ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו

הקירות סוגרים על נתניהו

איום חמור מביידן, שר בקבינט המלחמה שקורא להקדמת הבחירות, שר ביטחון שמסרב לשתף פעולה סביב חוק הגיוס - ויועמ"שית שעובדת שעות נוספות כדי לחסל את הממשלה: כך נתניהו רואה את האיומים סביבו, ועדיין הוא משוכנע שהוא מנהל את המלחמה לעילא ולעילא, ורק הוא מסוגל להוציא את ישראל מהמשבר הכי חמור שבו היא נתונה מאז הקמתה ● פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא בתחילת השבוע מבית החולים הדסה עין כרם אחרי ניתוח הבקע שעבר לתוך עולם בלהות.

האיומים האיראניים שגברו אחרי חיסול הבכירים בדמשק התערבבו עם החיסול מהאוויר של עובדי "המטבח המרכזי העולמי" בדיר אל-בלח, הסערה הבינלאומית בעקבות התקרית, ההפגנות בכניסה לביתו ברחוב עזה, והאיומים בבחירות מוקדמות שמרחפים כל הזמן מעל לראשו.

ביום שלישי הציע השר בני גנץ לקבוע את ספטמבר הקרוב כתאריך מוסכם לבחירות הבאות. נתניהו לא התרגש מההצעה של גנץ, וכמובן שהוא לא ייענה לה. מבחינתו, גנץ הוא סוס טרויאני שיושב בממשלה ובקבינט המלחמה רק כדי להפיל אותה מבפנים. כולם יודעים שגנץ יעזוב את הממשלה, נתניהו מעדיף שזה יקרה כמה שיותר מאוחר. המשחק ברור.

מבחינת נתניהו, גנץ הוא סוס טרויאני שיושב בממשלה ובקבינט המלחמה רק כדי להפיל אותה מבפנים. כולם יודעים שגנץ יעזוב את הממשלה, נתניהו מעדיף שזה יקרה כמה שיותר מאוחר. המשחק ברור

מה שמשגע את נתניהו הוא שר הביטחון שלו, יואב גלנט. נתניהו חושב שהקשר בין גלנט וגנץ (ג"ג – מכנים אותם בלשכת נתניהו) בנושא חוק גיוס החרדים הוא מהלך אופוזיציוני משותף ומתוזמן שבא לפרק את הכול ולזרז בחירות.

אילו הדבר היה תלוי בנתניהו, ואילו לא היינו בעיצומה של מלחמה קשה, ראש הממשלה היה מפטר את גלנט לפני גנץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במחנה עמנואל (ג'וליס), 11 בפברואר 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט במחנה עמנואל (ג'וליס), 11 בפברואר 2024 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

נתניהו סופר אצבעות. יש לו 64 חברי כנסת ברגע זה, יחד עם גלנט. את הקואליציה הזו הוא צריך לשמר בכל מחיר כדי להימנע מבחירות שעשויות לשלוח אותו הביתה ולסמן בעיניו גם את ההפסד במלחמת עזה. רק בגלל זה משבר הגיוס שמאיים על הקואליציה מפחיד אותו לא פחות מהאיומים מטהרן.

נתניהו משוכנע שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה והמשנה שלה, ד"ר גיל לימון, עובדים שעות נוספות ביחד עם גלנט וגנץ כדי לחסל את הממשלה, בעיקר כשכולם תובעים ממשרד הביטחון לגייס את כל המלשב"ים.

נתניהו משוכנע שהיועצת המשפטית לממשלה והמשנה שלה עובדים שעות נוספות ביחד עם גלנט וגנץ כדי לחסל את הממשלה, כשכולם תובעים מצה"ל לגייס את כל המלשב"ים

כמו שיריב לוין סיבך את נתניהו ואת המדינה כולה עם הרפורמה המשפטית שלו, כך גלנט-גנץ עושים לו עם חוק הגיוס: התרחשות בדרמה גדולה, בקיצוניות, הכול או לא-כלום, עם אפקט הרסני בציבור החרדי שעומד לנסר לו את כיסא ראש הממשלה.

בסוף החודש הבא, אחרי כל התזזית שהייתה כאן, יתכנסו תשעה שופטי בג"ץ ויקבעו האם לחייב את המדינה לפעול מייד לגיוס אקטיבי של תלמידי הישיבות.

