איך ראש ממשלת אירועי הכותל של 96' ינהג ברמדאן 2024?

תפילת רמדאן בהר הבית, אפריל 2020 (צילום: Sliman Khader/Flash90)
Sliman Khader/Flash90
תפילת רמדאן בהר הבית, אפריל 2020

יום אחד זה יקרה. כן, חברי ממשלה וקואליציה. יום אחד אתם תתעוררו, תעמדו מול המראה ותשאלו את עצמכם: איך זה קרה לי? איך לא הבנתי שגם אני אחראי לגורל המדינה הזו? איך הסכמתי? איך שתקתי? למה לא עשיתי דבר מול הצונמי של ההחלטות המטורללות של הנאשם? איך לא מימשתי את חובתי כנושא באחריות הקולקטיבית? איך נתתי לאדם אחד עם ניגוד אינטרסים כל כך ברור לקבל החלטות כל כך נוראיות?

כל אחד מכם יקום יום אחד וירגיש מושפל. איך ברגעיה הכי חשובים של המדינה, כשהחלטה שלכם יכולה הייתה להביא לשחרור חטופים, חיים או מתים, כשהחלטה שלכם הייתה יכולה להביא להפסקת אש ולהפסקת שפיכות הדמים – נתתם לו להוביל את כולנו לחשיכה. חשיכה לאומית, ביטחונית וערכית.

כל אחד מכם יקום יום אחד וירגיש מושפל. איך ברגעיה הכי חשובים של המדינה, כשהחלטה שלכם יכולה הייתה להביא לשחרור חטופים, נתתם לו להוביל את כולנו לחשיכה. חשיכה לאומית, ביטחונית וערכית

יבוא יום ותתבוננו אל התקופה הזו, אל הימים הנוראים האלה, ותרצו למחוק אותם מקורות החיים שלכם. כדי שאיש לא ידע שגם אתם, במודע או בחוסר שיקול דעת או בטמטום משווע – נתתם לאסון הזה להמשיך להתגלגל ולא ניסיתם לעצור.

רק צדיק אחד יש בסדום בעת הזו, גדי איזנקוט. האיש ששילם מחיר כל כך יקר כשאיבד את בנו בלחימה המתנהלת, מבקש למנוע את המשך משחק הדמים הזה.

תחת הכותרת "היעדר קבלת החלטות קובעות במלחמה" כותב איזנקוט מכתב אזהרה:

"לאחר יותר מ-4 חודשי מלחמה, ראוי לבצע הערכת הישגים ובחינת כיוונים להמשך. בראייתי, לאור הימנעות מקבלת החלטות קובעות ומשמעותיות, ניכר קושי הולך וגובר בהשגת מטרות המלחמה. המתאר האסטרטגי של המלחמה נתקע, ומאיים הלכה למעשה על השגת מטרות המלחמה, ויתרה מכך, על מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל".

בהתייחסו אל מטרות המלחמה שנקבעו מסכם איזנקוט:

מיטוט היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס – הושג חלקית
השבת החטופים – הושג חלקית
מצב סיום המלחמה שלא נשקף איום מעזה – לא הושג
השבת הביטחון לתושבי העוטף – הושג חלקית
חיזוק הביטחון האישי והחוסן הלאומי של אזרחי ישראל – לא הושג.

רק צדיק אחד יש בסדום בעת הזו, איזנקוט, ששילם מחיר כה יקר כשאיבד את בנו בלחימה מבקש למנוע את המשך משחק הדמים הזה. תחת הכותרת "היעדר קבלת החלטות קובעות במלחמה" כותב איזנקוט מכתב אזהרה

איזנקוט קובע מה המטרות שהניעו את חמאס לפתוח במתקפה: ניסיון להצתת מלחמה צירית שתכלול גם את לבנון, המיליציות והאיראנים. ובכך לעצור הסכנה לאל-אקצא, לשחרר אסירים ביטחוניים וליצור מהלך לבלימת הנורמליזציה עם סעודיה.

וכאן קובע מי שהיה רמטכ"ל צבא ההגנה לישראל: "בפועל, שלושה חודשים לא התקבלו החלטות קובעות. המלחמה מתנהלת על פי הישגים טקטיים, ללא מהלכים משמעותיים להשגת הישגים אסטרטגיים".

איזנקוט טוען כי זה הזמן למעבר מלא לשלב ג', שלב הפשיטות הנקודתיות, תוך התייצבות מאחורי רצועת ביטחון, מימוש מתווה נוסף להשבת חטופים עד חודש רמדאן, מניעת הסלמה באיו"ש ברקע הרמדאן הקרב, השבת התושבים לבתיהם בצפון ובדרום וקידום חלופה אזרחית לשלטון חמאס בעזה.

