אחד משני מטוסים קטאריים מלאים בתרופות עבור תושבי עזה והחטופים המוחזקים על ידי חמאס, שנחתו בשדה התעופה אל עריש, 17 בינואר 2024 (צילום: MOFA QATAR / AFP)
MOFA QATAR / AFP

הפרת הסכם התרופות הפכה לקלף המשמעותי של ישראל במו"מ על החטופים

במו"מ על אספקת התרופות לחטופים הסכימה ישראל לאספקת אלף תרופות לעזתים בתמורת לאספקת כל תרופה לחטופים ● אלא שחמאס לא עמד בהסכם - הסכם שקטאר התחייבה לערוב לו ● וכך, בזמן שסנוואר ממילא מנותק קשר, בישראל דבקים בעניין התרופות כדרישה להוכחת היכולת של הצדדים בכלל לקיים את הסיכומים ● פרשנות

פעולת החילוץ בשבוע שעבר של לואיס הר ופרננדו הרמן ברפיח, סיפקה לישראל מנוף במגעים שניהלה המשלחת בראשותו של ראש המוסד דוד ברנע יומיים אחר כך בקהיר.

אחת התלונות של ישראל היא העובדה שחמאס לא עמד בהסכם התרופות שקטאר התחייבה לערוב לו. הר והרמן העידו כי לא קיבלו את התרופות, וההערכה היא שכך גם החטופים האחרים.

(לפי חשיפה של ירון אברהם אמש בערוץ 12, התרופות עם שמות החטופים שנמצאו ביום שישי בבית החולים בחאן יונס, הוכנסו במבצע פרטי שארגנו משפחות החטופים ללא מעורבות המדינה – ואלו אינן אותן תרופות שצרפת תרמה וקטאר העבירה לרצועה לפני כחודש).

הביקורת הישראלית על כך הייתה בין השאר כלפי קטאר, שתמורת כל תרופה שהועברה לחטופים סיפקה גם אלף תרופות לפלסטינים. זה נגמר בשני מטוסים מלאי תרופות שנחתו באל עריש. קטאר סיקרה זאת בהרחבה – רק לא דאגה לחלק השני של העסקה, מחויבותה לחטופים.

הביקורת הישראלית על כך הייתה בין השאר כלפי קטאר, שתמורת כל תרופה שהועברה לחטופים סיפקה גם אלף תרופות לפלסטינים. זה נגמר בשני מטוסים מלאי תרופות שנחתו באל עריש

זו הסיבה שבישראל דבקו בשבוע עבר בדיונים בקהיר בעניין התרופות, כדרישה להוכחת רצינות הצדדים וליכולת שלהם בכלל לקיים את הסיכומים.

מטוס קטארי עם סיוע הומניטרי עבור תושבי עזה בשדה התעופה אל עריש בסיני, 9 בנובמבר 2023 (צילום: Karim JAAFAR / AFP)
מטוס קטארי עם סיוע הומניטרי עבור תושבי עזה בשדה התעופה אל עריש בסיני, 9 בנובמבר 2023 (צילום: Karim JAAFAR / AFP)

ההגעה הלא מתוכננת של ראש ה-CIA ויליאם ברנס לישראל בשבוע שעבר הייתה במטרה לשכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו להתמקד כרגע בעניין ההומניטרי, כרכיב שיניע בהמשך את שאר שלבי העסקה. התשובה הישראלית הייתה חיובית – אבל רק אחרי שחמאס יקיים את ההתחייבות שלו לאספקת התרופות.

"עד עכשיו השלב ההומניטרי קוים רק על ידינו וזה חייב להשתנות", אומר לזמן ישראל גורם ישראלי בכיר. כרגע משלחת ישראלית אמנם לא נמצאת בקהיר אבל גורם מדיני מאשר שיש כל העת חילופי מסרים, כלומר מו"מ על אש נמוכה.

הדאגה המצרית

לצד הדיונים בעניין עסקת חטופים, בישראל ניצלו את השיחות בקהיר גם להעברת מסרי הרגעה בעניין הפעולה ברפיח. במצרים נלחצו מאוד בשבוע שעבר אחרי ההצהרה של נתניהו כי הורה לצה"ל להכין את הפעולה ברפיח.

המסר הישראלי שעבר השבוע לקהיר היה חד-משמעי: לא תהיה פעולה ברפיח מבלי לפנות את הפליטים שנמצאים כרגע לאורך הגבול. "ישראל חזרה והבהירה שהיא מבינה את הדאגה המצרית", אמר גורם ישראלי.

