חסימת הברחות רפיח: למצרים מותר, לישראל אסור?

לוחמי חמאס משתלטים על ציר פילדלפי עם יציאת צה"ל מהרצועה, 12 בספטמבר 2005 (צילום: KHALED DESOUKI / AFP)
KHALED DESOUKI / AFP
לוחמי חמאס משתלטים על ציר פילדלפי עם יציאת צה"ל מהרצועה, 12 בספטמבר 2005

מתקרבים כעת לשלב האחרון במלחמה למיטוט חמאס – התמרון ברפיח. בין עזה לסיני מתקיים ציר הברחות של נשק וסחורות בלתי חוקיות, וחסימתו הייתה אמורה לכאורה לשרת את שני הצדדים, המצרי והישראלי. אז מדוע מתנגדת מצרים להשתלטות צה"ל על ציר פילדלפי?

התגובה המצרית להודעת ישראל על כוונתה לפעול להשתלטות על ציר פילדלפי תמוהה. למה שמצרים שתתנגד להשתלטות ישראלית על 14 ק"מ של ציר הברחות בלתי חוקיות? לאורך הציר מתקיימת מערכת של מנהרות. כמויות הנשק הבלתי נתפסות שנמצאו במלחמה בעזה רק מוכיחות עד כמה עצומים היו ממדי ההברחות.

התגובה המצרית להודעת ישראל על כוונתה לפעול להשתלטות על ציר פילדלפי תמוהה. למה שמצרים שתתנגד להשתלטות ישראלית על 14 ק"מ של ציר הברחות בלתי חוקיות של כמויות נשק בלתי נתפסות?

נזכיר כי השליטה על המעברים אחרי הסכם השלום עם מצרים הייתה בידי ישראל. אך ב-2005, עם הנסיגה מרצועת עזה, נמסר מעבר הגבול וציר פילדלפי לידי הרשות הפלסטינית. אחרי בקושי שנתיים של שלטון הרש"פ, החלה הדליפה הגדולה, בעקבות ההפיכה שביצע חמאס כדי להשתלט על עזה.

מ-2007 הפך ציר פילדלפי ל"ציר הטרור". דרכו הוברחו אמל"ח וסחורות בלתי חוקיות נוספות מתחת לפני הקרקע. המודיעין המצרי ידע, אך מצרים בימי הנשיא חוסני מובארכ העלימה עין. הקלות הבלתי נסבלת של ההברחות התאפשרה כל עוד היו מעט מאד חיילים מצרים בסיני, אזור מפורז לפי הסכם השלום. לפני עשור המצב אף החמיר.

בעקבות מחאות 2011 במצרים נפל משטר מובארכ ונבחר בבחירות דמוקרטיות הנשיא מחמד מורסי, איש האחים המוסלמים. אך בעל בריתם של חמאס הוחלף כעבור שנה בהפיכה של עבד אל-פתאח א-סיסי.

א-סיסי של 2014 היה אדם שונה, נחוש להילחם בטרור החמאסי. הוא הכריז על האחים המוסלמים כארגון טרור בלתי חוקי וחסם את המנהרות בין עזה למצרים.

להם מותר

המצב בחצי האי סיני היה בלתי נסבל. ארגוני טרור ניצלו את השטח המפורז כדי להתפתח ולהבריח נשק וסחורות לעזה. ב-2015 הופיעה בסיני שלוחה של דאעש שפעלה בעיקר בצפון חצי האי, על מסלול ההברחות לעזה. מצרים של אז האשימה את חמאס בקשרים עם ארגוני הג'יהאד.

המצב בחצי האי סיני היה בלתי נסבל. ארגוני טרור ניצלו את השטח המפורז כדי להברחת נשק וסחורות לעזה. ב-2015 הופיעה בסיני שלוחה של דאעש שפעלה בעיקר בצפון חצי האי, על מסלול ההברחות לעזה

כולם במסלולי ההברחות הרוויחו. חיילים, קצינים, שבטים בדואים ומעל הכל – הטרוריסטים עצמם. מסלולי ההברחות היו מגוונים, בראשם המסלול האיראני מהים האדום דרך סודאן והמסלול הלובי, שהתפתח בעקבות מלחמת האזרחים במדינה. שני הצירים עברו דרך מדבריות במצרים לסיני.

