ישראל תישאר ברצועת עזה עוד עשר שנים לפחות

להערכת לשכת ראש הממשלה, יעברו שנה או שנתיים עד שייגמר שלב הלחימה הראשון - חיסול חמאס - ועוד שמונה שנים עד שיתייצב שם שלטון חלופי, אם בכלל ● מי שרוצה לדעת איך העשור הזה ייראה לפי נתניהו, צריך להסתכל לעבר הגדה המערבית ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בצפון רצועת עזה, 25 בדצמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
אבי אוחיון / לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו בצפון רצועת עזה, 25 בדצמבר 2023

צריך להתחיל להתרגל למספר הבא: עשר. עשר שנים לפחות ישראל הולכת להישאר ברצועת עזה. שנה או שנתיים עד שייגמר שלב הלחימה הראשון, חיסול חמאס, ועוד שמונה שנים עד שיתייצב שם שלטון חלופי, אם בכלל.

בכל התקופה הזו ישראל תמשיך להיות נוכחת בעזה. חמאס כבר לא ישלוט שם, זו ההערכה וגם התקווה, אבל המחבלים יישארו תמיד בעזה ובהם ישראל תמשיך להילחם.

זו תמונת המצב שניבטת מתוך לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו. מי שרוצה לדעת כיצד עזה תיראה בעוד חמש או עשר שנים, התשובה ברורה: בדיוק כמו שנראית היום הגדה המערבית.

רצועה מפורזת מנשק כבד, תחת שליטה פלסטינית עוינת למחצה בסגנון הרשות, עם תקיפות אינסופיות של ישראל על מוקדי טרור בעומק הרצועה. פשיטות כמו על שכם וג'נין; הריסות בתים – אם יספיקו לשקם אותם עד אז; מעצרים ליליים – וכל השאר יימשכו גם בחאן יונס ובשג'אעיה.

ממשל צבאי לא יהיה בעזה. גם התנחלויות ישראליות לא מתוכננות לפי שעה. אבל כיבוש מרחוק כן, כפי שמגדירים את המצב נתניהו והסביבה הקרובה ביותר שלו. אגב, מוחמד דחלאן לא יחזור לרצועה. "רגלו לא תדרוך שם", כפי שמתחייב מקורב לראש הממשלה.

חיילי צה"ל ברצועת עזה, פברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)
חיילי צה"ל ברצועת עזה, פברואר 2024 (צילום: דובר צה"ל)

נתניהו נעדר מלשכתו בסוף השבוע. הוא סבל מברונכיט חריפה. ישיבות חשובות בוטלו, אבל הוא המשיך לנהל את המדינה מהבית, ואתמול חזר לתוך ישיבה שעסקה בהיערכות לקראת תפילות רמדאן בהר הבית, ואל הצרות בתוך הממשלה עם איתמר בן גביר מצד אחד, ובני גנץ מצד שני.

מבחינת נתניהו, גנץ הוא יריב פוליטי הרבה לפני שהוא פרטנר מדיני ושותף לניהול המלחמה. על בסיס ההיגיון הזה, גם הנסיעה של גנץ לוושינגטון היא פוליטית – סוג של מסע בחירות מאחורי הגב. מבחינת נתניהו, הוא האיש שמנהל את היחסים עם ארצות הברית, ואין כאן מקום לאיש מלבדו.

אבל מה שאוכל אותו במיוחד הן הפגישות שנקבעו לגנץ בבית הלבן עם סגנית הנשיא קמלה האריס והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, וכן פגישותיו עם שר ההגנה לויד אוסטין ושר החוץ אנתוני בלינקן. רק חסר שהנשיא ג'ו ביידן יכניס את הראש כדי לומר שלום ויישאר בחדר לחצי שעה – וכבר היו מקרים כאלה בעבר.

מה שאוכל את נתניהו במיוחד הן הפגישות שנקבעו לגנץ בבית הלבן עם סגנית הנשיא, היועץ לביטחון לאומי, שר ההגנה ושר החוץ. רק חסר שהנשיא ביידן יכניס את הראש כדי לומר שלום ויישאר בחדר לחצי שעה

נסיעות של שרים לוושינגטון לפגישות עם גורמי ממשל מתקיימות לאורך שנים. פעמים רבות ראש הממשלה אפילו לא מודע להן. פגישות במתחם הבית הלבן שמורות בדרך כלל לראשי המדינה.

