חריש. 2 במרץ 2024 (צילום: עומר שרביט)
עומר שרביט

החרדים הכריעו את הבחירות בפריפריה. בחריש הליברלים ינסו להטות את הכף

ביום ראשון יתקיים הסיבוב השני של הבחירות לראשות עיריית חריש – עיר קטנה שיש בה קהילות מכל הסוגים על הרצף החילוני והדתי־חרדי ● הליברלים ינסו להמליץ על אחד המועמדים כדי לוודא שהסטטוס קוו נשמר ● במקומות אחרים בפריפריה, החרדים והחרד"לים הצליחו להביא מועמד המועדף עליהם ● ראש עיריית ערד המודח: "לא הצלחתי לגייס את הציבורי הליברלי"

"פתוח בשבת" מורה השלט הקטן בכניסה לפאב של ולדימיר (וובה) פורטנוי בחריש. הוא מתחיל להכין את העסק לפעילות, כשאט־אט נכנסים הלקוחות הראשונים שבחרו להגיע למקום היחיד המציע מקומות ישיבה עם אוכל ושתייה. אחד מהם סיים רכיבה מאומצת על האופניים ומוחה את הזיעה עם בירה ביד.

לצד הפאב, פתוחים כאן ביום המנוחה גם מינימרקט, סניף מקדונלד'ס והמשחקייה בקניון שבכניסה לעיר, ועוד ג'ימבורי בקצה השני שלה ו… זהו. שאר שטחי המסחר הרבים יתחילו להיפתח רק במוצאי שבת.

פורטנוי לא חושש שיסגרו לו את העסק בשבת. הוא קבע עובדה בשטח כשפתח את העסק קצת אחרי תחילת הקורונה. "כולם כאן חיים טוב אחד עם השני", הוא אומר ומוסיף שהוא עצמו עזב לאחרונה לאחד היישובים הקהילתיים הסמוכים משום ששם יש מערכת חינוך טובה יותר לדעתו.

ביום ראשון הקרוב חריש הולכת לסיבוב בחירות שני, אחרי שאף אחד מהמועמדים לא הצליח להשיג 40% מהקולות בסיבוב הראשון. "אני חוששת שהעיר תהיה יותר מתה ממה שהיא עכשיו (בשבת)", אומרת אחת היושבות בפאב. היא מתכוונת להצביע לראש העיר הנוכחי יצחק קשת, שקיבל כ־36% מהקולות ומשויך לליכוד. קשת יתמודד מול יוחאי פרג'י מהציונות הדתית.

ולדימיר פורטנוי בפתח הפאב שלו בחריש. 2 במרץ 2024 (צילום: עומר שרביט)
ולדימיר פורטנוי בפתח הפאב שלו בחריש. 2 במרץ 2024 (צילום: עומר שרביט)

"אצביע לקשת בלית ברירה, הוא נראה לי פחות גרוע מהאופציה השנייה. כשמגיעה השבת יש פה עניינים, כמו למשל חסידות 'תולדות אהרון' שהפגינה נגד פתיחת המשחקייה בשבת לפני כמה חודשים. זו עיר מעורבת ואקלקטית, יש אנשים נחמדים שבאו מכל הארץ והעולם. הרבה מאוד אומנים, מוזיקאים, הרבה יוצאי פרדס חנה ולצדם חרדים ודתיים מכל הסוגים", הוסיפה הלקוחה בפאב.

תושבת אחרת בחריש אומרת שהיא מרוצה מהמצב הקיים, לא רוצה קיצוניות לכאן או לכאן ובעיקר מקווה שייפתח בעיר קאנטרי קלאב. על המדשאה באחת מאינספור הגינות בעיר החדשה יחסית יושב זוג צעיר יוצאי ברית המוצעות לשעבר, שמזדהים כיהודים משיחיים.

"חשוב לנו הביטחון בעיר, עכשיו עם המצב ומה שמסביב. אנחנו מאמינים בישוע, צריך להיות חופש לכל אחד לחיות לפי השקפתו ושראש העיר הבא ישמור על ראש פתוח"

"חשוב לנו הביטחון בעיר, עכשיו עם המצב ומה שמסביב. אנחנו מאמינים בישוע, צריך להיות חופש לכל אחד לחיות לפי השקפתו ושראש העיר הבא ישמור על ראש פתוח", אמרה האישה, טוניה מלאנין, שעוד לא יודעת למי תצביע ומתכוונת להתייעץ עם חברי הקהילה שלה. היא אוהבת מאוד את העיר, אבל עשויה לעזוב בעתיד הקרוב בגלל היעדר של כיתת מצטיינים לבת שלה.

