ראש הממשלה בנימין נתניהו ואז סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בירושלים, 9 במרץ 2016 (צילום: DEBBIE HILL POOL / AFP)
DEBBIE HILL POOL / AFP

תקום או שלא, הדיבור על מדינה פלסטינית משרת את האינטרסים של כולם

הדיווחים לפיהם ארה"ב מגבשת מתווה להקמת מדינה פלסטינית ללא מעורבות ישראל מעלה את רף ההיסטריה בעיקר באגף הימני של הממשלה ● לא ברור לאן התוכניות הללו יובילו, האם הן יתממשו באמת בניגוד לדעתה של ישראל ומתי זה יקרה ● מה שבטוח, עצם ההתעסקות בנושא מחזקת את ביידן בזירה הפוליטית שלו - ואת נתניהו בזירה הפוליטית המקומית ● פרשנות

כל יום שעובר חושף טפח נוסף מהתסכול של הבית הלבן מממשלת ישראל, ואת הכוונה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להכיר באופן חד-צדדי במדינה פלסטינית.

אתמול כבר דיווח "הוושינגטון פוסט" כי בכירים בממשל ביידן מגבשים את מתווה המדינה הזו והוא יוצג בשבועות הקרובים, כולל לוחות זמנים. במקביל עולים הדיווחים על ההיסטריה בישראל נוכח התוכניות הללו ואיומים קשים מצד האגף הימני בממשלה. השר עמיחי שיקלי (ליכוד) כבר הצהיר אתמול שאם אמריקה תכפה פתרון חד-צדדי, ישראל תבטל באופן חד-צדדי את הסכמי אוסלו.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אתמול במפורש כי הוא מתנגד להקמת מדינה פלסטינית, שהיא לדידו פרס על הטבח ב-7 באוקטובר. בעבר הוא דווקא תמך ברעיון ובפתרון שתי המדינות.

הסיפור הדרמטי, אולי ההיסטורי, הוא כמובן הפתרון הכפוי על ישראל. יום אחד עוד נצטרך לחקור איך הגענו ממצב שבו ספגנו את הטבח הגדול ביותר מאז השואה, ויצאנו ממנו עם מכבש לחצים מדיני שיחרוץ בכפייה את גורל האזור.

הסיפור הדרמטי הוא כמובן הפתרון הכפוי על ישראל. יום אחד עוד נצטרך לחקור איך הגענו ממצב שבו ספגנו את הטבח הגדול ביותר מאז השואה, ויצאנו ממנו עם מכבש לחצים מדיני שיחרוץ בכפייה את גורל האזור

בעולם המערבי מדברים בפעם הראשונה ברצינות על מדינה פלסטינית לצד ישראל שתתחיל לקום בעזה, תגלוש לרמאללה ביוזמת ארצות הברית ובתמיכת בריטניה ומדינות נוספות באירופה ותזכה להכרה בינלאומית.

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 5 בנובמבר 2023 (צילום: Jonathan Ernst/Pool photo via AP)
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 5 בנובמבר 2023 (צילום: Jonathan Ernst/Pool photo via AP)

זהו משחק חדש. אמריקה מתנערת מנוסחת המו"מ הישיר בין ישראל והפלסטינים שבה תמכה כל השנים, ומכריחה אותנו לקבל את הפתרון שלה.

השיח על הקמת מדינה פלסטינית יכול היה להתקבל פעם בסלחנות או בעצימת עין. כל הכרזה או הצעה או דיבור על חלוקת הארץ, בעיקר בקרב מנהיגים בימין, התפרש כמו מס שפתיים הכרחי, משולב באינטרס ישראלי מחויב המציאות.

כך הגענו לנאום בר אילן המפורסם ביוני 2009. זו הייתה דרישת הממשל החדש של הנשיא ברק אובמה, שנבחר לתפקידו חצי שנה קודם לכן. נתניהו נענה, אבל מאז לא פירק התנחלות אחת, והיום הוא משקיע בבנייה ביהודה ושומרון כפי שלא עשה מעולם.

כך הגענו לנאום בר אילן המפורסם ביוני 2009. זו הייתה דרישת הממשל החדש של הנשיא ברק אובמה, שנבחר לתפקידו חצי שנה קודם לכן. נתניהו נענה, אבל מאז לא פירק התנחלות אחת

את נאום בר אילן נשא נתניהו כאשר שר הביטחון בממשלה והשותף הבכיר שלו היה יו"ר מפלגת העבודה אהוד ברק. לא קשה לתאר איך היו מגיבים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, שוחרי ההתיישבות היהודית בעזה, אילו היו אז בממשלה עם 14 מנדטים בכיס. נאום בר אילן לא היה יוצא אז אל הפועל, והממשלה הייתה מתפרקת.

