שלט בחירות של דוד עציוני, סגן ראש עיריית חיפה ומועמד לראשות העיר, על כביש 22, 2023 (צילום: גילה לבני זמיר)
גילה לבני זמיר
שלט בחירות של דוד עציוני, סגן ראש עיריית חיפה ומועמד לראשות העיר, על כביש 22, 2023

המועמדים לראשות העיר – והיזמים שתומכים בהם

בדיקת זמן ישראל מתוך מיליוני השקלים שגויסו בתרומות ובהלוואות עבור המועמדים בקרב הקשוח על ראשות עיריית חיפה ניתן למצוא עשרות יזמים בעלי אינטרסים כלכליים ברורים ● ה"השקעות" האלה עלולות ליצור תלות עתידית של העירייה בבעלי העניין ● מוביל ברשימה הזאת הוא המועמד דוד עציוני, שכרבע מתומכיו מזוהים כאנשי נדל"ן ● עציוני: "יזמי נדל"ן אינם אויב העם, ובוודאי אינם פסולים"

לפני כשנה וחצי הגיע למסיבת ההשקה הנוצצת של חברת "מגורים – החברה לנדל"ן" באולמי הימה בחיפה, לצד "בכירי עולם הנדל"ן בצפון", גם המועמד לראשות העיר דוד עציוני, שמנהל קמפיין נמרץ לראשות העיר ומופיע כעת במקום השני בסקרי הבחירות העירוניות (אחרי ראש העיר לשעבר יונה יהב).

עציוני, לשעבר סמנכ"ל משרד השיכון, אף פרגן בסרטון תדמית שהפיקה תחנת רדיו חיפה עבור היזמים: "אנחנו בעד היזמים, מאוד בעד קידום העיר", אמר, "אני חושב שזאת הדרך הטובה ביותר… אנחנו מאחוריהם". אחד משלושת ה"יזמים הצעירים" הוא כעת תורם של עציוני בבחירות.

מבין 12 המועמדים הרצים עכשיו לראשות העיר, 11 עורגים להזדמנות להחליף את ראשת העיר הכושלת עינת קליש רותם, שמדשדשת עם אחוזי תמיכה בודדים אחרי קדנציה אחת בלבד.

הקשר הגורדי ועתיק היומין בין היזמים שבונים גורדי שחקים לבין ראשי ערים ועסקנים מקומיים המאשרים את הפרויקטים, תמיד היווה את התשתית לחלק גדול מהבעיות האתיות והחוקיות שעוטפות רשויות מקומיות, ובמקרים לא מעטים גם הוביל לפרשיות שחיתות מובהקות מסוג "הולילנד", שכמוהן יש בלא מעט מקומות ברחבי המדינה.

ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

הצורך ברור ומובהק: היזם רוצה קירבה לראש הרשות – דלת פתוחה וגישה מוגברת לשפע של מיזמי בנייה ופרויקטים שאישורם תלוי בראש העיר; המועמד לראשות רוצה מימון לבחירות ותמיכה מהגורמים הנדל"ניים המובילים בשטח.

תרומות והלוואות למערכת הבחירות מותרות על פי חוק כל עוד הן עומדות בתקרה שקבע החוק, ומדווחות למבקר המדינה. אולם, ריבוי תרומות מצד גורמים נדל"ניים ואינטרסנטים יכול להצביע על כיוון ומחויבות של מועמד.

בין 12 המועמדים שהציגו מועמדות לראשות העיר הצפונית הגדולה, ישנם שלושה המתהדרים בתקציב בחירות בן שבע ספרות: יעקב בורובסקי, ראש העיר לשעבר יונה יהב והמועמד דוד עציוני

מי שנסמך בעיקר על כספים עצמיים, הלוואות של חברי רשימה, ותרומות קטנות יחסית של "תומכים פשוטים", בדרך כלל מזמן לעצמו פחות בעיות של אינטרסים צולבים בהמשך הדרך לעומת מי שנסמך על שולחנם של כרישי הנדל"ן, המתווכים הגדולים וחברות היזמות המובילות.

