ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד הביטחון בתל אביב, 22 בנובמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד הביטחון בתל אביב, 22 בנובמבר 2023

הזמן המושחר

עיון בסדר יומו של נתניהו לפני השבעה באוקטובר כפי שהוא משתקף ביומני לשכת ראש הממשלה חושף הרבה מאוד אירועים "פרטיים" ופגישות "פוליטיות" ומעט מדי סדר יום מדיני, ביטחוני וכלכלי ● בזמן שישראל איבדה פוקוס, הציבור יצא לרחובות והכלכלה העולמית החלה לאבד אמון – עסק נתניהו במה שהוא טוב בו באמת: תחזוק הקואליציה וענייניו הפרטיים ● פרשנות

עיון בסדר יומו של נתניהו לפני השבעה באוקטובר כפי שהוא משתקף ביומני לשכת ראש הממשלה חושף הרבה מאוד אירועים "פרטיים" ופגישות "פוליטיות" ומעט מדי סדר יום מדיני, ביטחוני וכלכלי ● בזמן שישראל איבדה פוקוס, הציבור יצא לרחובות והכלכלה העולמית החלה לאבד אמון – עסק נתניהו במה שהוא טוב בו באמת: תחזוק הקואליציה וענייניו הפרטיים ● פרשנות

בשבוע שקדם לשבת הדמים בשבעה באוקטובר, במהלך חול המועד סוכות, היומן של לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו היה ריק מכניסות. אפס תוכניות ומשימות, מלבד אחת: "חופשה בנווה אטי"ב". זה כל מה שכתוב בימים ראשון עד חמישי.

הדפים הלבנים הריקים האלה מהווים – חצי שנה אחרי – עדות מעט מצמררת למה שהתרחש מייד אחריהם. רק ביום שישי נתניהו חזר לעבודה. "ב.מ" כתוב בלו"ז המושחר בבוקרו שלו שישה באוקטובר – ראשי תיבות של ענייני "ביטחון המדינה" מושחרים, שאינם מסגירים דבר.

בימים הבאים מספר הב"מים יגדל משמעותית לקראת מלחמה בכמה חזיתות, ויזכיר לכולם שתפקיד ראש ממשלה בישראל זה קודם להיות האחראי העליון לענייני ביטחון במדינה מוקפת אויבים.

אולם עיון מקרוב בצילומי היומנים – שנחשפו אתמול בעקבות עתירה של עמותת "הצלחה" תחת חוק חופש המידע – מהחודשים שקדמו לאוקטובר השחור, הכוללים זמנים בהם נטרפה מדינה שלמה במערבולת של הפיכה משטרית, מחאה חברתית חסרת תקדים, ותחושה כללית שהספינה שטה למחוזות מסוכנים, מראה שנתניהו לא חש בסערה המתקרבת.

עיון מקרוב ביומנים מהחודשים שקדמו לאוקטובר השחור, הכוללים זמנים בהם נטרפה מדינה שלמה במערבולת של הפיכה משטרית, מראה שנתניהו לא חש בסערה המתקרבת

למעשה, חלקים בלתי מבוטלים מהמועדים, הפגישות וההתחייבויות המזוהות ביומנו של ראש הממשלה מוקדשים לעניינים שאינם עוסקים במישרין בניהול אחת המדינות המורכבות בעולם.

מיומנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשנת 2023
מיומנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשנת 2023

אירועים פרטיים מוסתרים לאורך כל היום וכמעט בכל ערב באמצעות קו שחור; מפגשים פוליטיים מובהקים מפוזרים לאורכו ולרוחבו של השבוע; ולצד אלה מופעי תחזוק הקואליציה הקיצונית שהרכיב, פוטו-אופים (חלקם עם רעייתו), ראיונות לתקשורת הזרה ועוד. ויש גם זמן שמוקדש ל"טאצ' אפ".

כל מנהיג, גם בישראל, עסוק בפוליטיקה, וכל מנהיג זכאי לזמן איכות משפחתי ולרגעים פרטיים בתוך לוח זמנים עמוס – בין אם מדובר בביקור רופא, מפגש חברתי או חופשה עם הרעייה. אולם נדמה שאצל נתניהו – לפחות בשנה שקדמה לאסון המחריד ביותר שישראל ידעה – הפוליטי, הפרטי והשולי השתלט על נתחים נרחבים ביומן, יותר מהמקובל, ולא תמיד באופן סביר.