איזנקוט מתייחס אל המינוח שנתניהו החל להחדיר לתודעה שלנו: ניצחון מוחלט.
"אני משוכנע שכלל חברי הקבינט מעוניינים בהשגת הניצחון המוחלט. יחד עם אמירת ראש הממשלה שהניצחון יושג בתוך מספר חודשים, ובהנחה שלא נועד רק לצורכי תודעה, נכון לדון ברצינות במושג זה ולבררו מבצעית".

איזנקוט מזהיר, מתריע, זועק – אבל הם לא שומעים. הם עסוקים בנסיעות לחו"ל ובצחוקים בישיבות ממשלה וקבינט, כאילו ילדי כולנו לא נהרגים שם. ניצחון מוחלט? הם מגמגמים מושג שגם להם אין שמץ מה כוונתו.

איזנקוט מזהיר, מתריע, זועק – אבל הם לא שומעים. הם עסוקים בנסיעות לחו"ל ובצחוקים בישיבות ממשלה וקבינט, כאילו ילדי כולנו לא נהרגים שם. ניצחון מוחלט? הם מגמגמים מושג שגם להם אין שמץ מה כוונתו

כמו שכולנו יודעים, "ניצחון מוחלט" הוא מושג מתעתע, לא ברור, כזה יכול להשתנות מרגע לרגע בהתאם לנסיבות.

כעת, כשכבר קם שר בקבינט המלחמה עם עבר צבאי מפואר ויושר נדיר במקומותינו בימים אלה, הגיע הזמן שגם אתם שם בממשלה, בקבינט המצומצם והמורחב, תתעוררו.

חייהם של הלוחמים שרצו אלי קרב עם תחילתה של המלחמה, מתוך הכרה שמדובר במלחמה הצודקת ביותר שהתקיימה – באחריותכם, ודמם של הנופלים מרוח על ידיכם.

חברי ממשלה וקואליציה, שאת עבודתם עד כה מאפיינים הוויכוחים מי יקבל יותר פופקורן במהלך הצפייה מהיציע, ובהתנהגות המבישה והבזויה של חבריה בעת מלחמה – אנחנו לא משחק מחשב ואנחנו לא מוכנים שילדינו יובלו בקוראלס לקול צהלות הקהל בזירת לחימת שוורים.

נתניהו היה אחראי לאירועי מנהרת הכותל בספטמבר 1996 – כשהתגרה בציבור הפלסטיני ופתח מעבר לתיירים במנהרות הכותל, למרות האזהרות שקיבל על תוצאות מהלך כזה – הוביל למותם של 17 חיילים וכמאה ערבים.

אותו ראש ממשלה יהיה אחראי למה שיקרה כאן עם ההחלטה להגביל או לאסור עלייה של מוסלמים להר הבית בחודש הרמדאן. ב-1996 אולי יכולנו לומר שמדובר בראש ממשלה חדש שלא הבין את חומרת ההחלטה, אבל כיום?

כשכל מערכות הביטחון מתריעות מפני התוצאות של צעד כזה, הנאשם מירושלים שב ומוכיח שבערה וכאוס זו המדיניות המכוונת שלו.

השר לענייני כלום ושום דבר, ששלהוב יצרים מאפיין את מעשיו, לכד את ראש ממשלת ישראל במערבולת שסוחפת את כולנו. כן, גם אתכם, שרים וחברי קואליציה נכבדים, אל הרס מוחלט של החברה והמדינה.

אותו רה"מ שהיה אחראי לאירועי הכותל ב-1996, יהיה אחראי למה שיקרה עם תוגבל עליית מוסלמים להר הבית ברמדאן. אז יכולנו לומר שמדובר ברה"מ חדש, שלא מבין את חומרת ההחלטה, אבל היום?

וזה, גבירותי ורבותי, נעשה במשמרת שלכם. רגע לפני, אתם עוד יכולים להוכיח שאתם לא שפוטים ולא רכיכות וכי יש בכם עוד מידה של יושרה. בטרם תצא האש ותכלה את עתיד ילדינו ואת חיינו כאן.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
חשבון הנפש של תולעי החלחולת לא מעניין. 64 עוכרי ישראל לא יוכלו להסתובב בשום מקום בישראל. הם יהיו אסירים בביתם עד סוף ימיהם העלובים.השתפכויות שלהם בראיונות ספוגי דמעות תנין רק יעלו את עו... המשך קריאה

חשבון הנפש של תולעי החלחולת לא מעניין. 64 עוכרי ישראל לא יוכלו להסתובב בשום מקום בישראל. הם יהיו אסירים בביתם עד סוף ימיהם העלובים.השתפכויות שלהם בראיונות ספוגי דמעות תנין רק יעלו את עוצמת הכעס והבחילה. ה 64 האלה הם עוכרי ישראל טפילים מושחתים ופאשיסטים. פסיכופתים חסרי רגשות אדם או ערכים.

עוד 823 מילים ו-2 תגובות
סגירה