אי אפשר לתקן את שנשבר - יש לפנות את מי ששבר ולבנות מחדש

מחאה ישראלית נגד ממשלת ישראל, תל אביב, פברואר 2024 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
Avshalom Sassoni/Flash90
מחאה ישראלית נגד ממשלת ישראל, תל אביב, פברואר 2024

"כולנו אשמים. כולנו צריכים לקחת אחריות, כל אחד במידתו. לאלה שישבו בשקט בבית ולא עשו דבר, לאלה שיצאו לרחובות והחרימו אנשים אחרים, לאלו שהצביעו על חוקים מסוימים – לכולנו היה חלק בזה. ועד שלא כולנו נבין שאין אדם בישראל שלא הייתה לו יד בתוך הדבר הזה – לא נוכל להגיע לתיקון".

אמרה קרן סוקולוב, חברת תנועת תיקון 2024, כשענתה לשאלתו של רענן שקד על דרישתם ללקיחת אחריות על המצב במדינה.

קראתי את התשובה שלה כמה וכמה פעמים ולא האמנתי למה שאני קוראת.

"כולנו אשמים ועד שלא כולנו נבין שאין אדם בישראל שלא הייתה לו יד בדבר הזה – לא נוכל להגיע לתיקון", אמרה חברת תנועת תיקון 2024. קראתי את תשובתה כמה וכמה פעמים ולא האמנתי למה שאני קוראת

מדינת ישראל נמצאת באחת התקופות הקשות שידעה מבחינה ביטחונית, אבל חשוב עוד יותר, מבחינה חברתית. כל סוגייה מהותית שניסו לטייח במהלך כל שנות קיומה מרימה את ראשה ודורשת מאתנו התבוננות, התייחסות והתמודדות.

לאן שלא תביטו יש משהו שמצריך את תשומת הלב שלנו – מביטחון, חינוך, רווחה, תשתיות, תרבות, ספורט, כלכלה, נדל"ן, יזמות, תחבורה, מוביליות חברתית, מיעוטים, זכויות אדם, מערכת משפט, גופי ממסד, שחיתות שלטונית, משטרה ועוד.

אבל הריאיון של רענן שקד עם החבר'ה של תיקון 2024 ממחיש יותר מהכל את חוסר ההבנה הבסיסי שיש לאזרחי ישראל באזרחות. כן, אותו מקצוע עבש ומייגע מבית הספר שאמור להעניק לך מושג על סוגי משטר, זכויות וחובות של אזרחים.

אזרחות מאפשרת לכם להבין איפה אתם חיים, בין אם זה דמוקרטיה, דיקטטורה, פשיזם, מונרכיה, ליברליזם. הבנה באזרחות לא אומרת שאתם חייבים להבין בפוליטיקה הארצית או המקומית, אלא שתדעו את הזכויות והחובות שלכם בהתאם לסוג המשטר במדינה בה אתם חיים.

כאשר קרן אומרת "כולנו אשמים" היא מבטלת את האחריות המיניסטריאלית שיש לנבחרי ציבור ואף חמור יותר, היא מאפשרת להם להטיל את האשמה על הציבור במקום לשאת באחריות למדיניות שהובילו.

כשקרן אומרת "כולנו אשמים" – היא מבטלת את האחריות המיניסטריאלית שיש לנבחרי ציבור ואף חמור יותר – היא מאפשרת להם להטיל את האשמה על הציבור במקום לשאת באחריות למדיניות שהובילו

אם קרן מוכנה לקחת אחריות על מדיניות הממשלה שהביאה אותנו לטבח ה-7 באוקטובר – אז למה שבנימין נתניהו וחברי הממשלה שלו ייקחו אחריות?

חוסר הרצון או היכולת של תיקון 2024 להטיל את האחריות והאשמה על הדרג המדיני באופן מוצהר, ולהתעקש לייצר סימטריה ביניהם לבין הציבור – הם הסיבה לכך שכל האירוע של התיקון יקרוס לתוך עצמו. ואני אומרת את זה בצער, כי אני מאמינה שהם רוצים שיהיה טוב.

