מלחמת עזה – הצלחה או כישלון? סיכום ביניים

הרס בעזה, מרץ 2024 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
Chaim Goldberg/Flash90
הרס בעזה, מרץ 2024

האם חמאס מחשיב את ששת חודשי המלחמה להצלחה? ומדוע מעוניינות מדינות ערב באזורנו בסיומה הדחוף של המלחמה בעזה?

*  *  *

תוצאות חיפוש בגוגל לצירוף "הפגנות הזדהות עם עזה" בשפה הערבית מפתיעות. מסתבר כי ישנן מעט תוצאות הנוגעות לעולם הערבי וכי רובן שייכות לערוץ אל-ג'זירה הקטארי.

תוצאות חיפוש בגוגל לצירוף "הפגנות הזדהות עם עזה" בשפה הערבית מפתיעות. מסתבר כי ישנן מעט תוצאות הנוגעות לעולם הערבי וכי רובן שייכות לערוץ אל-ג'זירה הקטארי

יתר על כן, רוב התוצאות הן דיווחים על הפגנות במערב (אירופה וארה"ב) ומעט מאד על המזרח התיכון. המחאות מתמקדות בירדן, תימן ותוניסיה. במרוקו מדווח על עצרות הזדהות פה ושם ובמצרים על הפגנות מעטות ביחס לתקופה של ראשית המלחמה.

המעוז האחרון

לפי משרד הבריאות הפלסטיני, מספר ההרוגים בעזה מתקרב ל-33 אלף. חשוב לציין כי בדיווחי המשרד, כמו ביתר הערוצים הערביים, אין הפרדה בכלל בין אנשי חמאס לאזרחים. רוב הבתים ברצועה הרוסים ומאות אלפי פליטים נסו דרומה, בעיקר ברפיח. העיר רפיח הפכה למעוזם האחרון של הטרוריסטים.

הפחד הגדול ביותר של חמאס כעת הוא מתמרון של צה"ל בעיר הדרומית, מה שעלול מבחינתו להביא לקריסה מוחלטת של הארגון. השתלטות צה"ל על ציר פילדלפי תביא לחסימת עורק הטרור מסיני ותשים קץ להברחות. יש להניח, כי התחלת פינויה של אוכלוסיית רפיח לקראת מבצע צה"לי, יכולה לתרום משמעותית ללחץ על חמאס לבצע עסקה שתעצור את צעד ההכרעה.

מבחינתו של חמאס, לשרוד זה לנצח. על כן, כל סבב לחימה מול צה"ל עד כה נחשב בעיני חמאס לניצחון. הדוגמה הלבנונית לכך היא "הניצחון האלוהי" של חזבאללה ב-2006, מלחמת לבנון השנייה בה אמנם נהרגו מאות מחבלים, אך הארגון השיעי שרד מול עוצמתו של צה"ל.

מבחינת חמאס, לשרוד זה לנצח. לכן, כל סבב לחימה מול צה"ל עד כה נחשב בעיני חמאס לניצחון. הדוגמה הלבנונית לכך היא "הניצחון האלוהי" של חזבאללה ב-2006 – מאות מחבלים נהרגו, אך הארגון השיעי שרד

הרס ופליטים בלבנון

בניגוד לעזה, הדיווחים על האבדות מלבנון מבדילים בין לוחמים לאזרחים, אולי מכיוון שחזבאללה מתגאה בהקרבה שלו. לפי הנתונים האחרונים, מספר קרבנותיו של חזבאללה הגיע ל-260 ולארגונים אחרים תחת חסותו (אמל, ג'יהאד אסלאמי וחמאס) בלבנון יש 40 הרוגים. בנוסף, 60 לבנונים נהרגו, אזרחים ואנשי ביטחון.

ההתנגדות למלחמה של חזבאללה מאפיינת את כל העדות בלבנון ואף חלק מהעדה השיעית בדרום. ככלל, ישנם קרוב למאה אלף פליטים שברחו מדרום לבנון. בתים רבים נהרסו וחקלאים איבדו את יבולם.

בניגוד לישראל, אין לממשלה בביירות יכולת להעניק פיצויים הולמים או לשכן פליטים כה רבים בבתי מלון. המלחמה רק מעמיקה את המשבר הכלכלי הקיים. מעולם לא הייתה האווירה כל כך עוינת לחזבאללה במדינת הארזים.