בין 12 המועמדים שהציגו מועמדות לראשות העיר הצפונית הגדולה, ישנם שלושה המתהדרים בתקציב בחירות בן שבע ספרות: יעקב בורובסקי, ראש העיר לשעבר יונה יהב והמועמד דוד עציוני. ראשת העירייה המכהנת קליש רותם הצהירה על הכנסות מתרומות והלוואות של 730 אלף שקלים.

יעקב בורובסקי, אוגוסט 2007 (צילום: Orel Cohen/FLASH90)
יעקב בורובסקי, אוגוסט 2007 (צילום: Orel Cohen/FLASH90)

אולם, ההרכב של תיק המימון של ארבעת המועמדים המובילים בהוצאות שונה זה מזה. אצל קליש רותם עיקר הכסף, כ־90% מתוך התקציב, מגיע מהלוואות – ואת אלה, כידוע, יש להחזיר אחרי הבחירות.

רוב ההלוואות הן הלוואות עצמיות שלה או של בני משפחתה או של חברי רשימתה, ורק 62 אלף שקלים מגיעים מתורמים חיצוניים, רובם אנשים פרטיים שתרמו סכומים קטנים של כמה מאות שקלים, מה שלא מרמז בהכרח על בעיות עתידיות של ניגודי עניינים או תחושות של מחויבות כלשהי בין המועמד לתורמו.

אחד המלווים הבולטים לקמפיין של יונה יהב הוא רני בנדר, חתנו של איש העסקים גד זאבי. בנדר מופיע ברשימתו של יהב, והילווה לו 350 אלף שקלים

המצב דומה גם ברשימת הירוקים בראשותו של אביהו האן, אשר מרבית מקמפיין הבחירות שלה, שעלותו כחצי מיליון שקלים, מגיעה מהלוואות עצמיות שלו ושל חבריו לרשימה.

מימון הבחירות של המועמד יעקב בורובסקי הוא הגבוה מבין כל המועמדים, 2.5 מיליון שקלים, המתבססים בחלקם הגדול על הלוואות עצמיות שלו ושל מספר שלוש ברשימתו יעקב פיינגולד, חבר מועצה ותיק ומי שבמידה רבה הוביל את המועצה הלעומתית נגד קליש רותם בקדנציה האחרונה ובעצמו יזם בנייה המקדם פרויקטים שונים ברחבי העיר.

ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב, יולי 2023 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב, יולי 2023 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

ראש העיריה לשעבר יונה יהב, שהודח על ידי הבוחרים לפני חמש שנים ומוביל כעת בסקרים עם יותר מ־30% תמיכה, ולכן מסתמן כבעל הסיכויים הגבוהים ביותר להחליף את קליש רותם אחרי קדנציה אחת, מחזיק בתקציב בחירות גבוה של 1.677 מיליון שקלים. עם זאת, רק כ־300 אלף שקלים מתוכם הם מתרומות; השאר מהלוואות, שחלקן מגיעות מחברי מפלגתו.

אחד המלווים הבולטים לקמפיין של יהב הוא רני בנדר, חתנו של איש העסקים גד זאבי. בנדר מופיע ברשימתו של יהב, והילווה לו 350 אלף שקלים.

מהמטה של יהב נמסר שחלק מאנשי העסקים התומכים בקמפיין הם חברי ילדות של יהב המלווים אותו בפעילותו הפוליטית במשך שנים רבות. הגורמים הקשורים לאנשים ברשימה יצטיידו לטענתם בהמשך בהסכם ניגוד עניינים

עוד אפשר למצוא ברשימת המלווים את חבר רשימתו שמאי המקרקעין אסף גוטפרוינד – שהלווה לקמפיין 100 אלף שקלים – וכן תרומות של יו"ר ארגון הקבלנים בצפון אבי ירום, יזם הנדל"ן והאדריכל גד ססובר, יזם פרויקטים מרמת השרון והלוואות של יזם הנד"לן עודד תורג'מן, הפילנתרופ ניאגו סימן־טוב, איש העסקים אמיר הברפלד מנתניה ועוד.