בצעד חריג, אפשרה ישראל לצבא מצרים להכניס כוחות צבא רבים לסיני כדי להילחם בטרור, כולל שיריון וחיל אוויר. א-סיסי יזם את מבצע "סיני 2018" לחיסול הטרור. במסגרתו עשו לרפיח המצרית מעין "פינוי בינוי", פינוי האוכלוסייה, חיסול המחבלים ויישובם מחדש ברַפַח אלְ-גַדִידַה (רפיח החדשה). בזכות המבצע, פרחה התיירות בסיני ונסעו לשם גם תיירים ישראלים רבים.

לנו אסור?

כעת מגיע תורנו. הטרור פרח במשך שנים מעל ומתחת לקרקע בעזה. חסימת ציר פילדלפי מהווה תנאי בסיסי לסתימת הדליפה מ-2007 וכדי לחנוק את הטרור ולמנוע מכל ארגון בעתיד לפרוח בעזה.

זה היה אמור להוות גם אינטרס מצרי. אלא שלמרבה הצער, במשך השנים השלטון במצרים הלך והתקרב לחמאס. מצרים נהנתה ממעמד המתווך בסבבי הלחימה בין חמאס לישראל. העוינות בין חמאס למצרים התחלפה בשיתוף פעולה. יש להניח כי חמאס העביר מידע למודיעין המצרי על ארגוני טרור בסיני, לא מאהבת המשטר בקהיר, אלא כדי למנוע חדירתם של ארגונים מתחרים לרצועה.

חסימת ציר פילדלפי על ידינו, תנאי בסיסי לסתימת דליפת הטרור מ-2007 ולחניקתו, הייתה אמורה להוות גם אינטרס מצרי. אלא שלמרבה הצער, במשך השנים השלטון במצרים הלך והתקרב לחמאס

מצרים כבר אינה נחושה להילחם בחמאס כמו ב-2014. האווירה במדינה עוינת מאד לישראל, כפי שניתן להבחין בתקשורת המצרית מאז ה-7/10 ובהפגנות ברחובות קהיר. נזכיר שיום אחרי המתקפה הרצחנית של חמאס נרצחו שני תיירים ישראלים בקהיר.

חששות בקהיר ובסיני

כעת החשש המצרי מהשתלטות ישראל על ציר פילדלפי הוא רב-ממדי: ראש מערך ההסברה במדינה, דיא רשואן, איים כי השתלטות ישראלית על ציר פילדלפי תביא למשבר ביחסי ישראל-מצרים. הוא הכחיש את הטענות הישראליות בדבר הברחות מתמשכות.

הנשיא א-סיסי הביע מספר פעמים חשש לפריצת פלסטינים לסיני. הוא טען כי אם יקלוט לסיני פליטים פלסטינים יביא הדבר למלחמה בגבול סיני-ישראל כי צה"ל ייאלץ להתקיף מטרות בתוך שטח מצרים (רמז למצב בירדן עד 1970 ולהפצצת מטרות כעת בלבנון).

א-סיסי מסרב לתרום לטרנספר של הפלסטינים ולקחת חלק כביכול ב"נכבה" שלהם. למצרים יש מספיק בעיות, והיא לא צריכה עכשיו משבר פליטים בסיני.

מצרים כבר לא נחושה להילחם בחמאס כמו ב-2014. האווירה בה עוינת מאד לישראל, כפי שעולה מהתקשורת המצרית מאז ה-7/10 ובהפגנות בקהיר. יום אחרי מתקפת חמאס הרצחנית נרצחו תיירים ישראלים בקהיר

ברמת השטח, מצרים חוששת ש"תיגמר החגיגה" והרבה אנשים יאבדו את פרנסתם מההברחות, אם הן תחסמנה. המשבר הכלכלי המתגבר במצרים תרם רבות לפריחת מסלולי ההברחות.

משבר זה רק החריף בשנים האחרונות בגלל הקורונה, המלחמה באוקראינה ומשבר החות'ים כעת בים האדום. חסימת ציר ההברחות תשאיר את הבדואים בצפון סיני בלי פרנסה, וקצינים רבים לא יקבלו את הבקשיש הקבוע.

