צבאות ארה"ב ואוסטרליה מתרגלים הקמת משטח פריקה, כפי שיוקם באזור חופי עזה (צילום: U.S. Army Photo by Sgt. Ashunteia’ Smith, 16th Combat Aviation Brigade)
U.S. Army Photo by Sgt. Ashunteia’ Smith, 16th Combat Aviation Brigade

כאלף חיילים אמריקאים יקימו מזח צף בעזה ומשטח פריקה מיוחד, שימוקם כחמישה קילומטרים מהחוף ● כדי להבטיח שהחיילים לא יבואו בשום מגע עם אדמת עזה ועם ארגון הטרור חמאס, שכר צבא ארה"ב קבלן משנה אזרחי ● האופרציה כולה אמורה להתחיל לפעול בחודש מאי ועד אז העולם ימשיך ללחוץ על ישראל להגברת הסיוע מהיבשה ● פרשנות

ביום חמישי האחרון, 21 במרץ, פיקוד המרכז של ארה"ב הצניח סיוע אווירי נוסף של מנות מזון לרצועת עזה. שני מטוסי תובלה מסוג C-17 גלובמאסטר הצניחו 80 חבילות עם 50 אלף מנות אוכל באזור צפון הרצועה. חמישה מצנחים לא נפתחו כראוי ונפלו לשטח במהירות.

ארה"ב הודיעה כי חמש חבילות נפלו בשטח פתוח ולא גרמו לנזק, בניגוד לאירוע דומה לפני כשבועיים וחצי, כשחבילות (של איחוד האמירויות) נפלו ללא מצנח והרגו אזרחים עזתים. לפי הודעת האמריקאים, הצנחת החבילות צפויה להימשך.

במקביל, שמונה ספינות אמריקאיות נמצאות בדרכן לעזה כדי להקים את המזח האמריקאי הצף – התקן גדול שיכניס לעזה כשני מיליון ארוחות ביום. המשימה הימית הלוגיסטית הזו לא חריגה במונחים אמריקאיים, אך בהחלט מדובר במופע נדיר ותקדימי בחופי המזרח התיכון.

מתחילת המצור על עזה – לפני 17 שנה – לא היה ניתן לקבל סחורות מהים. לפני כעשרה ימים הגיעה בפעם הראשונה ספינת סיוע הומניטרי של "המטבח העולמי המרכזי" ובקרוב ישיקו האמריקאים מערכת צבאית שלמה של אופרציה ימית, דרכה יוכנסו סחורות ומזונות לתוך עזה.

ספינת ה"בסון" עושה את דרכה לים התיכון, 9 במרץ 2024 (צילום: U.S. Central Command via AP)
ספינת ה"בסון" האמריקאית עושה את דרכה לים התיכון, 9 במרץ 2024 (צילום: U.S. Central Command via AP)

לא מדובר בספינה צבאית לוגיסטית אחת קטנה, אלא בהיקף כוח הכולל כ־1,000 חיילים אמריקאים. לפי הודעת דובר הפנטגון מייג'ור גנרל פאט ריידר, אף אחד מהחיילים לא ידרוך על אדמת עזה.

הספינה הראשונה שיצאה מחופי ארה"ב היא ה"בסון" – ספינה לוגיסטית שתתחיל בבניית המזח הצף. היא כבר הגיעה לנמל פונטה דלגדה (באיים האזוריים, אוטונומיה פורטוגלית) לעגינה ולתדלוק לפני שתמשיך במסעה.

אל ומאותו משטח ינועו סירות לשינוע סחורות עד המזח הצף. המזח עצמו, שיוקם במנותק מהספינה הגדולה, ישמש ככביש דו נתיבי – ומשם תשונע הסחורה לתחנה הבאה

לפי התוכנית ההנדסית, משטח עבודה מיוחד יוקם כחמישה קילומטרים מהחוף. רוחב המשטח יהיה 22 מטרים ואורכו 82 מטרים. איך זה יעבוד? חוף הים של עזה ידוע כחולי – והמדרגה החולית נמשכת עמוק לתוך הים. ספינת הצי האמריקאי הגדולה תעגון במרחק האמור ותרכיב את משטח העבודה בצמוד אליה.

אל ומאותו משטח ינועו סירות לשינוע סחורות עד המזח הצף. המזח עצמו, שיוקם במנותק מהספינה הגדולה, ישמש ככביש דו נתיבי – ומשם תשונע הסחורה לתחנה הבאה. בפנטגון ציינו שנקודת העגינה הספציפית מול חופי עזה לא תיחשף בשלב הזה. גם משך המשימה טרם הוכרז.

הקמת המזח הצף תורגלה לפני פחות משנה בתרגיל משותף של צבאות ארה"ב ואוסטרליה (שם התרגיל: Exercise Talisman Sabre). שתי היחידות שהשתתפו בתרגיל קיבלו גם את המשימה הצבאית הנוכחית – החטיבה הלוגיסטיקה (תחבורה) 7 של הארמי והיחידה הימית "גרופ 1" מבסיס קורונדו (סן דייגו קליפורניה).