מהמטה של יהב נמסר שחלק מאנשי העסקים התומכים בקמפיין הם חברי ילדות של יהב המלווים אותו בפעילותו הפוליטית במשך שנים רבות. נוסף על כך מצהירים במטה כי הגורמים הקשורים לאנשים ברשימה יצטיידו בהסכם ניגוד עניינים אם יהב יבחר מחדש.

ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב, בבחירות המוניציפליות ב-30 באוקטובר 2018 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב בבחירות המוניציפליות ב־2018 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)

יזמי נדל"ן וקבלנים מרחבי הארץ

פרופיל המימון של עציוני – שעומד על פי הדיווח למבקר המדינה על סך 1.2 מיליון שקלים – מסתמן כבעייתי יותר משאר החבורה, מכיוון שבניגוד למועמדים אחרים הוא מורכב ברובו המכריע מתרומות של גורמים חיצוניים לרשימה.

בסך הכול הצהיר עציוני על קרוב ל־170 תורמים ברשימה שדווחה למבקר המדינה, רובם מגיעים לתקרת התרומה המותרת של 5,000 שקלים לאדם. על פי יועצו האסטרטגי הבכיר עו"ד ליאור דץ, מספר התורמים בפועל גדול אף יותר ומגיע ל־200.

כרבע מתורמים אלה מסתמנים כאנשי עסקים, בעיקר מתחום הנדל"ן, שהקרבה לראש עיר או חבר מועצה יכולה, לפחות פוטנציאלית, לשרת אינטרסים שלהם

כרבע מתורמים אלה מסתמנים כאנשי עסקים, בעיקר מתחום הנדל"ן, שהקרבה לראש עיר או חבר מועצה יכולה, לפחות פוטנציאלית, לשרת אינטרסים שלהם. חלקם אינם אפילו מתוך חיפה, מה שמעורר תהיה מדוע הם טורחים לתרום למועמד לראש העיר שלה.

כך אפשר לאתר ברשימה בעלים של חברה לעבודות פיתוח וכבישים משפרעם, בעלים של חברה להוצאת היתרי בנייה ויזמי בנייה מקרית מוצקין, בעלים של קבוצת נדל"ן מרמת גן, יזם נדל"ן גדול מהרצליה, יזם מאזור, קבוצת יזמים והשקעות בתחום הנדל"ן מירושלים, יזם נדל"ן מתל אביב ועוד.

מועמד לראשות עיריית חיפה דוד עציוני, 2018 (צילום: מאיר וקנין/פלאש90)
מועמד לראשות עיריית חיפה דוד עציוני, 2018 (צילום: מאיר וקנין/פלאש90)

גם מתוך חיפה עצמה גדולה ומגוונת רשימת יזמי הנדל"ן הבולטים, וכן עורכי דין, רואי חשבון ויזמים המתפרנסים באופן ישיר מעסקאות ומיזמי נדל"ן בולטים בעיר. ברשימה גם מופיעים מספר שמות ששמם נקשר בעבר בחשדות לפלילים, כולל חלפן כספים שהוגש כנגדו כתב אישום.

בין המלווים כספים לקמפיין בולט שמו של רז מנשה, קבלן ומייסד "קבוצת מבנים – התחדשות עירונית", שהילווה לקמפיין של עציוני 100 אלף שקלים. מנשה כיכב באחת הכתבות בסדרה "ארץ עיר" בכאן 11 לפני שנתיים כמי שלטענת יזמים תרם כספים בשמם, ולכאורה ללא יוזמתם או הסכמתם, לראש עיריית נשר. מנשה, על פי הכתבה, גם זכה בפרויקטים של התחדשות עירונית בנשר.

