הריסות משטרת שדרות הושלכו בשטח טבע מוגן

פרסום ראשון ההריסות של תחנת משטרת שדרות, שנכבשה ב-7 באוקטובר, נמצאו השבוע מושלכות בשטחי טבע פתוחים בין שדרות לקיבוץ אור הנר ● מטיילים שנברו בערימת הפסולת נתקלו בציוד משטרתי ומסמכים של התחנה ● הנושא עבר לחקירת המשטרה הירוקה ● אם החוק לטיפול בפסולת בניין לא יקודם במהירות, זה עלול להיות הקדימון למה שיקרה עם המבנים ההרוסים מיישובי העוטף

הריסות תחנת משטרת שדרות שנמצאו בין שדרות לקיבוץ אור הנר, פברואר 2024
הריסות תחנת משטרת שדרות שנמצאו בין שדרות לקיבוץ אור הנר, פברואר 2024

עוד סוף עגום לתחנת משטרת שדרות. אחרי שנכבשה ב-7 באוקטובר על ידי מחבלי חמאס שרצחו בזירה 35 שוטרים ואזרחים, ואחרי שהמחבלים שהתבצרו בבניין חוסלו באמצעות השמדת המבנה על ידי ירי של טנק ושימוש בשופל ממוגן, הריסות התחנה הפכו למפגע סביבתי.

השבוע הן נמצאו מושלכות בשטחי טבע פתוחים בין שדרות לקיבוץ אור הנר.

פעיל שמירת טבע שהסתובב באזור הבחין בערימה גדולה של פסולת בניין ושברים בצד הדרך. הוא בחן את הערימה מקרוב והתחיל לנבור בה במטרה לעמוד על מקורה – ולתדהמתו נתקל בשרידי ציוד משטרתי ואפילו בתעודת סיום קורס של מפקד תחנת שדרות, סנ"צ דביר ארובס, שלחם מול המחבלים בשבת השחורה.

תעודת סיום של מפקד תחנת שדרות, סנ"צ דביר ארובס, שנמצאה בערימת הפסולת בשטחי טבע פתוחים, פברואר 2024
תעודת סיום של מפקד תחנת שדרות, סנ"צ דביר ארובס, שנמצאה בערימת הפסולת בשטחי טבע פתוחים, פברואר 2024

"זה מזעזע", אומר גורם בתחום שמירת הטבע, "גם בגלל שאתה יודע מה הבניין הזה היה ומה הסיפור שלו, והעובדה שמישהו השליך את השרידים שלו באמצע שומקום; וגם בגלל הפגיעה הסביבתית – מדובר במסדרון אקולוגי ובאזור מוגן.

"זה ממש ליד משטחי הכלניות של אור הנר שהמון מבקרים אמורים להגיע אליהם בימים הקרובים. למרות שאירועי דרום אדום בוטלו, אל האזור הזה שמצפון לשדרות מגיעים הרבה אנשים".

במשטרת ישראל הופתעו לשמוע על הדברים וביקשו להבהיר שעיריית שדרות היא זו שטיפלה בפינוי המבנה. בעיריית שדרות בדקו לעומק את השתלשלות האירועים.

"אחרי שהמשטרה הגיעה להחלטה להרוס את התחנה על כל מה שיש בה", אומר לזמן ישראל ירון ששון, דובר עיריית שדרות, "המשטרה ביקשה סיוע מאנשי העירייה. הגיע קבלן שעובד איתנו והוחלט שהוא ידאג גם להריסה וגם לפינוי. חשוב לציין שזה קרה ביום הרביעי או החמישי למלחמה, הכול תחת אש ורקטות ובמצב חירום.

"כשהקבלן פינה את ההריסות הנחו אותו שחבלן צריך לעבור עליהן כדי לוודא שאין אמצעי לחימה, ועד שהחבלן יזכה את הערימה אי אפשר לשלוח אותה לדודאים (אתר הטמנת פסולת גדול בנגב, א"ל).

"לצערנו, גילינו בדיעבד שהקבלן השליך את הפסולת על דעתו במקום לא חוקי בטבע, שכנראה היה הכי קרוב והכי נוח. כרגע הטיפול עבר לאחריות המשטרה כי חבלן צריך לזכות את הפסולת ואז יוכלו לפנות אותה לדודאים".

"לצערנו, גילינו בדיעבד שהקבלן השליך את הפסולת על דעתו במקום לא חוקי בטבע, שכנראה היה הכי קרוב והכי נוח. כרגע הטיפול עבר לאחריות המשטרה כי חבלן צריך לזכות את הפסולת ואז יוכלו לפנות אותה לדודאים"

ההריסות של תחנת משטרת שדרות שהושלכו בשטחי טבע פתוחים, פברואר 2024
ההריסות של תחנת משטרת שדרות שהושלכו בשטחי טבע פתוחים, פברואר 2024

גם אם לוקחים בחשבון את הנסיבות המקלות של המלחמה, עדיין מדובר בעוד חוליה בתופעה הרחבה של עבריינות פסולת בניין שמושלכת בכל ואדי ותחת כל עץ רענן בשטחים הפתוחים בישראל.

קבלנים נשכרים לפנות פסולת, אבל במקום להביא אותה לאתר מוסדר – שם הם נדרשים לשלם בכניסה לפי טון – הם מקצרים את הדרך, עוצרים בטבע, משליכים את הפסולת ונעלמים ללא עקבות.

קבלנים נשכרים לפנות פסולת, אבל במקום להביא אותה לאתר מוסדר – שם הם נדרשים לשלם בכניסה לפי טון – הם מקצרים את הדרך, עוצרים בטבע, משליכים את הפסולת ונעלמים ללא עקבות

מדובר במכת מדינה שחלק ניכר ממנה יכול להימנע אם יאושר החוק לטיפול בפסולת בניין שהוכן במשרד להגנת הסביבה וממתין לאישור לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים והסביבה של הכנסת.

החוק יחייב התקנת מכשירי GPS על משאיות ויאפשר לעקוב לאן הפסולת משונעת.

ההריסות של תחנת משטרת שדרות שהושלכו בשטחי טבע פתוחים, פברואר 2024
ההריסות של תחנת משטרת שדרות שהושלכו בשטחי טבע פתוחים, פברואר 2024

אלא שהדיון בחוק נדחה ונדחה, כשבחודשים האחרונים התירוץ הוא המלחמה, ויו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (ש"ס) לא ממהר לכנס אותה ולאשר את החוק.

זה מטריד במיוחד, לאור העובדה שהסיפור העצוב של תחנת משטרת שדרות עלול להיות רק הקדימון למה שיקרה עם המבנים ההרוסים הרבים שעתידים להתפנות מקיבוצי העוטף.

הסיפור העצוב של תחנת משטרת שדרות עלול להיות רק הקדימון למה שיקרה עם המבנים ההרוסים הרבים שעתידים להתפנות מהעוטף

פרטי האירוע עברו לידי המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה שאמורה לפתוח בחקירה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 530 מילים ו-3 תגובות
סגירה