בן גביר עומד עם הגפרור מעל חבית אל-אקצא

במערכת הביטחון מבקשים לנטרל את הפוטנציאל הנפיץ סביב העלייה להר הבית בחג רמדאן ולאפשר לפלסטינים ישראלים עלייה ללא הגבלה ● כדי לעשות זאת, חייבים לנטרל את בן גביר ● השאלה היא אם הפעם נתניהו יעמוד בפרץ ולא ייכנע, שוב, לפירומן שמינה לשר לביטחון לאומי ● פרשנות

מסגד אל־אקצא, 30 במרץ 2023 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
Jamal Awad/Flash90
מסגד אל-אקצא, 30 במרץ 2023

זה רק היה עניין של זמן עד הפיצוץ התורן בעניין הר הבית: הפרסום אמש של דנה ויס ב"חדשות 12", לפיו קבינט המלחמה הפקיע מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר את הסמכויות בכל הנוגע לעליית המוסלמים להר הבית במהלך חודש רמדאן, הבעיר את הסוגיה הרגישה עוד לפני שדרכה רגלו של מתפלל אחד במסגד אל-אקצא.

בימים האחרונים הדגישו גורמי ביטחון כי סוגיית הר הבית ,שהפכה השנה לנפיצה מתמיד, לא יכולה להישאר במתחם ההחלטות הפוליטי שכופה בן גביר וחייבת להיות מטופלת בראייה רחבה של כלל הגורמים – בעיקר של הבעלי ניסיון.

גורם ביטחוני בכיר ששוחח שלשום עם זמן ישראל רמז כי דה פקטו, ניהול הר הבית יעבור כולו דרך מערכת הביטחון בפיקוח צמוד של קבינט המלחמה. על פי הגורם, הנחת העבודה בכל הקשור להר הבית תהיה מחמירה בעניין זהות המתפללים, אבל לצד זאת יישקלו כל העת הקלות, בהתאם למצב.

ניהול הר הבית יעבור כולו דרך מערכת הביטחון בפיקוח צמוד של קבינט המלחמה. הנחת העבודה בכל הקשור להר הבית תהיה מחמירה בעניין זהות המתפללים, אבל לצד זאת יישקלו כל העת הקלות, בהתאם למצב

המדיניות המסתמנת היא לערוך הערכת מצב יומית בתום כל יום תפילה של כלל הגורמים – משטרת ישראל, שב"כ וצה"ל – ואחריה לקבוע את מספר וזהות המתפללים שיכנסו להר ביום שלמחרת. הכוונה בצעד הזה היא ליצור מודל דיפרנציאלי גמיש, שיאפשר – אם יהיו ימים שקטים – הקלות למתפללים.

תפילות יום השישי האחרון של רמדאן בהר הבית, 29 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
תפילות יום השישי האחרון של רמדאן בהר הבית, 29 באפריל 2022 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

בדרך זו, העקרון של מספרים קשיחים שעליו מתעקש בן גביר, יבוטל למעשה. ההקלות או ההקשחות  אמורות לבוא לידי ביטוי במספר המתפללים ובגילם. בנוסף, המגבלות הללו יחולו רק על הפלסטינים מהגדה המערבית ולא על אזרחי ישראל הערבים. אלו כנראה לא יוגבלו כלל, למעט מגבלות בטיחות של מספר המתפללים בהר.

בנוסף, בכדי להבטיח את השקט באל-אקצא, משטרת ישראל ושב"כ יחלו בשבוע הבא לטפל בגורמים הקיצוניים המתסיסים בדרך כלל את האווירה. הגורם הבכיר שעימו שוחחנו לא שולל את האפשרות שישראל תגיע גם למעצרים מנהליים, אבל אלה יהיו בבחינת מוצא אחרון. מדרג הפעולות יהיה כזה: שיחות אזהרה, הרחקה מירושלים ורק לבסוף מעצר מנהלי.

בכדי להבטיח את השקט באל-אקצא, המשטרה ושב"כ יחלו בשבוע הבא לטפל בגורמים הקיצוניים המתסיסים בדרך כלל את האווירה. לא נשללים גם למעצרים מנהליים

אפשרות נוספת שנשקלת כחלק ממדיניות ההגמשה, היא שינוי תמהיל המתפללים על בסיס יומי. בימים בהם ישמר השקט, תוגדל מכסת המתפללים שנכנסים מהגדה – לעיתים על חשבון הישראלים – בהתאם למגבלת המתפללים בהר. "העקרון המנחה הוא לא לפתוח עוד חזית", אומר לזמן ישראל גורם ביטחוני המעורה בפרטי התוכנית.

בדרך כלל הדברים האלה נאמרים בהקשר של הטלת מגבלות על המתפללים המוסלמים, אולם השנה הם נאמרים בדיוק בהקשר ההפוך, בכדי להקל ככל הניתן על הכניסה להר ובמיוחד על הפלסטינים הישראלים.

שוטרי משמר הגבול עומדים בהיכון ליד מסגד אל אקצא, 25 במאי 2022 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
שוטרי משמר הגבול עומדים בהיכון ליד מסגד אל אקצא, 25 במאי 2022 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

במערכת הביטחון לא אומרים זאת במפורש, אבל העובדה שאירועי "שומר החומות" ב-2021 בחברה הערבית בישראל לא חזרו על עצמם מאז, מחייבת תגובה חיובית מצד הרשויות בכדי לשמר את המגמה.

