היום ה־124 ללחימה ● 136 חטופים עדיין בעזה

בלינקן: חלק מדרישות חמאס לא מקובלות, אך תשובתו יוצרת מרחב שיאפשר לחתור להסכמות

גלנט: "תשובת חמאס נוסחה כדי שישראל תסרב לה; עמדתם תביא להמשך המלחמה" ● צה"ל: כוחותינו איתרו במרכז חאן יונס מנהרה, בת למעלה מקילומטר, שבכירי חמאס שהו בה ו־12 חטופים הוחזקו בתחומה ● הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התקציב המתוקן לשנת 2024 ● כוח קפלן הודיע שלראשונה מאז פרצה המלחמה יקיים מחאה בתביעה להקדמת הבחירות לכנסת

  • ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במשרד רה"מ בירושלים, 7 בפברואר 2024 (צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
    עמוס בן גרשום / לע״מ
  • צעדת משפחות של נרצחי הנובה לכנסת, 7 בפברואר 2024 (צילום: Yonatan Sindel/FLASH90)
    Yonatan Sindel/FLASH90
  • פעילות צה"ל ברצועת עזה, 7 בפברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
    דובר צה"ל
  • פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. 5 בפברואר 2024 (צילום: דובר צה״ל )
    דובר צה״ל
  • טנקי מערכה של צה"ל בדרום הארץ, בקרבת הגבול עם רצועת עזה, 7 בדצמבר 2024 (צילום: JACK GUEZ / AFP)
    JACK GUEZ / AFP
  • מבנה ברפיח שנפגע בתקיפה ישראלית, 7 בפברואר 2024 (צילום: SAID KHATIB / AFP)
    SAID KHATIB / AFP
  • חיילי צה"ל לוקחים חלק בתרגיל צבאי בגליל, בקרבת הגבול עם לבנון, 7 בפברואר 2024 (צילום: Jalaa MAREY / AFP)
    Jalaa MAREY / AFP
  • רב-סרן דוד שקורי, שנהרג בקרב בצפון רצועת עזה, מובא למנוחות בבית העלמין במזכרת בתיה, 7 בפברואר 2024 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
    יוסי אלוני/פלאש90

אחרי הסירוב הראשוני: שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן יקיים את פגישתו הפרטית הראשונה עם הרמטכ"ל הרצי הלוי. זאת, לאחר שמשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי דחה את בקשתו של הבכיר בממשל ביידן לפגישה.

כזכור, אמש דווח כי בלינקן ביקש את הפגישה הפרטית עם הלוי, מה שהוביל את נתניהו לפרסם הצהרה לפיה הרמטכ"ל ייפגש עם בלינקן במסגרת שיחות ראש הממשלה עמו.

במהלך ביקוריו הקודמים של בלינקן פגישותיו היחידות עם הרמטכ"ל היו במסגרת ישיבות קבינט שהשתתף בהן. מהבקשה לפגוש את הלוי באופן פרטי עולה כי בלינקן מאמין שהוא עשוי לתת ניתוח כנה יותר של מצב המלחמה הנוכחי ללא שרים בחדר.

פגישתו עם הרמטכ"ל היא אחת מארבע הפגישות שקבע בלינקן, לפי מחלקת המדינה. הוא ייפגש תחילה עם נתניהו ב-11:15 ואחריו הלוי ב-12:15, שר הביטחון יואב גלנט ב-13:30 והנשיא יצחק הרצוג בשעה 15:00.

פגישה בולטת שחסרה בלוח הזמנים היא פגישה עם השר בני גנץ או עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, אם כי ישיבות כאלה לא תמיד מופיעות על סדר היום, ועדיין ישנם פערים בלוח הזמנים שיאפשרו זאת.

סעודיה הדגישה לארה"ב את עמדתה לפיה לא יהיו יחסים דיפלומטיים עם ישראל אלא אם כן תוכר מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 עם מזרח ירושלים, ו"התוקפנות" הישראלית ברצועת עזה תיפסק, כך מסר משרד החוץ הסעודי בהצהרה חריגה.