גנץ עדיין לא ראש הממשלה והסביבה הזועמת של נתניהו חושבת שהוא חותר תחת נתניהו ולא בא לנסות וליישב את המשבר שמתפתח ביחסים עם ארצות הברית.

חבר קבינט המלחמה הישראלי בני גנץ עוזב את הבית הלבן לאחר שנפגש עם סגנית נשיא ארה"ב קמאלה האריס, ב-4 במרץ 2024 בוושינגטון (צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
חבר קבינט המלחמה בני גנץ עוזב את הבית הלבן לאחר שנפגש עם סגנית נשיא ארה"ב קמאלה האריס, ב-4 במרץ 2024 בוושינגטון (צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)

נתניהו מבין היטב את החיכוך עם ארצות הברית, אבל בתפיסת העולם שלו ושל אנשיו בלשכה המשבר הוא תוצר בלעדי של הבחירות בארצות הברית והלחץ המתגבר בקרב הדמוקרטים מהפסד שמסתמן מול הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

הנאום של קמלה האריס השבוע נגד מהלכי המלחמה ודרך הטיפול בסיוע ההומניטרי, בו קראה להפסקת אש מיידית, זכה להשמצות בצמרת המדינית ובישראל רואים בו ביטוי ללחץ של הדמוקרטים לקראת הבחירות.

בהינתן שמלחמת עזה תימשך עשר שנים, כאמור, גם הבחירות בארצות הברית בנובמבר הקרוב יהיו בתוך המערכה הזו. בלשכת ראש הממשלה נערכים – שלא לומר מייחלים – לחלופי שלטון בבחירות בארצות הברית.

בהינתן שמלחמת עזה תימשך עשר שנים, כאמור, גם הבחירות בארצות הברית בנובמבר הקרוב יהיו בתוך המערכה הזו. בלשכת ראש הממשלה נערכים – שלא לומר מייחלים – לחלופי שלטון בבחירות בארצות הברית

לביידן זה גורם קשיים עצומים. הנשיא רוצה שהמלחמה תיפסק מייד, אבל נתניהו לא יכול לספק לו אפילו הפוגה. המו"מ בנושא החטופים נכנס פעם אחר פעם למבוי סתום, ונתניהו טוען כי חמאס לא זז מילימטר מדרישות שישראל לא יכולה לקבל.

וכך, הסיוע ההומניטרי המוצנח והתמונות חסרות התקדים של מטוסי התובלה האמריקאיים מעל עזה נתפס כמו סיוע של ישראל לביידן ולמצוקות שלו מול הביקורת הדמוקרטית. הכול נעשה בתיאום איתנו, אומרים בלשכת נתניהו.

פלסטינים רצים לעבר חבילות סיוע ומזון שארצות הברית הצניחה לאורך רצועת עזה, 2 במרץ 2024 (צילום: AFP, מונטז')
פלסטינים רצים לעבר חבילות סיוע ומזון שארצות הברית הצניחה לאורך רצועת עזה, 2 במרץ 2024 (צילום: AFP, מונטז')

סביר להניח שנתניהו לא היה מתאבל אם גנץ היה עוזב את הממשלה, ולוקח איתו החוצה גם את שר הביטחון יואב גלנט. מבחינת ראש הממשלה, שני השרים הללו רוכבים על הסוס האופוזיציוני, שלא לומר הסוס הטרויאני.

האיבה בלשכה כלפי השניים הללו נוראית. הקואליציה מספיק רחבה גם בלעדיהם, אומרים שם, אבל הם לא רוצים ולא יכולים לצאת החוצה באמצע המלחמה.

בכלל, נתניהו משוכנע שאין מי שיכול לנהל כמוהו את המדינה ואת המלחמה. הוא "איש הפלדה", כדברי מקורביו, והאחרים הם רכיכות חסרי ניסיון ויכולת – בעיקר השניים שמבקשים את מקומו, גנץ ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.

למרבה התדהמה, ככל שהימים חולפים ואנחנו מתרחקים מ-7 באוקטובר, כך מתחזקת אצל נתניהו ומקורביו ההכרה שהוא לא אשם בכלום. להיפך: אילו צה"ל או שב"כ היו מגיעים אליו בזמן ומשתפים אותו בהתראות, הפרנויה הידועה שלו הייתה עובדת והוא היה מרים את הצבא בגבול בעזה, מטוסים ומסוקים בתוך שעתיים, ומציל את המדינה.