ארטיום וטוניה מלאנין בחריש. 2 במרץ 2024
ארטיום וטוניה מלאנין בחריש. 2 במרץ 2024 (צילום: עומר שרביט)

דתיים לייט, חרדים ודגלי גאווה

חריש ממוקמת בצפון השרון, ממזרח לכביש 6 ומדרום לוואדי עארה וצומחת במהירות. הבניינים חדשים, משופעים בשטחים ירוקים ואפשר לראות שהכול טובל בחורש הירוק המקיף את היישוב מכל צד. היא מדורגת 7 מ־10 בדירוג הכלכלי ומציעה דירות ב־16 אלף שקל למ"ר, מחיר אטרקטיבי יחסית למרכז.

בתחילת העשור הקודם התושבים עתרו לבג"ץ נגד ייעוד הבנייה לחרדים בלבד והבחירות הנוכחיות יהיו במידה רבה גם על שאלת הצביון והמתחים המתעוררים סביבו מעת לעת.

הצמיחה המטאורית בחריש הביאה לכך שבבחירות הקודמות היו 3,000 בעלי זכות הצבעה ותשעה חברי מועצה – ועכשיו 20 אלף מצביעים, ש־58% מהם הגיעו לקלפי

הצמיחה המטאורית בחריש הביאה לכך שבהשוואה לבחירות הקודמות, אז היו 3,000 בעלי זכות הצבעה ומועצה של תשעה חברים, יש בה עכשיו 20 אלף מצביעים פוטנציאליים, ש־58% מהם הגיעו לקלפי – שיעור הצבעה גבוה בהרבה מתל אביב אבל נמוך בהרבה מבני ברק.

בשבת בבוקר אפשר היה לראות שיש כאן הכול מהכול על הרצף החילוני–מסורתי, הדתי לאומי לייט וגם החרדי, לרבות חסידים, ליטאים, ש"ס, ברסלב, וקבוצה קטנה של הימין המשיחי יותר בנוסח נעם וכמובן גם ערבים. פה ושם התנופפו גם קצת דגלי גאווה על המרפסות. לפי הערכות, יש כאן כ־300 תושבות מהקהילה הגאה.

דגלי גאווה בחריש. 2 במרץ 2024 (צילום: עומר שרביט)
דגלי גאווה בחריש. 2 במרץ 2024 (צילום: עומר שרביט)

הליברלים ינסו להכריע

אם ברשויות רבות אחרות החרדים היו אלה שהיטו את הכף לטובת מועמד כזה או אחר שיזכה, הרי שבחריש דווקא התנועה החילונית עשויה להיות עכשיו זו שתנסה להכריע בין שניים.

בסיבוב הראשון במועצה זכו לרוב הקולות הליכוד, ש"ס והליברלים בסדר הזה ובתוצאה צמודה וקרובה יחסית. הליברלים ירדו עכשיו משלושה מושבים – שהיוו שליש מהמועצה – לשניים מתוך 15, ונכון לתחילת השבוע הנוכחי עדיין לא הודיעו במי יתמכו בסיבוב השני.

בסיבוב הראשון זכו לרוב הקולות הליכוד, ש"ס והליברלים בסדר הזה ובתוצאה צמודה וקרובה. הליברלים ירדו עכשיו משלושה מושבים – שהיוו שליש מהמועצה – לשניים

הם זכו לשיתוף פעולה טוב עם ראש העירייה הנוכחי. חברת המועצה מטעמם, שני גרינברג, הייתה סגניתו. לקראת ההצבעה ביום ראשון הם במגעים עם שני המועמדים כדי לבחון מי מהם מחויב לשמור על הסטטוס קוו ולקדם נושאים החשובים להם כמו תיק החינוך, שאליו הם לוטשים עיניים במיוחד.

ראש העירייה הנוכחי קשת מחויב לבייס שלו בליכוד ויחד עם זאת קידם חוק עזר עירוני "השבת", שהיה אמור להסדיר את פתיחת העסקים בסוף השבוע במתחמים ייעודיים, אך הוא לא אושר עם נפילת הממשלה הקודמת. מנגד, פרג'י, שמגיע מהזרם החרד"לי ונתמך על ידם, התנגד לחוק ופרש מהקואליציה בגללו.