איום על היציבות בירדן

ברשתות החברתיות בירדן ובעולם הערבי בכלל גוברת ההאשמה נגד חמאס, לפיה מנסה ארגון הטרור לערער את היציבות בממלכה ההאשמית ע"י קריאות לפלסטינים לצאת לרחובות ולעורר מהומות.

אלפים מכוחות הביטחון נאלצים לחסום מדי יום את המעבר לשגרירות ישראל בעמאן ועסוקים בבלימת מחאות של עשרות אלפים בבירה. המפגינים קוראים לבטל את הסכמי השלום ולפתוח את הגבולות כדי לסייע לפלסטינים בעזה.

ברשתות החברתיות בירדן ובעולם הערבי בכלל גוברת ההאשמה נגד חמאס, לפיה מנסה ארגון הטרור לערער את היציבות בממלכה ההאשמית ע"י קריאות לפלסטינים לצאת לרחובות ולעורר מהומות

החשד הוא שהתנועה האסלאמית בממלכה היא שמארגנת את המחאות. מלבד הפרת הסדר הציבורי, סובלת ירדן גם מהתגברות משמעותית של הברחות הסמים והנשק ביוזמתם של גורמים פרו-איראניים מסוריה. חלק מהנשק מוברח דרך גבול ישראל לארגוני טרור בגדה. בנוסף, מספר טילים ומל"טים המשוגרים ע"י מיליציות פרו-איראניות בעיראק נוחתים ומתפוצצים בטעות בתחומי הממלכה.

פגיעה בכלכלת מצרים

התיירות לסיני נפגעה משמעותית מהמלחמה בעזה. אך הפגיעה הקשה ביותר בכלכלתה של מצרים נגרמה בשל שיתוק המסחר בתעלת סואץ. טרור החות'ים בים האדום הביא להסטת מסלול השיט המסחרי מהים האדום למסלול חלופי דרך דרום אפריקה. שינוי זה פוגע בראש ובראשונה בכלכלתה של מצרים, הסובלת ממצוקה עמוקה לאחר גל של משברים (הפיכה צבאית, טרור בסיני, קורונה, מלחמה באוקראינה ועוד).

הקואליציה שניסתה ארה"ב להקים נגד החות'ים אינה משיגה את התוצאות הרצויות. ההישגים האמריקאים אף נופלים מאלה של מהקואליציה הסעודית שנלחמה נגד החות'ים בין השנים 2023-2015. מצרים חוששת כעת כי מבצע של צה"ל ברפיח יביא לגל פליטים פלסטיני לסיני.

האמירויות: עסקים כרגיל

המלחמה היוותה מבחן להסכמי אברהם ואף הסכם לא בוטל עד כה. האמירויות הסתפקה בקריאות חוזרות להפסקת המלחמה בעזה וגינוי הפגיעה באזרחים אך אסרה מחאה פרו-פלסטינית בשטחה. ברשתות החברתיות הופצו לאחרונה פייק-ניוז כאילו שארג'ה, אחת משבע האמירויות, אסרה כניסתם של תיירים ישראלים לשטחה.

התיירות לסיני נפגעה משמעותית מהמלחמה בעזה. אך הפגיעה הקשה ביותר בכלכלת מצרים נגרמה משיתוק המסחר בתעלת סואץ. טרור החות'ים בים האדום הביא להסטת מסלול השיט המסחרי למסלול חלופי

למרות אזהרות המסע, נמשכות הטיסות הישירות בין ישראל לאמירויות (Fly Dubai מפעילה מספר טיסות ביום). לשם השוואה, הטיסות הישירות למרוקו הפסיקו מאז פרוץ המלחמה בעקבות הפגנות ענק בבירה רבאט.

ביקורם של מנהיגי חמאס והג'יהאד האסלאמי בשבוע שעבר באיראן עורר כעס רב בעולם הערבי. רבים סבורים כי איראן עומדת מאחורי המתקפה הרצחנית של ה-7 באוקטובר והביקור של פמליית אסמעאיל הנייה וזיאד נח'אלה רק חיזק את הסברה הזו.

תסכול, דשדוש, התשה

אחרי חצי שנה של לחימה, קיים תסכול רב בשני צדי המלחמה. ישראל עדיין לא השיגה את שני יעדי המלחמה העיקריים: השבת החטופים ומיגורו של חמאס. העיכוב בכניסה לרפיח נותן תחושה של דשדוש במלחמה, למרות הישגיה.

