יונה יהב ביום הבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)
פלאש90
יונה יהב ביום הבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024

עבירות פליליות ופייק ניוז: הקמפיין המרושע והשקרי בבחירות בחיפה

תחקיר זמן ישראל במערכת הבחירות האגרסיבית והיצרית בחיפה, שמגיעה ביום ראשון לישורת האחרונה, הרימו ראש שמועות עבר מרושעות לפיהן יונה יהב אינו כשיר וחולה במחלה סופנית ● שמועות העבר התחברו הפעם למעשים פליליים, כשגיליון רפואי הושג בדרכים בלתי חוקיות, זויף והופץ תוך כדי פגיעה חמורה בפרטיות, במסגרת קמפיין הכפשה ● היריבים הפוליטיים לא מביעים חרטה

לפי השמועות הרצות בחיפה כבר קרוב לשש שנים (ובחלקן אף קרוב לעשור), יונה יהב – שסיכוייו לחזור ללשכת ראש העירייה בתום הסיבוב השני שיערך ביום ראשון הקרוב נראים גבוהים – לא היה אמור בכלל להתמודד בבחירות. למעשה, הוא לא היה אמור להיות כאן איתנו בכלל.

לקראת מערכת הבחירות הקודמת נפוצו שמועות עזות ברחבי העיר שהוא מתמודד עם סרטן קשה וככל הנראה סופני, ושימיו ספורים. השמועות הללו פרשו כנפיים והגיעו כמעט לכולם. רבים, כולל עיתונאים, היו משוכנעים שיש בהם ממש. במשך שנים.

השמועות – שממשיכות לרוץ ואף משתכללות – לא היו מעולם נכונות או תמימות בשום צורה. פעילים שונים מתאים פוליטיים נפרדים עימם שוחחנו לקראת פרסום התחקיר מצביעים על כתובת ברורה: מספר שתיים ברשימתה (הכושלת) של ראש העירייה המודחת עינת קליש רותם, ששימש יד ימינה, איש התכסיסים שלה והמושך בחוטים מאחורי הקלעים – נחשון צוק.

"שמעתי ממנו כבר לפני יותר מעשר שנים שיהב חולה במחלה קשה, שימיו קצובים ושהוא בטיפולים אינטנסיביים", מספרת פעילה מהמעגל הקרוב ביותר באותם הימים. "זה נאמר בדרכים דומות כמה פעמים ואף בלעג ובצחוק.

ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם בישיבת מועצת העיר. מצד שמאל: סגנה נחשון צוק (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה היוצאת עינת קליש רותם בישיבת מועצת. מצד שמאל: סגנה נחשון צוק (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

"עינת, שעמדה לידו, הייתה גם כן שותפה לצחוקים. איפשהו לאחר שקליש רותם נכנסה למועצת העיר ב־2013, הוא הודה בפניי בחיוך שבע רצון שזה לא נכון ושהוא הפיץ שמועה במטרה לראות איך היא נפוצה – ונהנה לראות שזה עובד".

פעילה פוליטית נלהבת אחרת שסייעה לקליש רותם במהלך מערכת הבחירות של 2018 – אותה קטפה המועמדת בסערה גדולה – עדיין זוכרת איך במהלך מפגשי הבחירות הלוהטים של 2018, ובמשך תקופה לא מבוטלת, היא הדהדה את המסר הזה באופן עקבי, בהנחה שהוא נכון ושיהב פשוט לא זכאי או יכול להישאר בתפקיד – עד שגילתה שמנצלים אותה.

פעילה שסייעה לקליש רותם: "האמנתי שזה נכון. אז בחוגי הבית שהתקיימו סיפרנו את זה לאנשים. עד שמישהו בא ואמר לי שזה לא נכון, שזאת שמועה שקרית. אז שאלתי את נחשון והוא צחקק: 'כן, אני המצאתי את זה'"

"הייתי בטוחה שליהב יש מחלה קשה וחשבתי כמו אחרים שחשוב לספר את זה לציבור ושהוא מסתיר את המחלה או את מצבו הקשה. האמנתי שזה נכון. אז בחוגי הבית שהתקיימו סיפרנו את זה לאנשים. עד שמישהו בא ואמר לי שזה לא נכון, שזאת שמועה שקרית. אז שאלתי את נחשון והוא צחקק: 'כן, אני המצאתי את זה'. הוא אמר את זה באגביות, כאילו מה הביג דיל? ככה עושים פוליטיקה".

