למה לא זק"א?

אחת מזירות הפיגוע בבני ברק, 29 במרץ 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
אחת מזירות הפיגוע בבני ברק, 29 במרץ 2022

מתנדבי זק"א שפעלו בעוטף באסון השבעה באוקטובר, זכו בצדק בתשואות ובהערכה ציבורית רבה. היו שהציעו להחליף את גיוס החרדים לצה"ל במסלולי התנדבות ע"פ מודל זק"א.

אז אני פה כדי להשבית שמחות.

מן המפורסמות שזק"א נולדה בשנות ה-90, כמענה הלכתי לשמירת כבוד המת, לאחר פיגועים מזעזעים. קבוצה של חרדים מחיפה הגיעה לסייע באיסוף חלקי גופות לאחר פיגוע קטלני, ובהבאתם לקבורה ע"פ ההלכה. "כי הדם הוא הנפש" (דברים, י"ב, כ"ג) – יש זיהוי בין דמו ונפשו של האדם.

מן המפורסמות שזק"א נולדה בשנות ה-90, כמענה הלכתי לשמירת כבוד המת לאחר פיגועים מזעזעים. קבוצת חרדים מחיפה הגיעה לסייע באיסוף חלקי גופות לאחר פיגוע קטלני, ובהבאתם לקבורה ע"פ ההלכה

קבוצות חרדים בערים נוספות סייעו באיסוף וקבורת קורבנות פיגועים, ועל כן נקרא שמם הכולל: זק"א – זיהוי קורבנות אסון, לעיתים נוסף גם "חסד של אמת".

משטרת ישראל, באמצעות המשמר האזרחי, זיהתה את הפוטנציאל וגייסה את המתנדבים לשורותיה. אלה טענו כי נדרשות להם תעודות שוטר ואמצעי זיהוי לשם אישור כניסה לזירות פיגועים, כמו גם אמצעי קשר לקבלת דיווחים מידיים וגיוס מהיר.

המשטרה, מצידה, ממש לא אהבה להתעסק עם המלאכה הספציפית זו, המחייבת אנרגיות נפשיות בלתי נדלות. המשטרה גם קיבלה סטטיסטיקות מרשימות של הפעלת מתנדבים. מפקדי שטח נמדדו (ועדיין נמדדים) על פי מספר המתנדבים שהופעלו באירועים מקומיים, ולכן מפקדים ברמות הפיקוד השונות התגאו והתברכו באותם נתונים.

לכן המשטרה מיהרה לקבל ולחבק את מתנדבי זק"א.

מתנדבי זק"א הוכשרו בקורסים משטרתיים, קיבלו סמכויות של שוטרים, צוידו במדי משטרה, בתעודת שוטר, ובעיקר במידע מיידי אודות אירועים חריגים, וגישה חופשית לאירועים פליליים, אלימות במשפחה, קטינים, וכל מה שזרם ברשתות הקשר המשטרתי.

מתנדבי זק"א הוכשרו בקורסים משטרתיים, קיבלו סמכויות שוטרים, מדים, תעודת שוטר, מידע מיידי אודות אירועים חריגים, וגישה חופשית לאירועים פליליים, אלימות במשפחה, קטינים, ומה שזרם ברשתות הקשר המשטרתי

שום דבר מכל הסמכויות האלה לא קשור בשום צורה לקדושת המת, כמובן.

מתנדבי זק"א הגיעו לזירות, הקפידו לצלם, לדברר ולציין שהם היו אלה שהגיעו ראשונים לזירה. הצילומים לא עמדו תמיד בכללי אתיקה מקובלים.

הם פיתחו מנגנוני התרמות חובקי עולם, בין היתר בעזרת התמונות והידיעות שהופצו במדיה, גייסו הון, ורק חלקו הגיע לשטח.

קלמן ליבסקינד ואחרים פרסמו והסבירו כבר לפני שני עשורים איך זה עבד, אבל אנחנו לא שמענו.

זק"א, שהחל כזכור לצורך זיהוי קורבנות אסון, הקים יחידות צוללנים (אם לא שמעתם על פעילות שבה השתתפו, אתם לא היחידים), נערכו "במרכזי הפעלה ושילוח", פיקטיביים שאיש לא ידע היכן הם ממוקמים, הטיסו משלחות לסיוע באסונות בכל רחבי הגלובוס, ובעיקר טסו וגייסו תרומות, הרבה תרומות.

מה שקרה עם זק"א זו תקלה, תמנון שהעלמנו ממנו את עינינו, לא רצינו לשאול שאלות, ולא אהבנו את התשובות.

ובשבעה לאוקטובר הם עשו עבודה נפלאה, שאותה יכולים, ואף חייבים לעשות, חיילי הרבנות הצבאית, בנוסף לחיל המשטרה הצבאית והרפואה.
אף מתנדב לא צריך להיכנס לזירות טרור או פשע.