נדמה שאצל נתניהו – לפחות בשנה שקדמה לאסון המחריד ביותר שישראל ידעה – הפוליטי, הפרטי והשולי השתלט על נתחים נרחבים ביומן, יותר מהמקובל, ולא תמיד באופן סביר

כך, למשל, בחודש אפריל 2023, רגע לפני שכולם מתפזרים אל חופשת הפסח. ב-2 באפריל – שבוע אחרי שעמד שר הביטחון יואב גלנט מול המצלמות והצהיר כי ישראל ניצבת בפני סכמה ברורה ומיידית – אצל נתניהו עסקים כרגיל.

אותו יום ראשון החל כרגיל עם ישיבת הממשלה, כלל כמה פגישות הקשורות בכך, אך אחר הצהריים והערב הוקדשו באופן כמעט בלעדי לעיסוקים המפלגתיים והפוליטיים הצרים: פורום ראשי מפלגות, פגישה עם אופיר אקוניס, שיחת טלפון "פרטית", מפגש עם נציגי חב"ד, ולבסוף ערב בלשכה עם דוד אמסלם. כלום לא דחוף, הכל כרגיל.

הבוקר למחרת התחיל מאוחר, כמו רוב הבקרים אצל ראש הממשלה. רק ב-11:00 נכנס האירוע הראשון של היום, והוא מוגדר "זמן התארגנות". אחרי פגישה ביטחונית מושחרת ופגישה עם שר החוץ אלי כהן, נכנס עיסוק "פרטי" כלשהו בלשכה, הרמת כוסית עם חיילי עוקץ ולוט"ר, ענין ביטחוני מסווג, ואז הרמת כוסית לכבוד חג הפסח עם יחידות חיל האויר. בערב כבר אין יותר כלום.

במהלך חול המועד העסק מוסיף להיות דליל. ב-9 באפריל, למשל, יש ביומן רק אירועים פרטיים בלשכה בתל אביב (המילה "פרטי", "פרטי", "פרטי" מעטרת כמעט כל אירוע). החריגים: פגישה קצרצרה עם היועצת לבעלי חיים טל גלבוע (עשר דקות) ופגישת עבודה עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד.

אולי החג עושה את שלו ומרחיק ענייני דיומא מיומנו של ראש הממשלה? ובכן, עם החזרה לימי חול, עדיין אין סוגיות דחופות על סדר היום: נתניהו התחיל את היום ב-11:00 בנסיעה למצודת זאב, ואז הקדיש את כל שאר היום לפגישות פוליטיות. "פוליטי", "פוליטי", "פוליטי" – כך נכתב בכתב יד שבע פעמים על כל הלו"ז, ששאר פרטיו מושחרים. המדינה יכולה לחכות.

נתניהו התחיל את היום ב-11:00 בנסיעה למצודת זאב, ואז הקדיש את כל שאר היום לפגישות פוליטיות. "פוליטי", "פוליטי", "פוליטי" – כך נכתב בכתב יד שבע פעמים על כל הלו"ז, ששאר פרטיו מושחרים

בימים שאחרי התקיימו אירועי יום הזיכרון, הדלקת המשואות, עצרות יום העצמאות והכנות בלשכה לנאומים. כל אלה השתלטו על חלק נכבד מהלו"ז. בין לבין יש גם "טאצ' אפ – לשכה", שורה החוזרת על עצמה לא מעט, ומעידה ככל הנראה על איפור ו/או תספורת לפני יציאות להופעות בתקשורת או באירועים פומביים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל בערב יום העצמאות, 25 באפריל 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל בערב יום העצמאות, 25 באפריל 2023 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

אך גם כשהדי הפסח ויום העצמאות התפוגגו באוויר, העיסוק הפוליטי שמר על מקומו הבולט בסדר היום של ראש הממשלה. יום שישי, 21 באפריל, שוב הוקדש כולו למצודה, עם לא פחות משמונה פגישות פוליטיות, כולן מושחרות.