הדיון הזה מפחיד את נתניהו וסובביו יותר מכל. הם בטוחים שאם בג"ץ ייתן פסק דין סופי בסוגיית הגיוס, החרדים לא יוכלו לשבת בממשלה ובקואליציה בשעה שמוציאים את האברכים מספרי הגמרא ושולחים אותם לחזית. זהו גם סוף הממשלה וסוף הקריירה של נתניהו.

שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונועם סולברג בדיון בנושא גיוס חרדים. 26 בפברואר 2024 (צילום: יהונתן זינדל/פלאש90)
שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונועם סולברג בדיון בנושא גיוס חרדים. 26 בפברואר 2024 (צילום: יהונתן זינדל/פלאש90)

במקרה כזה לחרדים לא יהיה שיקול דעת פוליטי, סבור נתניהו, אלא הכרח רבני. הדרך היא להעביר חוק גיוס עד אז, מה שלא סביר מבחינת לוח הזמנים, אז לפחות להניח תזכיר חוק בכנסת, שיניח את דעתם של השופטים.

נתניהו ואנשיו מוחלים על כבודם בעניין הזה ומתחננים לשר הביטחון גלנט שיגיש בעצמו את התזכיר – על פי קווי המתאר של "מתווה אטיאס" – ויתנתק מגנץ.

נתניהו ואנשיו מוחלים על כבודם בעניין הזה ומתחננים לשר הביטחון גלנט שיגיש בעצמו את התזכיר – על פי קווי המתאר של "מתווה אטיאס" – ויתנתק מגנץ

הכוונה למתווה שעליו סוכם בימי ממשלת נתניהו-גנץ הפריטטית, והוא כולל קביעת יעדי גיוס בממשלה ולא בכנסת וסנקציות כלכליות על הישיבות במקרה שלא יעמדו ביעדים. אם גלנט יתמיד בסירובו, הם ינסו להעביר את "מתווה אטיאס" דרך הצעת חוק פרטית בכנסת.

נתניהו ואנשיו שוחחו עם החרדים, והגיעו למסקנה כי הם יחתמו על המתווה הזה שיכול להציל אותם עכשיו מגיוס. נתניהו בטוח שגנץ עובד במקביל מול החרדים ובשיחה עם יו"ר ש"ס אריה דרעי היה מוכן לאמץ את הנוסחה הזו, או כל מתווה אחר, תמורת מועד מוסכם לבחירות, אבל החרדים מסרבים להצטרף אליו ברגע זה. אגב, אנשי נתניהו אומרים כי השר גדי איזנקוט לא נמצא בזירה הפוליטית הזו ולא מעורב בה.

במלים אחרות, השיח שמוביל נתניהו הוא כזה: בלי "מתווה אטיאס" בכנסת ועם החלטת בג"ץ שמחייבת גיוס – אין לנו ממשלה.

ראש הממשלה נתניהו מסתודד עם חבר הכנסת אריה דרעי בגיבושון הקואליציה, 14 בספטמבר 2023 (צילום: שרון רביבו)
ראש הממשלה נתניהו מסתודד עם חבר הכנסת אריה דרעי בגיבושון הקואליציה, 14 בספטמבר 2023 (צילום: שרון רביבו)

אם חוצים את בג"ץ בשלום, אפשר לשכוח מבחירות מוקדמות ב-2024. נתניהו הרוויח עוד שנה על אפם וחתמם של עשרות אלפי המפגינים שצרים על ביתו ועל לשכתו. מבחינתו, המספרים מדברים בכנסת ולא ברחוב.

ליגה אחרת

מעבר לאינטרס האישי, נתניהו באמת סבור כי בחירות מוקדמות הן אסון למדינה. אם מוסיפים לאווירה האלימה ברחובות את הפריימריז שיתקיימו במפלגות לקראת הבחירות ולזה את העובדה שהממשלה תהפוך לממשלת מעבר – אפשר להכריז כבר על תבוסה ישראלית רשמית במלחמה שאליה יצאנו בשבעה באוקטובר.

זו גם הסיבה שנתניהו סרב לבטל את הפגרה בכנסת, כדי שלא לתת צ'אנס להצעת אי-אמון שתפיל את הממשלה, למרות שההיתכנות לכך כמעט שלא קיימת.

נתניהו כמובן משוכנע שהוא מנהל את המלחמה לעילא ולעילא, ורק הוא מסוגל להוציא את ישראל מהמשבר הכי חמור שבו היא נתונה מאז הקמתה. מבחינתו של נתניהו, הוא יושב בתוך חדר המלחמה עם אנשים שרוצים להחליף אותו – אבל מצליח מנתק את עצמו ומקבל החלטות ענייניות שיכולות להכיל את כולם, אחרי ניתוח מצב שאין דומה לו.