מנשה הגיב אז לכתבה בכאן 11 כך: "תרמתי לראש עיריית נשר רועי לוי מכיוון שהאמנתי בו. אני שמח בהצלחת חבריי, גם פוליטיקאים. הפרויקט של החברה שלי בנשר היה פרויקט קטן אחד מעשרות ברחבי הארץ".

בין המלווים כספים לקמפיין בולט שמו של רז מנשה, קבלן ומייסד "קבוצת מבנים – התחדשות עירונית", שהילווה לקמפיין של עציוני 100 אלף שקלים

עציוני, כפי שמעידים חיפאים כבר חודשים, הוא הקמפיינר המוביל והבולט בעיר, והקמפיין שלו נראה היקר והמתמשך מכולם. כבר באפריל, לפני כעשרה חודשים, כשרוב המועמדים עוד היו רחוקים מלהיות מאורגנים (וחלקם אף טרם החליטו לרוץ) צצו ברחבי העיר שלטי חוצות ענקיים עליהם התנוססו שמו ותמונתו.

עלות כל שלט חוצות הממוקם באתר מרכזי כמו קריית ספר או בעיר התחתית על ציר 22, מוערכת בכ־50 אלף שקלים לתקופה של שבוע ימים. חלק מהשלטים אף צמודים למיזמי נדל"ן גדולים ברחבי העיר.

של בחירות של דוד עציוני (צילום: מטה דוד עציוני)
שלטי בחירות של דוד עציוני (צילום: מטה דוד עציוני)

לשאלה האם מתקיים בארטר של שלטים תמורת פרסום בין עציוני לבין יזמי נדל"ן, במסגרתו יזמי הנדל"ן תולים שלטי בחירות על הפרויקטים שלהם, השיב גורם במטה של עציוני: "ייתכן שגם יזמי נדל"ן תומכים בדוד עציוני ותלו שלטים שלו על המרפסות שלהם. למה לאנשים 'רגילים' מותר לתלות על המרפסות שלהם וליזמי נדל"ן אסור?"

תורם או מממן עם אינטרסים בעייתי יותר

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, טוען כי על פניו עדיף מימון עצמי של המועמדים בבחירות על פני מימון חיצוני. "כמובן שתורם או מממן שיש לו אינטרסים שעליהם יכול להשפיע המועמד או הנבחר הוא גורם בעייתי יותר במתן תרומה.

באשר לריבוי תרומות ממגזר אינטרסנטי מסוים, דוגמת יזמי הנדל"ן, עו"ד מן מבהיר כי אלה מעלות חשש, שקשה להילחם בו. "ככל שמגזר מסוים תורם יותר, ככל הנראה יש קשר כלשהו לעמדות המועמד או לציפיות ממנו"

"מנגד, גם הלוואות מגורם עסקי – שזה העסק שלו להעניק אשראי – יכולות ליצור למועמד תלות וגם לגורם זה יש אינטרסים. כמובן שמשאבים עצמיים הם בעייתיים פחות, ככל שמגבילים את תקרת ההוצאה הכוללת.

"האתגר הוא לוודא שבאמת מדובר בהון עצמי ללא מעורבות חיצונית. מצד שני, מעט מאוד אנשים מוכנים להשקיע סכומים ניכרים בקמפיין שלהם, במיוחד כשמדובר ברשויות גדולות. צריך למצוא מנגנון שמאפשר מימון ציבורי מסוים והחזרים למי שמצליחים להיבחר".

עו"ד אלעד מן (צילום: יובל טבול)
עו"ד אלעד מן (צילום: יובל טבול)

באשר לריבוי תרומות ממגזר אינטרסנטי מסוים, דוגמת יזמי הנדל"ן, עו"ד מן מבהיר כי אלה מעלות חשש אוטומטי, שקשה להילחם בו. "ככל שמגזר מסוים תורם יותר, ככל הנראה יש קשר כלשהו לעמדות המועמד או לציפיות ממנו.

