שלט בכניסה לעיר רחובות (צילום: ליאור מזרחי/פלאש90)
ליאור מזרחי/פלאש90

עיריית רחובות מחלקת כספים לעמותות החייבות מיליוני שקלים

חובות של עמותות בגובה 22 מיליון שקל שאיש לא גובה, תמיכות המחולקות לעמותות החייבות כסף בניגוד לנהלים, והפקרות מתמשכת בניהול מעקב הכספים היוצאים מהקופה הציבורית – כל אלה נחשפו במסגרת בקשות חופש מידע, בהמשך לחשיפות זמן ישראל על הקצאות קרקע פסולות לעמותת חב"ד ברחובות ● העירייה בתגובה: אנו מבצעים בדיקה משפטית מעמיקה

בקשת חופש מידע בנושא הקצאה פסולה שניתנה לעמותת חב"ד בשכונת רחובות ההולנדית ברחובות הפכה לכדור שלג, שחשף מדיניות ארוכת שנים של ברדק הנוגע להקצאות ולגביית חובות בעיריית רחובות.

לידי זמן ישראל הגיע מסמך שהעירייה נאלצה לחשוף בעקבות פסק דין בהליך משפטי שבו נקטו התושבים – ובו היא מודה שחור על גבי לבן כי נמנעה במשך שנים מגביית חובות מיותר מ־60 עמותות הפועלות בעיר בנכסי ציבור, בגובה מצטבר של 22 מיליון שקל.

הרשימה הזו כוללת בעיקר עמותות מתחום הדת (כמחצית מהעמותות שצברו חוב) וכן עמותות מתחום הספורט, החינוך, הבריאות, הרווחה ועוד. עיריית רחובות מבהירה כי מדובר ברשימה חלקית בלבד, כחלק מתהליך "הסדרה" המתבצע לפי דרישת בית המשפט, ולפיכך סביר כי הסכומים האמיתיים גבוהים יותר.

שיאני בעלי החוב כוללים מרכז ספורט בעיר, שצבר חוב של יותר מחמישה מיליון שקל; מרכז דת בולט הכולל ישיבה, שצבר חוב של יותר משלושה מיליון שקל; מרכז רווחה שחייב לעירייה יותר משני מיליון שקל; ושורה של ישיבות וכוללים שצברו – כל אחד בנפרד – חוב של בין חצי מיליון למיליון שקל.

אילוסטרציה: שלט בכניסה הצפונית לרחובות (צילום: עיריית רחובות)
אילוסטרציה: שלט בכניסה הצפונית לרחובות (צילום: עיריית רחובות)

חלק מהארגונים הנתמכים אף נחשבים לגופים איתנים העומדים בזכות עצמם, וקשה להאמין שתהיה להם בעיה אמיתית לכסות את החוב, לו רק ידרשו מהם לעשות זאת.

יד ימין מתעלמת מחובות, יד שמאל מעניקה תמיכות

בפועל אין הסבר של העירייה למחדל הזה, ומהנתונים שהגיעו לידי זמן ישראל עולה כי לא רק שלא נעשתה פעולה כלשהי לגבות את החובות, ההתעלמות התמוהה מהחובות נמשכת גם כעת.

סך החובות של 29 עמותות אשר קיבלו תמיכות בשנה הקודמת מגיע ל־14 מיליון שקל, יותר ממחצית סכום החובות הכולל של כל העמותות שהעירייה הצליחה לאתר עד כה

בעוד שיד ימין נמנעת מלגבות חובות בשווי מיליוני שקל – שאמורים לשמש ציבור רחב שאינו נהנה מתמיכות ומרבה למחות על תיעדוף של מוסדות דת על חשבון מוסדות תרבות ורווחה – יד שמאל ממשיכה להעניק תמיכות שנתיות לאותן עמותות, מבלי לגבות את החובות שנצברו.

כך, למשל, לארגון הספורט שצבר חוב של יותר מחמישה מיליון שקל אושרה בשנת 2023 תמיכה כספית בסך 186 אלף שקל; הישיבה עימה היטיבה העירייה ביותר משלושה מיליון שקל חובות שלא נגבו, צברה תמיכה של יותר מ־100 אלף שקל אשתקד, ואחת מעמותות הדת פשוט קיבלה אישור מהעירייה לתמיכה – של עשרות אלפי שקלים – בגובה המתקרב לגובה החוב שלה.

הכניסה למבנה המשמש את בית חב"ד ברחובות ההולנדית (צילום: בית חב"ד רחובות)
הכניסה למבנה המשמש את בית חב"ד ברחובות ההולנדית (צילום: בית חב"ד רחובות)

סך החובות של 29 עמותות אשר קיבלו תמיכות בשנה הקודמת מגיע ל־14 מיליון שקל, יותר ממחצית סכום החובות הכולל של כל העמותות שהעירייה הצליחה לאתר עד כה. הממצא הזה מעיד שככל הנראה איש לא טורח כלל לבדוק – למרות הדרישה המפורשת והמחייבת של הנוהל העירוני – מי חייב מה, למה וכמה לפני שמחלקים לו עוד כספי ציבור.

