מירוץ 2020
המרוץ לבית הלבן

הדרך לבית הלבן עוברת בבתי המשפט

בזמן שמערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב טרם התעוררה, ההתפתחויות המעניינות התרחשו השבוע בין כותלי בתי המשפט ● בניו יורק, דונלד טראמפ עומד בפני עיקול חשבונות הבנק שלו ונכסיו בימים הקרובים ● בטקסס, המדינה נאבקת בממשל ביידן על חוקי הגירה ● ובין לבין, הפריימריז של המפלגה הרפובליקאית בחמש מדינות השבוע לא מבשרות טובות עבור טראמפ

דונלד טראמפ בצאתו מבית המשפט במנהטן, 15 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
AP Photo/Mary Altaffer
דונלד טראמפ בצאתו מבית המשפט במנהטן, 15 בפברואר 2024

שתי ההתפתחויות הכי מעניינות בפוליטיקה האמריקאית קרו השבוע דווקא בבתי משפט, מאפיין שכנראה ילווה אותנו לאורך כל המרוץ לבית הלבן.

הראשונה עוסקת כמובן בדונלד טראמפ. לפני כחודש, טראמפ הפסיד בתביעה אזרחית שהגישה נגדו התובעת הכללית של מדינת ניו יורק לטישיה ג'יימס, באשמה שניפח את ערך נכסיו כדי לזכות בהלוואות בתנאים מעודפים. השופט מצא את טראמפ אשם ופסק נגדו קנס אדיר של כ-450 מיליון דולר.

טראמפ כמובן ערער על הפסיקה; אך לפי הדין האמריקאי, במקרה כזה טראמפ עדיין מחויב לשלם את הסכום – ואם פסק הדין יתהפך בערעור, הוא ישולם לו חזרה. עם זאת, הוא יכול לתת לבית המשפט ערבות מגורם פיננסי מוכר במקום לשלם, וזו לרוב מה שנעשה במקרים כאלה.

אלא שהשבוע טראמפ הודיע לבית המשפט שהוא נכשל בכל פניותיו לקבל ערבות כזו. כל חברות הביטוח המעניקות ערבות כזו משעבדים כנגדה רק מזומן ומניות, ולא נדל"ן, שהוא רוב רכושו של טראמפ.

השבוע טראמפ הודיע שהוא נכשל בכל פניותיו לקבל ערבות. כל חברות הביטוח המעניקות ערבות כזו משעבדים כנגדה רק מזומן ומניות, ולא נדל"ן, שהוא רוב רכושו של טראמפ

דונלד טראמפ באחוזת מאר-א-לאגו בפאלם ביץ', פלורידה, 4 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Rebecca Blackwell)
דונלד טראמפ באחוזת מאר-א-לאגו בפאלם ביץ', פלורידה, 4 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/Rebecca Blackwell)

בנוסף, לפחות לפי טענת טראמפ, הנהלים הפנימיים בכל מוסדות אלה אוסרים עליהם להעניק ערבות של מעל למאה מיליון דולר. כדי לשלם, טוען טראמפ, הוא יאלץ למכור בחיפזון ובמחירי הפסד נדל"ן רב וייגרם לו נזק בלתי הפיך – שזה הקריטריון לעיכוב הביצוע.

לא צריך להתרגש מדי מהנזק הכלכלי הבלתי הפיך שייגרם לטראמפ. זה האינטרס שלו להגזים בתיאור הנזק בבקשה זו כדי להביא לעיכוב ביצוע. עם זאת, הדד-ליין לתשלום הערבות הוא מחר (ראשון), והעובדה היא שטראמפ לא הצליח להשיג ערבות לתשלום.

ביום חמישי דווח בסי-אן-אן כי לפי גורמים המקורבים לו, טראמפ "בפאניקה" מהדד-ליין המתקרב. האפשרות – הלא מופרכת בכלל – שבית המשפט יורה לעקל חשבונות בנק שונים של טראמפ יכולה לגרום נזק לא קטן לתדמית הציבורית של טראמפ כאיש עשיר, ואולי חשוב מכך לתדמית העצמית שלו שנשענת על תפיסת עצמו כעשיר ומצליח, וכתוצאה מכך על יציבותו הנפשית.

האפשרות – הלא מופרכת בכלל – שבית המשפט יורה לעקל חשבונות בנק שונים של טראמפ יכולה לגרום נזק לא קטן לתדמית הציבורית של טראמפ כאיש עשיר, ואולי חשוב מכך לתדמית העצמית שלו

דו-קרב בטקסס

ההתפתחות השנייה קשורה במאבק המתמשך בין מדינת טקסס לממשל הפדרלי ביחס לחוקי ההגירה.