מי שחי במדינת ישראל ועבר את שנת 2023 תחת מדיניות הממשלה הנוכחית, ולא מבין שאי אפשר לתקן משהו הרוס עד כדי כך אלא רק לפנות את מי שהרס ולבנות מחדש – אין לו שום דבר חדש להציע. נהפוך הוא, הוא בורח מאותן סוגיות מהותיות שאנחנו חייבים להתמודד איתן, בשביל להבטיח את המשך קיומה של מדינת ישראל.

"בן גביר קודם כל תקף ואמר: הנה, אמרתי לכם. גם שקמה והצד השני אומרים: הנה, תראו, אמרנו לכם. כולם רוצים פעם אחת לקום ולהגיד לכל עם ישראל: הנה, אמרנו! התרענו!".

כך אמר רועי אברהם לשקד, שטען כי הם מתעלמים מהתנהלות הממשלה. בלי להסס חוזרת הסימטריה בין נבחר ציבור לבין אזרח. לאורך כל הריאיון, בכל פעם שרענן שקד מקשה עליהם עם סוגיית האחריות של נבחרי ציבור בממשלה ובקואליציה – הם ממחישים את כישלון מערכת החינוך בישראל בלימודי האזרחות.

חוסר הרצון או היכולת של תיקון 2024 להטיל את האחריות והאשמה על הדרג המדיני באופן מוצהר, ולהתעקש לייצר סימטריה ביניהם לבין הציבור – הם הסיבה לכך שכל האירוע של התיקון יקרוס לתוך עצמו

יושבת חבורה של אנשים חכמים ואינטליגנטים, שבנו קריירה וישבו יחד בטנק, ומתעקשים להשוות בין נבחר ציבור שמקבל משכורת מהציבור ויש לו אחריות והשלכות למעשיו על כלל הציבור – לבין "הצד השני", אזרחים שמימשו זכות דמוקרטית למחות כנגד מדיניות ממשלה.

זה לא נגמר שם, מאז יצאו לדרך חברי תיקון 2024 הם נחשפו לביקורת מכל קצוות הקשת הפוליטית וההסבר שלהם:

"מכונות הרעל מכל הצדדים שטפו לאנשים את המוח והפכו אותנו לאויבים".

הבנתם את זה?

שוב הסימטריה המתועבת בין שלטון שאמון על מוסדות המדינה כבר 15 שנים (אם לא יותר) מול אזרחים שלא מוכנים לסבול יותר את מדיניות ההפקרה, הביזה וההסתה נגדם.

בכל פעם שמעמידים את חבורת 2024 מול סוגיית הסימטריה, הם מטיחים את הקושי של המבקרים לשנות את הדיסקט.

כפי שמסביר מתן יפה:

"אני מבין את הקושי שלך, כי יש פה בקשה, גם ממך, להיפרד מהרבה מהשפה הישנה. אתה משתמש בשפה, אם יורשה לי, מאוד שיפוטית, עם אפס אמפתיה, שמאוד ניכר בה שאתה צודק והצד השני טועה, והיא מאוד בינארית. היא לא שפה שמכילה מורכבות. ומה לעשות שהחברה הישראלית היא מלכתחילה חברה עם המון מורכבויות, והניסיון לשטח את השיח הוא הבעיה".

יושבים אנשים אינטליגנטים ומתעקשים להשוות בין נבחר ציבור שמקבל משכורת מהציבור ויש לו אחריות והשלכות למעשיו – לבין "הצד השני", אזרחים שמימשו זכות דמוקרטית למחות כנגד מדיניות ממשלה

אני לא יודעת איך לבשר את זה למתן יפה – אבל אם יש מישהו שמשטח את השיח זה תיקון 2024.

ללכת עם ולהרגיש בלי, לרצות לתקן אבל לברוח מכל סוגיה שמעלה ויכוח אידיאולוגי – זה שטוח מאוד.

