הגבול בין עזה ומצרים בשקיעה, 26 בדצמבר 2023 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
MAHMUD HAMS / AFP

ציר פילדלפי יכול להיות הפיילוט ליום שאחרי בעזה

"בשונה משאר הרצועה, ברפיח ההבנה המדינית תעצב את הפעולה הצבאית", אומר גורם ישראלי ● הכוונה היא להסכמה מצרית ללחימה לאורך ציר פילדלפי, באופן שלא יסכן את הכוחות המצריים ותייצר עבור מצרים אופק מדיני ● בינתיים העבודה מול המצרים איטית מאוד ודורשת סבלנות רבה - אך לכולם ברור שפיצוח הנוסחה לפעולה בציר פילדלפי יכול להוות התשתית לטיפול ברצועת עזה כולה ● פרשנות

אתמול חיסלה ישראל חלפן כספים של הג'יהאד האסלאמי ברפיח. הג'יפ שבו נסע נפגע מטיל שנורה על ידי כלי טיס של חיל האוויר.

בתחילה, החיסול משך הרבה מאוד תשומת לב בקרב הכתבים בישראל, שחשבו לרגע כי מדובר בדמות בכירה בחמאס. זאת בשל נהירה בימים האחרונים של דמויות מפתח בארגון, כנראה בדרג בינוני-גבוה, לרצועת הגבול עם מצרים.

ככל שעוברים הימים, מספר הפליטים ברפיח הולך וגדל. צה"ל מפעיל "נקזים" לאורך מספר צירים מחאן יונס דרומה כדי לפנות את האוכלוסייה המקומית. בבידוק שנערך לאורך הנקודות האלה נעצרים לא מעט אנשי חמאס, אבל עד כה לא נתפס אף לא בכיר אחד. יש הגורסים כי חלק מההנהגה הבכירה נטש את חאן יונס לרפיח, מייד בהתחלת המהלך הישראלי.

ככל שעוברים הימים, מספר הפליטים ברפיח הולך וגדל. צה"ל מפעיל "נקזים" לאורך מספר צירים כדי לפנות את האוכלוסייה המקומית. בבידוק שנערך לאורך הנקודות האלה נעצרים לא מעט אנשי חמאס

בצה"ל מעריכים כי המערכה בחאן יונס תסתיים בעוד מספר שבועות. כשזה יקרה, ישראל תצטרך לקבל החלטה לגבי הפעולה ברפיח, המחזיקה נכון להיום 1.4 מיליון עקורים פלסטינים.

כרגע הלחימה במערב חאן יונס אינה מאפשרת פינוי של חלק מהפליטים לאזור אל-מוואסי בדרום-מערב הרצועה, ובכך כל פעולה באזור רפיח מוגבלת או מבוטלת.

מבט אווירי על מחנות האוהלים באל-מוואסי, בדרום-מערב רצועת עזה, שהוקמו עבור העקורים הפלסטינים, 31 בדצמבר 2023 (צילום: AFP)
מבט אווירי על מחנות האוהלים באל-מוואסי, בדרום-מערב רצועת עזה, שהוקמו עבור העקורים הפלסטינים, 31 בדצמבר 2023 (צילום: AFP)

כך או כך, כדי לפעול ברפיח תצטרך ישראל לפנות את האוכלוסייה משטחים נוספים בדרום הרצועה. רק כך יהיה אפשר ליצור שם כדי שטח סטרילי יחסית.

"בשונה משאר חלקי הרצועה, ברפיח ההבנה המדינית תעצב את הפעולה הצבאית", אומר גורם ישראלי. "ההבנה המדינית" הזו היא הסכמה מצרית ללחימה לאורך ציר פילדלפי, שלא תסכן את הכוחות המצריים ותייצר עבור מצרים אופק מדיני שישרת את האינטרסים שלה.

המצרים יודעים שכל משבר ברפיח יקרין מייד פנימה. במצב הדברים הנוכחי, המשבר הכלכלי במצרים – עם ירידה של 40% ביתרות המטבע הזר – מהווה סכנה ברורה ומיידית ליציבות המשטר.

המצרים יודעים שכל משבר ברפיח יקרין מייד פנימה. במצב הדברים הנוכחי, המשבר הכלכלי במצרים – עם ירידה של 40% ביתרות המטבע הזר – מהווה סכנה מיידית ליציבות המשטר

רק השבוע החליטה ממשלת מצרים לקצץ את תקציב התשתיות של המדינה ב-15% לשנה הקרובה, בשל קשיי נזילות. בישראל מבינים את זה היטב, ולכן הטיפול הצבאי ברפיח הוא מינורי ביחס לשאר חלקי הרצועה.