מבחינתו של נתניהו, הוא יושב בתוך חדר המלחמה עם אנשים שרוצים להחליף אותו – אבל מצליח מנתק את עצמו ומקבל החלטות ענייניות שיכולות להכיל את כולם, אחרי ניתוח מצב שאין דומה לו

בעיני אנשיו הקרובים, וכמובן בעיני עצמו, נתניהו הוא ענק בין גמדים, עם יכולות יוצאות דופן. המחדלים העצומים שהיו כאן והכישלונות המסתמנים בארץ ובעולם לא משכנעים אותם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, 31 במרץ 2024 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים, 31 במרץ 2024 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

הם עדיין חושבים ש"אין איש בליגה שלו", בדיוק כמו המודעות שעלו ערב בחירות 2022. המקורבים היו רוצים שעם ישראל יהיה זבוב על הקיר בקבינט המלחמה כדי שיבין איך נתניהו מנהל את הדיונים בחדות ובהיגיון, ועד כמה אין לו תחליף.

עסקת החטופים שנתניהו בולם או מעכב היא דוגמה טובה מבחינת אנשי הלשכה: על הטענה שעולה ונשמעת כי הוא מכשיל את העסקה משיב נתניהו שמדובר ב"שקר וכזב", ואין מי שרוצה אותם בבית כמוהו. מבחינת נתניהו, העסקה שהוא מונע מצילה את המדינה, כי הפסקת המלחמה ונסיגה של הכוחות פירושם הפסד נוראי והמשך גלי הטרור בהיקפים גדולים גם בתוך ישראל.

"בעיני חמאס הם מסמסו את העסקה הראשונה", אומר מקורב לנתניהו, "הם מרגישים שהם נכשלו בה. גם שחררו 100 חטופים וגם צה"ל גם הרס את הרצועה. עכשיו הם רוצים עסקה אחרת, עסקה מופקרת, שאי אפשר לתת להם".

"בעיני חמאס, הם מסמסו את העסקה הראשונה. הם מרגישים שהם נכשלו בה. גם שחררו 100 חטופים וגם צה"ל גם הרס את הרצועה. עכשיו הם רוצים עסקה אחרת, עסקה מופקרת, שאי אפשר לתת להם"

בעיני נתניהו ואנשיו, האמריקאים שדוחפים לעסקת חטופים לא מבינים את זה, כמובן. אתמול שוחח נתניהו עם הנשיא ג'ו ביידן. הדיווחים ידעו לספר על שיחה קשה, גם לפני שהיא התקיימה.

בשיחה עצמה, ביידן הגיע הכי רחוק שאפשר: הוא הבהיר לנתניהו כי המשך הסיוע האמריקאי ייקבע על בסיס הפעולות שישראל תנקוט בהם להגנה על אזרחים זרים ופלסטינים בעזה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בתל אביב בזמן מלחמת חרבות ברזל, תל אביב, 18 באוקטובר 2023 (צילום: Miriam Alster/Pool Photo via AP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בתל אביב בזמן מלחמת חרבות ברזל, תל אביב, 18 באוקטובר 2023 (צילום: Miriam Alster/Pool Photo via AP)

המשבר עם האמריקנים מנקודת המבט של ראש הממשלה ואנשיו הוא אקוטי, שלא לומר היסטורי, דווקא מפני שהוא מקרין על עתידה הקיומי של ישראל, ושוב נתניהו הוא זה שעומד עם האצבע בתוך הסכר.

ביידן והאמריקאים, בעיני נתניהו, לא רוצים שנילחם ברפיח. הם רוצים עסקה שתעצור את המלחמה ואז יכפו עלינו הסכם שיגבשו עם איחוד האמירויות על הקמת מדינה פלסטינית בעזה, בראשות אבו מאזן וחבר מרעיו מהרשות הפלסטינית.

ביידן והאמריקאים, בעיני נתניהו, לא רוצים שנילחם ברפיח. הם רוצים עסקה שתעצור את המלחמה ואז יכפו עלינו הסכם שיגבשו עם איחוד האמירויות על הקמת מדינה פלסטינית בעזה, בראשות אבו מאזן וחבר מרעיו

מי שחושב שזה דווקא רעיון טוב ייתקל במבטי זעם בלשכת ראש הממשלה. עשרות מחבלים שנהרגו או נתפסו ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים הם שוטרי הרשות הפלסטינית, ורבים מהם עדיין מתכננים פיגועים קשים נגד ישראל.