איך הגבת?
"הייתי מזועזעת. הטחתי בו שבגללו אני הייתי שותפה להפצת שקרים – ואיך זה יכול להיות שהם אומרים דברים כאלה שאינם נכונים? אבל ממש לא התרשמתי שזה מזיז לו או שהוא מתרשם יותר מדי, והשמועות לא הפסיקו גם אחר כך".

סגן ראש עיריית חיפה, נחשון צוק (צילום: פירמידה - מרכז לאמנות עכשווית)
נחשון צוק (צילום: פירמידה – מרכז לאמנות עכשווית)

פעילים נוספים זוכרים את מערכת הפצת השמועות הזדוניות עד היום. במעגל הקרוב לצוק וקליש רותם היו אף כאלה שנחשפו אליהם קודם, כבר במהלך מערכת הבחירות של 2013, אז התמודדו קליש רותם וצוק בפעם הראשונה כמועמדים טריים ורעננים שהגיעו להחליף את השלטון ולהחדיר רוח צעירה ונקייה למערכת עירונית עייפה, חולה ומסואבת.

נחשון צוק סירב להשיב על שאלותינו ו/או להתייחס לטענות הפעילים. הוא העביר רק את התגובה הבאה: "אני כופר בכל מילה, או רמיזה שעלתה בטענתכם. הדברים הם דיבה מוחלטת (לא על גבול הדיבה, כי אם דיבה)". ביקשנו להבין האם הוא טוען כי כמה פעילים ממציאים את הטענות, אך הוא סירב להתייחס.

"הוא הבין לגמרי שזה חלק ממכונת השחרה מתוזמרת. וכן, הוא נעלב עד עמקי נשמתו. זה פצע אותו, אבל לא הייתה שום דרך להתמודד עם זה. הדרך היחידה הייתה להתעלם"

עד כמה עבד הספין העכור הזה נגד יהב קשה להעריך, אם כי יש לשער שהייתה לו השפעה. ב־2018 היו מספיק סיבות אחרות להצביע נגד יהב – כולל ביקורת על קשרי הון־שלטון, סיאוב בעירייה והזנחת המלחמה במזהמים הגדולים בעיר. אבל קשה להכחיש שהשמועות על מחלתו תרמו להשלמת הפאזל שמדובר לא רק בראש עירייה עייף, אלא גם כזה שהגיע זמנו לפרוש לתמיד.

"יונה היה מודע היטב לשמועות והן הגיעו אליו בזמן אמת", מספר פעיל שעבד לצדו במשך שנים ובינתיים פרש גם מהעיר וגם מהעיסוק הפוליטי סביבה. "הוא גם הבין לגמרי שזה חלק ממכונת השחרה מתוזמרת. וכן, הוא נעלב עד עמקי נשמתו. זה פצע אותו, אבל לא הייתה שום דרך להתמודד עם זה. הדרך היחידה הייתה להתעלם. לא להזין את המכונה".

יונה יהב (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
יונה יהב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ווטסאפ מאינדונזיה, ותמונות על כיסא גלגלים

חמש שנים עברו על חיפה בשירים ובחזירים. הקדנציה האומללה של קליש רותם כבר זכתה לכל הכינויים המעליבים הקיימים בספר, וכבר אשתקד היה ברור שלקראת בחירות אוקטובר 2023 (שנדחו בסופו של דבר ברגע האחרון בגלל מתקפת המחבלים והמלחמה) יתייצבו מועמדים שונים ומגוונים שיבקשו להחליף אותה. ביניהם, גם המועמד החדש־ישן יהב.

בשלב הזה היה ברור שהשמועות על סרטן סופני היו והינן שקריות. אבל הרגלים ישנים לובשים לפעמים מלבושים חדשים. כבר בקיץ האחרון, וביתר שאת במהלך הסתיו, הקמפיין הגילני והמרושע צץ מחדש והחל לתפוס תאוצה. הפעם היה לו גם פן גלוי וגם פן חבוי וקרימינלי.

