ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאיון ל-CNN, 17 במרץ 2024

לנתניהו אין בעיה עם התערבות אמריקאית, יש לו בעיה עם הסקרים

כשנתניהו הוביל בבטחה בסקרים לקראת הבחירות ב-2015, לא הייתה לו שום בעיה לנאום מול הקונגרס ולקבל את עזרת הרפובליקאים ● גם לא הייתה לנתניהו בעיה עם מעורבות אמריקאית כשממשל טראמפ סייע לו פעם אחר פעם לפני בחירות ● הבעיה של נתניהו היום, עם הקריאות העולות מוושינגטון נגדו, היא הסקרים שמנבאים לו מפלה אילו הבחירות היו מתקיימות היום ● פרשנות

במהלך נובמבר 2014, פחות משנתיים מיום הבחירות לכנסת ה-20, החליט בנימין נתניהו לפרק את הממשלה בראשותו וללכת לבחירות. הסיבה (או התרוץ) היה "חוק ישראל היום" שעבר אז בקריאה טרומית בניגוד לעמדת ראש הממשלה.

נתניהו נועד אז עם שותפו הבכיר בממשלה, שר האוצר יאיר לפיד, ואחרי השיחה החליט לפטר את לפיד ואת שרת המשפטים ציפי לבני. בתחילת דצמבר 2014 עבר החוק לפיזור הכנסת.

בבחירות לכנסת ה-21, במרץ 2015, נתניהו ניצח בלי קושי עם הליכוד, שזכה ב-30 מנדטים. נתניהו צירף מחדש לממשלתו את המפלגות החרדיות שהיו אז תקופה קצרה מחוץ לקואליציה.

מה שתרם באופן בדוק לניצחונו של נתניהו בבחירות 2015 היה הנאום המפורסם שנשא בתחילת מרץ בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין המתגבש עם איראן, בניגוד לדעתו של הנשיא ברק אובמה.

מה שתרם באופן בדוק לניצחונו של נתניהו בבחירות 2015 היה הנאום המפורסם שנשא בתחילת מרץ בקונגרס נגד הסכם הגרעין המתגבש עם איראן, בניגוד לדעתו של אובמה

היה מי שטען אז באוזני נתניהו שהנשיא אובמה מתנגד לנאום, משום שהוא רוצה את הסכם הגרעין וישראל עלולה עוד להינזק. על כך השיב אז נתניהו כי "אובמה זה לא אמריקה".

בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, 3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, 3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

עוד טענה שנשמעה אז – בארצות הברית וגם בישראל – הייתה כי מתן הבמה בגבעת הקפיטול לנתניהו מהווה התערבות בהליך הבחירות אצלנו, ומעניקה לו במה אלקטורלית אדירה כמה ימים לפני הקלפי.

נתניהו כמובן התעלם מהקריאות הללו, האמין שהוא הולך לעצור את הסכם הגרעין ונסע לנאום בוושינגטון למרות הביקורת. נתניהו ידע היטב איזה יתרון ענק מעניקים לו האמריקאים במאבק הבחירות בארץ מול יצחק הרצוג וחבריו בשמאל.

הכול לפי הסובב והמסובב, המקום הזמן והשעה. אילו היה נתניהו מוביל היום בבטחה בסקרים בארץ, הוא היה מקבל בשמחה את ההצעה של צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי, להקדים את הבחירות.

הכול לפי הסובב והמסובב, המקום הזמן והשעה. אילו היה נתניהו מוביל היום בבטחה בסקרים בארץ, הוא היה מקבל בשמחה את ההצעה של צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי, להקדים את הבחירות

תסמכו עליו שהיה מצדיק במקרה כזה את הביקורת של הנשיא ג'ו ביידן, סגניתו קמלה האריס, צ'אק שומר, קודמתו ננסי פלוסי וחבריהם הדמוקרטים על הרכב הממשלה שלו.

נתניהו, שפיטר בלי עכבות את לפיד ולבני, היה מעיף את איתמר בן גביר ויוצא לבחירות בקיץ הקרוב. אולי אפילו היה מודה לשומר, ידידו האישי ותומך ותיק בישראל, על ההבנה שישראל צריכה בימים אלה ממשלת ימין-מרכז חדשה, שלא תהיה אחוזה בידיו של הימין הקיצוני-משיחי-גזעני, ומן הצורך להוביל את ישראל למציאות פוליטית אחראית וליברלית.