יום ראשון שמייד אחריו – שבוע חדש, לו"ז חדש – התחיל ב-09:30 עם פגישה "פרטית" שנמשכה לפחות שעתיים. מה כוללת "פגישה פרטית"? אין לדעת, כי – כאמור – כל ענין "פרטי" מושחר אוטומטית.

יום ראשון שמייד אחריו – שבוע חדש, לו"ז חדש – התחיל ב-09:30 עם פגישה "פרטית" שנמשכה לפחות שעתיים. מה כוללת "פגישה פרטית"? אין לדעת, כי – כאמור – כל ענין "פרטי" מושחר אוטומטית

בעבר נחשף כי "פרטי" יכול להיות גם סליק נוח כדי להטמין דברים שלא נוח לחשוף לציבור. כך, למשל, ביומן של 2015 השחיר נתניהו פגישות הקשורות בתיק 4000, אשר נחשפו בעדותו של עד המדינה, אז מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר. עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה" מתכוון לעתור בעניין הזה כדי להסיר את ההשחרות.

בחודש מאי העסק לא השתפר. נתניהו הקפיד לתחזק לו"ז פוליטי ואישי עירני וסוער. כך, למשל, אחר צהריים שלם שהוקדש לפורום "הביטחוניסטים" הימני בראשות אמיר אביבי וג'רי גרשון, לפגישה "פרטית" בלשכה ולפורום "טייסים נגד סרבנות".

יום אחר הוקדש כולו לתחזוקה פוליטית עם השר מאיר פרוש, השר אמסלם, דוד שרן (לשעבר ראש הסגל, אשר הואשם בקבלת שוחד), ח"כ עמית הלוי, ח"כ אביחי בוארון, וח"כ אלי רביבו – כך מהצוהריים המוקדמים ועד הערב, כשבאמצע רק שורה אחת מסכנה שמסומנת ב"ב.מ".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרך לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרך לישיבת סיעת הליכוד בכנסת, 29 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

שוב ושוב מופיעות ביומן נסיעות למצודת זאב שסוגרות לו"ז פוליטי כמעט ליום שלם. למשל ביום חמישי, אחד ביוני, לא פחות משמונה מפגשים פוליטיים מושחרים בזה אחר זה, אשר ממשיכים אל תוך יום שישי למחרת עם מפגשים נוספים.

למעשה, קשה למצוא סדרה עקבית של מפגשים ביטחוניים, מדיניים או כלכליים התופסים ימי עבודה מלאים. זאת למרות שבחודש יוני הרחוב כבר רתח, הכלכלה בישרה רעות, העולם התבונן לעברנו במבט סקפטי, ובין המטכ"ל ללשכת ראש הממשלה הקרע הלך והתרחב. אם חשרת סופה עמדה בפתח, נתניהו לא צפה לה.

כשמגיעים לספטמבר, אחרי קיץ מהביל וחם ברחובות, לא הרבה משתנה בלשכת ראש הממשלה. ב-1 בספטמבר, יום שישי, נתניהו עדיין לא חזר לספסל הלימודים. אחרי זמן התארגנות קצר בבוקר, השיירה עם הצ'קלקות שמה פעמיה לפוטו-אופ בבית ספר במעלה אדומים, והחל מהשער עשר – "לוז פוליטי" (מושחר) עד כניסת השבת.

בתחילת השבוע שאחריו המריא נתניהו לקפריסין לפגישה עם ראש ממשלת יוון. כשחזר, שוב הוקדשה מחצית היום עד השעה 16:00 לעניין "פרטי" ול"זמן שמור" שאינו מפורט.