מי שנחשב בולט במיוחד בצד הגלוי של הקמפיין האגרסיבי הזה היה עו"ד ליאור דץ המנהל ביד רמה (וקולנית) את הקמפיין של דוד עציוני, המועמד הצעיר בהרבה שמתמודד כעת מול יהב בסיבוב השני

מי שנחשב בולט במיוחד בצד הגלוי של הקמפיין האגרסיבי הזה היה עו"ד ליאור דץ המנהל ביד רמה (וקולנית) את הקמפיין של דוד עציוני, המועמד הצעיר בהרבה שמתמודד כעת מול יהב בסיבוב השני. גילו של עציוני הוא כמחצית מזה של יהב, ותומכיו דואגים להזכיר זאת לציבור כל הזמן.

עבור רבים המאבק בין יהב לעציוני הוא מאבק בין "אולד מאני" ל"ניו מאני" (כסף ישן מול כסף חדש). ליהב חיבור ליזמים ותיקים, בראשם גד זאבי, שחתנו גם מוצב במקום השלישי ברשימתו והילווה מאות אלפי שקלים לקמפיין. עציוני לעומתו מנפנף בגאווה בחיבורו לעשרות יזמים תוססים, אשר גם תרמו לקמפיין שלו ממון רב והציבו את שלטי הבחירות שלו בראש חוצות.

עו"ד ליאור דץ מתראיין ב"חי פה חדשות חיפה", 20 בדצמבר 2021 (צילום: צילום מסך, "חי פה חדשות חיפה")
עו"ד ליאור דץ מתראיין ב"חי פה חדשות חיפה", 20 בדצמבר 2021 (צילום: צילום מסך, "חי פה חדשות חיפה")

דץ זיהה את הפוטנציאל הגילני מוקדם יחסית – והדביק אליו את הפן הבריאותי ללא היסוס. בתחילת אוקטובר פרסם פוסט בפייסבוק שקבע: "יונה לא כשיר", ודרש שיציג את התיק הרפואי שלו.

בתגובה למישהי שהעירה לו השיב: "את יודעת מה מגעיל בעיני זה שהמקורבים ליונה למנוע ממנו את הביזיון הזה (טעויות הכתיב והדקדוק כאן ובהמשך במקור, א"ה). הם ידוע מראש שזה מה שיקרה לאור השמעות שכלנו יודעים אליהם לגבי מצבו הרפואי של יונה הרבה לפני הפצת המסמכים הרפואמם. מגעיל שהם עשו את זה רק בגלל אינטרסים אישיים כלכליים".

במענה לפוסטים של דץ, הבליח גם בנו עידן דץ, שהיה לעיתים אגרסיבי ונחרץ יותר ממנו. האב קבע ללא סימוכין שיהב לא כשיר – אבל הבן כבר יודע היטב מה האבחנה הרפואית: "מעבר לבריחת שתן יותר מפריע האלצהיימר"

בסוף אוקטובר התפרסם כי יהב נחתך מזכוכית ברגלו והגיע לבית החולים בעיר לטיפול ולבדיקות. דץ מיהר לפרסם:

"אני מתפלל לשלומו ומאחל לו בריאות ברגעים אלה כולם ביחד. יכול להיות שזה המצב שיונה נחתך ברגל מזכוכית אני בספק. מעבר לגידופים אני לא מבין את הטעון בתגובות מבחינה לוגית.

"אם זה חתך קטן וזה כלום כפי שכולכם טוענים אז למה יונה היה צריך ללכת לבית חולים כרמל ולא לאחות קופת חולים? אני מאוד מופתע איך כולכם יודע שמדובר בחתך קטן. כולכם פגשתם את יונה יהב? ברור שלא. נאמר לכם לחזור על המסר בדיוק כמו ביבי.

"בניגוד לכם בעלי האינטרסים במטה של יונה אני באמת דואג לשלומו של יונה כנראה הרבה יותר מהסובבים אותו. אני בניגוד לכם היה לי גם את האומץ וגם את המוסר להגיד לו את הדברים לפני מספר חודשים באופן ישיר. אמרתי לו שאני חושש לבריאותו ועדיף שלא ירוץ. אמרתי לו את זה כאשר ביקש את תמיכתי ואת עזרתי".