היום נתניהו גם לא יעז להציג בציבור אפילו את "עסקת המאה", אותה הריץ בהתלהבות יתרה והשיק בבית הלבן לפני ארבע שנים בדיוק, יחד עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

ההכרזה על תוכנית המאה בבית הלבן עם הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, 28 בינואר 2020 (צילום: צילום מסך, וואלה!)
ההכרזה על תוכנית המאה בבית הלבן עם הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, 28 בינואר 2020 (צילום: צילום מסך, וואלה!)

הרחש-בחש שקיים היום סביב המדינה הפלסטינית אינו ריק מתוכן, ומדובר כנראה בהשקעה רצינית של גורמי הממשל האמריקאי במפת דרכים חדשה. לא ברור לאן התוכניות הללו יובילו, האם הן יתממשו באמת בניגוד לדעתה של ישראל ומתי זה יקרה, לפני או אחרי הבחירות באמריקה.

לפי התדרוכים, ביידן ואנשיו מציעים פתרון בעזה שמבוסס על שליטה אזרחית של מדינות ערב, ואפילו הסכם שלום עם סעודיה על הדרך ועם מדינות ערביות נוספות, אבל הם תובעים גם מדינה פלסטינית עם מסדרון שיחבר בין עזה והגדה. אם זה לא ילך במו"מ, וושינגטון תכפה את המדינה הפלסטינית בכוח, כאמור.

המתווה הזה יכול היה להיות אטרקטיבי בימים אחרים, אם בכלל. ראשי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט לא מגיבים לפי שעה, אבל שותפיהם גדעון סער וזאב אלקין התבטאו בחריפות נגד פתרון המדינה הפלסטינית.

המתווה של ביידן יכול היה להיות אטרקטיבי בימים אחרים, אם בכלל. ראשי המחנה הממלכתי גנץ ואיזנקוט לא מגיבים לפי שעה, אבל שותפיהם סער ואלקין התבטאו בחריפות נגד פתרון המדינה הפלסטינית

אלקין שאל אתמול האם אמריקה הייתה מוכנה להקים לצדה מדינה שכנה בראשות אל-קאעדה אחרי אסון התאומים ב-11 בספטמבר 2001.

ובכל זאת, אולי כמו הצהרות ותוכניות קודמות, הדיבורים הללו גם משרתים את שני הצדדים.

הפגנה פרו-פלסטינית מול הבית הלבן בוושינגטון הבירה, 13 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
הפגנה פרו-פלסטינית מול הבית הלבן בוושינגטון הבירה, 13 בינואר 2024 (צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)

האמריקאים רוצים לסיים במהירות את אירוע המלחמה בעזה, ודוחקים בנתניהו לזוז לקראת היום שאחרי, אם הוא לא רוצה מכה בראש. הנשיא ביידן משתוקק לגשת כבר למערכת הבחירות שלו, לחסל את תשומת הלב מהמלחמה בעזה ולהתגבר על ההתנגדות בקרב גורמים במפלגה הדמוקרטית למלחמה ולהרס הרב שהיא זרעה ברצועה.

הנשיא ביידן משתוקק לגשת כבר למערכת הבחירות שלו, לחסל את תשומת הלב מהמלחמה בעזה ולהתגבר על ההתנגדות בקרב גורמים במפלגה הדמוקרטית למלחמה ולהרס הרב שהיא זרעה ברצועה

גם נתניהו יכול לצאת נשכר מהדרישה האמריקאית הזו. ראש הממשלה בונה את עצמו מחדש – אחרי המחדל האיקוני שלו ב-7 באוקטובר – כמי שיציל את ישראל מסכנת המדינה הפלסטינית. כל תזוזה בינלאומית בכיוון הזה רק משחקת לטובתו ומחזקת את מעמדו בימין.

אחד השרים בליכוד אמר לי אתמול שביידן מכין לנתניהו אחלה קמפיין בבחירות הבאות. הצעתי לו להירגע: נתניהו לא ינהיג את המדינה אחרי הבחירות הבאות, ושום קמפיין לא יעזור.

עוד 728 מילים
סגירה