אגב, בימים אלה חושפים פלסטינים מעזה ברשתות החברתיות כי גורמים מצריים מושחתים גובים מעזתים אלפי דולרים בתמורה להנפקת אישורי כניסה למצרים, כדי לברוח מהמלחמה ברצועה. התפרסם אפילו מחירון של חברת תיווך מצרית בשם "הלא" עבור כניסה למצרים.

א-סיסי זוכה בפיהם לכינוי הגנאי "אלְ-בַּוַּאבּ" שומר השער, זה שצריך לשלם לו עבור הכניסה. למשל, אשה מצרית מרפיח מספרת בראיון כי דרשו ממנה, לטענתה, 650 דולר דמי מעבר.

לצבא מצרים היה מותר להפר את הסכם פירוז סיני למען המלחמה בטרור. כעת על מצרים להבין שישראל חייבת לפעול נגד הטרור מהצד השני של הגבול. על הממשלה בקהיר להבין כי הסיפור נגמר וכי הדליפה של 2007-2024, עליה שילמו אזרחי ישראל ביוקר, עומדת להסתיים.

ברמת השטח, מצרים חוששת ש"תיגמר החגיגה" והרבה אנשים יאבדו את פרנסתם מההברחות, אם הן תחסמנה. המשבר הכלכלי המתגבר במצרים תרם רבות לפריחת מסלולי ההברחות

בטווח הרחוק תהנה גם מצרים מפגיעה אנושה בטרור ובציר הברחות המזין אותו. הנוסחה פשוטה: פחות טרור – יותר תיירות, כולם מרוויחים.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
מאמר מעניין ומרחיב דעת!! אכן אנו חייבים לשים גבול למצרים ולעבור את הגבול לצד השני כשצריך וגם כגמול. ישראל לא פעם, אינה רוצה להסתבך ובכך היא מראה חולשה. במזרח התיכון - חולשה מזמינה אויבי... המשך קריאה

מאמר מעניין ומרחיב דעת!! אכן אנו חייבים לשים גבול למצרים ולעבור את הגבול לצד השני כשצריך וגם כגמול. ישראל לא פעם, אינה רוצה להסתבך ובכך היא מראה חולשה. במזרח התיכון – חולשה מזמינה אויבים!! ההסתבכות הדחויה מתרחשת לבסוף ואז היא קשה יותר לפתרון.

המצרי הממוצע תמיד יעזור לאחיו המוסלמי(החמאסי) ולא ליהודי.. זה לא חדש ידענו את זה עוד ממגרש המשחקים לפני 50 שנה בירושלים.. גם אם האח החמאסי עושה שטויות לפעמים והאח המצרי יחטיף לו מכות מו... המשך קריאה

המצרי הממוצע תמיד יעזור לאחיו המוסלמי(החמאסי) ולא ליהודי.. זה לא חדש ידענו את זה עוד ממגרש המשחקים לפני 50 שנה בירושלים..
גם אם האח החמאסי עושה שטויות לפעמים והאח המצרי יחטיף לו מכות מוות על כך… זו המנטליות הערבית. אתם צריכים ללמוד אותה באוניברסיטה אבל אנחנו למדנו אותה בחיים.. וחוכמת חיים עדיפה על השכלה..

מסקנות לא נכונות. פקידים מושחתים מרוויחים הרבה פחות מתיירים מאשר מהברחות לעזה. לכן אין להם עניין להפסיק את זה. כל עוד פקידים מנהלים מדינה (מצרים) לא תהיה שום התקדמות שתפריע להברחות. כי ... המשך קריאה

מסקנות לא נכונות. פקידים מושחתים מרוויחים הרבה פחות מתיירים מאשר מהברחות לעזה. לכן אין להם עניין להפסיק את זה. כל עוד פקידים מנהלים מדינה (מצרים) לא תהיה שום התקדמות שתפריע להברחות. כי אפשר לקבל הרבה כסף ומהר מהבריחות ומאט כסף מתיירות.

עוד 898 מילים ו-4 תגובות
סגירה