חמאס מצדו איבד חלק נכבד מכוחותיו (אלפי הרוגים, עשרות אלפי פצועים, חיסול בכירים ומאות שבויים) ואת אחיזתו ברוב שטחי הרצועה. עם זאת, נראה כי חמאס עדיין לא איבד את התקווה לחזור לשלטון ברצועה (בגלל היעדר שלטון אלטרנטיבי) ואנשיו ממשיכים להילחם ומאמינים בניצחון, תוצאה של שטיפת מוח דתית רבת שנים.

לקראת סיומו של חודש רמדאן, ניתן לומר כי מלבד ירי של מיליציות פרו-איראניות ופיגועים בודדים של פלסטינים, נכשלו מאמצי חמאס לגייס את העולם הערבי, כולל הפלסטינים, לסיוע למלחמה בעזה.

לקראת סיומו של חודש רמדאן, ניתן לומר כי מלבד ירי של מיליציות פרו-איראניות ופיגועים בודדים של פלסטינים, נכשלו מאמצי חמאס לגייס את העולם הערבי, כולל הפלסטינים, לסיוע למלחמה בעזה

בעולם הערבי חשים כי הנהגת חמאס בעידודה של איראן הובילה את הפלסטינים לאסון הנוראי ביותר מאז הנכבה של 1948. רובם אינם מצטערים על עצם אירועי ה-7 באוקטובר, אך סבורים כי היה זה צעד שגוי שהעניק תירוץ לישראל להרוס את עזה. תמונה זו משתקפת היטב ברשתות החברתיות בערבית.

חשוב לציין, כי הנהגת חמאס בחו"ל מביטה בחרדה על האווירה האנטי-אסלאמיסטית במזרח התיכון, בעיקר רדיפתה של תנועת "האחים המוסלמים", תנועת האם של ארגון הטרור.

ברוב מדינות ערב, הוצאו האחים אל מחוץ לחוק בשנים האחרונות. בשבועות האחרונים עלו הצעדים נגד התנועה שלב, כאשר נשללה אזרחותו של מדריך האחים המוסלמים בטורקיה, ובמצרים הטיל בית המשפט גזר דין מוות על מנהיגי התנועה.

מאז ה-7 באוקטובר אין לחמאס הישגים משמעותיים. אחד ההישגים הפוטנציאליים שעדיין מצוי בהישג ידו של חמאס הוא שחרור כמות גדולה של אסירים מן הכלא הישראלי, מה שמשאיר תקווה כי יבצע בסופו של דבר עסקה לשחרורם של החטופים. הארגון תולה את תקוותו בלחצים בינלאומיים על ישראל, אך רוב החברה הישראלית תומך בהמשך הלחימה עד חיסול חמאס.

בזירה הלבנונית, גם במחנה הפרו-איראני יש תחושה של תסכול והיעדר הישגים. תחושה זו רק גוברת ככל שעולה מספר המחוסלים בארגון בלבנון ובסוריה, בהם גם בכירים. מלחמת ההתשה המוגבלת של חזבאללה מלמדת כי איראן החליטה, עד כה לפחות, שלא לפתוח במלחמה כוללת. החשש שלה הוא לפגיעה משמעותית בחזבאללה, כאשר צה"ל נמצא בשיא הכוננות והמוכנות למלחמה.

בזירה הלבנונית, גם במחנה הפרו-איראני יש תחושה של תסכול והיעדר הישגים. תחושה זו רק גוברת ככל שעולה מספר המחוסלים בארגון בלבנון ובסוריה, בהם גם בכירים

כידוע, חמאס כבר "בזבז" לאויב את יסוד ההפתעה. טהראן מעוניינת לשמר את כוחו האסטרטגי של הארגון אותו טיפחה במשך כארבעים שנה למצב חירום בו תותקף איראן עצמה.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ברגע שהאוגדה יצאה מחאן יונס. זה לא ’איום’ שהחמאס מפחד ממנו. זאת התפילה שלו באותו רגע חלקים של החמאס יוצאים מרפיח, צפונה לחאן יונס, למחנות המרכז, ובהמשך לעזה התאוריה שפינוי אזרחי מרפיח מ... המשך קריאה

ברגע שהאוגדה יצאה מחאן יונס. זה לא 'איום' שהחמאס מפחד ממנו. זאת התפילה שלו
באותו רגע חלקים של החמאס יוצאים מרפיח, צפונה לחאן יונס, למחנות המרכז, ובהמשך לעזה
התאוריה שפינוי אזרחי מרפיח מפחיד את החמאס זה עוד טרלול שמכר לנו מוכר הרהיטים הפסיכופת

ואז הפסקתי לקרוא

עוד 1,149 מילים ו-1 תגובות
סגירה