אירוע בחירות של דוד עציוני, ספטמבר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מטה הבחירות של דוד עציוני)
אירוע בחירות של דוד עציוני, ספטמבר 2023 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מטה הבחירות של דוד עציוני)

במענה לפוסטים של דץ, הבליח גם בנו עידן דץ, שהיה לעיתים אגרסיבי ונחרץ יותר ממנו. האב קבע ללא סימוכין שיהב לא כשיר – אבל הבן כבר יודע היטב מה האבחנה הרפואית: "מעבר לבריחת שתן יותר מפריע האלצהיימר שפורסם, מדאיג מאוד אם זה נכון", הטעים באחת התגובות בקבוצת הפייסבוק הגדולה והמשמעותית במערכת הבחירות – "חיפאים משפיעים – בחירות 2024" – הכוללת 6,400 חברים.

בתגובה אחרת הסביר: "יש משקל כבד לאלצהיימר אם זה נכון במיוחד לאיש שרוצה להנהיג את העיר". ובתגובה שלישית, חודש לאחר מכן, הבהיר שהוא "מתפלל לשלומו", משל היה יהב גוסס על מיטת חוליו. מיותר לציין שיהב מעולם לא אובחן עם מחלת אלצהיימר – ובשום שלב לא היה צורך להתפלל לשלומו.

היריבים הפוליטיים לא הסתפקו בהפרכת השערות והשמצות. ביום שבו יהב הגיע לבדיקות בביה"ח, נשלחו ככל הנראה חוקרים פרטיים לעקוב אחריו. בגלל הפציעה ברגל הוא התקשה בהליכה ותועד בכיסא גלגלים

היריבים הפוליטיים לא הסתפקו בהפרכת השערות והשמצות. ביום שבו יהב הגיע לבדיקות בבית החולים, נשלחו ככל הנראה חוקרים פרטיים לעקוב אחריו. בגלל הפציעה ברגל הוא התקשה בהליכה ויצא בכיסא גלגלים. מישהו מיהר לצלם אותו – ותמונותיו בכיסא גלגלים הודבקו במקומות שונים בעיר.

הבחור שתועד תולה את התמונות הללו דומה להפליא לבנו של דץ ולובש את אותם הבגדים בדיוק. דץ האב טוען שבנו מכחיש וכי בכל מקרה אין בפעולת תליית השלטים כל פגם מוסרי (התגובה המלאה בהמשך).

יונה יהב ביום הבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)
יונה יהב ביום הבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)

האירוע שנתן את האות לקונצרט ההכפשה הגדול התרחש בספטמבר, רגע לפני שמערכת הבחירות נכנסת לשלב הקריטי, לו הייתה נערכת במועדה המקורי. אז גיליונו הרפואי של יהב נגנב או הודלף באופן לא חוקי והופץ ברבבות עותקים לתושבי חיפה באמצעות חשבונות מאינדונזיה – עבירה פלילית חמורה של פגיעה בפרטיות. לפי שעה לא ידוע מי עומד מאחורי המעשים. המשטרה פתחה בחקירה.

התיק, על עשרות עמודיו (כולל כאלה שאפילו בדוחק אין בהם כל ענין ציבורי), הודלף עם מירקור ראוותני של מילים ספציפיות, בניסיון לעשות דרמטיזציה של בדיקות רפואיות, תרופות או הליכים מסוימים, כולל כאלה שגרתיים או סבירים לאדם בן 80.

מישהו השקיע הרבה כסף במהלך העברייני הזה, שיכול היה לצאת לפועל או על ידי שיתוף פעולה פלילי של גורמים מהצוותים הרפואיים בבית החולים, או על ידי פריצה למכשירים ניידים ושאיבת החומרים

מישהו השקיע כנראה הרבה כסף במהלך העברייני הזה, שיכול היה לצאת לפועל או על ידי שיתוף פעולה פלילי של גורמים מהצוותים הרפואיים בבית החולים, או על ידי פריצה למכשירים ניידים ושאיבת החומרים המצויים בתוכם.