הממלכה פרסמה את ההצהרה כדי לאשר לוושינגטון את עמדתה האיתנה בסוגיה הפלסטינית לאור דבריו של דובר הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, שאמר אמש כי ממשל ביידן קיבל משוב חיובי על כך שסעודיה וישראל מוכנות להמשיך לקיים דיוני נורמליזציה.

ממשל ביידן מודאג מאוד מכך שהשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ינסה לעורר מתיחות בהר הבית במהלך הרמדאן בחודש הבא, מה שעלול לגרור את ירושלים לסכסוך המתמשך במזרח התיכון שאותו ארה"ב מבקשת להכיל, כך מסרו פקיד אמריקאי ובכיר ישראלי אמרו ל"טיימס אוף ישראל".

ארה"ב חוששת שבן גביר יבקר שוב בהר הבית במהלך הרמדאן, שמתחיל בסביבות ה-10 במרץ, אמרו הגורמים בעילום שם.

כשר הממונה על המשטרה, בן גביר ממלא תפקיד קריטי באכיפת החוק במקום, וקיים חשש בוושינגטון וגם במערכת הביטחון הישראלית כי הנחיה מלמעלה לתקוף חזק מדי או להיכנס לשטח מסגד אל אקצא במהלך העימותים עלולה לעורר אלימות בירושלים, בגדה המערבית ומחוצה לה, אמר הגורם הישראלי.

גורמים אמריקאים וישראלים ששוחחו עם ה"טיימס אוף ישראל" הביעו דאגה שהפעם יהיה קשה יותר לשכנע את השר לביטחון לאומי להימנע מהגעה למקום. חששות כאלה הם חלק מהסיבה שממשל ביידן מעוניין להבטיח הפסקה הומניטרית ממושכת בעזה לפני תחילת הרמדאן בחודש הבא, הסביר הפקיד האמריקאי.

"אם לא העניין לא ייסגר עד אז, נסתכל על תמונה מסוכנת עוד יותר", אמר הבכיר, והוסיף כי בלינקן בוודאי יעלה את הנושא עם מנהיגי ישראל במהלך פגישותיו בארץ היום.

לשכת בן גביר סירבה לבקשה להגיב בנושא.

אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל שנרצחה ב-7 באוקטובר, אמר בריאיון בגלצ כי יש להקים ועדת חקירה למחדל עכשיו: "יש הרגשה שכולם מתחילים לחזור לשגרה ושוכחים, אני לא אומר שצריך לעצור את החיים, רק מבקש שנמשיך לזכור את מה שקרה ב-7.10. יש שדרת פיקוד שאחראית על מה שקרה וממשיכה לקום לעבודה כל בוקר. ועדת החקירה חייבת לקום עכשיו במקביל להכל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו "דילג" על קבינט המלחמה והסכים לנצור אש – ללא שחרור חטופים, כך דווח בכאן חדשות.

לפי הדיווח, נתניהו נתן אור ירוק לנצירת אש ברצועת עזה בין שלבי העסקה לשחרור חטופים, ולא עדכן על כך מראש את קבינט המלחמה.

עוד דווח כי קטאר היא שביקשה לנצור את האש בעזה במהלך ההתקדמות בין השלבים, כדי שבזמן המעבר משלב לשלב, המשא ומתן בין הצדדים יוכל להימשך, כאשר מסתמן כי המעבר בין השלבים יימשך כשבוע.

ראש הממשלה אישר את הבקשה הקטארית בשיחה שקיים עם ראש המוסד דדי ברנע, בעת שהותו בפסגת ראשי המודיעין בפריז. על פי גורמים המעורים בפרטי הדיונים בקבינט, חברי קבינט המלחמה קיבלו עדכון על כך רק לאחר אישורו של נתניהו.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ההנחיה של ראש הממשלה לראש המוסד היא קבועה – לשתף את כל חברי קבינט המלחמה ולקבל את התייחסותם".

סגירה