מודעת בחירות בחריש. 2 במרץ 2024 (צילום: עומר שרביט)
מודעת בחירות בחריש. 2 במרץ 2024 (צילום: עומר שרביט)

החילונים בחריש חוששים שחוק השבת לא יקודם מחדש או שבהיעדרו העירייה תפעל לסגירת העסקים המעטים שכן פועלים ביום הזה. מעבר לכך, הם מקווים לשמור על מעמד הקהילה הלהט"בקית, שעבורה מונתה רכזת עירונית בשליש משרה במימון המשרד לשוויון חברתי. ביום הגאווה דגלים בצבעי הקשת אומנם לא התנוססו ברחובות, אבל כן ציינו את היום במתנ"ס.

האיזון העדין בין הזרמים הליברלים לשמרנים בולט היום בכל הארץ ובמקומות קטנים ופריפריאליים הוא בולט עוד יותר. הפרת הסטטוס קוו יכולה לקרות בקלות, כמו למשל בהחלטה על איסור שירת נשים או נוכחות נשית על הבמה בטקסים עירוניים. ההצבעה שתיערך כאן ביום ראשון עשויה להכריע איך הקהילות השונות יסתדרו בשנים הקרובות.

הפרת הסטטוס קוו יכולה לקרות בקלות, באיסור שירה ונוכחות נשים על במה בטקסים עירוניים. ההצבעה שתיערך בחריש תכריע איך הקהילות השונות יסתדרו בשנים הקרובות

הסיפור בחריש עדיין פתוח ושאלת הצביון מהווה בבואה מסוימת למאבקים המתרחשים ברשויות אחרות ומקבלים בולטות בעיקר בפריפריה, אבל לא תמיד. לשם השוואה, גם בפרדס חנה־כרכור יהיה סיבוב שני וגם שם יש מעט מאוד עסקים הפתוחים בשבת, אבל אין מתחים מיוחדים בנושא הזה ובבחירות למועצה לא הייתה התחזקות חרד"לית.

שלט בחירות בחריש. 2 במרץ 2024 (צילום: עומר שרביט)
שלט בחירות בחריש. 2 במרץ 2024 (צילום: עומר שרביט)

"מועמדי החרדים ניצחו"

"המגמה הכי משמעותית בבחירות האלה, בעיקר בפריפריה, היא שבמקומות בהם יש קהילה חרדית המועמדים שהם הלכו איתם ניצחו את הבחירות", אומר ד"ר אריאל פינקלשטיין מהמכון הישראלי לדמוקרטיה.

ואכן, החרדים הצליחו להטות את הכף בטבריה, אשדוד, ערד, ירוחם ומצפה רמון שבה מתחזק הימין המשיחי של נעם. בצפת נבחר לראשונה חרדי של ממש בעיר לא חרדית בעליל, יוסי קקון מטעם ש"ס, ובבית שמש עליזה בלוך מתנדנדת לקראת הסיבוב השני.

"רואים התחזקות חרדים מבחירות לבחירות. באשדוד הם התאחדו סביב יחיאל לסרי, שזכה ב־50%. הם כוח מאורגן והצליחו לגייס קבוצות אחרות כדי להרתיע את היריבים"

פינקלשטיין חושב שהתוצאות הפעם לא מקריות: "רואים מבחירות לבחירות התחזקות של החרדים בשלטון המקומי בפריפריה, אי אפשר שכולם יגורו בבני ברק ובירושלים ולאט לאט הם יוצאים. בטבריה הם הצליחו לבוא הפעם עם מועמד שהוא לא חרדי ולעזור לעצמם להרגיש פחות מאוימים מהפעם הקודמת בה ניצח רון קובי.

"בירושלים ראש העיר נבחר גם ברוב קולות של הלא חרדים ובניגוד לפיצולים שלהם בערים אחרות, באשדוד החרדים התאחדו סביב יחיאל לסרי, שזכה ב־50%. הם כוח מאורגן והצליחו לגייס קבוצות אחרות כדי להרתיע את היריבים.

ירוחם. 20 בפברואר 2024 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
ירוחם. 20 בפברואר 2024 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

ערים מתחרדות בסכנת היחלשות

"בערד ניצח יאיר מעיין, שהוא דתי לאומי – וברור שהחרדים הלכו איתו. השאלה איך כל המועמדים האלה יצלחו לנהל את העירייה בתמרון בין רצונות חרדים לשאר האוכלוסייה.