גלנט הוא האיש הרע גם בסיפור הזה. ביחד עם האמריקאים הוא דוחף לכך שהרשות הפלסטינית תתפוס את הפיקוד על חלוקת הסיוע ההומניטרי. נתניהו, ביחד עם רון דרמר, נלחם נגד האפשרות הזו בכל הכוח.

אז מה האלטרנטיבה? כאן העניין מסתבך. בעיני נתניהו, כל עוד חמאס חי וקיים ונושם בעזה, אף גורם בעולם, במדינות ערב המתונות וגם בעזה עצמה לא יעז להיכנס פנימה ולקחת שליטה. אף אחד גם לא ינסה. חמאס ייקח את כולם ויזרוק אותם מהגגות, כפי שכבר עשה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בצפון רצועת עזה, 25 בדצמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בצפון רצועת עזה, 25 בדצמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

נתניהו רוצה רצועה נקייה מחמאס שתאפשר למדינות המפרץ ולגורמים עזתים למלא את מקום הארגון. מכאן שהוא לא יהיה מוכן להתפשר על הטיהור ברפיח.

יכול להיות שיהיה כאוס בתקופת הביניים הזו, אבל בסופו של דבר אנשים יתפסו אומץ וייקחו לידיהם את המושכות. אלה לא יהיו אנשי הרשות הפלסטינית, אומר נתניהו, ולא משנה מה האמריקאים יגידו.

זה תמרון מדיני קשה מאין כמותו, אם גם מתחשבים בעובדה שיש לאמריקאים בחירות והם נתונים בלוח זמנים קריטי ולחוץ משלהם. "הם שמים לנו ברקס. אנחנו מנסים להשתחרר בלי לוותר. יש מי שיכול לעשות את זה חוץ מנתניהו? אפילו גנץ מבין את זה", מתפארים המקורבים.

העיקר זה הרומנטיקה

בחזרה לפוליטיקה הפנימית. מעבר לחוק הגיוס, פרישת גדעון סער ואנשיו מהממשלה עדיין מעסיקה את הלשכה. בדיונים שמו עולה מדי פעם. "כרה בור ונפל בו", מצטטים שם פסוק מספר תהילים.

מעבר לחוק הגיוס, פרישת גדעון סער ואנשיו מהממשלה עדיין מעסיקה את הלשכה. בדיונים שמו עולה מדי פעם. "כרה בור ונפל בו", מצטטים שם פסוק מספר תהילים

סער תבע מושב בקבינט המלחמה המצומצם והסתבך באולטימטום של עצמו. נתניהו היה מוכן לתת לו מעמד של משקיף, אבל "הוא רצה להיות כמו גנץ".

גדעון סער מכריז במסיבת עיתונאים על פרישתו מהממשלה, 25 במרץ 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
גדעון סער מכריז במסיבת עיתונאים על פרישתו מהממשלה, 25 במרץ 2024 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

נתניהו העדיף כמובן לריב עם סער ולא עם בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, שהטילו וטו על סער, אלא אם גם הם יצטרפו לקבינט המלחמה. "אני לא יכול לתת לך חברות בקבינט ולבזות את הציבור הדתי-לאומי", אמר נתניהו לסער, "אתה עם ארבעה מנדטים, הם עם 14 מנדטים, פי שלוש ממך".

סער הלך לאופוזיציה. נתניהו נשאר עם סמוטריץ' ובן גביר, אבל עם 64 מנדטים. העיקר זה הרומנטיקה בקואליציה – והיא תישמר אם בג"ץ לא יפר אותה ויחליט שהחרדים הולכים לבקו"ם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הייתי בטוח שתבוסה במלחמה זה דבר שלא רק ביבי (לר"ב) רוצה. אבל מה כבר אני יודע. ואגב, לבחור שקרא לי מתנחל שמוצץ את לשד החברה הישראלית. מעבר לכך שמתנחלים הם מיטב האנשים, לא זכור לי שהעיר... המשך קריאה

הייתי בטוח שתבוסה במלחמה זה דבר שלא רק ביבי (לר"ב) רוצה. אבל מה כבר אני יודע.

ואגב, לבחור שקרא לי מתנחל שמוצץ את לשד החברה הישראלית. מעבר לכך שמתנחלים הם מיטב האנשים, לא זכור לי שהעיר שלי מוגדרת התנחלות, חוץ מאשר אצל הברברים הרוצחים.

עוד 1,478 מילים ו-1 תגובות
סגירה