מהגרים לא חוקיים ממקסיקו מנסים לחצות את נהר ריו גרנדה במעבר נשר בטקסס, 23 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Eric Gay)
מהגרים לא חוקיים ממקסיקו מנסים לחצות את נהר ריו גרנדה במעבר נשר בטקסס, 23 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Eric Gay)

מושל טקסס טוען זה זמן רב שהממשל הפדרלי לא אוכף כראוי את חוקי ההגירה ובשל כך נכנסים מהגרים לא חוקיים במספרים גדולים למדינתו. במסגרת העימות הזה, טקסס פרסה בין השאר גדר תיל לאורך חלקים מהנהר, שמנעה חצייה אבל גם מנעה משוטרי משמר גבול פדרלים להציל חוצים בסכנת טביעה, צעד שבעטיו אם ושני ילדיה טבעו בינואר השנה.

במסגרת זו טקסס העבירה בדצמבר את חוק SB4 שקובע כי הגירה לא חוקית היא פשע מדינתי בטקסס ולכן למשטרות המקומיות, למשמר הלאומי ולמשטרת התעבורה המדינתית סמכות לעצור מהגרים לא חוקיים ולבתי המשפט של טקסס הסמכות להחזירם למקסיקו.

החוק מהווה הפרה גסה של היחסים הפדרליים, שכן מדיניות הגירה נמצאת בסמכותו של הממשל הפדרלי – ואכן הממשל הפדרלי, כמו גם כמה מחוזות בטקסס, פנו לבית המשפט בדרישה לפסול את החוק.

בית המשפט הפדרלי באוסטין אכן פסל את החוק ועיכב את ביצועו עד לתום ההליכים, וטקסס ערערה לבית המשפט לערעורים במחוז החמישי, שטרם דן בחוק אבל ביטל את השעייתו. ממשל ביידן ערער לעליון וזה דחה את הערעור השבוע.

משמר הגבול של טקסס מבצרים את הגבול לאורך הריו גרנדה, 2 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Eric Gay)
משמר הגבול של טקסס מבצרים את הגבול לאורך הריו גרנדה, 2 בפברואר 2024 (צילום: AP Photo/Eric Gay)

הלכה למעשה, לא הייתה לדחייה זו המון משמעות שכן בית המשפט לערעורים לבסוף שינה את עמדתו והחוק בינתיים מושעה; ועדיין, זו הסלמה בעימות הולך ומחריף בין טקסס לממשל הפדרלי, שמריח מניחוחות ישנים של שנות ה-50 של המאה ה-19.

לחסום את טיקטוק

גם הרשות המחוקקת תרמה חדשות מעניינות: ביום רביעי שעבר בית הנבחרים העביר ברוב גדול חוק המכריח את ByteDance, החברה הסינית המחזיקה בטיקטוק, למכור את אחזקותיה או שהאפליקציה תיאסר לשימוש בארצות הברית בתוך כמה חודשים. החוק עבר ברוב דו-מפלגתי עצום – 352 תומכים מול 65 מתנגדים. גם בסנאט צפוי לו רוב, והנשיא ג'ו ביידן כבר התחייב לחתום עליו.

לחסום את טיקטוק בארה"ב נשמע כמו מסוג הצעדים שרק מדברים עליהם אבל אף פעם לא באמת קורים, אבל יש סיכוי ממש לא רע שהחוק אכן ייכנס לתוקף.

לחסום את טיקטוק בארה"ב נשמע כמו מסוג הצעדים שרק מדברים עליהם אבל אף פעם לא באמת קורים, אבל יש סיכוי ממש לא רע שהחוק אכן ייכנס לתוקף

בעוד שבקרב כלל האוכלוסייה האמריקאית הפער בין התומכים באיסור על טיקטוק גדול מהמתנגדים לו, המתנגדים לאיסור מתרכזים בקרב הצעירים – אוכלוסייה ידועה בשיעור ההצבעה הנמוך שלה; ואילו התומכים באיסור מתרכזים בקרב המבוגרים, אוכלוסייה הידועה בשיעור הצבעה גבוה.

משתמשי טיקטוק מפגינים בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה בזמן שבית הנבחרים העביר את החוק העשוי להוביל לחסימה של האפליקציה ברחבי ארצות הברית. 13 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
משתמשי טיקטוק מפגינים בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה בזמן שבית הנבחרים העביר את החוק העשוי להוביל לחסימה של האפליקציה ברחבי ארצות הברית. 13 במרץ 2024 (צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)

יש פער מפלגתי בתמיכה (דמוקרטים נוטים יותר להתנגד) אבל לא מאוד דרמטי; והחוק אף מתון יותר מאיסור גורף, שכן הוא מאפשר ל-ByteDance למכור את אחזקותיה והאפליקציה תישאר נגישה.

ובחזרה למרוץ

המרוץ לנשיאות מנומנם בינתיים ולא צפויות התפתחויות מרעישות עד אוגוסט. ובכל זאת, נערכו השבוע פריימריז בפלורידה, קנזס, אוהיו, אילינוי ואריזונה.

למרות שהוא המתמודד היחיד במרוץ, טראמפ זכה בלא יותר מ-80% מהקולות במדינות הללו. ועל אף שממוצע הסקרים הלאומיים יציב עם יתרון של 2% לטראמפ לעומת ביידן, תוצאות הפריימריז הללו לא מבשרות טובות עבורו.

עוד 759 מילים
סגירה