רבבות תושבי חיפה קיבלו למכשיריהם את ההודעה הבאה:

"שימו לב הודעה חשובה. תיקו הרפואי של המועמד לראשות העיר חיפה יונה יהב הודלף על ידי צוות רפואי מודאג לעתידה של חיפה. מצבו של יהב רע, אדם חולה הסובל מדמנציה, חוסר יציבות המתבטאת בנפילות חוזרות ונשנות, אי ספיקת לב, פרפור פרוזדורים, סרטן ממאיר בבלוטת התריס, אי שליטה על סוגרים ועוד. יהב אינו כשיר!!!"

הודעות הווטסאפ עם פרטי התיק הרפואי לכאורה של יונה יהב
הודעות הווטסאפ עם פרטי התיק הרפואי לכאורה של יונה יהב

בסביבתו של יהב הגישו תלונה חמורה במשטרה וטוענים כי המסמך מזויף בנקודות שונות ובתחכום, על ידי מחיקה או הוספה של מילים המשנות הקשר ועוד.

גם ללא הזיופים, במסמך המודלף אין אינדיקציה ברורה כלשהי להעדר כשירות, כפי שהבהירו לנו גם רופאים עימם שוחחנו. ליהב יש מספר בעיות רפואיות שנראות מטופלות באופן סדיר ואינן מעידות בהכרח על חוסר כשירות, בוודאי לא מתמשכת. מעבר לכך זמן ישראל לא יתייחס לתוכן המסמך המודלף.

גם ללא הזיופים, במסמך המודלף אין אינדיקציה ברורה להעדר כשירות, כפי שהבהירו לנו גם רופאים. ליהב יש מספר בעיות רפואיות שנראות מטופלות באופן סדיר ואינן מעידות בהכרח על חוסר כשירות

"ההערכה שלי שאני חושב שהוא לא כשיר"

ביקשנו להבין מדץ מה ההוכחות שיש לו ל"העדר הכשירות" של יהב – כלומר, למצב גופני, פיזי או מנטלי – שמונע ממנו לכהן כראש עיר, בין אם בגלל מחלה חשוכת מרפא המונעת תפקוד, דמנציה מתמשכת או בעיה כרונית אחרת. תשובתו של דץ הייתה ארוכה ונפתלת:

"אם אני הייתי יועץ התקשורת של יונה יהב, הייתי מפרסם את התיק הרפואי שלו על מנת להזים את השמועות האלה… אמרתי יונה, מה הבעיה? אם אתה כשיר ואם התיק הרפואי (לא נכון) אז תזים אותו.

עו"ד ליאור דץ מתראיין ב"חי פה חדשות חיפה", 5 באפריל 2022 (צילום: צילום מסך, "חי פה חדשות חיפה")
עו"ד ליאור דץ מתראיין ב"חי פה חדשות חיפה", 5 באפריל 2022 (צילום: צילום מסך, "חי פה חדשות חיפה")

"אם, למשל, יונה יהב אושפז בבית חולים כרמל בטענה שנכנס לו זכוכית לרגל, בסדר? אבל בבית חולים כרמל יש תמונה שהוא נועל נעליים והלך לעשות CT בסדר? אז זה לא הגיוני. העובדה שמסתירים מפני הציבור את מצבו הרפואי של יונה יהב, אני חושב שזאת הונאת הציבור.

"אני לא קשור בשום צורה שהיא להפצת המסמכים הרפואיים של יונה יהב. להפך, אני סבור כי מדובר במעשה חמור פלילי ושמשטרת ישראל חייבת לחקור".

שוב, הוכחות שמצבו הרפואי לא תקין יש לכם?
"אני אין לי הוכחות. אני לא רופא ולא פרצתי לו לתיק הרפואי. אבל אני אגיד דבר אחד: בפקודת העירייה, יש סעיף שקובע שחובה על שר הפנים להעביר מתפקידו ראש עיר שבגלל כשירות בריאותו אינו כשיר.

"אין לי הוכחות. אני לא רופא ולא פרצתי לו לתיק הרפואי. אבל אני אגיד דבר אחד: בפקודת העירייה, יש סעיף שקובע שחובה על שר הפנים להעביר מתפקידו ראש עיר שבגלל כשירות בריאותו אינו כשיר"

"כלומר, אם עולה חשד שראש עיר לא מתפקד, חובה של שר הפנים לבדוק את זה. ואני אומר לך – ותרשום את זה – אני מתכוון לדרוש משר הפנים לבדוק זאת אם יהב יבחר".

