשכל "היהודי").
ראליזם= הסדרה ל7 מיליון יהודים ו7 מיליון פלסטינים.
ראליזם= פשרות אזוריות כדי לייצב משטר הבנות.
ראליזם= לא מושחתים וביריונים ומשיחיים.
אלה החיים

עוד 624 מילים ו-1 תגובות
סגירה