בינתיים מי שמופקדים על המגעים עם מצרים הם ראש אמ"ן, אלוף אהרן חליוה, וראש שב"כ רונן בר. העבודה מול המצרים איטית מאוד ודורשת סבלנות רבה מהצד הישראלי.

מעבר רפיח ברצועת עזה מהצד המצרי (צילום: AFP)
מעבר רפיח ברצועת עזה מהצד המצרי (צילום: AFP)

כל הגורמים הישראלים עימם שוחחנו הדגישו את החשש המצרי מפליטים בשטחם. זה הציר שסביבו ייבנה הפתרון. ברגע שיהיו לנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי  ערבויות שזה לא יקרה והגבול לא ייפרץ, ניתן יהיה לתכנן את הפעולה בציר פילדלפי.

אלא שאי אפשר להתעלם מהמתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא א-סיסי. כל אחד מהם עסוק כרגע בשרידותו הפוליטית ולא ממש מתאמץ לרדת מהעץ.

על רמת המתח בין השניים יש דעות משתנות: ככל שמתרחקים מראש הממשלה, הקולות מודאגים יותר. נתניהו עצמו הסביר את המתיחות בעמידה של כל צד על האינטרסים שלו, אך מהצד המצרי ניתן להתרשם אחרת.

מוחמד אנוואר סאדאת, חבר פרלמנט לשעבר ואחיינו של הנשיא המנוח אנוואר סאדאת, אמר השבוע ל"וושינגטון פוסט": "חוסר האמון בין הצדדים הוא כל כך גדול שהוא מזכיר את שנות השבעים. בהרבה מובנים היחסים חזרו למה שהיו בתחילתם".

מוחמד אנוואר סאדאת אמר השבוע ל"וושינגטון פוסט": "חוסר האמון בין הצדדים הוא כל כך גדול שהוא מזכיר את שנות השבעים. בהרבה מובנים היחסים חזרו למה שהיו בתחילתם"

זו הסיבה שכרגע השיחות מתנהלות בדרגים המקצועיים בלבד. ארצות הברית מעורבת במגעים הללו בעיקר בכל הקשור לרתימת העולם הערבי ובראשו ערב הסעודית.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מקבל את פניו של שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בקהיר, 11 בינואר 2024 (צילום: EGYPTIAN PRESIDENCY / AFP)
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי מקבל את פניו של שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בקהיר, 11 בינואר 2024 (צילום: EGYPTIAN PRESIDENCY / AFP)

ציר פילדלפי יכול להיות הפיילוט ליום שאחרי בעזה כולה, אם כי בינתיים המיקוד הוא בעיקר במימון הפרויקט שעלותו מיליארדי דולרים ותרומתו שקט ארוך טווח.

בינתיים אף גורם מצרי רשמי לא דיבר על כך פומבית, וכנראה לא בכדי. מבחינת ישראל זה יתרון גדול: המשטר בקהיר לא סינדל את עצמו להתחייבות ביטחונית ומדינית כלשהי בפתרון ארוך הטווח לאורך הגבול.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
המצרים איפשרו במשך שנים את הברחות החמאס והתעצמותו באמצעות המנהרות בציר פילדלפי. המצרים גם זקוקים לגז שלנו ממאגר תמר כדי למנוע את ההתמוטטות המוחלטת של כלכלתם הכושלת. ואנחנו נותנים ביד ר... המשך קריאה

המצרים איפשרו במשך שנים את הברחות החמאס והתעצמותו באמצעות המנהרות בציר פילדלפי. המצרים גם זקוקים לגז שלנו ממאגר תמר כדי למנוע את ההתמוטטות המוחלטת של כלכלתם הכושלת. ואנחנו נותנים ביד רחבה וללא תנאים… הגיע הזמן שנפסיק להיות הפראיירים של המזרח התיכון. יש להשתמש בגז כמנוף לחץ על מצרים. להשתלט על ציר פילדלפי – העזתים יכולים לברוח בחזרה אל בתיהם החרבים בצפון. מצרים גםצריכה להסכים לקליטת העזתים במחנות פליטים בסיני בתמורה למימון בינלאומי נדיב מסעודיה וקטאר. זאת כצעד לקראת פיזורם בעולם… אין לעזתים עתיד בעזה.

עוד 584 מילים ו-1 תגובות
סגירה