"זאת יכולה להיות ציפייה סקטוריאלית ויכולה להיות ציפייה כללית ואמונה שהוא יהיה טוב ומוצלח יותר באופן כללי. ככל שהפיזור גדול יותר, כך נחלש החשש שהתלות היא כלפי גורם מסוים שיכול להשתמש גם בתנאי ההלוואה או המימון כמנוף לחץ.

"לא תמיד אפשר להפריד בין הדברים וצריך לנסות ולמצוא הוכחות מתאימות הקושרות אינטרס או טובת הנאה מסוימת למועמד, ולא רק אהדה של מגזר מסוים"

"מצד שני, ראינו כבר פיזור של מימון בדרכים עוקפות דרך מקורבים, קרובי משפחה ואחרים כשברור מי נתן באמת את ההלוואה או התרומה. לא תמיד אפשר להפריד בין הדברים וצריך לנסות ולמצוא הוכחות מתאימות הקושרות אינטרס או טובת הנאה מסוימת למועמד, ולא רק אהדה של מגזר מסוים. לא מעט חקירות משטרה נכשלו במבחן הזה".

מה באשר לשילוט חוצות חינמי על גבי פרויקטים מסחריים או סיוע אחר באמצעים שאינם מדווחים?
"ישנן שיטות לתגמול ולסיוע בשווה כסף שיש צורך לעקוב אחריהן, לתעד ולדווח עליהן ועל שווין – שימוש במתקנים, משרדים ורכבים לצורך הקמפיין, שילוט ומיקום של שילוט על נדל"ן בשליטת התורם ופעילות שיש לה שווי כספי לטובת המועמד כמו חוגי בית, קייטרינג, הגברה, הפקת אירועים ואמנים וכו'"

 בניין עיריית חיפה ב-2012 (צילום: Yakovleva, ויקיפדיה)
בניין עיריית חיפה, 2012 (צילום: Yakovleva, ויקיפדיה)

עציוני: אנשים העוסקים בנדל"ן אינם פסולים

ממטהו של דוד עציוני נמסר בתגובה: "התזה של תמיכה בלעדית של יזמי נדל"ן בדוד עציוני איננה נכונה. העובדה היא שעציוני זוכה לתמיכה של פעילים מרכזיים לשעבר של סיעת הירוקים, אשר הובילו ומובילים את המאבק לבנייה ברכס הכרמל, מלמדת יותר מכל כי מדובר בטענה שקרית.

"גם העובדה שמי שכתב לעציוני את תוכנית הבנייה לשכונות הרכס הם אנשי מקצוע אשר ידועים כמי שמייצגים את התושבים בהתנגדויות ונחשבים "אימת" היזמים מלמדת בדיוק את ההפך – דוד מחויב רק לטובת העיר. טובת העיר זה פיתוח מאוזן.

"לדעתו של עציוני אנשים העוסקים בנדל"ן לא פסולים להביע את תמיכתם כפי שעושים זאת עשרות אלפים מתושבי חיפה. יזמי הנדל"ן הם אינם אויב העם ובוודאי לא פסולים"

"לדעתו של עציוני אנשים העוסקים בנדל"ן לא פסולים להביע את תמיכתם כפי שעושים זאת עשרות אלפים מתושבי חיפה. יזמי הנדל"ן הם אינם אויב העם ובוודאי לא פסולים. הרמיזה שאנשי נדל"ן נתפסים מושחתים גובלת בהסתה כנגד ציבור שלם וגורמת נזק לעיר חיפה.

"תפיסה זאת היא אשר הביאה ב־20 השנים האחרונות לקריסה כלכלית/חברתית של העיר. דוד עציוני רואה ביזמי נדל"ן, כמו ביזמים אחרים, שותפים למאמצים לשיקום העיר חיפה.