קבלן משנה אזרחי־אמריקאי

כדי להבטיח שחיילי צבא ארה"ב לא יבואו בשום מגע עם אדמת עזה ועם ארגון הטרור חמאס, שכר צבא ארה"ב קבלן משנה אזרחי, חברה בשם Fogbow. החברה הזו אמורה לנהל את האופרציה של קבלת הסחורות מהים וההפצה לתוך עזה, אם כי לא ברור באמצעות מי הם יעשו זאת.

משימת האבטחה תוטל ככל הנראה על צה"ל. גם הכוחות המאבטחים וגם תושבי עזה הנזקקים עלולים להיות חשופים לירי של מחבלים על נקודות חלוקת המזון

בראש החברה האמורה – העוסקת בתחום הסיוע ההומניטרי – עומדים שני קצינים אמריקאים בדימוס: סאם מונדי ומיק מלרוי.

כיצד כל הכוחות הללו מסוגלים להבטיח כי לא תהיה הסתערות של תושבים על אזור החוף? משימת האבטחה תוטל ככל הנראה על צה"ל. גם הכוחות המאבטחים וגם תושבי עזה הנזקקים עלולים להיות חשופים לירי של מחבלים על נקודות חלוקת המזון.

צבאות ארה"ב ואוסטרליה מתרגלים הקמת משטח פריקה, כפי שיוקם באזור חופי עזה (צילום: U.S. Army Photo by Sgt. Ashunteia' Smith, 16th Combat Aviation Brigade)
צבאות ארה"ב ואוסטרליה מתרגלים הקמת משטח פריקה ימי (צילום: U.S. Army Photo by Sgt. Ashunteia' Smith, 16th Combat Aviation Brigade)

ככל הידוע לפי שעה, נדמה שהאמריקאים מוכנים לניהול החלק הימי של המבצע, אולם הממשק עם החוף וההפצה בתוך עזה עדיין לא תפורים. בכל אופן, ההחלטה האמריקאית לצאת למבצע כזה נובעת בראש ובראשונה מכך שישראל לא מזרימה מספיק מזון וסיוע הומניטרי.

הנשיא ג'ו ביידן העלה את הנושא הזה בכל שיחת הטלפון שלו עם בנימין נתניהו, החל מהרגע הראשון של המלחמה. ישראל הנהנה והבטיחה, אבל ברמת הביצוע המעברים לא הצליחו להכיל את כמות המשאיות, ומשום שישראל לא הסכימה להכין תוכנית ליום שאחרי בתוך עזה, הטרוריסטים המשיכו להתנפל על משאיות הסיוע – וביצרו את מעמדם באזורים שלמים בתוך הרצועה.

עד להגעת הצי האמריקאי, עיקר המזון נכנס במשאיות דרך המעברים הישראליים. הימים הקרובים הם קריטיים מהבחינה הזו, כיוון שברחבי העולם מתפרסמות כתבות רבות על העיכוב הישראלי בהכנסת הסיוע

כאמור, ה"בסון" כבר הפליגה ותחנת הביניים הבאה שלה היא ספרד. שלוש ספינות אמריקאיות נוספות נמצאות במרחק של ימים בודדים ממנה, בהן ספינת הנחיתה "מונטריי" – הספינה שתבצע את העברת המטענים מהספינה הראשית למזח הצף ומשם וספינת המשא "ג'יימס לו".

ארבע ספינות נוספות – "לופז", "בובו", "בנאווידז" ו"אמורוס" – עדיין לא יצאו לדרכן ונמצאות בחופי וירג'יניה ופלורידה. האופרציה כולה אמורה להתחיל לפעול באזור 10 במאי. עד אז, האמריקאים ימשיכו להצניח סיוע הומניטרי דרך האוויר.

ספינת ה"בסון" לפני היציאה למזרח התיכון, 9 במרץ 2024 (צילום: U.S. Central Command via AP)
ספינת ה"בסון" לפני היציאה למזרח התיכון, 9 במרץ 2024 (צילום: U.S. Central Command via AP)

עד להגעת הצי האמריקאי, עיקר המזון נכנס לעזה במשאיות דרך המעברים הישראליים. הימים הקרובים הם קריטיים מהבחינה הזו, כיוון שברחבי העולם מתפרסמות כתבות רבות על העיכוב הישראלי בהכנסת הסיוע – הן בשל בידוקים מוגברים והן בשל אותן הפגנות מפורסמות שהתרחשו לפני כמה חודשים.

מדינות העולם לא מתעניינות בסיבות לעיכובים בכניסת המשאיות. הן דורשות שיותר אוכל ייכנס לעזה כדי למנוע את ההתדרדרות לרעב המוני.

עוד 747 מילים ו-1 תגובות
סגירה