"ההתחרדות מטרידה משני היבטים. האחד הוא הכלכלי, שכן הם משלמים יחסית פחות ארנונה והרשות צריכה לשלם עליהם הרבה יותר. תושב חרדי הוא גרעוני יותר. בהיבט השני, האופי החרדי והשבת, יש טענות על קושי בין עיר כזו לעיר המנסה לפנות לתיירים כמו טבריה. בית שמש הפכה לסמל בגלל החיכוכים האלה וחלק מהציבור הלא חרדי עזב".

בהיבט המגדרי, גם הפעם יש 14 נשים שניצחו, הרבה במועצות אזוריות ואחת שהתרסקה בגדול בחיפה, עם עוד שלוש שאולי יזכו בסיבוב השני בפרדס חנה, יהוד ובית שמש

בהיבט המגדרי, הבחירות האלה לא נשאו בשורה וגם הפעם יש 14 ראשות רשויות שניצחו, הרבה מהן במועצות אזוריות ואחת שהתרסקה בגדול בחיפה, כאשר בפרדס חנה, יהוד ואולי גם בבית שמש יזכו עוד שלוש מועמדות. היו הפעם כמה מועמדים ותיקים שהלכו הביתה אחרי הרבה שנים, כמו בחולון, רחובות, גדרה וקרית מוצקין.

ביחס לקשר של המועמדים למפלגות הארציות, פינשלטיין חושב שכדאי להמעיט בחשיבות, ודאי ביחס לליכוד שהוא לא המותג הפופולרי ביותר בימים האלה: "הניסיונות של מפלגות לספח ניצחונות לא נראים לי. הליכוד ויש עתיד הוציאו הודעות על מועמדים שניצחו וזה לא נראה לי, רמי גרינברג לא התחרה מטעם הליכוד בפתח תקווה.

יוסי קקון חוגג את נצחונו בצפת. 28 בפברואר 2024 (צילום: David Cohen/Flash90)
יוסי קקון חוגג את ניצחונו בצפת. 28 בפברואר 2024 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

"יש מקומות שפורמלית קיים חיבור לליכוד אבל הרשימה לא נקראת ככה, צביקה ברוט בבת ים, תומר גלאם באשקלון וחיים ביבס במודיעין או יורם שמעוני במבשרת. כשאדם הלך לקלפי הוא לא חשב על הליכוד או במי הליכוד תומך, גם אם יש למועמד זיקה מימונית כספית לליכוד.

"בפריפריה, כמו נילי אהרון שניצחה את טל אוחנה בירוחם ואיציק דנינו באופקים, יש זיקה וזה כתוב כך שהליכודיות עדיין מהווה נכס מסוים. האם זה אומר שבירוחם מרוצים יותר מהליכוד? לא יודע".

ערים מתחרדות עלולות לרדת בדירוג הכלכלי. ראשי רשויות רבים בעשור האחרון לא ששו להוסיף יחידות דיור מבלי שיש להם תקציבים לתשתיות ושיש היתכנות לתעסוקה

"לא הצלחתי לאחד את הליברלים"

ערים שמתחרדות עלולות להיקלע לסחרור של ירידה בדירוג הכלכלי־חברתי. ראשי רשויות רבים בעשור האחרון לא ששו להוסיף יחידות דיור למגורים מבלי לוודא שיש להם את התקציבים הממשלתיים לתשתיות ושיש היתכנות לתעסוקה לאלה שיבואו, וחלקם אף התנערו מהסכמי הגג שחתמו עם הממשלה מחשש שהתקציבים לא יספיקו ושלא יוכלו לממן את ההוצאות על התושבים החדשים.

ראש העירייה הנבחר בערד כבר הצהיר שהוא יגדיל את היקפי הבנייה שם, והשאלה היא האם הוא ייכנע לדרישת החרדים להקצות להם שכונות בבלעדיות. החגיגה של שר השיכון יצחק גולדקנופף עם בכירי חסידות גור בערד לא מותירה מקום לספק באשר לציפיות שלהם מאיש הליכוד שנבחר בקולותיהם.

חרדים בערד. 2 בפברואר 2024 (צילום: Doron Horowitz/FLASH90)
חרדים בערד. 2 בפברואר 2024 (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)

"לא הצלחתי לאחד את הכוחות הליברליים בעיר תחת כנפיי", אמר לזמן ישראל ראש העירייה המפסיד בערד בן חמו, בתשובה לשאלה מדוע לא הצליח להיבחר מחדש. "הייתי המועמד הליברלי הראשי ולצדי רצו עוד שניים–שלושה ששרפו קולות תחת אותה אג'נדה. שנית, צריך לסחוף את האנשים לצאת להצביע. לאחר ספירת קולות החיילים התברר שהפער בינו למעיין הוא 800 קולות.