תואיל המדינה ותכשיר, בצבא ובמשטרה, חיילים ושוטרים בעלי תו"ל ואג'נדה ברורה וידועה, הכוללת איסוף ראיות וזיהוי חללים, בפשעים קטנים ובאירועים גדולים.

שום דבר מהסמכויות שקיבלו לא קשור לקדושת המת. מתנדבי זק"א הגיעו לזירות, הקפידו לצלם, לדברר ולציין שהם היו אלה שהגיעו ראשונים לזירה. הצילומים לא עמדו תמיד בכללי אתיקה מקובלים

סוגיית גיוס החרדים צריכה לקבל פתרון לאומי, ישיר ולא מתחמק. גיוס וחיול מסודרים, לא זק"א, ולא שום עמותה המתבססת על מימון לא ידוע ולא מפוקח.

מוטי קלינמן הוא גימלאי משטרה, עסק בגיוס והפעלת מתנדבים, ובקשרי משטרה-קהילה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
5
אולי מה שאתה כותב נכון חלקית אבל אני מכיר זקא אחר של אנשי השטח אלו שמטפלים יום יום במצבים מתקדמים אף עיתונאי לא ירוץ לצלם אנשים שמטפלים במצב מתקדם אף זיהוי פלילי לא ישמח לטפל לבד במצב מ... המשך קריאה

אולי מה שאתה כותב נכון חלקית אבל אני מכיר זקא אחר של אנשי השטח אלו שמטפלים יום יום במצבים מתקדמים אף עיתונאי לא ירוץ לצלם אנשים שמטפלים במצב מתקדם אף זיהוי פלילי לא ישמח לטפל לבד במצב מתקדם זו עבודה קשה מאוד פיזית וגם נפשית ומי שעושה את העבודה הזו זה אנשי זקא ולמזפ נשאר רק לתעד אני ראיתי איך נהג אמבולנס פרטי גורר נפטר בתוך ציפית על הרצפה ובמדרגות ולמה בגלל ששולחים אותו לבד כדי לחסוך בכסף ומי שעוזר לו ומונע את הבזיון זה אנשי זקא אני ראיתי איך עיתונאים גונבים תמונות מהקירות מדירה שהתבצע בה טבח של 4 כשהטובח השלים על עצמו את המלאכה איך המשטרה מרשה לעיתונאים להכנס לבית פרטי כנראה בלי רשות מהמשפחה משום שכל המשפחה נרצחה ורק האבא השתגע ולא הורשה להתקרב לדירה זו שאלה טובה לעומת זה מתנדבי זקא עוברים סיוג בטחוני של יחידות יחמ ומקבלים אישור העסקה וכל מתנדב שנחשד בעברה פלילית שלא קשורה בכלל לפעילותו בזקא נזרק מיד

עוד דוגמא לארגון דתי-קיצוני שנכנס לואקום שהמדינה השאירה, משתלט על הפעילות ועל התוויית המדיניות בנושא, וכתוצאה גם גורם לפעמים נזק. דוגמה: רשלנות בתיעוד גופות אחרי הטבח בעוטף עזה ושימוש ב... המשך קריאה

עוד דוגמא לארגון דתי-קיצוני שנכנס לואקום שהמדינה השאירה, משתלט על הפעילות ועל התוויית המדיניות בנושא, וכתוצאה גם גורם לפעמים נזק.
דוגמה: רשלנות בתיעוד גופות אחרי הטבח בעוטף עזה ושימוש בהן לצורכי יחסי ציבור
https://www.haaretz.co.il/news/education/2024-01-29/ty-article-magazine/.premium/0000018c-afa9-d014-a3cd-afbf9fd00000
דוגמה: טקסים מקברים עם ראשים של מחבלים מתאבדים
https://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/2024-03-06/ty-article/.highlight/0000018e-13aa-d058-adbe-7beefa040000

קודם כל - אני מאחל לך בריאות טובה, קליטת הכבד המושתל במהרה, ונחת מהנכדות. אבל - מה הקישקוש הזה שכתבת? האנרכיסטים לא מגייסים תרומות בארץ ובעולם? יש לך מושג לאן הולכים המיליונים שהם מקבל... המשך קריאה

קודם כל – אני מאחל לך בריאות טובה, קליטת הכבד המושתל במהרה, ונחת מהנכדות.
אבל – מה הקישקוש הזה שכתבת?
האנרכיסטים לא מגייסים תרומות בארץ ובעולם?
יש לך מושג לאן הולכים המיליונים שהם מקבלים?
שלא לדבר על כך שחלק גדול מהתרומות מגיע מגופים שעוינים את עצם קיומה של מדינת ישראל, ומצפים לתמורה בצורה של הבערת שינאת אחים בישראל, שהיתה בין הגורמים לטבח שמחת תורה.
מאמר מיותר ומסית.

עוד 492 מילים ו-5 תגובות
סגירה