במערכת הביטחון לא אומרים זאת במפורש, אבל העובדה שאירועי "שומר החומות" ב-2021 בחברה הערבית בישראל לא חזרו על עצמם מאז, מחייבת תגובה חיובית מצד הרשויות בכדי לשמר את המגמה

הדיון לגבי המדיניות בשבוע הראשון של חג רמדאן אמור להיערך בקבינט המורחב בשבוע הבא. בן גביר מיהר אמש לדרוש מראש הממשלה בנימין נתניהו הכחשה פומבית לפרסום של דנה ויס והצהיר:

"אני מצפה מראש הממשלה להכחיש את הדיווח לפיו בסוגיית הר הבית הוא החליט להיגרר אחרי הקונספציה של בני גנץ לפיה שקט קונים בהתקפלויות ובכניעה לטרור, ועל כוונה להעביר סמכויות המצויות בידי השר לביטחון לאומי לידי קבינט הקונספציה".

נראה כי מבחינת בן גביר, הוא רוצה לא רק הבהרות פוליטיות אלא (ובעיקר) השפלה של ראש הממשלה, כמו זו אחרי הפרסום המוטעה על אספקת 1,500 רובים לרשות הפלסטינית. אז נתניהו נאלץ להכחיש בקולו את הדיווחים כדי למנוע את הצונאמי הפוליטי שאיים בן גביר לחולל בקואליציה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, 3 בינואר 2023 (צילום: מינהלת הר הבית)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, 3 בינואר 2023 (צילום: מינהלת הר הבית)

לבייס של גביר זה מסר מצוין: הוא שומר על האינטרסים בהר הבית בעוד ראש הממשלה נגרר אחרי "קבינט הקונספציה", כפי שהוא מכנה את קבינט המלחמה.

ראמדאן 2024 מספק לנו מבחן נוסף ליחסים בין נתניהו ובן גביר. גם כאן, בדיוק כמו בעסקת החטופים המתגבשת, ראש הממשלה חייב להחליט כמנהיג ולא כפוליטיקאי.

ראמדאן 2024 מספק לנו מבחן נוסף ליחסים בין נתניהו ובן גביר. גם כאן, בדיוק כמו בעסקת החטופים המתגבשת, ראש הממשלה חייב להחליט כמנהיג ולא כפוליטיקאי

נתניהו יודע ומכיר את פוטנציאל הנפיצות של הר הבית, ולכן יהיה חייב להכריע בין היענות לגחמות פוליטיות של שר טירון שיכולות להיות הרות אסון ברמה האסטרטגית, למערכת הביטחון וקבינט המלחמה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
תגיד חתיכת אימפוטנט שנים שראינו איך מערכות הביטחון צה"ל שב"כ אמ"ן הסבירו לנו למה בחגים שלהם חייב לתת לעם שקט ובחגים שלנו עם רוצחים בנו הצלחנו להבין שכל מערכות הביטחון כשלו לפני ועכש... המשך קריאה

תגיד חתיכת אימפוטנט שנים שראינו איך מערכות הביטחון צה"ל שב"כ אמ"ן הסבירו לנו למה בחגים שלהם חייב לתת לעם שקט ובחגים שלנו עם רוצחים בנו הצלחנו להבין שכל מערכות הביטחון כשלו לפני ועכשיו בין גביר בלי דרגות מבין את מה שכולם לא השכילו להבין ובדרך שלו יהיה שקט ובדרך שלהם רק מלחמות והרג

תסביר לי בבקשה, ואני אדם חילוני אתאיסט כלומר אדם שמקומות קדושים לא 'עושים לו את זה', תסביר לי במטותא, מדוע הגיוני שאדם, כל אדם, יוכל לבקר בותיקן, בטאג' מהאל, באתר הזכרון ל-11.9, בכל קתד... המשך קריאה

תסביר לי בבקשה, ואני אדם חילוני אתאיסט כלומר אדם שמקומות קדושים לא 'עושים לו את זה', תסביר לי במטותא, מדוע הגיוני שאדם, כל אדם, יוכל לבקר בותיקן, בטאג' מהאל, באתר הזכרון ל-11.9, בכל קתדרלה באירופה ובאמל"ט, בכל מקדש בתאילנד, ובכל אתר מקודש בסין וביפן וכן הלאה, אבל יהודי לא יכול לבקר בהר הבית. אין על שאלה זו שום תשובה מניחה את הדעת להוציא אחת, ואחת בלבד: הערבים הם אלו שבאמצעות אלימות שוללים מאדם, סתם אדם, לצורך העניין חילוני אתאיסט כמוני, החובב טיולים ושביקר כבר בותיקן, לבקר בהר הבית. הם הבעיה. ישראל היא הפתרון. רק ואך ורק תחת שלטון ישראל – וזו עובדה, ולא דעה, עובדה – מתקיים בירושלים חופש פולחן וחופש תיירות כפי שלא היה מעולם, 'אפילו' לא תחת השלטון הבריטי, הדבר הקרוב ביותר בערכיו לאלו של מדינת ישראל. וחופש הפולחן הזה, המאפשר לכל תייר מזימבבווה או מטימבקטו לבקר בכנסיה החבשית, בכותל המערבי, בכנסיית הקבר, במתחם הר ציון ובעיר דוד, לא חל על יהודים בהר הבית. תן לי בבקשה הסבר קוהרנטי לתופעה הזו, ושוב, לא מנקודת מבט תיאולוגית חלילה, שהיא נקודת מבט שלא אומרת לי – אישית! – כלום ושום דבר, אלא מנקודת מבט ליברלית, שוויונית, דמוקרטית. תודה מראש.

עוד 672 מילים ו-3 תגובות
סגירה