חודש הרמדאן חייב להיות חודש של ח'יר

תפילת התראוויח ברמדאן במסגד אל-אקצא 12 למרץ 2024 (צילום: ד"ר עלי אל-אעור)
ד"ר עלי אל-אעור
תפילת התראוויח ברמדאן במסגד אל-אקצא, 12 למרץ 2024

חודש הרמדאן הוא החודש הקדוש ביותר בעולם האסלאמי. בחודש זה, כשני מיליארד מוסלמים צמים, מתפללים, קוראים בקוראן, מקדשים את ערך המשפחה ומציינים את המָסוֹרוֹת המחזקות את יסודות הקהילה והחברה.

חודש הרמדאן נחשב בעולם האסלאמי גם כחודש הניצחונות. החל בקרב נגד הכופרים בבדר, דרך שחרור מכה ועד מלחמת אוקטובר בשנת 1973. אידיאולוגים מוסלמים רואים בחודש הרמדאן את התקופה בה עשיית ג'יהאד והפיכה לשהיד מבטיחה כניסה מיידית לגן-עדן.

הפלסטינים מדגישים את הקשר העמוק שיש בין חודש הרמדאן למסגד אל-אקצא. בשנים האחרונות נתפס המסגד יותר ויותר גם כסמל לאומי-דתי. זכורה לרעה גם אינתיפאדת אל-אקצא שעלתה במחיר חיים של רבים, הן בצד הפלסטיני והן בצד הישראלי.

הפלסטינים מדגישים את הקשר העמוק שיש בין חודש הרמדאן למסגד אל-אקצא, שנתפס בשנים האחרונות גם כסמל לאומי-דתי. זכורה לרעה גם אינתיפאדת אל-אקצא שעלתה בחיי רבים, בצד הפלסטיני ובצד הישראלי

חילול קדושת המסגד נתפס בעיני הפלסטינים כחציית קו אדום מצד ישראל, שמחייבת תגובה קשה מצדם, כולל יציאה לג'יהאד. נכון הדבר שבעתיים כשמדובר בחודש הרמדאן. הצעירים מוכנים להקריב את חייהם כשהידים ללא היסוס ברמדאן, כשנדמה להם שישראל חוצה קווים אדומים.

כיוון שכך, ההחלטה להטיל הגבלות על כניסת מוסלמים ופלסטינים לירושלים ולמסגד אל-אקצא המבורך עלולה להוות איום רציני על חיי הישראלים. הצעירים הפלסטינים, שכאמור לעיל מוכנים להקריב את חייהם ללא היסוס בחודש הרמדאן עלולים לנטות ולעשות זאת עוד יותר בחודש הרמדאן הקרוב, וזאת גם בגלל המלחמה בעזה.

ההחלטה של איתמר בן גביר ושל בנימין נתניהו עלולה לשפוך דלק על תחושות התסכול הללו וגדלה מאוד הסכנה לשרשרת של פיגועים. זאת אומרים בקול רם גם אנשי השב"כ ואנשי המנהל האזרחי שבבית-אל.

החלטתו של בן גביר עשויה לפגוע קשות גם במרקם העדין שנרקם במהלך השנים האחרונות – הסטטוס קוו – אשר מעוגן גם בהסכמים שבין ישראל לירדן, הממונה על הוואקף הירדני, זה שמופקד על מסגד אל-אקצא.

החלטת בן גביר ונתניהו עלולה לשפוך דלק על תחושות התסכול של הצעירים הפלסטינים, וגדלה מאוד הסכנה לשרשרת פיגועים. זאת אומרים בקול רם גם אנשי השב"כ ואנשי המנהל האזרחי שבבית-אל

ולסיום, חשוב גם לדבוק בערך חופש הפולחן לכולם – פלסטינים, כולל פלסטינים אזרחי ישראל (פלסטינים של 48'). החלטתו של בן גביר סותרת את החוק הבינלאומי ואת האמנות הבינלאומיות בנושאי חופש הדת והפולחן. מסגד אל-אקצא חייב להישאר פתוח לכול העולם האסלאמי, במיוחד בחודש הרמדאן.

מן הראוי שחודש הרמדאן יהיה חודש של שקט, תפילה ושלום, חודש של ח'יר (טוב) במובן של אושר, שמחה, פרנסה, עתיד בטוח ומבטיח לכולנו יהודים וערבים כאחד.

ד"ר עלי אל-אעור על רקע תפילת התראוויח במסגד אל-אקצא, 12 במרץ 2024 (צילום: באדיבות המצולם)
ד"ר עלי אל-אעור על רקע תפילת התראוויח במסגד אל-אקצא, 12 במרץ 2024 (צילום: באדיבות המצולם)

ד"ר עלי אל-אעור הוא המנהל הכללי של מכון אל קודס ללימודי ישראל. מומחה לקשר עם החברה הישראלית, בעל דוקטורט מהמחלקה לאסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית. הוא גם פרשן פוליטי לענייני ישראל בתקשורת הפלסטינית ומתמקד ביחסים בין הפלסטינים לישראלים בתקשורת הישראלית. מנהל ברשות הפלסטינית בתחום ירושלים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
בעצם אתה דורש חופש פולחן בשם המוסר למוסלמים בלבד כי ליהודים אסור שהרי זו חבית חומר נפץ שעלולה להדליק את המזרח התיכון והעולם הערבי כולו כלומר שבעצם מדינת ישראל צריכה להסכים לדרישות של בע... המשך קריאה

בעצם אתה דורש חופש פולחן בשם המוסר למוסלמים בלבד
כי ליהודים אסור שהרי זו חבית חומר נפץ שעלולה להדליק את המזרח התיכון והעולם הערבי כולו
כלומר שבעצם מדינת ישראל צריכה להסכים לדרישות של בעלי כח ולא להסכים לחלשים
סך הכל הגיוני

צודק. למען העובדתיות והאמת, כמובן, חשוב לציין : דובר גדודי עז אל-דין אל-קאסם, הזרוע הצבאית של חמאס, פירסם ביום שישי הצהרה בשם הארגון לקיים את מצוות הג'יהאד. אבו עוביידה קרא לפלסטינים ב... המשך קריאה

צודק.
למען העובדתיות והאמת,
כמובן, חשוב לציין :
דובר גדודי עז אל-דין אל-קאסם, הזרוע הצבאית של חמאס, פירסם ביום שישי הצהרה בשם הארגון לקיים את מצוות הג'יהאד.
אבו עוביידה קרא לפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון ומזרח ירושלים וכן לערביי ישראל לצעוד לכיוון מסגד אל אקצא, להתעמת עם ישראל ולמנוע שינוי הסטטוס קוו בשטח, כך בהתאם לפרסום באל-קודס.
פונדמנטליסטים פירומנים, מושחתים פשיסטים,
ועמים שבמקום להפגין בעד שלום מסתפקים במלל.
לעשות

עוד 370 מילים ו-5 תגובות
סגירה