מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר, אפריל 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
MOHAMMED ABED / AFP

סנוואר חזר לתמונה, והוא היחיד שיכול לקדם את עסקת החטופים

אמנם סנוואר לא היה בקשר כמה שבועות עם אנשי הארגון מחוץ לרצועת עזה, אולם כעת הוא חזר למשחק - אחת הסיבות שישראל החליטה לשלוח משלחת הבוקר לפסגה מחודשת בפריז ● הלחץ על חמאס לסגור עסקה גובר דווקא מקרב הגורמים הערביים, ומשחקן מפתיע נוסף: חסן נסראללה ● פרשנות

הימים האחרונים היו מתעתעים בכל הקשור למנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר. כבר שבועיים שבישראל טוענים שהוא לא עונה לטלפונים. שר הביטחון יואב גלנט הרחיק לכת ואף קבע שהארגון כבר מחפש לו מחליף.

גלנט כנראה הלך רחוק מדי והפך את המודיעין לספין. זה לא סוד שבישראל מנהלים מערכה תודעתית נרחבת מול האוכלוסיה בעזה והיא כוללת את סרטוני סנוואר, הדהוד ההפגנות נגד חמאס ופרסומים על אופי ואיכות החיים של ההנהגה הגולה בקטאר.

סנוואר אכן לא היה בקשר כבר כמה שבועות עם גורמי חמאס חוץ, אלא שנראה שהמציאות הזו השתנתה. הפרסומים על כך שסנוואר חולה או אפילו מת, הביאה את המתווכים להתחיל לשאול שאלות כדי להבין האם הם ניצבים בפני מצב חדש.

לזמן ישראל נודע כי גורם ישראלי יצר קשר עם בכיר בהנהגת חמאס שיושבת בדוחה ושאל אותו ישירות לגבי מצבו של סנוואר. התשובה הייתה חד-משמעית: סנוואר השתתף בגיבוש המסמך האחרון שהביא עמו אסמאעיל הנייה השבוע לקהיר.

גורם ישראלי יצר קשר עם בכיר חמאס בדוחה ושאל אותו ישירות לגבי מצבו של סנוואר. התשובה הייתה חד-משמעית: סנוואר השתתף בגיבוש המסמך האחרון שהביא עמו אסמאעיל הנייה השבוע לקהיר

"שיהיה ברור לכל הצדדים, סנוואר הוא הקובע האחרון לגבי כל סיכום עם ישראל", הדגיש בכיר חמאס באוזני הגורם.

מנהיג הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה בדוחה, קטאר, 13 בפברואר 2024 (צילום: Iranian Foreign Ministry / AFP)
מנהיג הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה בדוחה, קטאר, 13 בפברואר 2024 (צילום: Iranian Foreign Ministry / AFP)

"מהיכרות שלי את הנהגת חמאס זה נשמע לי מאוד אותנטי ואמין", אומר הגורם לזמן ישראל, "אבל יחד עם זאת צריך לזכור שכל הגורמים – חמאס, ישראל, קטאר ומצרים – מנהלים מלחמת תודעה".

חיזוק לכך שסנוואר חזר למשחק אפשר לראות בהחלטה הישראלית לצאת הבוקר לפסגה מחודשת בפריז בהשתתפות כל גורמי התיווך, ובראשם ראש ה-CIA ויליאם ברנס. ישראל שומרת על ערוץ פתוח וקשובה כל העת לחמאס.

חיזוק לכך שסנוואר חזר למשחק אפשר לראות בהחלטה הישראלית לצאת הבוקר לפסגה מחודשת בפריז בהשתתפות כל גורמי התיווך, ובראשם ראש ה-CIA ויליאם ברנס

בירושלים מזהים את הלחץ של הגורמים הערביים להגיע להסכם לפני שרמדאן יחל ב-10 במרץ, ומנצלים את המנוף הזה בכדי לנסות ולהגמיש את חמאס. האיום של השר בני גנץ בשבוע שעבר – "עסקה או פעולה ברפיח" – היה חלק מהמדיניות הזו ונועדה לדרבן בעיקר את מצרים וקטאר, במיוחד עכשיו שסנוואר חזר לתמונה.

באופן מפתיע, מתברר שמי שעוד מעורב בלחץ על חמאס להתגמש זה ארגון חזבאללה. על פי ג'קי חוגי, הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל, הארגון הלבנוני העביר לאחרונה מסר "עדין" להנהגת חמאס לסיים את הלחימה.

גורמים בישראל טוענים לאחרונה שמזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה מבקש לחשב מסלול מחדש. הוא מיצה את הלחימה, ועכשיו ניצב בפני מדרון מסוכן. הדברים הללו מתיישרים עם הפרסומים על כך שאיראן דרשה בשבוע שעבר מנסראללה לרסן את הפעילות שלו ולא להגיע לעימות אזורי.

מזכ"ל חזבאללה בפגישה עם מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי בלבנון, 12 בפברואר 2024 (צילום: Hezbollah's Media Office / AFP)
מזכ"ל חזבאללה בפגישה עם מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי בלבנון, 12 בפברואר 2024 (צילום: Hezbollah's Media Office / AFP)

העובדה שסנוואר עדיין במשחק אמנם מתסכלת, אבל יש בה יתרון: רק סנוואר, עם מוטת השליטה שלו בעזה (גם אם היא מוגבלת), יכול להוציא לפועל עסקה לשחרור החטופים. הוא יודע היכן רובם נמצאים, מי בארגונים האחרים ברצועה מלבד חמאס מחזיק בהם – וחשוב מכך, למרות הפגיעה המשמעותית ביכולות הצבאיות והשלטוניות שלו, הוא עדיין הסמכות ברצועה. אם יתגלעו חילוקי דעות בין החוטפים השונים, סביר להניח שדעתו וכוחו של סנוואר הם שיקבעו.

העובדה שסנוואר עדיין במשחק אמנם מתסכלת, אבל יש בה יתרון: רק סנוואר, עם מוטת השליטה שלו בעזה, יכול להוציא לפועל עסקה לשחרור החטופים

בכיר לשעבר במערכת הביטחון בישראל טוען כי במצב הדברים הנוכחי, המפתח לעסקה נמצא הפעם לא בידי חמאס אלא בידי קטאר. לטענתו, מנוף הלחצים שדוחה יכולה להפעיל על סנוואר והנהגת החוץ של הארגון גדול היום משמעותית מבעבר.

הפגיעה העצומה ברצועת עזה ובמנגנון השלטוני של חמאס יצרה תלות גדולה יותר של הארגון בקטאר. כאן, לדברי הבכיר, מי שחייבת להיכנס לתמונה היא ארצות הברית.

בעניין הזה נראה שלטענות הישראליות כי וושינגטון לא הסירה עדיין את הכפפות מול דוחה יש בהחלט הצדקה.

עד כמה שהאמריקאים ילכו בין הטיפות בעניין יחסי קטאר-חמאס, יש עובדה אחת מהדהדת: קטאר תמכה כספית בארגון שמוגדר תנועת טרור בארצות הברית. בכל מבחן אמריקאי אובייקטיבי, אם לא היה מדובר בקטאר אלא במדינה אחרת, היא הייתה נכנסת מייד לרשימה השחורה של ארצות הברית.

עוד 600 מילים
סגירה