האם יש לך הוכחה ברורה שיהב אינו כשיר כעת למלא תפקיד ציבורי?
"אני לא מצליח להבין. אם הכתבה היא על סגנון הקמפיין, אז עניתי לך מה שעניתי לך ואני לא מתכוון להמשיך לענות לך, כי אני חושב שתפקידה של התקשורת הוא לא לבקר קמפיינים, תפקידה של התקשורת לחשוף אמת ציבורית ודילמות ציבוריות.

"אם הכתבה היא על סגנון הקמפיין, אין לנו עניין לשתף פעולה עם הדבר הזה כי השאלה המהותית מבחינת הציבור זה לא סגנון הקמפיין.

פוסט של עו"ד ליאור דץ בקבוצת הפייסבוק "חיפאים משפיעים – בחירות 2024" על מצבו הבריאותי לכאורה של יונה יהב והתגובות של בנו (צילום: צילום מסך, פייסבוק)
פוסט של עו"ד ליאור דץ בקבוצת הפייסבוק "חיפאים משפיעים – בחירות 2024" על מצבו הבריאותי לכאורה של יונה יהב והתגובות של בנו (צילום: צילום מסך, פייסבוק)

"ההערכה שלי שאני חושב שהוא לא כשיר היא מבוססת ראשית על הערכה סובייקטיבית שלי לא כשל רופא ושל אחרים שפגשו אותו, שרואים אותו שהוא מבולבל, רואים אותו שהוא לא זוכר אנשים שהוא מכיר, ושנית על מסמכים רפואיים שאני לא יודע מה יש בהם, אפילו מחקתי אותם. אבל אני פתחתי אותם וראיתי מה יש שם".

האם צילום חשאי של אדם מבוגר שנפצע ונדרש לרגע קט לשימוש בכיסא גלגלים בגלל פציעתו והדבקתו על קירות הוא לא גילנות? הוא לא נבזי?
"קודם כל, למה אתה מניח שזה אנחנו? לא שמעת שזה אני".

"אני לא אענה לך על הדבר הזה. לא אמרתי לך אם זה הגיע מאיתנו או לא מאיתנו. אבל אם אתה שואל אותי על תמונה של יונה יהב בכיסא גלגלים האם יש בה דבר עבירה? לא"

אני לא מניח, אני שואל. זה בא מכם?
"אני לא אענה לך על הדבר הזה. לא אמרתי לך אם זה הגיע מאיתנו או לא מאיתנו. אבל אם אתה שואל אותי על תמונה של יונה יהב בכיסא גלגלים האם יש בה דבר עבירה? לא, לא ולא. אין בה שום דבר. אין בה לשון הרע, אין בה הסתה, ואין בה עבירה על החוק".

יש טענת שהבן שלך צולם כמי שלכאורה הדביק את הצילומים על קירות.
"שמעתי טענה כזאת. זה שטויות במיץ עגבניות. אני לא יודע, אבל גם אם זה נכון והבן שלי (הדביק) אז מה? שאלתי אותו והוא הכחיש".

פוסט של עו"ד ליאור דץ בקבוצת הפייסבוק "חיפאים משפיעים – בחירות 2024" על מצבו הבריאותי לכאורה של יונה יהב והתגובה של בנו (צילום: צילום מסך, פייסבוק)
פוסט של עו"ד ליאור דץ בקבוצת הפייסבוק "חיפאים משפיעים – בחירות 2024" על מצבו הבריאותי לכאורה של יונה יהב והתגובה של בנו (צילום: צילום מסך, פייסבוק)

וזה שטויות במיץ עגבניות?
"לא. אני אומר שזה לא הנושא".

אבל אני שואל.
"אז אני עונה. אני עונה. התשובה שלי מאוד ברורה לטענה האם הבן שלי תלה או לא תלה: שזה לא הנושא. למה זה לא הנושא? כי אני חושב, אני מאמין גדול אידיאולוגית בחשיפת האמת ואת זה אני מבקש שתצטט: השאלה אם זה הבן שלי לא הבן שלי, היא לא השאלה הרלוונטית.