המסר הישראלי שעבר השבוע לקהיר היה חד-משמעי: לא תהיה פעולה ברפיח מבלי לפנות את הפליטים שנמצאים כרגע לאורך הגבול. "ישראל חזרה והבהירה שהיא מבינה את הדאגה המצרית", אמר גורם ישראלי

אך למרות הניסיון להרגיע את קהיר, לא נראה שישראל תוכל לעמוד בדרישה המצרית לסיים את הפעולה עד תחילת חודש רמדאן, שמתחיל ב-10 במרץ.

עקורים פלסטינים עומדים בתור לקבל אוכל ברפיח, 16 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
עקורים פלסטינים עומדים בתור לקבל אוכל ברפיח, 16 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Fatima Shbair)

ההתחייבות לפנות את הפליטים מחייבת את ישראל לסיים קודם את הפעולה בחאן יונס ובמחנות הפליטים דיר אל-בלח ונוסייראת. רק אחרי שהכוחות יסיימו ויסוגו משם יהיה אפשר להעביר את הפליטים צפונה עד לקו נחל עזה. הערכה גסה מדברת על מספר שבועות לכל שלב של הפעולה המורכבת הזו, וזה כבר בואכה תחילת הקיץ.

"במצב הדברים הזה, אחרי שצה"ל יצא מחאן יונס ודיר אל-בלח, יהיו לפלסטינים כ-65% משטח הרצועה לשהות בו", אומר גורם בישראל. חזרה של אוכלוסייה לצפון הרצועה והעיר עזה כלל לא על פרק כרגע, ובישראל שומרים את המהלך הזה כקלף במשא ומתן.

סנוואר לא בקשר

בשבוע שעבר התברר גם עד כמה ישראל הייתה קרובה ליחיא סנוואר. הציוד האישי שלו שנתפס ממש לאחרונה  – חשפתי בגל"צ כי כוח צה"ל תפס במתחם המנהרות בחאן יונס את הפנקס האישי של סנוואר וציוד נוסף שעימו הוא ניהל את הלחימה מאז שבעה באוקטובר, מה שמעיד כי הוא עזב בחופזה את מקום המסתור שלו במנהרות כשהוא משאיר מאחוריו ציוד אישי חיוני.

כוח צה"ל תפס במתחם המנהרות בחאן יונס את הפנקס האישי של סנוואר וציוד נוסף שעימו הוא ניהל את הלחימה מאז שבעה באוקטובר, מה שמעיד כי הוא עזב בחופזה את מקום המסתור שלו

ההחלטה של דובר צה"ל לפרסם את הסרטון שבו סנוואר נראה עם אשתו וילדיו מתהלך במנהרות בתחילת הלחימה, נבעה בין השאר מהרצון לתקוע טריז בינו לבין האוכלוסייה הפלסטינית: בעוד היא נאנקת, נפגעת, נקרעת מביתה ונאלצת להתגורר באוהלים ומתחמים מאולתרים, הוא דואג למשפחתו הקרובה.

שלשום חשף אלוף (מיל.) עמוס ידלין בערוץ 12 כי סנוואר מנותק קשר מזה שבועיים. זו כנראה אחת הסיבות להקשחת העמדות של חמאס במשא ומתן והסיבה שרוב ההצהרות בימים האחרונים יוצאות מחמאס חו"ל. לא מן הנמנע ששתיקת סנוואר קשורה לציוד שתפסה ישראל.

אלא שכאן נמצא גם הקושי הישראלי. אם סנוואר אכן לא נמצא בקשר עם הנהגת החוץ שמנהלת את המגעים לעסקה, הקפאון במו"מ יישאר בעינו. בישראל מעריכים כי הקשר בינתיים בין חמאס חו"ל לחמאס עזה עודנו קיים, אבל לא עם סביבתו הקרובה של סנוואר.

אם סנוואר אכן לא נמצא בקשר עם הנהגת החוץ שמנהלת את המגעים לעסקה, הקפאון במו"מ יישאר בעינו. בישראל מעריכים כי הקשר בינתיים עודנו קיים, אבל לא עם סביבתו הקרובה של סנוואר

בסופו של דבר, כל הסכמה בין הצדדים תהיה חייבת לקבל את תמיכתו של סנוואר: הוא זה שנמצא ברצועה, הוא זה שמחזיק בחטופים, והוא רואה עצמו כפוסק האחרון.

עוד 733 מילים
סגירה