למרבה התדהמה, מתחזקת אצל נתניהו ומקורביו ההכרה שהוא לא אשם בכלום. להיפך: אילו צה"ל או שב"כ היו משתפים אותו בהתראות, הפרנויה הידועה שלו הייתה עובדת והוא היה מרים את הצבא בגבול בעזה

אבל היה מחדל נוראי, ונתניהו ואנשיו אומרים שהוא לא שותף לו, כמובן. נתניהו לא מפקד במודיעין ולא קצין תצפית ואי אפשר לבוא אליו בטענות. ממש כך.

הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר בהערכת מצב בחאן יונס, 11 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר בהערכת מצב בחאן יונס, 11 בדצמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

אף אחד לא אומר בסביבת נתניהו כי ראשי מערכות הביטחון הכשילו אותו בכוונה, לפחות זה. ההערכה בלשכה כלפי הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר קיימת, אבל מדובר בתקלה נוראית וסדרתית שלא קשורה בראש הממשלה.

מצד שני, נתניהו לא יכול לבודד את עצמו מהאחריות לטיפוח ומימון חמאס לאורך שנים, אבל כאן הוא מצטרף בשמחה לשורה ארוכה של ראשי ממשלה, שרים, בכירים בצבא ובמערכות הביטחון שכולם היו שותפים למדיניות ההכלה של חמאס. ניצחון אין, אז לכישלון יש שותפים רבים.

אפשר כמובן לרתוח על הדברים הללו, אבל זה הנרטיב של לשכת נתניהו. עם הטיעונים האלה ינסה נתניהו לצאת בשלום מוועדת החקירה הממלכתית שתקום וגם לרוץ לבחירות הבאות.

לא עדכנו אותי, הוא יאמר, ואני לא היחיד. אתה הראש, אתה אשם? אז כמו שכולם אשמים. אם חמאס קיבל כסף קטארי – 30 מיליון דולר לחודש במשך שנים ארוכות – אז כולם העבירו את המזוודות כדי לקנות את השקט המדומה בעזה.

לא עדכנו אותי, נתניהו יאמר, ואני לא היחיד. אתה הראש, אתה אשם? אז כמו שכולם אשמים. אם חמאס קיבל כסף קטארי, אז כולם העבירו את המזוודות כדי לקנות את השקט המדומה בעזה

בפני מקורביו מתפאר נתניהו על "המרחב המדיני" שהצליח להעניק לישראל כדי לנהל את המלחמה הזו. ארבע מתוך שש המעצמות החשובות – ארצות הברית, אנגליה, צרפת וגרמניה – עומדים לצידה של ישראל למרות כל הקשיים ומאפשרים לנהל את המלחמה בעזה.

ראש הממשלה נתניהו מחבק את ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, 19 באוקטובר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע
ראש הממשלה נתניהו מחבק את ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, 19 באוקטובר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

המרחב המדיני הזה יהיה הקמפיין של נתניהו, אם וכאשר נגיע לבחירות. הוא קורא לזה "שרשרת של תמיכה בישראל", ואם יצרף לזה ניצחון על חמאס בעזה ובמלחמה מול חזבאללה, הוא יצליח להאפיל על זוועות השבעה באוקטובר, כך הוא מאמין.

הערה לסיום: נתניהו ואנשיו מדברים על בחירות במועדון, 27 באוקטובר 2026, שישה ימים אחרי יום הולדתו ה-77 של נתניהו. לכולם ברור כי הבחירות יתקיימו קודם לכן, אבל לא לכולם ברור אם נתניהו אכן ישתתף בהן.

נתניהו ואנשיו מדברים על בחירות במועדון, 27 באוקטובר 2026, שישה ימים אחרי יום הולדתו ה-77 של נתניהו. לכולם ברור כי הבחירות יתקיימו קודם לכן, אבל לא לכולם ברור אם נתניהו אכן ישתתף בהן

פה ושם, דווקא במעגלים הכי קרובים אפשר לשמוע על אפשרות לפרישה מהפוליטיקה מסיבות גיל  ומיצוי התפקיד, אחרי כל מה שעבר עלינו כאן בשנים הללו.

איש לא שמע את זה מראש הממשלה וגם המקורבים לא דיברו אף פעם על סוף הדרך הפוליטית. בזמן האחרון הטון קצת משתנה, גם אם יש לידו מי שמבטיח כי "נתניהו לא יהיה שונה משמעון פרס ובעצם לא יפרוש אף פעם".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 1,156 מילים ו-3 תגובות
סגירה