שומר, אגב, הצביע ביוני 2015 נגד הסכם הגרעין שהביא הנשיא אובמה. כנראה הנאום של נתניהו שכנע אותו להצביע אז נגד הנשיא, מנהיג מפלגתו.

אבל נתניהו של היום נמצא בשפל בסקרים שכמוהו הוא לא הכיר, ולכן גם הנאום הדואג של שומר הוא מבחינתו התערבות גסה בענייניה הפנימיים של ישראל. "לא עושים את זה לדמוקרטיה אחות", אמר נתניהו אתמול (ראשון) בריאיון ל-CNN, "מישהו היה קורא אחרי ה-11 בספטמבר לבחירות מוקדמות בארצות הברית או להתפטרות הנשיא?"

נתניהו כנראה לא מאמין בסקרים של ערוץ 14, שמעניקים לו יתרון, אלא לוקח ברצינות את כל הסקרים בכלי התקשורת האחרים שמעמידים את מידת התאמתו לראשות הממשלה בנחיתות. יש לו גם סקרים משלו. הוא יודע שעם 18-16 מנדטים צועדים לאופוזיציה – ובמקרה שלו, הולכים לבית בקיסריה.

נתניהו כנראה לא מאמין בסקרים של ערוץ 14, שמעניקים לו יתרון, אלא לוקח ברצינות את כל הסקרים בכלי התקשורת האחרים שמעמידים את מידת התאמתו לראשות הממשלה בנחיתות. יש לו גם סקרים משלו

בחירות עכשיו הן הסיוט הגדול של נתניהו. אין הופעה פומבית או ריאיון ברשתות הזרות שבהן הוא לא מסביר כי הבחירות בימי מלחמה ישתקו את המדינה ויגרמו לנו להפסיד את המערכה.

ייתכן שהוא צודק, אבל נתניהו סירב להתחייב אתמול בראיון ל-CNN כי ילך לבחירות גם אחרי המלחמה. מבחינת נתניהו, הבחירות צריכות להיות במועדן -באוקטובר 2026 – למרות המחדל האסוני הגדול בתולדות המדינה, שהוא כמובן לא אחראי לו, אלא כל אלה שידעו ולא דיווחו לו.

אז פעם נתניהו נשען על התמיכה האמריקאית כדי לנצח בבחירות (ע"ע דיל המאה עם טראמפ שהושק חמישה שבועות לפני בחירות 2020 שבהן זכה ב-36 מנדטים) ופעם הוא נאחז בביקורת האמריקאית כדי ליצור סביבו קואליציה מגובשת של הימין כדי להימנע מבחירות.

אין הבדל היום בנושא הזה בין נתניהו ומקורביו – שלועגים לממשל ביידן ושואלים בשיחות פנימיות מי זו בכלל קמלה האריס – לבין אנשיו של בן גביר ובני משפחתו שלועגים לביידן ולמצבו המנטלי ומייחלים לבואו של טראמפ. בכלל, הנחת העבודה בסביבת נתניהו היא שטראמפ הולך לזכות בבחירות בנובמבר ב"ניצחון ענק".

אין הבדל היום בנושא הזה בין נתניהו ומקורביו – שלועגים לממשל ביידן ושואלים בשיחות פנימיות מי זו בכלל קמלה האריס – לבין אנשיו של בן גביר ובני משפחתו שלועגים לביידן ולמצבו המנטלי ומייחלים לבואו של טראמפ

"אנחנו לא רפובליקת בננות", אמר אתמול נתניהו והתעקש ש"רק אזרחי ישראל יקבעו". בהמשך גם טען כי "הרוב בישראל תומך בממשלה שלי". זו טענה שניתן לבחון אותה רק אם הולכים לבחירות בקרוב. וכמו ראש ממשלה הבורח מבשורה, זה בדיוק מה שנתניהו לא רוצה לעשות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 747 מילים ו-1 תגובות
סגירה