אין סיבה לכבוש את רפיח

אתר ברפיח שהותקף על ידי ישראל, 3 בפברואר 2024 (צילום: Mohammed ABED / AFP)
Mohammed ABED / AFP
אתר ברפיח שהותקף על ידי ישראל, 3 בפברואר 2024

ישראל לא "פירקה" את הארמיה השלישית במלחמת יום הכיפורים. לא בסוף המלחמה. ישראל כיתרה אותה ודרשה ממצרים הפסקת אש, חילופי שבויים והסכם הפרדת כוחות. רק אז התירה להכניס מים ומזון ל-20 אלף חיילי הארמיה.

ישראל לא טיהרה את ביירות במלחמת לבנון ולא פירקה את כל כוחות אש"ף שם. היא כיתרה את העיר, הפציצה, ולחצה על יאסר ערפאת לעזוב עם אנשיו תמורת הסרת המצור.

אין שום סיבה להיכנס לקרב מדמם ברפיח כפי שמאיים ומבטיח רה"מ בנימין נתניהו.

ישראל לא טיהרה את ביירות במלחמת לבנון ולא פירקה את כל כוחות אש"ף שם. היא כיתרה את העיר, הפציצה, ולחצה על יאסר ערפאת לעזוב עם אנשיו תמורת הסרת המצור. אין שום סיבה להיכנס לקרב מדמם ברפיח

הצהרותיו שחצניות, יומרניות, זחוחות ובעיקר שקריות. אי אפשר גם לחסל את גדודי חמאס ברפיח וגם לשחרר את החטופים.

גם אם חטופים רבים מוחזקים ברפיח, הרי ברור שהם לא יישארו בחיים אם צה"ל יחסל את שוביהם.

איזו עמדה מוסרית מציגה בעצם ישראל כשהיא מנסה לחסל את אותם מחבלים שפרצו את גבולה ב-7.10, חטפו את אזרחיה ורצחו רבים אחרים, אם היא עצמה תגרום להמשך הרצח של אזרחיה? המשך הרצח של מי שהופקרו על ידה וניצלו רק בגלל שהרוצחים לקחו אותם לשבי כדי לבצע עסקה?

אין סיבה להיכנס לרפיח, משום שישראל יכולה כעת לדרוש מחמאס שארבעת הגדודים שנותרו ברפיח ימסרו את נשקם, ייכנעו וייצאו למדינה שלישית, תומכת חמאס או ניטרלית. מצרים, קטאר, תימן או טורקיה.

ישראל צריכה להסביר לעולם כי גדודי חמאס ברפיח אינם מגינים על תושבי עזה. הם ארגון טרור שמגן על עצמו כרגע וגורם סבל לתושבי עזה.

ישראל חייבת לומר לארה"ב שאפשר למנוע את כיבוש רפיח ואת מחיר הלחימה שם, אם מצרים וקטאר ישכנעו את חמאס למסור את הנשק של הגדודים שם, לשחרר את החטופים ובתמורה תאפשר להם ישראל לצאת ללא פגע מרצועת עזה.

כניעת 4 הגדודים הללו תהווה סוף למלחמה וצה"ל יוכל לצאת מהרצועה, לאפשר הכנסת כוח רב לאומי או ערבי לשליטה אזרחית ברצועה, ובעיקר שחרור החטופים יסמל את הניצחון.

כניעת ארבעת גדודי חמאס ברפיח הללו תהווה סוף למלחמה וצה"ל יוכל לצאת מהרצועה, לאפשר הכנסת כוח רב לאומי או ערבי לשליטה אזרחית ברצועה, ובעיקר שחרור החטופים יסמל את הניצחון

חמאס מצידו יוכל להכריז בחו"ל שהוא עדיין מייצג את המאבק הפלסטיני ולנאום בלבנון או בקטאר נגד הציונים וכל הסיסמאות הידועות. אחרי הכרעת הכוחות של חמאס בצפון הרצועה, בעזה ובחאן יונס, אין משמעות להכרזות הללו.

הלחץ הבינלאומי למניעת לחימה ברפיח על גבם של מיליון וחצי עזתים, והדרישה הצודקת של ישראל שארבעה גדודי חמאס ייכנעו, יכולים לשכנע את תומכי ישראל שהיא פועלת כעת נכון ומוסרי בעזה לאחר תוצאות מתקפת 7 באוקטובר. זו דרישה הגיונית מעשית וצודקת לכל הצדדים.

במקום לאיים בוקר וערב בחיסול חמאס ברפיח, כיבוש, מיטוט, ניצחון מוחלט ושאר הצהרות שחצניות של נתניהו, מוטב להיות מעשי ולקרוא לכניעת אחרוני החמאסניקים ברפיח.

הפלסטינים כבר נכנעו בספטמבר 70' בירדן ועזבו ללבנון, וכאמור נכנעו בביירות ב-82' ועזבו. הפתרון הזה יחסוך מלחמה מיותרת ועקובה מדם ישראלי ופלסטיני. הפתרון הזה גם יאפשר לישראל להציג עמדה שפויה, שלוקחת בחשבון גם את חיי העזתים ומציגה לעולם עמדה מוסרית כדי לסיים את המלחמה.