לטעון שלהיפגש עם חבר כנסת צבי סוכות זה "לא לנרמל אותו" אלא לחבק את ציבור בוחריו כי נלחמתם יחד בקרב – זה פופוליזם, שטחיות ופחד מנקיטת עמדה ערכית מחשש לביקורת ושיוך למחנה כזה או אחר.

כשיש אידיאולוגיה וערכים – הדברים מאוד ברורים ופשוטים, ואני אדגים: לראייתי, סיעות הציונות הדתית ועוצמה יהודית מייצגות את הטרור היהודי והגזעני בכנסת ישראל. מדובר בעתודה של אנרכיסטים, שביניהם לבין שלטון החוק אין שום קשר, וגם כשהם נבחרי ציבור הם מתעקשים להמחיש זאת.

זה ממש לא מעניין אותי מה הרגיש הבחור מאיתמר או אלקנה כשלחמתם יחד במחבלי חמאס, אלא מעניין אותי שהם רוצים להשמיד כל זכר לאורח החיים שלי ולזכויות שלי ושל אחרים, וכל זאת תוך ביזת הקופה הציבורית.

אז כן, כשאתם נפגשים עם חבר הכנסת צבי סוכות, אתם מעניקים לו אשראי והכלה ואני לא אשתוק כשאני רואה את זה. אם אתם לא מסוגלים להכיל את גובה הלהבות, אל תיכנסו למטבח ואז תטענו שהרעילו לי את המוח.

אני לא יודעת איך לבשר לכם את זה – אבל אם יש מישהו שמשטח את השיח זה תיקון 2024. ללכת עם ולהרגיש בלי, לרצות לתקן אבל לברוח מכל סוגיה שמעלה ויכוח אידיאולוגי – זה שטוח מאוד

כשנשאלו בטוויטר על היחס שלהם לערכי מגילת העצמאות, היה נראה שיצא להם המרצע מהשק כאשר השתמשו באמירה המוכרת "החרמת חצי מהעם". אותה אמירה שטומנת בחובה את כל בסיס האידיאולוגיה המפלגת של בנימין נתניהו.

נתניהו, ראש ממשלת ישראל שמאז שנבחר אי שם בשנות ה-90 של המאה הקודמת – יצא למסע השמדה של הלכידות החברתית. הוא עשה זאת תוך שהוא הופך את הימין בישראל למתקרבנים ולבכיינים הגדולים ביותר שידעה מדינת ישראל אבל לא מסוגלים לקחת אחריות מינימלית על הבחירות והמעשים שלהם.

בדרך הם הפכו ציבורים שלמים כמו שמאלנים וערביי ישראל – לבוגדים ואויבי ישראל, כפי שמדגים גולן רייך לרענן שקד:

"יש ממשלה שמשתינה על צד אחד – זה יכול להיות נכון, אבל אין פה ראייה של הצד השני. אנחנו אומרים: אבא ואמא, שבו, תקשיבו רגע לכאבים שלו. יש פצע עמוק גם לימין".

אינני יודעת לאן יוביל המסע של תיקון 2024, אבל ללא הבנה בסיסית באזרחות, מודעות פוליטית, התעלמות עקבית מתהליכים שהביאו אותנו עד היום, ניסיונות לשכתוב ההיסטוריה והדיפה של ביקורת עניינית ולגיטימית, לא ישתנה פה דבר.

הגר סידס היא כותבת תוכן ופובליציסטית במגוןן תחומים; אוכל, אופנה, תיירות, אקטואליה ופוליטיקה. הכתיבה מאפשרת לה להעביר את מה שהיא מרגישה וחושבת באופן הטוב ביותר, גם בסוגיות מורכבות יותר כמו רווקות, הגירה, יחסים בינלאומיים ואקטואליה בשילוב סאטירה, הומור וסרקסזם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,114 מילים ו-1 תגובות
סגירה