בתחילת השבוע המריא נתניהו לקפריסין לפגישה עם ראש ממשלת יוון. כשחזר, שוב הוקדשה מחצית היום עד השעה 16:00 לעניין "פרטי" ול"זמן שמור" שאינו מפורט

לקראת הערב הוא חזר להיות מנהיג מדינה: שוחח עם מזכיר המדינה האמריקאי, נפגש עם סגן ראש ממשלת אירלנד ועם ראש ממשלה פפואה ניו גינאה. אבל באמצע, בין 16:00 ל-17:45, שוב מופיע: "פרטי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש הממשלה של פפואה ניו גינאה, ג'יימס מרפה, 5 בספטמבר 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש הממשלה של פפואה ניו גינאה, ג'יימס מרפה, 5 בספטמבר 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)

אפשר להוסיף ולנתח עוד ועוד: את הזמן המוקדש להתיישבות ביהודה ושומרון (לא נמצאה התייחסות דומה לנגב ולגליל – בוודאי לא ליישובי עוטף עזה או הספר בצפון), את הראיונות לתקשורת הזרה (כמובן שאין כמעט לתקשורת המקומית), את המפגשים עם השרים שמובילים את הקואליציה (אך לפחות לפי היומן, פעמים רבות ללא הצוות המקצועי של משרדיהם).

ייתכן, כמובן, שבין הפסים השחורים מסתתרים להם רגעים של מדינאות גדולה ותוכניות גרנדיוזיות של מי שתמיד ראה עצמו כמומחה בינלאומי למיגור הטרור ומדינאי בליגה אחרת. אולי.

אבל לפחות ממה שכן גלוי לציבור ביומני 2023, אפשר להסיק כי בחודשים שקדמו לאירוע ששינה את פני המדינה לנצח, נתניהו עסק במה שהיה תמיד הפורטה שלו: שיפוצניק קואליציוני שענייניו הפרטיים גוזלים נתח נכבד מהלו"ז היומי.

ממה שגלוי לציבור ביומני 2023, אפשר להסיק כי בחודשים שקדמו לאירוע ששינה את פני המדינה לנצח, נתניהו עסק במה שהיה תמיד הפורטה שלו: שיפוצניק קואליציוני שענייניו הפרטיים גוזלים נתח נכבד מהלו"ז היומי

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
מה לא ברור עדיין, הוא המדינה והמדינה זה הוא. איזה עוד רא"מ הרשה לעצמו לערבב בין הפרטי לציבורי, הנאלח שבר את השיאים של עצמו. פרשיות שאף מדינה דמוקרטית לא ידעה כמוהם. פרשת המתנות. פרשת הצ... המשך קריאה

מה לא ברור עדיין, הוא המדינה והמדינה זה הוא. איזה עוד רא"מ הרשה לעצמו לערבב בין הפרטי לציבורי, הנאלח שבר את השיאים של עצמו. פרשיות שאף מדינה דמוקרטית לא ידעה כמוהם. פרשת המתנות. פרשת הצוללות. פרשת שחיתות אחת רודפת את השניה. מפליא איך הפקרליטות בג"צ, היועמשית וראשי מערכת הבטחון המוסד והשב"כ, מאפשרים לפושע הזה לכהן כבעל הבית של המדינה, הוא ראש ממשלת זדון הממנה עבריינים.. צריכים להוציא צו מעצר ולעצור אותו עד תום ההליכים. פשוט כך. אם יש מקום להוציאו לנבצרות אז קדימה, למה מחכים?!
להתחיל לשלב ידיים לשנס מותניים ולפעול.

לפי היומן שלו אכן אין לו זמן להתעסק בניהול המדינה. מה שמעסיק אותו הוא שרידותו הפוליטית, הוא אשף התחמונים השקרים והספינים.הוא יודע לעבוד על כולם.נתניהו הוא פוליטיקאי ולא מדינאי כפי שהוא ... המשך קריאה

לפי היומן שלו אכן אין לו זמן להתעסק בניהול המדינה. מה שמעסיק אותו הוא שרידותו הפוליטית, הוא אשף התחמונים השקרים והספינים.הוא יודע לעבוד על כולם.נתניהו הוא פוליטיקאי ולא מדינאי כפי שהוא חושב. הוא מקדיש הרבה מזמנו לשכנע את כל העולם "אין כלום ולא היה כלום" הוא גם נהנתן ומגיע לו פרס שבכלל הוא מסכים לנהל את המדינה .(כך הוא חושב) חוץ מזה הזוג הזה מקדיש הרבה מזמנו על תסרוקות ואיפור , כך שלא נותר הרבה זמן לעסוק בביטחון , חברה וכלכלה של המדינה.

עוד 1,212 מילים ו-6 תגובות
סגירה