רק קיצונים כמו איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', ידרשו להמשיך את המלחמה ללא מטרה סופית הגיונית ומקובלת על העולם הרחב.

עמדתם דומה בעצם, כתמונת ראי, לעמדת יחיא סנוואר ואנשיו. מלחמת ג'יהאד אין סופית.

הלחץ הבינל' למניעת לחימה ברפיח על גבם של מיליון וחצי עזתים, והדרישה הצודקת של ישראל שארבעה גדודי חמאס ייכנעו, יכולים לשכנע את תומכי ישראל שהיא פועלת כעת נכון ומוסרי בעזה

רק חולשתו של נתניהו מסייעת לטירוף הזה להמשיך לנהל את חיינו.
למרבה הצער הוא מנהל כך את מותם המיותר של חטופים רבים וחיילים רבים.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
במלחמת לבנון הראשונה לא הצלחנו באמת להשמיד את אשף, ובמלחמת יום כיפור נצרבה תודעת הפסד. אז אם אנחנו רוצים שלא תהיה תודעת הפסד בצד שלנו + נצליח באמת להפיל את האויבים שלנו, נצטרך לכבוש את ... המשך קריאה

במלחמת לבנון הראשונה לא הצלחנו באמת להשמיד את אשף, ובמלחמת יום כיפור נצרבה תודעת הפסד. אז אם אנחנו רוצים שלא תהיה תודעת הפסד בצד שלנו + נצליח באמת להפיל את האויבים שלנו, נצטרך לכבוש את רפיח. כל הלחץ האמריקאי שבעולם כנראה הפעם לא יעצור את זה, בעיקר בגלל שגם ביידן וגם ביבי מבינים שהם מנהיגים מאוד לא פופולרים, ואם ביבי מפסיק את המלחמה הוא ייזכר לעד כחלש (הסיוט הכי גרוע שלו) ויועף מהשלטון (הסיוט השני הכי גרוע שלו), בזמן שביידן כנראה יפסיד לטראמפ (רוב הציבור האמריקאי וזה כולל את העצמאיים שמכריעים את הבחירות בארה"ב הם תומכי ישראל, חוץ מהפרוגרסיבים והערבים שהם מיעוט יחסית זניח -20% מאמריקה הם פרוגרסיבים מהסוג שישנא את ישראל, והערבים הם מיעוט בטל בשישים שמונה כמה מאות אלפים בלבד.) אז אם ביידן רוצה לנצח הוא צריך שישראל תנצח (יש פה גם קטע גיאופוליטי כי אם ביידן זונח את ישראל כעת אז הוא מאותת לרוסיה וסין שהם יכולים לעשות מה שבא להם כי אמריקה תזנח את בנות בריתה). מה שכן, הממשל האמריקאי עדיין דואג לכל השיט ההומניטרי, ופה מגיע המזח שהם רוצים להקים שפותר את רוב הלחץ על הקטע ההומניטרי מצד הפרוגרסיבים במפלגתו, מאפשר venue בעתיד עבור הגירה של הפלסטינים מעזה דרך מקום שהוא לא רפיח, וגם דיי פותר את בעיית אונר"א כי עכשיו יש גוף אחר שדואג לפליטים. כעת זה נראה שישראל תיכנס ללבנון (מכמות ההתקפות ההולכת וגדלה בשני הצדדים זה הולך ונהיה בלתי נמנע), וכנראה שלאחר ההרס של חיזבאללה (שיכול להיות שיהיה יותר קל להפיל אותו מחמאס כי יש יותר משתפים פוטנציאלים בלבנון, הלחימה היא פחות אורבנית, וכמות מחבלי חיזבאללה שווה פחות או יותר לכמות מחבלי חמאס. הבעיה המרכזית היא הרקטות של חיזבאללה אבל הנזק שאלו יבצעו כנראה קטן מהנזק שישראל תעשה ללבנון וזה נזק כלכלי שישראל יכולה להכיל) מדינת ישראל תיכנס לרפיח על מנת לסיים את המלחמה. אין סיבה שמחבלי חמאס ייכנעו בצורה כזאת ללא כניסה לרפיח, כי עבורם זאת תהיה השפלה להיכנע ולא למות מות קדושים או לפחות לנסות כך, ולכן אם לא ניכנס לרפיח נקבל מצב ביניים שגרוע מכל אופציה אחרת- חמאס או ארגון טרור אחר שצמח מהכאוס שולט על עיר אוהלים קורסת ברפיח שלישראל אין את הרצון להפיל אחרי מלחמה יחסית ארוכה, צפון הרצועה תישאר הרוסה ולישראל לא יהיה רצון להחזיר את התושבים לשם כי הם לא ירצו לעשות את הבדיקה של האם הם מחבלים או לא, מצרים עדיין תסגור את מעבר רפיח ותמנע את ההגירה ממחנה הפליטים הענק הזה. והאמריקאים ירגישו טוב עם עצמם כי הם העבירו קצת אוכל בטיסה או בים. עדיף לא להיכנס למלחמה מאשר לקבל ניצחון חלקי כזה. הוצע לחמאס הרבה יותר בשביל הרבה פחות (הפסקת אש ברמדאן בשביל כמות כזו וכזו של חטופים) וחמאס עדיין סירבו.

עוד 552 מילים ו-3 תגובות
סגירה