שלט בחירות של דוד עציוני על בניין בחיפה
שלט בחירות של דוד עציוני על בניין בחיפה

"לעציוני יש כ־200 תורמים. גם לשיטתכם שיעור הנדל"ניסטים נמוך מאוד (25% לטענתכם – גם נתון זה שגוי ולא נכון) והרוב המוחלט הם תורמים שאינם עוסקים בנדל"ן. מדובר בתמיכה עממית רחבה בעציוני.

עציוני בחר בכוונה ללכת על מתווה של גיוס המונים של תרומות קטנות של עד 5,000 שקל ולא לקבל הלוואות במאות אלפי שקלים מיזמי נדל"ן בעלי אינטרסים, לעומת יונה יהב ויעקב בורובסקי שאינם יכולים לגייס תרומות מתמיכה עממית וקיבלו הלוואות במאות אלפי שקלים מיזמי נדל"ן בודדים.

"גם בעניין הטענות לגבי השילוט העובדות מלמדות אחרת. מטה עציוני חילק אלפי שלטים שנתלו על מרפסות בניינים של אזרחים ברחבי העיר ומיעוט קטן שביניהם נתלו על נכסים של תושבים שהם כנראה עוסקים בנדל"ן"

"ברור לכל בר דעת כי תרומה של 5,000 שקלים ממאות אנשים לא יוצרת כל מחויבות לעומת הלוואה של מאות אלפי שקלים מאנשים בודדים.

"גם בעניין הטענות לגבי השילוט העובדות מלמדות אחרת. מטה עציוני חילק אלפי שלטים שנתלו על מרפסות בניינים של אזרחים ברחבי העיר ומיעוט קטן שביניהם נתלו על נכסים של תושבים שהם כנראה עוסקים בנדל"ן.

אירוע בחירות של דוד עציוני, ספטמבר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מטה הבחירות של דוד עציוני)
אירוע בחירות של דוד עציוני, ספטמבר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מטה הבחירות של דוד עציוני)

"רז מנשה הוא חבר אישי של דוד עציוני שנים רבות עוד הרבה לפני שרז היה יזם נדל"ן ולפני שדוד נכנס לחיים הפוליטיים. ההלוואה שנתן היא על רקע החברות הקרובה ביניהם. עציוני בכל תפקידיו הציבורים הצהיר בהסכם ניגוד עניינים על החברות שיש בינו לבין מנשה ונמנע מעיסוק בעניינו. גם כשייבחר יעשה אותו דבר".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
עכשיו עציוני חתם עם ש"ס. קומבינה ועוד קומבינה. הוא ויהב זה תאומים סיאמיים של קבלנים ונדליניסטים שרוצים לשדוד ולהרוס עם זכויות בנייה מטורפות ויקבלו יד חופשית אם השניים האלו ייבחרו שזה אס... המשך קריאה

עכשיו עציוני חתם עם ש"ס. קומבינה ועוד קומבינה. הוא ויהב זה תאומים סיאמיים של קבלנים ונדליניסטים שרוצים לשדוד ולהרוס עם זכויות בנייה מטורפות ויקבלו יד חופשית אם השניים האלו ייבחרו שזה אסון. עדיפה בהרבה קליש.. זו האמת. כבר התנסתה קדנציה אחת ולא מממומנת על ידי אילי נדלן.

התקווה שלי היא שיצליחו לנתק את רוב כספי מערכת הבחירות מאינטרסנטים מקומיים. קירוב ראשון יכול להיות דומה (עם שינויים) לחוק מימון המפלגות בכנסת. בעירייה זה בעייתי יותר מאשר בכנסת, כי יש מע... המשך קריאה

התקווה שלי היא שיצליחו לנתק את רוב כספי מערכת הבחירות מאינטרסנטים מקומיים.
קירוב ראשון יכול להיות דומה (עם שינויים) לחוק מימון המפלגות בכנסת.
בעירייה זה בעייתי יותר מאשר בכנסת, כי יש מעט 'מפלגות' שנכנסות למועצת העיר.
אולי צריך לכתוב מאמר על זה – לעתיד.

עוד 1,884 מילים ו-6 תגובות
סגירה