"השאלה הרלוונטית היא השאלה של חשיפת האמת. ואני מאמין גדול, שלצורך חשיפת האמת וזכות הציבור לדעת ניתן לעשות כמעט הרבה דברים שמותר לעשות אותם כל עוד הם חוקיים".

"אני חושב, אני מאמין גדול אידיאולוגית בחשיפת האמת ואת זה אני מבקש שתצטט: השאלה אם זה הבן שלי [או] לא הבן שלי, היא לא השאלה הרלוונטית"

"ללעוג לאדם בגלל גילו זה לרדת הכי נמוך שיש"

גילנות במערכות בחירות היא לא תופעה חדשה, וניסיונות לשרטט מחלות שווא למועמדים מבוגרים היא פיתיון קל שעובד גם בעולם. הדוגמה הבוטה (וכנראה המוצלחת) ביותר הייתה הקמפיין של דונלד טראמפ נגד הילרי קלינטון בבחירות 2016, שהסתיימו באחת ההפתעות הגדולות בהיסטוריה הפוליטית האמריקאית.

על אף שטראמפ היה מבוגר ממנה בשנה, במהלך מערכת הבחירות התנחל ברשתות החברתיות קמפיין השחרה אגרסיבי במיוחד, שכלל סרטונים מבוימים המציגים את קלינטון כדמנטית, בלתי כשירה, ואף פסיכוטית.

הילרי קלינטון ודונלד טראמפ – העימות הנשיאותי (צילום: Rick T. Wilking/Pool via AP)
הילרי קלינטון ודונלד טראמפ – העימות הנשיאותי (צילום: Rick T. Wilking/Pool via AP)

ה"עובדות" עליהן נסמכו הקמפיינים המרושעים הללו היו כמובן קלושות – בעיקר העוויות הפנים המוגזמות של קלינטון (שנראות מוזרות כשמקפיאים את הווידיאו), הצחוקים המוגזמים שלה וההתעלפות שלה בטקס הזיכרון לקורבנות 9/11, התעלפות שמקורה בהתייבשות כתוצאה מדלקת ריאות "נורמלית" לחלוטין.

גם אצל יהב הקמפיין הגילני, שיצא מכל פרופורציה, נשען על "עובדות" קלושות למדי. ראשית, יהב באמת יהפוך לבן 80 בשנה הקרובה, מה שהופך אותו למועמד מבוגר, אבל לא חריג בזירה הפוליטית של ימינו (מספיק להתבונן בבחירות לנשיאות בארה"ב). שנית, הוא סובל שנים מסכרת, נוטל תרופות ועבר ככל הנראה מספר פעולות כירורגיות שאינן מסכנות חיים.

מה שמעניין הוא שנגד יהב אפשר וראוי להציב שאלות ולהטיח ביקורת בנושאים הרבה יותר חשובים מגילו, וגם הרבה יותר מוצדקים. הפצת גיליון הבריאות שלו היא פגיעה פלילית ומוסרית מכוערת בפרטיותו

מה שמעניין הוא שנגד יהב אפשר וראוי להציב שאלות ולהטיח ביקורת בנושאים הרבה יותר חשובים מגילו, וגם הרבה יותר מוצדקים. הפצת גיליון הבריאות שלו היא פגיעה פלילית ומוסרית מכוערת בפרטיותו, אך עיסוק בגיליון פעילותו כראש עירייה לגיטימי לחלוטין ואף מתבקש. יש מספיק בעיות מ־15 שנות כהונתו שניתן לעסוק בהן, מבלי להתדרדר לפלילים או לפייק ניוז.

די להזכיר טענות לשחיתות בעירייה, את קשרי ההון־שלטון־עיתון ששגשגו בתקופתו, ואת ההתעלמות (או הכניעה) למפעלים המזהמים הגדולים הפועלים בעיר. אלא שעיסוק בנושאים כאלה, כמובן, פחות נוח משום שהמסרים מורכבים יותר והרבה פחות פיקנטיים. הרבה יותר פשוט להפיץ שמועות ורמזים.