בסך הכול קיבלו עמותות שצברו חוב לעיריית רחובות יותר ממיליון שקל בכספי תמיכות אשתקד, ומחצית מהסכום הועבר לעמותות דת למיניהן (בתי כנסת, כוללים, ישיבות וכיו"ב) שצברו חוב.

נוהל התמיכות העירוני של העירייה מבהיר שאסור להעניק תמיכות לגורמים הצוברים חוב לעירייה. "מוסד ציבורי יהא זכאי לתמיכה לפי המבחנים/הקריטריונים אם… אינו חייב כספים לעיריית רחובות"

נוהל התמיכות העירוני של העירייה מבהיר שאסור להעניק תמיכות לגורמים הצוברים חוב לעירייה. כך כתוב שחור על גבי לבן: "מוסד ציבורי יהא זכאי לתמיכה לפי המבחנים/הקריטריונים אם… אינו חייב כספים לעיריית רחובות, ואישור בכתב על כך מאת גזבר העירייה צורף לטופס הבקשה (לתמיכה)".

אותו גזבר האמור לאשר את התמיכות אף משתתף בוועדת התמיכות, אבל משום מה אף אחד לא טורח לעשות השוואה בין בקשות התמיכה להיסטוריית החובות של העמותה המבקשת אותן, לפני שמאשרים את העברת הכספים.

המבנה המשמש את בית חב"ד ברחובות ההולנדית (צילום: מטה המאבק)
המבנה המשמש את בית חב"ד ברחובות ההולנדית (צילום: מטה המאבק)

בפועל, כאמור, סביר שהרשימה המלאה מגיעה לסכומים גבוהים אף יותר, מכיוון שבעיריית רחובות כבר הודו לאחרונה כי לא ניהלו רישום או מעקב מסודר אחר החובות שנצברו, ואף הבהירו לבית המשפט שאין ביכולתם לעקוב במסודר אחרי הכנסות משימושים של עמותות וארגונים בנכסים ציבוריים – או במילותיו של מנכ"ל העירייה בפני בית המשפט:

"לשאלת בית המשפט איך אתם עוקבים בעיריית רחובות על ההכנסות של העירייה מנכסים? אני מכהן כמנכ"ל עיריית רחובות כשנתיים. אני אומר שאין לעירייה את המסמך הזה, אני אומר זאת בוודאות מוחלטת משום שזה אחד הנושאים שאני נאלץ לבדוק בעקבות טיוטת דוח המבקר.

"אני גיליתי לצורך העניין שיש עמותות רבות, ביניהן תנועות נוער בעיר רחובות, שיושבות במבנים ללא הקצאה… זה עשרות או אולי מאות של נכסים שאני לא יודע אם הם משלמים".

כפי שפרסמנו בעבר, החשיפה הזאת התאפשרה בעקבות דרישה של תושבי שכונת "רחובות ההולנדית", שפנו לבית המשפט מספר פעמים בדרישה לבטל הקצאה שניתנה לעמותת חב"ד בשכונה, שקיבלה מהעירייה אישור לא תקין לכאורה לעשות שימוש בקרקע ציבורית בשכונה, ובפועל נטען כי צברה חוב של יותר ממיליון שקל.

עיריית רחובות הודתה בקיומם של חובות עבר לעמותה זו במספר הזדמנויות – וגם אם מדובר בסכומים נמוכים יותר – הרי שאלה מעולם לא ניגבו.

מבט על העיר רחובות (צילום: גידי אבנרי/פלאש90)
מבט על העיר רחובות (צילום: גידי אבנרי/פלאש90)

בחודש שעבר נבחר לראשות עיריית רחובות מתן דיל, שהחליף את רחמים מלול ששימש בתפקיד ב־15 השנים האחרונות. כעת נדרשת העירייה להסדיר את סוגיית החובות והתמיכות בתוך 30 יום מישיבת המועצה הראשונה שלה.

עורך הדין אוהד דונגי, ממשרד מטרי, מאירי, וכט ושות', תושב העיר אשר עמד גם מאחורי בקשות חופש המידע, מבהיר במכתבו כי אם העירייה לא תעשה כן, ינקטו הליכים משפטיים ויעורבו גורמים ציבוריים נוספים.

"במסגרת דיון בבית משפט, עיריית רחובות מבצעת הליך בדיקה מעמיק של החובות הרשומים על שם עמותות ברחבי העיר. ההליך מתארך בעקבות המצב הביטחוני"

שאלנו את העירייה מתי בכוונתה לגבות את החובות, ומדוע לא תעצור את התמיכה בעמותות שצברו חובות? התשובה שקיבלנו:

"כפי שכבר הודענו בעבר במסגרת דיון בבית משפט, עיריית רחובות מבצעת הליך בדיקה מעמיק של החובות הרשומים על שם עמותות ברחבי העיר.

"בדיקה זו נערכת בהיבטים משפטיים ולאחר שתגיע לסיומה ויתבררו העובדות, יינתן מענה מקיף לכלל השאלות. חשוב לציין כי ההליך מתארך בעקבות המצב הביטחוני וגיוסם לשירות מילואים של עובדים הנוגעים לדבר".

עוד 864 מילים ו-1 תגובות
סגירה