"הציבור החרדי יצא להצביע ב־100% כמו תמיד, ואילו בציבור החילוני 10 אלף איש נשארו בבית. זה לירות לעצמנו כדור בראש. היה ברור מההתחלה שהחרדים תמכו במעיין.

"הציבור החרדי יצא להצביע ב־100% כמו תמיד ואילו בציבור החילוני 10 אלף איש נשארו בבית. זה לירות לעצמנו כדור בראש. היה ברור מההתחלה שהחרדים תמכו במעיין"

"ערד היא המגדלור הליברלי האחרון בדרום ותמיד הייתה יעד להשתלטות. ב־2015 וגם ב־2018 התמודדו מולי הליכוד והחרדים והפסידו – והפעם זה כבר היה כוח חזק מדי מול אחוז הצבעה נמוך מדי וזו התוצאה לצערי", הוסיף.

מעיין הודיע שיגדיל את היקפי הבנייה בעיר.
"לפני שלוש שנים חתמנו הסכם גג של 5,000 יחידות, מהן שיווקנו 1,400. תמיד הייתי נגד הטירוף הזה של לחתום על 30 אלף יחידות דיור כשאין ביקוש. לחתום זה קל אבל כמו שרואים בדרום, המצב הוא כישלונות במכרזים. אתה יכול להגיד על הנייר אני אפרסם עשרת אלפים יחידות, השאלה מי יבוא ומי יקנה.

"יש לו שותפים שרוצים את ליטרת הבשר שלהם בתקציבים ובתעדוף. תמיד התנגדתי לשכונות שמיועדות לציבורים מסוימים כי אני חושב שזה לא נכון. אין בעיה, מי שירצה לקנות דירה בעיר אהלן וסהלן אבל למה צריך דיור מיוחד עבורו? כרגע, יחד עם שר השיכון גולדקנופף, מעיין בקלות יוכל לשנות ולהחליט על שכונה כזו".

"ערד היא לא כזו, עדיין רוב האוכלוסייה חילונית ויש פה רק 25% אוכלוסייה חרדית. אבל רבע מהאוכלוסייה קבעה עבור 75% מהאוכלוסייה מה יהיה אופי העיר"

ההפסד של הליברלים הוא גם בירוחם ומצפה רמון.
"מה שקורה בישראל זו תקלה. הציבור החילוני מתרכז במרכז הארץ והאוכלוסיות החרדיות או המוחלשות נדחקות לפריפריה וככה מייצרים צפון ודרום חלשים. נולדתי וגדלתי בערד, שהייתה פאר היצירה של מדינת ישראל, עיר שתוכננה למופת ובשנות ה־80 הייתה אחת הערים החזקות של ישראל.

"מה שקרה, בשנות ה־90, האלפיים ו־2010 המדינה שכחה את הפריפריה, והתוצאה היא היחלשות. וזה רע למדינת ישראל. ירוחם יותר מסורתית־דתית בהגדרתה, ערד היא לא כזו, עדיין רוב האוכלוסייה חילונית ויש פה רק 25% אוכלוסייה חרדית. אבל רבע מהאוכלוסייה קבעה עבור 75% מהאוכלוסייה מה יהיה אופי העיר".

ניסן בן חמו בכנסת. 6 בדצמבר 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
ניסן בן חמו בכנסת, 6 בדצמבר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מה זה אומר עליך ברמה האישית?
"צריך לארגן את המחשבות. ב־24 השעות הראשונות זה היה כאב גדול כי העיר הזו יותר חשובה לי מהכול. זה לא עניין של האם זה ניסן בן חמו או יאיר מעיין כי כל מי שיעשה טוב לעיר הזו הוא כמובן מבורך, אבל השאלה לאן העיר הולכת. יש פה אוכלוסייה משמעותית שרוצה לראות אותי מנהיג אותה ואין לי כוונה להשאיר עדר ללא רועה.

"בהתחלה אמרתי לעצמי, 'לא רוצים? תודה רבה ואמשיך לחיים מקצועיים אחרים', וכשקצת נרגעתי אמרתי שצריך להילחם עבור העיר גם מספסלי האופוזיציה – וימים יגידו לאן זה ילך".

עוד 1,905 מילים
סגירה