יונה יהב ביום הבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)
יונה יהב ביום הבחירות לרשויות המקומיות, 27 בפברואר 2024 (צילום: פלאש90)

יהב מסר בתגובה: "הדלפת הגיליון הרפואי הייתה אלימות לשמה. לאלימות לא צריך סיבה. מי השולח של הודעות הווטסאפ מאינדונזיה – את זה המשטרה תחקור והאשמים יתנו על כך את הדין.

"אלו שעשו שימוש מרושע (בגיליון המודלף) הם מטות (יריביי בבחירות) יעקב בורובסקי ודוד עציוני. ללעוג לאדם בשם המוצא שלו, המין שלו או בשל גילו – זה נמוך. הכי נמוך שאפשר לרדת. זה קמפיין גילנות.

"אני מודה שאני אדם רגיש ושפוגעים בך ומפיצים כלפייך שקרים זה כואב. סוג הקמפיין האלים הזה, השימוש בשקרים כאמצעי לגיטימי, זאת עיקר הבעיה"

"מי שעשה את זה לא זכאי להיקרא חיפאי. חיפה ושמה הטוב נפגעו. אני מודה שאני אדם רגיש ושפוגעים בך ומפיצים כלפייך שקרים זה כואב. סוג הקמפיין האלים הזה, השימוש בשקרים כאמצעי לגיטימי, זאת עיקר הבעיה. להשיג תוצאה פוליטית ברמיסת כבוד האדם.

"בבחירות האלה יש שילוב מסוכן של אלימות פוליטית ופרובוקטורים מקומיים. כולם יודעים עבור מי הם עובדים. הציבור יעניש אותם על כך".

יונה יהב (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
יונה יהב (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

לשאלה האם יש מצב רפואי שהציבור צריך להכיר, ענה יהב: "אני קצת שמנמן, יש לי חיבת יתר למתוקים ופחמימות – ואני פועל להפחית בזה. אני בכושר העבודה הטוב בחיי".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
העובדה הנכונ ה היא גיל המתמודד . זה צריך להיות פרמטר חשוב לגבי מצביע . משך הזמן שיוכל לתקן את הקילקולים שלא יעלמו כהרכף עין . אני לא מדבר על בעית החזירם אלא הגירה שלילית . אכלוסיה בוגר... המשך קריאה

העובדה הנכונ ה היא גיל המתמודד . זה צריך להיות פרמטר חשוב לגבי מצביע . משך הזמן שיוכל לתקן את הקילקולים שלא יעלמו כהרכף עין . אני לא מדבר על בעית החזירם אלא הגירה שלילית . אכלוסיה בוגרת שזקוקה לרענון צעיר עסקים שנסגרים עיר לינה של תל אביב בניה נמוכה במקום לגובה שתופסת שטחי מחיה של חיות הבר.מחלקת מהנדס העיר לתוכנ יות בניה אי עיכוב התפתחות לעשרות שנים קידום שדה תעופה צפוני שאנשי צפון לא יצטרכו לסוע ללוד . הכל זה זה לא ענין 5 שנים ומפאת גיל אי אפשר להספיק. מה עוד שהיה זמן לפני כן ולא נעשה ואו נעשו קילקולים בדרך לכן מן הראוי והאחריות היא כבר לא על יהב והמוצא אדם צעיר שיהיה לו זמן לעשות. פרמטר הגיל חשוב ובגיל אי אפשר להלחם. זו דעת זקן בן 83 וזהו רום גילי. יש לציין אני אבא ל3 בנים שרק בן אחד נשאר בחיפה וחמישה מנכדי כבר לא אזרחי חיפה.

שכחתם שתושבי חיפה הדיחו את יונה יהב .בקדנציה הקודמת. על תפקוד גרוע .ובייחוד על הרס קריית -חיים. עובדה שהוא הולך לערבי זמר בתאטרון מוצקין ולא בתיאטרון הצפון בקרית -חיים שם היה מתקבל בבו... המשך קריאה

שכחתם שתושבי חיפה הדיחו את יונה יהב .בקדנציה הקודמת. על תפקוד גרוע .ובייחוד על הרס קריית -חיים.
עובדה שהוא הולך לערבי זמר בתאטרון מוצקין ולא בתיאטרון הצפון בקרית -חיים שם היה מתקבל בבוז.

עוד 2,764 מילים ו-3 תגובות
סגירה